Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen
Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?
Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.
jep, eikös mustamakkarassakin ole ohraa
Ja näitähän sitä syödään tosi yleisesti. Kun menet kaverille grillaamaan, niin siellä on grillissä aina ryynarit ja verimakkarat, eikö?
Edes HK-sinisessä ei ole viljoista jauhoa! Perunajauhoa taitaa sisältää.
Jos taas makkarat tai sipsit muodostaa ongelman, niin kannattaisi tarkastella ruokavaliotaan...
Niin no, itse en uskaltaisi heittää ruokiani siihen kaverin grilliin, kun en voi olla varma onko siinä grillattu jotain gluteenia sisältävää.
Ja jos nyt ei jumiuduta siihen makkaraan ja sipsiin, jos kyseessä oli esimerkit, missä gluteenia voi olla. Ja alusta asti juu kun tekee ruoat jne jne. Mutta kun edelleen, siitä keliakiasta ei pidetä vapaapäivää esim. kavereiden juhlissa tms, jossa täytyy aina olla muistamassa ne odottamattomat gluteeninlähteet, kun tarjotaan jotain gluteenittomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinku vonku, maailma on sairauksia täynnä ja keliakia on niistä yksi helppohoitoisimmista. Edes lääkitystä ei tarvita!
Syö itse täysin gluteenittomasti koko ikäsi ja tule sitten kertomaan, että oliko se helppoa ja kivaa.
Mulla on suolistosairauden vuoksi viljaton, maidoton ja kananmunaton ruokavalio, myös lukuisia kasviksia ja hedelmiä joita en voi syödä ja joita en edes jaksa tähän luetella. Pelkkä gluteeniton ruokavalio ois mulle aivan täyttä luksusta
Niin siinä tiedätkö voi tulla hetki jos toinenkin, jolloin saattanee syödä niitä "tarpeettomia herkkuja", sen sijaan että loppuelämän ajan syö vain itse alusta asti valmistettua ruokaa.
Mutta eihän tämä tee elämästä hankalaa, vaan yksittäisistä hetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin siinä tiedätkö voi tulla hetki jos toinenkin, jolloin saattanee syödä niitä "tarpeettomia herkkuja", sen sijaan että loppuelämän ajan syö vain itse alusta asti valmistettua ruokaa.
Mutta eihän tämä tee elämästä hankalaa, vaan yksittäisistä hetkistä.
Useimmat ihmiset syö usein kodin ulkopuolella. Kyse ei ole yksittäisistä hetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.
jep, eikös mustamakkarassakin ole ohraa
Ja näitähän sitä syödään tosi yleisesti. Kun menet kaverille grillaamaan, niin siellä on grillissä aina ryynarit ja verimakkarat, eikö?
Edes HK-sinisessä ei ole viljoista jauhoa! Perunajauhoa taitaa sisältää.
Jos taas makkarat tai sipsit muodostaa ongelman, niin kannattaisi tarkastella ruokavaliotaan...
Niin no, itse en uskaltaisi heittää ruokiani siihen kaverin grilliin, kun en voi olla varma onko siinä grillattu jotain gluteenia sisältävää.
Ja jos nyt ei jumiuduta siihen makkaraan ja sipsiin, jos
Niin siis siihen grilliinhän VOI laittaa ruokiensa alle vaikka foliota tai jonkun alumiini- tai teräsvuoan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe sitä vaikeaksi. Jos teen ruokaa porukalle, johon kuuluu keliaakikko, aivan kaikki on silloin gluteenitonta kontaminaatioriskin takia. Vaikka keittiö olisikin tarkka, vieraat saattavat näperrellä tarjottavia samoilla ottimilla tai sormilla, ja ihmiset eivät vaan tajua, kuinka äärimmäisen pieni määrä voi aiheutta pitkäaikaisia ja vakavia ongelmia. En itse koe ongelmaksi kokata tarjottavia luontaisesti gluteenittomista ja yleensä myös prosessoimattomista aineksista, jolloin ei tarvitse kytätä tuoteselosteita.
Minäkään en ole paljon juhlia ja illalliskutsuja järjestävänä koskaan pitänyt erikoisruokavaliota vaikeina, vaan lähinnä kivoina haasteina. Mulle on kunnia-asia että kaikki saavat herkullista ruokaa mun vieraina ollessaan, ruokavaliosta riippumatta.
Älytöntä kitinää. Elän omasta valinnastani viljatonta elämää, eikä mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Tietämättömyys ja jopa välinpitämättömyys on välillä tyrmäävää. Kaikki leivät samalla lautasella, sama otin kaikille ruuille yms. ja sitten jotkut vielä kehtaa niristä, että kyllä sä voit tästä ottaa, ei se mitään haittaa pieni määrä vehnäjauhoa.
Mä olen pöyristynyt siitä kuinka tietämättömiä jotkut on.
Eli leivät, pastat, sipsit, samalla lautasella. Elämä on valintoja.
Kaikkea ei tarvitse syödä jos suolistolle ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe sitä vaikeaksi. Jos teen ruokaa porukalle, johon kuuluu keliaakikko, aivan kaikki on silloin gluteenitonta kontaminaatioriskin takia. Vaikka keittiö olisikin tarkka, vieraat saattavat näperrellä tarjottavia samoilla ottimilla tai sormilla, ja ihmiset eivät vaan tajua, kuinka äärimmäisen pieni määrä voi aiheutta pitkäaikaisia ja vakavia ongelmia. En itse koe ongelmaksi kokata tarjottavia luontaisesti gluteenittomista ja yleensä myös prosessoimattomista aineksista, jolloin ei tarvitse kytätä tuoteselosteita.
Minäkään en ole paljon juhlia ja illalliskutsuja järjestävänä koskaan pitänyt erikoisruokavaliota vaikeina, vaan lähinnä kivoina haasteina. Mulle on kunnia-asia että kaikki saavat herkullista ruokaa mun vieraina ollessaan, ruokavaliosta riippumatta.
Hienoa, että pystyt ottamaan keliakian huomioon.
Keliaakikkojen kannalta ongelma on, että moni kuvittelee osaavansa tarjota gluteenitonta ruokaa joka ei sitten olekaan sitä. Esimerkkinä vaikkapa kontaminoituneet ainekset ruuanvalmistuksessa. Keliaakikko oppii usein varovaiseksi, kun on riittävän monta kokemusta "gluteenittomista" tarjoiluista, jotka ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Minulla tietenkin lisämausteena omat allergiani, joiden takia en voi syödä eineksiä, ravintoloissa ruokia, enkä yleensä kenenkään muun valmistamia ruokia. Olen itse ruokani tehnyt yli 30 vuotta, ja joka kerta kaupassa pitää tuotteiden valmistusaineet tiirata tarkkaan. Inhottavimpia ovat ne tuotteet, joissa lukee esimerkiksi jotain näistä: aromit, luontaiset aromit, luontaisenkaltaiset aromit, mausteet, yrtit, kasvikset. Jäävät hyllyyn. Jokainen voi viihdyttää itseään sillä, että mitä perusraaka-aineiden lisäksi jää ostettavaa...
Olenpahan oppinut tekemään erinomaisen hyvää ruokaa, kun ei ole ollut vaihtoehtoja.
Ruokarajoitteiset ihmiset on kyllä ihan super-rasittavia. Sori nyt vaan, moni.
Vierailija kirjoitti:
Hoitamaton keliakia voi aiheuttaa esim syövän.
Mitä hyötyä siitä on, vaikka kaikki ymmärtävät
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan tullut vastaan, nyt meni hyvä provo hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Erityiseisesti nämä keliaakoiksi itse identifioituvat joilla ei oikeasti ole mitään diagnoosia, ja ovat vielä joka käänteessä julistamassa ruokarajoittetaan paljon kovempaa kuin oikeat keliaakikot.
Se vaikeaa on kun on keliakia ja maitoproteiinin imetýtymishäiriö.
Karkkeja, sipsejä ja makkaraa ei kukaan tarvitse. Eikä pakastekermaperunoita tai muitakaan eineitä, joissa viljaa on. Jopa monissa limonadeissa on ohramallasuutetta - kukaan ei tarvitse limonadia.
Perinteistä ruokaa suoraan raaka-aineista, kuten eläimistä ja kasviksista, saa takuulla gluteenitonta helposti.
No suurin osa sipseistä on gluteenittomia! Liekö Suomalaisten valmistajien sipsit kaikki?