Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?

Vierailija
11.10.2024 |

Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.

Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.

Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?

Kommentit (408)

Vierailija
221/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi olla, että pian mihinkään pankkiin ei enää vain kävellä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla konttoreita suljetaan koko ajan. Minusta ikä, varsinkaan vähän päälle 70v. ei ole sinänsä mikään perustelu, ettei osaa käyttää tietokonetta, vaikka sitä ei olisi työelämässä koskaan tarvinnutkaan. Minulla on pari työkaveria ikähaarukassa 50 - 55v., jotka naamioivat haluttomuuden ja osaamattomuuden tietokoneen käyttöön kiireen syyksi. Että ei ehdi lukea viestejä ja ohjeistuksia, kun on niin kiire koko ajan. Silti heillä on sama aika tehdä se, kuin muillakin. 

On niitä ysikymppisiäkin, jotka hoitavat asioitaan netissä tuosta vain. Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?"

Tottakai tiedän, että on ysikymppisiä, jotka ovat sinut netin kanssa, mutta luultavasti ovat tulleet ko asioiden kanssa tutuiksi jo työelämässä. Niin itsekin (74 v) jouduin käyttämään tietokonetta päivittäin työssäni, niinpä minulla ei ole siinä suhteessa vaikeuksia. Mutta sisareni ja veljeni eivät ole käyttäneet tietokonetta ja siksi eivät ole suostuneet nyt ikääntyneenäkään sitä opettelemaan.

No uskon kuitenkin, että Osuuspankki toimii edelleen ko paikkakunnalla, sillä monet saavat elantonsa maa-ja metsätaloudesta ja siksi Osuuspankkia ainoana pankkina toimii toivoakseni vielä ainakin jokusen vuoden. Voihan olla, että konttorin aukioloaikoja tullaan vähentämään jatkossa. 

Vierailija
222/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi olla, että pian mihinkään pankkiin ei enää vain kävellä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla konttoreita suljetaan koko ajan. Minusta ikä, varsinkaan vähän päälle 70v. ei ole sinänsä mikään perustelu, ettei osaa käyttää tietokonetta, vaikka sitä ei olisi työelämässä koskaan tarvinnutkaan. Minulla on pari työkaveria ikähaarukassa 50 - 55v., jotka naamioivat haluttomuuden ja osaamattomuuden tietokoneen käyttöön kiireen syyksi. Että ei ehdi lukea viestejä ja ohjeistuksia, kun on niin kiire koko ajan. Silti heillä on sama aika tehdä se, kuin muillakin. 

On niitä ysikymppisiäkin, jotka hoitavat asioitaan netissä tuosta vain. Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?"

Tottakai tiedän, että on ysikymppisiä, jotka ovat sinut netin kanssa, mutta luultavasti ovat tulleet ko asioiden kanssa tu

Opettelu ei edellytä sitä että asioita olisi hoitanut työelämässä. Äiti ei esim. koskaan ole työssä joutunut käyttämään tietokonetta eikä älypuhelinta, ei myöskään koskaan hoitanut raha-asioita niin kauan kun isä ne hoiti. Kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa on kyllä oppinut raha-asiat sähköisillä välineillä hoitamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tiedän, että on ysikymppisiä, jotka ovat sinut netin kanssa,

No jos opetteluun liittyy vastarinta, niin ei se oppi mene kaaliin.

Vierailija
224/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanha, yli 90v vanhempi ei halunnut kuunnella mitään edunvaltuutusasiosta, kun niistä yritin puhua. Joutui sitten sairaalakierteeseen ja sitä kautta lopulta hoivakotiin. Kaikki sairaalalaskut ja apteekkilaskut nyt maksamatta, kun edunvalvojaa haettu hoitopaikasta kevättalvella, vieläkään asia ei ole tullut päätökseensä. Että kannattaisi kuunnella kun omainen yrittää ajoissa auttaa. 

Oletteko edes kysyneet pankista, miten nämä voisi hoitaa? Hyvin todennäköisesti tuohonkin olisi löytynyt jokin ratkaisu, jolla vanhemman omalta tililtä olisi pystynyt maksamaan hänelle osoitettuja laskuja niin pitkään, että edunvalvoja on määrätty. Yksinkertaisinta on, jos vanhempi pystyy vielä allekirjoittamaan valtakirjan pankkiasioiden hoitoon, mutta jos tämä ei onnistu, pankilla voi olla jokin muukin ratkaisu. Olennaista on silloin se, että laskut on osoitettu vanhemmalle itselleen. M

Ja mulla ei ole sellaisia aroja, jolla melkein koko vuoden sairaala- ja apteekkilaskut olusin voinut maksaa, saamatta niitä ikinä takaisin edes. Ja msksuaikaa ei mitään tammikuusta lokakuuhun tyyliin.

Vierailija
225/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No jos opetteluun liittyy vastarinta, niin ei se oppi mene kaaliin."

Siitä vastarinnastakin oppii luopumaan kun ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
226/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tiedän, että on ysikymppisiä, jotka ovat sinut netin kanssa, mutta luultavasti ovat tulleet ko asioiden kanssa tu

Omalla pikkupaikkakunnallakin on ollut osuuspankki joka kylätaajamassa, ja on maanviljelysvoittoinen kunta kyseessä. Eipä vain ole enää. On jäljellä vain yksi konttori, johon voi varata ajan. 

Vierailija
227/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti omasta aloitteestaan ja siskon ehdotuksesta teki mulle edunvalvontavaltuutuksen asianajajalla. Mielestäni parempi tehdäkin se pankissa tai asianajajalla.

Tuli sitten itselle mieleen ehdottaa isälle samaa systeemiä myös, mutta hän totesi, että ei siitä (edunvalvontavaltuutuksen tekemisestä) maksa mitään. Tekee sitten vapaamuotoisen valtuutuksen todistajien läsnäolessa, jos tekee. En siihen painosta. Mutta oli kuitenkin sitä mieltä, että olisi hyvä, jos joku hoitaa asiat kun ei itse enää pysty. 

Se valtuutus on aivan vanhempien oman harkinnan alla, jos sen haluavat tehdä. Yleisen edunvalvojan hakeminen on aina hitaampi ja byrokraattisempi toimenpide sitten. Ja siinä voi mennä moni asia solmuun, ennen kuin edunvalvojan saa.

Näytä aiemmat lainaukset

223: "No jos opetteluun liittyy vastarinta, niin ei se oppi mene kaaliin."

Menee se sitten, kun on pakko. Jos siis ei ole kyse mistään muistisairaudesta tai kognitiivisten kykyjen heikkenemisestä. Mun isäni joutui vuosia sitten sairaalaan ja mä tilasin sitten heidänkin tarvitsemansa asiat samalkla, kun tilasin omanikin. Koska asutaan samassa taloyhtiössä, kannoin vanhempieni ostokset heille. Sen sairaalareissun yhteydessä isän näkö toisesta silmästä heikkeni eikä enää pystynyt ajamaan autoa. Noh, isä soitti aina mulle, mitä he tarvitsevat. Ja mä tilasin ja otimituksen tullessa kiikutin vanhemmilleni. Yritin monesti isälle sanoa, että voisi ruveta tilaamaan itse. Silloin ei olisi riippuvainen siitä, milloin mulle on seuraava toimitus tulossa. Ensin ei millään. Vasta sitten, kun mulle tuli polven tekonivelleikkaukseen leikkausaika ja sanoin isälle, että kun mun polvi on leikattu, niin mä en todennäköisesti ainakaan viiteen viikkoon (oli talvi ja liukasta) pysty tuomaan heille yhtään mitään. Muutama viikko ennen leikkausta kävin sitten näyttämässä isälle, miten tilaus tehdään (suurensin vielä isän tietokoneella selaimen fontin niin, että näki ihan hyvin tehdä tilauksen) ja isä alkoi tilata ihan itse. Ja joka kerta, kun sen jälkeen tavattiin, aina kehui, miten kätevä palvelu se Cittarin tilaus on. Mutta ensin ei tosiaan millään olisi halunnut opetella. Tietokoneen käyttö sinällään ei ole ollut isälle mikään ongelma, mutta jostain syystä tuo Cittarista tilaaminen oli. Kunnes sitten joutui valitsemaan 5 viikkoa ilman ostoksia vai tilaaminen itse. 

Vierailija
229/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti omasta aloitteestaan ja siskon ehdotuksesta teki mulle edunvalvontavaltuutuksen asianajajalla. Mielestäni parempi tehdäkin se pankissa tai asianajajalla.

Tuli sitten itselle mieleen ehdottaa isälle samaa systeemiä myös, mutta hän totesi, että ei siitä (edunvalvontavaltuutuksen tekemisestä) maksa mitään. Tekee sitten vapaamuotoisen valtuutuksen todistajien läsnäolessa, jos tekee. En siihen painosta. Mutta oli kuitenkin sitä mieltä, että olisi hyvä, jos joku hoitaa asiat kun ei itse enää pysty. 

Se valtuutus on aivan vanhempien oman harkinnan alla, jos sen haluavat tehdä. Yleisen edunvalvojan hakeminen on aina hitaampi ja byrokraattisempi toimenpide sitten. Ja siinä voi mennä moni asia solmuun, ennen kuin edunvalvojan saa.

Kuten sanottua, sitä edunvalvontaa sinulle isältäsi voi hakea myös sitten kun isäsi tarvitsee edunvalvontaa. Ei siihen tarvitse hakea yleistä edunvalvojaa.

Vierailija
230/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta aika usein tilanne on se, että ihmisen suoriutuminen arjestaan on vaikeutunut, eikä pirukaan tiedä, mistä syystä. Eikä saa selvää. Hyvä siinä on taivastella, että oppii kun on pakko. No ei välttämättä opi. 

Vierailija
231/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottua, sitä edunvalvontaa sinulle isältäsi voi hakea myös sitten kun isäsi tarvitsee edunvalvontaa. Ei siihen tarvitse

Voi hakea tottakai, mutta se on sitten hitaampi prosessi kuin se, että valtuutus olisi jo hänen valtuutuksellaan tehty. Mutta mahdollista tietty.

Vierailija
232/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtisi hoitamaan vanhempieni asioita vain siksi että he periaatteessa vastuusta sitä että joutuvat opettelemaan uusia tapoja hoitaa asiansa.

Vierailija
233/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta aika usein tilanne on se, että ihmisen suoriutuminen arjestaan on vaikeutunut, eikä pirukaan tiedä, mistä syystä. Eikä saa selvää. Hyvä siinä on taivastella, että oppii kun on pakko. No ei välttämättä opi. 

No sitten on etsittävä ne vaihtoehdot joila arjesta selvitys eikä vastustaa kaikkea esim. niitä pankkidopimusten tekemistä. Elämä ei koskaan pysy muuttumattomana aina joutuu sopeutumaan uuteen.

Vierailija
234/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n esittämä tilanne soittaa vaarankelloja ainakin tämän lukijan korvissa.

Sisaruksilla saattaa olla pyrkimyksenä käyttää tilannetta hyväkseen. Siltähän se kuulostaa. Todennäköisesti mikään laki tai säädös ei riitä sen asian korjaamiseen ja haittojen korvaukseen, jos valtuutettu varastaa vanhuksen rahoja. Jos kerran vanhus on valtuutuksen luottamalleen ihmiselle tehty.

Tässä tapauksessa luottamusta ei selkeästi ole, kun vanhukset vastustavat, ja ap:n kertoman perusteella siihen on varmasti perusteet. Hyvä, että vanhemmilla on keskinäiset valtuutukset tehty.

Tässä tilanteessa voisi olla hyvä, jos joko laajemmasta sukupiiristä tai vanhusten ystäväpiiristä (nuorempia ystäviä tai luotettujen ystävien lapsia) löytyisi sopiva ihminen edunvalvontavaltuutetuksi. Siis sellainen, jonka vanhukset hyväksyvät. Vaikka molemmille eri henkilö.

Vierailija
235/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään edunvalvonta valtuutusta. Jos hommaa pankkitunnukset(molemmat vanhemmat) voivat antaa suomi.fissä valtuutuksen hoitaa valtuuttajan puolesta tiettyjä asioita esim. eläke, apteekki, vero ym. asioita. Ei siinä mitään tilinkäyttöoikeuksia jaeta. Sen jälkeen kun on valtuutuksen tehnyt niin hävittää tunnuslukulistan ym.tunnistautumismateriaalin.

Vierailija
236/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esittämä tilanne soittaa vaarankelloja ainakin tämän lukijan korvissa.

Sisaruksilla saattaa olla pyrkimyksenä käyttää tilannetta hyväkseen. Siltähän se kuulostaa. Todennäköisesti mikään laki tai säädös ei riitä sen asian korjaamiseen ja haittojen korvaukseen, jos valtuutettu varastaa vanhuksen rahoja. Jos kerran vanhus on valtuutuksen luottamalleen ihmiselle tehty.

Tässä tapauksessa luottamusta ei selkeästi ole, kun vanhukset vastustavat, ja ap:n kertoman perusteella siihen on varmasti perusteet. Hyvä, että vanhemmilla on keskinäiset valtuutukset tehty.

Tässä tilanteessa voisi olla hyvä, jos joko laajemmasta sukupiiristä tai vanhusten ystäväpiiristä (nuorempia ystäviä tai luotettujen ystävien lapsia) löytyisi sopiva ihminen edunvalvontavaltuutetuksi. Siis sellainen, jonka vanhukset hyväksyvät. Vaikka molemmille eri henkilö.

Miten ehdottaisit että asiat hoidetaan siinä tilanteessa kun et niitä itse kykene hoitamaan tai vanhempasi eivät asioita kykene hoitamaan mutta vastustavat sitä että kukaan muukaan niitä voisi hoitaa?

Vierailija
237/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan pitää hakea vanhustaan, jos kokee ettei hän enää pärjää. Se prosessi alkaa siitä, että hankitaan lääkärintodistus, jossa todetaan, että hän ei kykene hoitamaan enää asioitaan.

Sitäkään ei ihan helposti saa, kriteeerit on tiukat.

Edunvalvonta on jokseenkin työläs, koska jokaisesta ostoksesta pitää olla kuitti ja ne pitää viranomaiselle toimittaa kuukausittaan.

Tietysti virkaedunvalvojiakin on.

Ehkä joku on asian korjannutkin, mutta edellisessä kommentissa sekoitetaan edunvalvontavaltuutus sekä edunvalvojan määrääminen. Ne ovat hallinnollisesti ja juridisesti kaksi TÄYSIN eri asiaa.

Edunvalvontavaltuutuksen pystyy tekemään kuka tahansa milloin tahansa, ja siihen on DVV:n sivuilla selkeät ohjeet:

"Voit ennakoida tuen tarpeen ja tehdä edunvalvontavaltuutuksen siltä varalta, että et itse pysty myöhemmin hoitamaan asioitasi. Valtuutus kirjataan edunvalvontavaltakirjaan, johon voit nimetä etukäteen, kuka saa hoitaa asioitasi ja miten niitä saa hoitaa. Voit myös määritellä siinä, miten valtuutetun toimintaa valvotaan. Se on siis edunvalvojan määräämistä joustavampi ja kevyempi tapa järjestää omien asioiden hoitaminen tulevaisuutta varten.  

Katso lyhyt videomme: Edunvalvontavaltuutus kun haluat itse päättää asioistasi

Jos olet tehnyt edunvalvontavaltuutuksen, siinä valtuuttamasi henkilö voi hakea valtuutuksensa vahvistamista meiltä sitten, kun et pysty enää hoitamaan asioitasi."

Edunvalvojan määrääminen puolestaan on aivan viimesijainen ja erittäin järeä keino. Edunvalvojan määrää käräjäoikeus, ja siinä tapauksessa kaikki kuitit tosiaan pitää pitää tallessa. Toisin kuin edellinen kommentoija virheellisesti totesi, kuitteja ei toimiteta viranomaiselle kuukausittain, vaan päämiehen taloudellisesta tilanteesta tehdään vuosittain kirjanpito. 

Vierailija
238/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on oikeasti mahdollista? Kuinka pirun vanhoja sinun vanhempasi oikein ovat? Minä olen käyttänyt tietokonetta ja Internetiä säännöllisesti parin kuukauden päästä 30 vuotta. Miten on mahdollista, että joku vanha höynä ei ole vielä edes pankkiin päässyt, vaikka ilman sitä ei voi tehdä maailmassa yhtään mitään?

Minun sisareni ja veljeni eivät joutuneet koskaan työelämässään käyttämään  tietokonetta. Ja heidän ikänsä 72 ja76. ja kumpikaan ei omista tietokonetta. Siskolla kyllä on älykännykkä ja lukee sen kautta Iltasanomia ja käyttää whatsappia, mutta muuten ei käytä nettiä. Pankkimaksut hoitaa poikansa.

Veli vie laskut pankkiin ja suurin osa suoraveloituksena. Hän asuu pienellä paikkakunnalla, pankkiin voi vain kävellä sisään, samoin tk:n, jos jotain mielen päällä.<

Voi olla, että pian mihinkään pankkiin ei enää vain kävellä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla konttoreita suljetaan koko ajan. Minusta ikä, varsinkaan vähän päälle 70v. ei ole sinänsä mikään perustelu, ettei osaa käyttää tietokonetta, vaikka sitä ei olisi työelämässä koskaan tarvinnutkaan. Minulla on pari työkaveria ikähaarukassa 50 - 55v., jotka naamioivat haluttomuuden ja osaamattomuuden tietokoneen käyttöön kiireen syyksi. Että ei ehdi lukea viestejä ja ohjeistuksia, kun on niin kiire koko ajan. Silti heillä on sama aika tehdä se, kuin muillakin. 

On niitä ysikymppisiäkin, jotka hoitavat asioitaan netissä tuosta vain. Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?

Siihen jos joku ei osaa käyttää nettiä tai tietokonetta, ei tarvita mitään perusteluja. Varsinkaan sun "hyväksymää" perustelua 😂 Elämässä pärjää edelleen ilmankin nettiä, eikä kaikilla ole tarvetta tehdä myöskään kaikkea mahdollisimman halvalla.

Meidän 2000 asukkaan mökkipaikkakunnalta muuten lopetti se viimeinenkin pankki. Loppujen lopuksi kylä oli vain kuukauden ilman pankkia, koska toinen pankki hoksasi tilaisuuden tulleen ja perusti sinne uuden konttorin. Suuri osa kuntalaisista siirtyi siis sen pankin asiakkaaksi 👍🏻 

Vierailija
239/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä mitään edunvalvonta valtuutusta. Jos hommaa pankkitunnukset(molemmat vanhemmat) voivat antaa suomi.fissä valtuutuksen hoitaa valtuuttajan puolesta tiettyjä asioita esim. eläke, apteekki, vero ym. asioita. Ei siinä mitään tilinkäyttöoikeuksia jaeta. Sen jälkeen kun on valtuutuksen tehnyt niin hävittää tunnuslukulistan ym.tunnistautumismateriaalin.

Ei tuohon tarvita edes pankkitunnuksia. Valtuutukset voi täyttää verkossa, tulostaa ja postittaa. Myös tällainen on mahdollista.

Vierailija
240/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?

Suoraveloituksista / e-laskuista ei tarvitse yleensä maksaa mitään ylimääräistä. Maksupalvelun käyttäminen maksaa pankin mukaan yleensä 2-4 € / lasku, mutta ei näitä laskuja yleensä tule kovin monta, jos kaikki säännölliset laskut menevät suoraveloituksena / e-laskuina. Ei kai kukaan enää vie laskuja pankin tiskille maksettavaksi muuten kuin poikkeustapauksessa. Yleensä vanhuksetkin osaavat käyttää maksupalvelua.

Kalliimmaksi se laskujen maksu tulee jokatapauksessa yleensä siellä tiskillä ellei sitten kyse ole siitä että laskuja tulee vain muutama vuodessa.

No niin tulee kalliiksi tiskillä hoitaa. Tämä ei niinkään ollut ongelma, kun isän tilillä oli runsaasti rahaa. Mutta mietin moneen kertaan, miten kauhea tilanne olisi ollut jos tilanne olisi ollut tiukempi. Kun asiat alkavat mennä päin seiniä, äkkiä laskuja voikin olla runsaasti. Taksia, ambulanssia, hoitomaksuja, apteekkimaksuja, ruokapalvelua, pesulaa, kaikenlaisia kotihoidon vaatimia hankintoja ja muutostöitä, ja sitten ne itse havaitut viat, jotka täytyy korjauttaa. Isä ei suostunut laittamaan nimeään mihinkään, ja esim. apteekkilaskut maksoin minä ja veloitin sitten ne perunkirjoituksessa. Onneksi tuo vaihe oli lyhyt, olisin itse muuten ollut vararikon partaalla. Mutta kyllä kylmää sydäntä lukea ihmisten hellämielisiä vuodatuksia, kun ei yhtään ymmärretä, miten ikäviin tilanteisiin nuo voivat johtaa. Esimerkiksi mitä tehdä, jos asunnossa ei enää pärjää, hoivapaikkaa ei saa ja tulee esim. vesivahinko? Eikä ole omaisilla oikeuksia mihinkään. 

Kävin muuten hänen kuoltuaan osuuspankkilaisia jututtamassa. Oli juurikin tuollainen maalaiskonttori, kerran viikossa auki ja kireitä vanhuksia konttori täynnä. Muulloin ei sitten päässytkään kuin eri sopimuksella sisään. Kävin syömässä ja tulin takaisin ennen sulkemisaikaa tuona konttoripäivänä, ja enää ei ollut ketään jonossa. Jokaisella pakkomielle, että heti äkkiä hoitamaan asia kun kerran auki on... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme