Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen
Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Eipä se oli mukavaa tosiaan reissussa olla pitkällä lennolla pas*ka melkein housussa, koska vahingossa sai gluteenipotoista ruokansa seassa.
Maitoallergisena kun pakskoin housuun lennolla, en syyttänyt siitä muita.
Tiedättehän te, jotka jankkaatte että on helppoa syödä gluteenittomasti, että esim vain osa kaupassa myynnissä olevista riisistä ja suolakurkusta on gluteenitonta? Eli kun tarjoatte gluteenitonta, niin olettehan varmistaneet myös näiden tuotteiden tuoteselosteet? Ja nämä nyt vain 2 esimerkkiä, jotka itselleni oli yllätyksiä tuotteista, joissa tosin tai voi olla gluteenia.
Tai kun tilaatte ravintolassa drinkin, niin varmistattehan, että juomassa oleva pilli on gluteeniton eikä vehnäpastaa. Tai että kertakäyttöastiat, joiden hehkutetaan olevan biohajoavia, eivät sisällä gluteenia.
Niin, onhan se helppoa, kun miettii ja kysyy ja arvioi koko ajan ja syö vain sitä, joka kaikilta osiltaan on oikeasti vapaata gluteenista! Ja yllättävän usein jättää syömättä, koska jokin yksityiskohta aiheuttaa sen, että ei sittenkään ole gluteenitonta.
Töissä myös keliakiaa sairastavien kanssa työskennelleenä tiedän mitä se tarkoittaa . Kotona miettisin varmasti että onko tila varmasti riittävän puhdas. Mieluummin tarjoaisin paketista suoraan puhdasta. Eräällä huoltoasemalla on samalla hyllyllä papereiden päällä rinnakkain tavallisia pullia ja gluteiinittomia. Toivottavasti kukaan ei erehdy niitä ostamaan. Mutta tavallinen ihminen olen enkä niin tyhmä kun ap olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se oli mukavaa tosiaan reissussa olla pitkällä lennolla pas*ka melkein housussa, koska vahingossa sai gluteenipotoista ruokansa seassa.
Selvä. Valitettavasti voi käydä niin että jos syö gluteenipitoista se tulee nopeasti ja rajusti ulos, voi tulla myös oksennuksena, vaikka siellä lentokoneessa. Minä ainakin syyttäisin muita jos virheellisesti minulle olisi tarjoiltu ei keliaakikolle sopivaa ruokaa, eihän se minun syyni olisi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän te, jotka jankkaatte että on helppoa syödä gluteenittomasti, että esim vain osa kaupassa myynnissä olevista riisistä ja suolakurkusta on gluteenitonta? Eli kun tarjoatte gluteenitonta, niin olettehan varmistaneet myös näiden tuotteiden tuoteselosteet? Ja nämä nyt vain 2 esimerkkiä, jotka itselleni oli yllätyksiä tuotteista, joissa tosin tai voi olla gluteenia.
Tai kun tilaatte ravintolassa drinkin, niin varmistattehan, että juomassa oleva pilli on gluteeniton eikä vehnäpastaa. Tai että kertakäyttöastiat, joiden hehkutetaan olevan biohajoavia, eivät sisällä gluteenia.
Niin, onhan se helppoa, kun miettii ja kysyy ja arvioi koko ajan ja syö vain sitä, joka kaikilta osiltaan on oikeasti vapaata gluteenista! Ja yllättävän usein jättää syömättä, koska jokin yksityiskohta aiheuttaa sen, että ei sittenkään ole gluteenitonta.
Ainoa joka jankaa olet sinä ja sinun herkät ystävät.
Minulla on omat allergiat ja leikkauksesta johtuvat vaivat. Voin kyllä tehdä hyvää gluteenitonta ruokaa vieraille, mutta tuo omat makkarat ja sipsit. On teillä keliaatikoilla murheet.
Ystävä vietiin ambulanssilla sairaalaan kun salaatissa oli pala kiiviä. Ja täällä joku haukkuu maailman kun ei voi syödä jauhomakkaraa.
Itselläni on ruoka-aineallergioiden takia täysin viljaton ja sokeriton ruokavalio. Viljana voin käyttää mantelijauhoja. Perunajauho on vähän siinä ja siinä, samoin kananmuna, eli joskus voin syödä Ketoinen tuotesarjan leipää ja sämpylää. Pääasiassa leivon itse leivät jogurtti-juusto-mantelijauho-psyllium-suola seoksesta.
Lisättyä sokeria on hirvittävän monessa paikassa esim. leikkeleissä, makkarassa, lihatuotteissa, kastikkeissa, monissa valmisruoissa mukaanlukien kuppinuudelit, maustekastikkeissa, soijassa, sipseissä, nachoissa, ketsuppi, sinappi, majoneesit... Tämän ruokavalion kanssa saa tosissaankin vähän taiteilla ja miettiä, että mitä ostaa ja mistä. Ulkona syömisen voi unohtaa, paitsi jos saa ihan pelkän pihvin salaatilla tai salaattia ilman kastikkeita.
En silti haluaisi keliakiaa, koska se on huomattavasti vaarallisempi tauti kuin omani. Keliaakikko syödessään väärin tuhoaa suolistoaan, minä syödessäni väärin olen ripulipetipotilas viikon ilman pysyviä vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Valitettavasti voi käydä niin että jos syö gluteenipitoista se tulee nopeasti ja rajusti ulos, voi tulla myös oksennuksena, vaikka siellä lentokoneessa. Minä ainakin syyttäisin muita jos virheellisesti minulle olisi tarjoiltu ei keliaakikolle sopivaa ruokaa, eihän se minun syyni olisi.
Ööh, sinun on pidettävä huolta mitä syöt ja suuhusi pistät. Vain sinä olet vastuussa mitä syöt vai voiko kaikki valittaa ja haastaa kaikki oikeuteen. Ota vastuu edes omista syömisistä tai tuo edes omat eväät? Kukaan maailmassa ei ole vastuussa sinun ruokkimisesta ja ehkä joku normaali voisi elää ruualla jota sinä et voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itse huolehdittava ruuasta ja säännöllisestä syömisestä. Ei vierailulla voi kuormittaa emäntää. Samoin on diabeteksen kanssa, itse joutuu huolehtimaan. Keliakiaan tuskin käytetään lääkkeitä?
E m ä n t ä ä ? ?
Emäntä kirjoitetaan yhteen ja se ei ole kirosana:D
Emäntä on perheessä se jolla on se emätin, emä, emi ja isäntä se joka siementää niitä itiöitä, hedelmöityää hede....näin oli ennenvanhaan. Ja ennen keliakiaa sairastava oli läpipasko, rasvaripulia pukkaava näivetystautinen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ruoka-aineallergioiden takia täysin viljaton ja sokeriton ruokavalio. Viljana voin käyttää mantelijauhoja. Perunajauho on vähän siinä ja siinä, samoin kananmuna, eli joskus voin syödä Ketoinen tuotesarjan leipää ja sämpylää. Pääasiassa leivon itse leivät jogurtti-juusto-mantelijauho-psyllium-suola seoksesta.
Lisättyä sokeria on hirvittävän monessa paikassa esim. leikkeleissä, makkarassa, lihatuotteissa, kastikkeissa, monissa valmisruoissa mukaanlukien kuppinuudelit, maustekastikkeissa, soijassa, sipseissä, nachoissa, ketsuppi, sinappi, majoneesit... Tämän ruokavalion kanssa saa tosissaankin vähän taiteilla ja miettiä, että mitä ostaa ja mistä. Ulkona syömisen voi unohtaa, paitsi jos saa ihan pelkän pihvin salaatilla tai salaattia ilman kastikkeita.
En silti haluaisi keliakiaa, koska se on huomattavasti vaarallisempi tauti kuin omani. Keliaakikko syödessään väärin tuhoaa suolistoaan, minä syödessäni väärin
Lepää rauhassa ja kukaan ei tule kaipaamaan. Pottu, salaatti, tomaatti ja hyvä pihvi, voi kun et voi syödä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa joka jankaa ole
Ei kiitos, en luottaisi että on tarpeeksi puhdasta tekemäsi ruuat.
Vierailija kirjoitti:
En silti haluaisi keliakiaa, koska se on huomattavasti vaarallisempi tauti kuin omani. Keliaakikko syödessään väärin tuhoaa suolistoaan, minä syödessäni väärin
Paitsi että elimistölle ei ole mitään merkitystä, onko sokeri lisättyä vai ei. Se on samaa sokeria eikä sille voi olla allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itse huolehdittava ruuasta ja säännöllisestä syömisestä. Ei vierailulla voi kuormittaa emäntää. Samoin on diabeteksen kanssa, itse joutuu huolehtimaan. Keliakiaan tuskin käytetään lääkkeitä?
E m ä n t ä ä ? ?
Emäntä kirjoitetaan yhteen ja se ei ole kirosana:D
Emäntä on perheessä se jolla on se emätin, emä, emi ja isäntä se joka siementää niitä itiöitä, hedelmöityää hede....näin oli ennenvanhaan. Ja ennen keliakiaa sairastava oli läpipasko, rasvaripulia pukkaava näivetystautinen.
Ei kukaan ollu tai ole allerginen potulle, sianläskille ja tönkkösuolatulle kalalle. Ei ennen syöty sokeria jatkuvasti, oli juhla kun oli vehnästä nisua
Kyllä on ollu ja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni joka väittää, että on helppoa syödä gluteenittomasti, ei ole oikeasti itse gluteeniton.
Muotisyistä gluteenittomat usein syövät tietämättään gluteenia, mutta se ei tietenkään haittaa, kun seurauksia ei ole eivätkä he edes huomaa sitä.
Mitä gluteenia on lihassa, kanassa, kalassa, kasviksissa, maitotuotteissa, pähkinöissä, hedelmissä??
a) ne pitää kaikki valmistaa (- maitotuotteet, pähkinää en laske edes ruoaksi kun olen sille allerginenkin) ensin ruoaksi
b) mistä tietää kyläpaikassa, ettei ne silti ole kontamitoituneet?
a) siis onko se jotenkin ongelma että pitää valmistaa ruokaa? Ihmeelliseksi mennyt maailma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö aloittaja tai aloituksen peukuttajat mitään keliakiasta? "karkkia, sipsejä ja makkaraa"? Onko ihme jos menee maha sekaisin ilman keliakiaa?
Meinaat, että aloittaja syö vain makkaraa ja sipsejä, vain koska käyttää näitä esimerkkeinä missä kaikkialla gluteenia voi olla?
On jotenkin niin järjetön esimerkki. Elämä on vaikeaa koska loppujen lopuksi täysin tarpeettomissa herkuissa saattaa olla gluteenia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö aloittaja tai aloituksen peukuttajat mitään keliakiasta? "karkkia, sipsejä ja makkaraa"? Onko ihme jos menee maha sekaisin ilman keliakiaa?
Meinaat, että aloittaja syö vain makkaraa ja sipsejä, vain koska käyttää näitä esimerkkeinä missä kaikkialla gluteenia voi olla?
On jotenkin niin järjetön esimerkki. Elämä on vaikeaa koska loppujen lopuksi täysin tarpeettomissa herkuissa saattaa olla gluteenia?
Niin. Kun se keliakia tosiaan on loppuelämän mukana. Ihan. Koko. Loppuelämä.
Niin siinä tiedätkö voi tulla hetki jos toinenkin, jolloin saattanee syödä niitä "tarpeettomia herkkuja", sen sijaan että loppuelämän ajan syö vain itse alusta asti valmistettua ruokaa.
Tuo asian lopullisuus näyttää olevan vähän se, joka tuottaa sen isoimman ongelman. Eli on helppo kehua gluteenitonta helpoksi, kun sitä voi testata muutaman viikon/kuukauden/vuoden. Mutta sitten taas, kun se on koko loppuelämä.
Ja edelleen käsitän itse nuo esimerkkeinä, esimerkiksi näin kesällä varmaankin moni grillaa makkaraa. Esimerkkinä voisi olla myös esim. liemikuutio. Ja kotioloissa toki edelleen helppoa tarkistaa, ongelma onkin jos menet kutsuttuna vaikka juhliin, jossa tarjoillaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?
Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.
jep, eikös mustamakkarassakin ole ohraa
Ja näitähän sitä syödään tosi yleisesti. Kun menet kaverille grillaamaan, niin siellä on grillissä aina ryynarit ja verimakkarat, eikö?
Edes HK-sinisessä ei ole viljoista jauhoa! Perunajauhoa taitaa sisältää.
Jos taas makkarat tai sipsit muodostaa ongelman, niin kannattaisi tarkastella ruokavaliotaan...
Etkö osaa tehdä ruokaa itse? Enpä muista milloin olisin viimeksi käyttänyt viljoja ruoanlaitossa, eikä mulla edes ole keliakia.
Ai jaaha. Lainaus ei lähtenyt mukaan. Kommentti siis sille, joka valittelee pahan makuisia gluteenittomia ruokia ja valmisruokien E-koodeja.
Savolaismies ihmetteli kaverinsa monitaitoisuutta: "Keliaakikkokokkikiikko se on!"