Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen

Vierailija
10.08.2024 |

Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazerin gluteenittomat on usein todella prosessoituja ja sisältävät mm. palmuöljyä, mikä ei vatsalle sovi + kaikki muu mitä noihin laittavat. Maistuvatkin teolliselle

Ei jonkun yksittäisen muffinsin sisällöllä oikeasti ole juurikaan merkitystä, kun niitä ei ole tarkoitus päivittäin ahmia. Mutta jos herkuttelee jatkuvasti, niin kannattaa tehdä mantelijauhosta espanjalainen mantelitorttu.

Vierailija
82/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä oikeaa ruokaa eikä mitään leivän korvikkeita, makkaroita tai muuta teollisuusjätettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni joka väittää, että on helppoa syödä gluteenittomasti, ei ole oikeasti itse gluteeniton.

Muotisyistä gluteenittomat usein syövät tietämättään gluteenia, mutta se ei tietenkään haittaa, kun seurauksia ei ole eivätkä he edes huomaa sitä.

Mitä gluteenia on lihassa, kanassa, kalassa, kasviksissa, maitotuotteissa, pähkinöissä, hedelmissä??

Niitä syöt vain sellaisenaan? Etkä käy ikinä ravintoloissa, et juhlissa, kylässä tms?

Vierailija
84/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni joka väittää, että on helppoa syödä gluteenittomasti, ei ole oikeasti itse gluteeniton.

Muotisyistä gluteenittomat usein syövät tietämättään gluteenia, mutta se ei tietenkään haittaa, kun seurauksia ei ole eivätkä he edes huomaa sitä.

Mitä gluteenia on lihassa, kanassa, kalassa, kasviksissa, maitotuotteissa, pähkinöissä, hedelmissä??

a) ne pitää kaikki valmistaa (- maitotuotteet, pähkinää en laske edes ruoaksi kun olen sille allerginenkin) ensin ruoaksi

b) mistä tietää kyläpaikassa, ettei ne silti ole kontamitoituneet?

Vierailija
85/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan ota mitään stressiä ruokarajoitteisten ruoista. Jos jollain on keliakia, hän voi ottaa salaattia ja lihapulllia, sekä ostamaani gluteenitonta torttua. Muut vieraat sitten voi syödä lisäksi patonkia ja täytekakkua. Jos tämä ei kelpaa, niin sitten pitää olla syömättä. 

Kunhan lihapullissa ei ole käytetty vehnäjauhoja, ja nuo tarjottavat eivät ole kontaminoituneet. Itse yritin viimein ottaa rennommin, ja uskalsin kylässä ottaa salaattia.

Oksensin vatsakrampeissa koko seuraavan yön, koska salaattia oli käsitelty samalla leikkuualustalla kuin gluteenileipiä.

Tavallisissa lihapullissa on lähes aina korppujauhoa ja se ei ole gluteenitonta. Ylipäätään monissa tavallisissa ruuissa gluteenia. Kaikki leivitetyt liha

Tämä! 

Lihapulliin laitan joskus perunaa ja parmesanjuustoa mutta en ikinä korppujauhoja. Jauhelihapihveihin en noitakaan vaan paistan lihan sellaisenaan. 

Leivitys broileriin parmesanilla 

Vierailija
86/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä oikeaa ruokaa eikä mitään leivän korvikkeita, makkaroita tai muuta teollisuusjätettä.

Suurin ongelma on kun poistuu kotoa. On helppoa kotona keitellä niitä perunoita, mutta kylässä se salaattikin saattaa olla pilkottu samalla alustalla, jossa leikattiin gluteenipatonkeja.

Vierailija
87/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) ne pitää kaikki valmistaa (- maitotuotteet, pähkinää en laske edes ruoaksi kun olen sille allerginenkin) ensin ruoaksi

No kyllä mä olen aina valmistanut ruokani?? Ei kai kukaan raakaa syö?

Kyläpaikassa otat vaikka pelkkää kahvia ja syöt sitten kotona ennrn tai jälkeen

Vierailija
88/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä syöt vain sellaisenaan? Etkä käy ikinä ravintoloissa, et juhlissa, kylässä tms?

Tottakai syön juhlissa. Viimeksi sisäfilettä, itsekasvatettuja papuja, parmesanleivitettyä kesäkurpitsaa, rosmariiniperunoita. Jälkiruuaksi pavlovaa marjoilla. 

Kaikki gluteenitonta, tuskin säilytetty jauhokaapissa

Vierailija
89/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?

Ryynimakkarassa voi olla.

Vierailija
90/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaikeaa olla syömättä karkkia ja makkaraa? 

Vierailija
91/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai syön juhlissa. Viimeksi sisäfilettä, itsekasvatettuja papuja, parmesanleivitettyä kesäkurpitsaa, rosmariiniperunoita. Jälkiruuaksi pavlovaa marjoilla. 

Sulla on käynyt hyvä mäihä. Tuttu oli  suomalaisessa hotellissa työpalaverin takia ja vaikka kuinka oli pyytänyt gluteenitonta ruokaa, niin yö meni silti ripuloidessa ja vatsa oli kipeä monta päivää.

Vierailija
92/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla siis keliakiaa? 

Vierailija
93/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä olen aina valmistanut ruokani?? Ei kai kukaan raakaa syö?

Kyläpaikassa otat vaikka pelkkää kahvia ja syöt sitten kotona ennrn tai jälkeen

Ja sitten vaan toivomaan, ettei kyläpaikassa ole valmistettu gluteenitonta juuri sinua ajatellen, ja järjestetä tästä show:ta kertoessasi, ettet valitettavasti uskalla ottaa riskiä.

Niin on käynyt nimittäin itselleni. 

Vierailija
94/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?

Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.

jep, eikös mustamakkarassakin ole ohraa

Vierailija
95/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla siis keliakiaa?

Ja pointtini tälle kysymykselle, toki gluteenitonta tarjottavaa löytyy kodin ulkopuolelta, mutta niissä onkin sitten aina se jännitys, että oliko varmasti gluteenitonta.

Ei tarvitse säilyttää jauhokaapissa, ihan riittää jos käyttää valmistaessa samoja ottamia, ei muista tarkistaa mausteiden tuoteselostetta yms yms.

Vierailija
96/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki glutee

Ottimet/lautaset/kattilat jne ei siis puhdistu tarpeeksi astianpesukoneessa? 

Pippuri, suola, yrtit, chili, valkosipuli on sinskin meillä gluteenitonta. En käytä mitään keinoaromeja. 

Itsellä ei ole keliakiaa mutta perheenjäsen joutuu ibs takia olemaan gluteenittomalla. 

Vierailija
97/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma on kun poistuu kotoa. On helppoa kotona keitellä niitä perunoita, mutta kylässä se salaattikin saattaa olla pilkottu samalla alustalla, jossa leikattiin gluteenipatonkeja.

Sekin on iso ongelma, ettei kaikki suhtaudu tuoteselosteiden "saattaa sisältää"-osioon vakavasti.

Vierailija
98/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinku vonku, maailma on sairauksia täynnä ja keliakia on niistä yksi helppohoitoisimmista. Edes lääkitystä ei tarvita!

Syö itse täysin gluteenittomasti koko ikäsi ja tule sitten kertomaan, että oliko se helppoa ja kivaa.

Ei ole vaikeeta. Itsellä tuon lisäksi maitoallergia.

Vierailija
99/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?". Suomessa puhutaan jauhomakkarasta, kuinka joku voi olla noin tyhmä?

Vierailija
100/158 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin tiukasti gluteenittomalla ruokavaliolla en uskaltanut syödä kylässä mitään mikä ei ollut avaamattomassa pussissa. Niin moni ei ymmärrä kuinka helposti kontaminaatio tapahtuu ja kuinka merkittävät seuraukset sillä voi olla.