Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen

Vierailija
10.08.2024 |

Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on lapsi, joka on alleginen paitsi kotimaisille viljoille, sen lisäksi tattarille, tapiokatärkkelykselle, maidolle ja monelle muulle. Aika tarkkaan saa myös ne gluteenittmien tuoteselosteet katsoa. T. tavallinen ihminen eikä tästä ole koskaan saanut  mitään korvauksia. 

Ei keliakiakorvausta ole ollut liki kymmeneen vuoteen. 

Alle 16 lapset saavat edelleen ja sen Purra nyt aikoo viedä.

Vierailija
62/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien omat eväät, kysyn mitä on tarjolla ja otan mukaan samantyyppiset omat murkinat. En luota tavisemännän gluteenittoman kakkuun, lihapullien, sorry, saatte kuitenkin vahingossa sorkkia jollain työvälineellä missä on ei-gluteenitonta murua tms.

Joku oli tehnyt kaiken jouluun vimosen päälle gluteenittomasti. Oli tullut oireita. Harmillista. Vaihe vaiheelta mietitty ruuat ja tarjottavat. Kinkun sinappihuntu, sinapissa glut. ja kakkuvuoka olikin sitten korppujauhotettu. Kaikkea ei voi muistaa tarkistaa. 

Vien mielelläni juhliin itse gluteenittomat kakut ja suolaiset.  Silloin tiedän syöväni puhtaasti,  otan 'lääkkeeni' huoletta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinku vonku, maailma on sairauksia täynnä ja keliakia on niistä yksi helppohoitoisimmista. Edes lääkitystä ei tarvita!

Mikä se meidän pikku mannea vituttaa. Pysy pois sellaisista keskusteluista joita et ymmärrä !

Vierailija
64/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta keliakia on yksi ikävimmistä ja hankalimmin hoidettavista sairauksista. Lisäksi se tekee sosiaalisista tilanteista ikäviä kun ei uskalla/voi syödä ja muut syövät hyvällä ruokahalulla.

Keliakiaruuat ja leivonnaiset on yleensä pahan makuisiakin. Moni on sanonut, että jos leivonnainen maistuu liian hyvälle, se tuskin on gluteeniton. Ja niin yleensä onkin.

Sukulaislapsi joutui sairaalaan juuri tuollaisen erehdyksen takia. Oli kerennyt just sanomaan, että tämäpä on hyvää ja sitten jo mentiinkin.

Minun puolestani saisivat saada kaikki sen aiotun muutaman kympin korvauksen. Miettikää nyt kuinka kurjaa on syödä pahaa ruokaa koko ikänsä eikä muutakaan voi jos meinaa pysyä terveenä.

Minä osaan tehdä herkullisia gluteenittomia leivonnaisia. Syön itsekin vaikka teen tyttärelleni.

Vierailija
65/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta keliakia on yksi ikävimmistä ja hankalimmin hoidettavista sairauksista. Lisäksi se tekee sosiaalisista tilanteista ikäviä kun ei uskalla/voi syödä ja muut syövät hyvällä ruokahalulla.

Keliakiaruuat ja leivonnaiset on yleensä pahan makuisiakin. Moni on sanonut, että jos leivonnainen maistuu liian hyvälle, se tuskin on gluteeniton. Ja niin yleensä onkin.

Sukulaislapsi joutui sairaalaan juuri tuollaisen erehdyksen takia. Oli kerennyt just sanomaan, että tämäpä on hyvää ja sitten jo mentiinkin.

Minun puolestani saisivat saada kaikki sen aiotun muutaman kympin korvauksen. Miettikää nyt kuinka kurjaa on syödä pahaa ruokaa koko ikänsä eikä muutakaan voi jos meinaa pysyä terveenä.

Minusta taas nykyään on todella hyviä ja monipuolisia gluteenittomia ruokia ja leivonnaisia, pari-kolmekymmentä vuotta sitten oli toisin.

Valikoimaa on varmasti ennemmän se on totta mutta kovin suuri osa ei niistä silti ole hyviä ja sopivia. Valmistuotteissa on todella paljon E koodeja ja kaikkia aineita, jotka ei sovi. Koen, että jouduin luopumaan paljosta ja huonosti saan mitään tilalle. Ei tässä ainakaan lihomista tarvitse pelätä.

Vierailija
66/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on todella hyviä.

https://www.fazer.fi/tuotteet/974078/fazer-gluteeniton-kinuskikakkunen-…;

Ei ole. En tiedä mikä aine se niissä on mutta vatsa menee aina sekaisin. Fazerin gluteenittomat on niitä mitä en muutamien kokeilujen jälkeen osta enää ollenkaan. Ne saattavat olla gluteenittomia joo mutta sitten niissä on jotaun muuta mitä vatsani ei siedä.

Otinkin kantaa vain tuohon makuun, josta aiemmassa kommentissa valitettiin. Kaikkien vatsa ei ole sinun vatsasi.

Vierailija
67/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni joka väittää, että on helppoa syödä gluteenittomasti, ei ole oikeasti itse gluteeniton.

Muotisyistä gluteenittomat usein syövät tietämättään gluteenia, mutta se ei tietenkään haittaa, kun seurauksia ei ole eivätkä he edes huomaa sitä.

Vierailija
68/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien omat eväät, kysyn mitä on tarjolla ja otan mukaan samantyyppiset omat murkinat. En luota tavisemännän gluteenittoman kakkuun, lihapullien, sorry, saatte kuitenkin vahingossa sorkkia jollain työvälineellä missä on ei-gluteenitonta murua tms.

Joku oli tehnyt kaiken jouluun vimosen päälle gluteenittomasti. Oli tullut oireita. Harmillista. Vaihe vaiheelta mietitty ruuat ja tarjottavat. Kinkun sinappihuntu, sinapissa glut. ja kakkuvuoka olikin sitten korppujauhotettu. Kaikkea ei voi muistaa tarkistaa. 

Vien mielelläni juhliin itse gluteenittomat kakut ja suolaiset.  Silloin tiedän syöväni puhtaasti,  otan 'lääkkeeni' huoletta. 

Niin no, niin kauaa kun kukaan ei ole ottanut sitä tuomaasi kakkua samalla ottimella kuin gluteenikakkua.

Yhteen tapahtumaan oli varattu minulle kaupasta ostettu gluteeniton kääretorttu. En ollut ehtinyt ottaa, kun näin miten siitä käytiin ottamassa maistiaisia samalla välineellä, jolla oli juuri käsitelty gluteenitarjottavia. Siinä menikin sitten se ainoa minulle sopiva tarjottava.

Vierailija
69/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni joka väittää, että on helppoa syödä gluteenittomasti, ei ole oikeasti itse gluteeniton.

Näissä keskusteluissa valitettavan paljon näkyy sitä, miten gluteenittomuuden helppoutta kehuvat ne, joilla keliakiaa ei ole.

Onhan se varmasti helppoa, kun se gluteenittomuus voi olla vähän sinne päin. Keliaakikolla se kun on ehdoton. Kotioloissa vielä helppoa, kodin ulkopuolella sitten saakin koko ajan epäillä ja miettiä, uskallanko syödä.

Vierailija
70/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?

Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.

Niin, suurin osa syö ihan tavallisia makkaroita. 

Vierailija
71/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.

t. kokki

Näin. Olen ollut vhh-ruokavaliolla. Söin kasvisvoittoisesti, ja paremmin ja herkullisemmin kuin nyt sekasyöjänä. (en syönyt riisiä, maissia enkä mitään viljoja) 

Ei ollut vaikeaa, vain melko kallista, koska kasvikset ovat Suomessa kalliita. Ruokavalio jäi vain siksi että muu perhe ei noudattanut sitä, ja oli hankalaa tehdä eri ruoat kaikille. 

Jos minulla todettaisiin keliakia, palaisin vanhasta tottumuksesta vhh-ruokavaliolle, enkä kaipaisi mitään leipää tai keksejä. Ja voisin paremmin kuin nyt, kun korvaan usein ateriat voileivällä. 

Eikä mun olisi pakko

Olen syönyt gluteenittomasti. En syönyt eineksiä enkä tarvinnut viljatuotteiden korvikkeita. 

Vierailija
72/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullia voi tehdä ilman korppujauhoakin. Huokaus.

Vierailija
73/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa valitettavan paljon näkyy sitä, miten gluteenittomuuden helppoutta kehuvat ne, joilla keliakiaa ei ole.

Onhan se varmasti helppoa, kun se gluteenittomuus voi olla vähän sinne päin. Keliaakikolla se kun on ehdoton. Kotioloissa vielä helppoa, kodin ulkopuolella sitten saakin koko ajan epäillä ja miettiä, uskallanko syödä.

Tämä juuri. Onhan se helppoa jos ei ole ihan pakko syödä gluteenittomasti kaiken aikaa. Kyllä. Minunkaan kärsivällisyyteni ei meinaa millään riittää gluteenittomaan syömiseen. Etenkin kun suurin osa ruoasta on niin pahaa.

Vierailija
74/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.

t. kokki

Näin. Olen ollut vhh-ruokavaliolla. Söin kasvisvoittoisesti, ja paremmin ja herkullisemmin kuin nyt sekasyöjänä. (en syönyt riisiä, maissia enkä mitään viljoja) 

Ei ollut vaikeaa, vain melko kallista, koska kasvikset ovat Suomessa kalliita. Ruokavalio jäi vain siksi että muu perhe ei noudattanut sitä, ja oli hankalaa tehdä eri ruoat kaikille. 

Jos minulla todettaisiin keliakia, palaisin vanhasta tottumuksesta vhh-ruokavaliolle, enkä kaipaisi mitään leipää tai keksejä. Ja voisin paremmin kuin nyt, kun korvaan usein ateriat

Eri asia on sanoa, että söi gluteenittomasti kuin keliaakikkona oikeasti syödä gluteenittomasti.

Jälkimmäisessä tapauksessa tulee vuosien varrella monta karvasta kokemusta, miten gluteenittomaksi väitetty ei ole todellisuudessa sitä. Nämä kokemukset tulevat lähes aina kodin ulkopuolella syödessä. Kotona gluteenittomuus on helpompaa.

Vierailija
75/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaikeaa siinä on? Keliaakikko jättää vain syömättä mitä ei pysty syömään ja syö vain sellaista ruokaa jota pystyy.

Vierailija
76/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin gluteenittomat on usein todella prosessoituja ja sisältävät mm. palmuöljyä, mikä ei vatsalle sovi + kaikki muu mitä noihin laittavat. Maistuvatkin teolliselle

Vierailija
77/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikeaa siinä on? Keliaakikko jättää vain syömättä mitä ei pysty syömään ja syö vain sellaista ruokaa jota pystyy.

Lue ensin ketju. Lähes jokaisella keliaakikolla on kokemuksia siitä, miten gluteenittomaksi väitetty ruoka ei olekaan sitä. Sitä ei voi päällepäin nähdä ja äkkiä oppii olemaan luottamatta ihmisten väitteisiin gluteenittomista tarjoiluista.

Vierailija
78/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Onhan se helppoa jos ei ole ihan pakko syödä gluteenittomasti kaiken aikaa. Kyllä. Minunkaan kärsivällisyyteni ei meinaa millään riittää gluteenittomaan syömiseen. Etenkin kun suurin osa ruoasta on niin pahaa.

Ja kun se ruokavalio ei ole oma valinta, niin se sitoutuminen siihen loppuelämän hemmetinmoiseen tarkkuuteen aiheuttaa itsessäni kipuiluja edelleen.

Vaikka kuinka ne kaupan perunat ovat luontaisesti gluteenittomia ja viereiset porkkanat myös, niin ei se vaikuta tilanteeseen jossa mietin, uskallanko osallustua syömistä vaativiin sosiaalisiin tapahtumiin. Ja kun olen kipeänä kuumeessa, niin olisihan se kiva voida tilata valmiina pitsaa, joka tuotaisiin syöntivalmiina kotiovelle.

Vierailija
79/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazerin gluteenittomat on usein todella prosessoituja ja sisältävät mm. palmuöljyä, mikä ei vatsalle sovi + kaikki muu mitä noihin laittavat. Maistuvatkin teolliselle

Tämä juuri. En tykkää minäkään.

Vierailija
80/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotisyistä gluteenittomat usein syövät tietämättään gluteenia, mutta se ei tietenkään haittaa, kun seurauksia ei ole eivätkä he edes huomaa sitä.

Mitä gluteenia on lihassa, kanassa, kalassa, kasviksissa, maitotuotteissa, pähkinöissä, hedelmissä??