Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen
Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?
Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.
Eli suurimmassa osassa makkaroista ei ole. Joten noita välttämällä ongelma on ratkaistu.
Ja noitakin on gluteenittomana versiona! Tapolan mustamakkara ei yhtään maun ja koostumuksen puolesta häviä perinteiselle. Ohra on korvattu riisillä. Aiemmin oli sama kilohinta, nyt oli vajaa kaksi euroa kalliimpi mutta ei se juurikaan loppusummaan vaikuta, harvemmin kai kukaan kiloa ostaa kerralla ellei isompi perhe satu olemaan. Ryynimakkaraa en ole kokeillut.
Myös maissiallergia on vaikea. Maissia tai maissijohdannaisia käytetään useissa elintarvikkeissa ja lisäaineissa. Hankalinta on, kun valmistajan ei ole pakko ilmoittaa ainesosa luettelossa, että onko esimerkiksi jokin osa-aine uutettu maissista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Tietämättömyys ja jopa välinpitämättömyys on välillä tyrmäävää. Kaikki leivät samalla lautasella, sama otin kaikille ruuille yms. ja sitten jotkut vielä kehtaa niristä, että kyllä sä voit tästä ottaa, ei se mitään haittaa pieni määrä vehnäjauhoa.
Mä olen pöyristynyt siitä kuinka tietämättömiä jotkut on.
Tämä on epäreilu kommentti. Keliaakikot kestävät erilaisia määriä gluteenia. Jos emäntä tuntee keliaakikon, joka ei ole asian suhteen kovin tarkka, on ihan ymmärrettävää, että hän soveltaa kokemaansa muihinkin. Ei ole hänen vastuullaan selvittää herkkyystasoasi ja keliakian eri muotoja.
Keliakioita ei todellakaan ole mitään eri tasoja. Se on autoimmuunisairaus jossa suolisto syö itsensä jos sinne päätyy gluteenia.
Ei se ihan noinkaan mene. Osa keliaakikoista pystyy syömään gluteenitonta kauraa, osa ei. Kaikki keliakiaakikot ei siis tarvitse yhtä tiukkaa ruokavaliota, mutta jokaiselle keliaakikolle esim. pienikin vehnästä tuleva gluteenikontaminaatio tekee tuhoja suolistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suurimmassa osassa makkaroista ei ole. Joten noita välttämällä ongelma on ratkaistu.
Tässä aloituksessa oli käsittääkseni kyse juuri siitä, että keliaakikko joutuu välttämään hyvin monenlaisia ruokia, myös niitä, joissa tavallinen ihminen ei usko olevan gluteenia. Eli ongelma on tosiaan ratkaistu sillä, että on koko ajan äärimmäisen tarkkana kaiken suhteen. Kiitos tästä viisaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan ota mitään stressiä ruokarajoitteisten ruoista. Jos jollain on keliakia, hän voi ottaa salaattia ja lihapulllia, sekä ostamaani gluteenitonta torttua. Muut vieraat sitten voi syödä lisäksi patonkia ja täytekakkua. Jos tämä ei kelpaa, niin sitten pitää olla syömättä.
Minä ainakin emäntänä haluan että kaikille vieraille on sopivaa ja maukasta ja samanarvoista/tasoista tarjottavaa. Nuo sinun tarjottavat muuten kuulostavat piknik-eväiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan ota mitään stressiä ruokarajoitteisten ruoista. Jos jollain on keliakia, hän voi ottaa salaattia ja lihapulllia, sekä ostamaani gluteenitonta torttua. Muut vieraat sitten voi syödä lisäksi patonkia ja täytekakkua. Jos tämä ei kelpaa, niin sitten pitää olla syömättä.
Kunhan lihapullissa ei ole käytetty vehnäjauhoja, ja nuo tarjottavat eivät ole kontaminoituneet. Itse yritin viimein ottaa rennommin, ja uskalsin kylässä ottaa salaattia.
Oksensin vatsakrampeissa koko seuraavan yön, koska salaattia oli käsitelty samalla leikkuualustalla kuin gluteenileipiä.
Tavallisissa lihapullissa on lähes aina korppujauhoa ja se ei ole gluteenitonta. Ylipäätään monissa tavallisissa ruuissa gluteenia. Kaikki leivitetyt lihat, kastikkeet yms.
Laittaako ihmiset oikeasti tuollaisia jatkeaineita lihapulliinsa? Minä en ainakaan, enkä tee myöskään koskaan mitään leivitettyjä pihvejä tai vehnäjauhokastikkeita. Keliaakikot ilmeisesti kuvittelevat, että heidän ruokavalionsa on valtavan erilainen verrattuna kaikkiin muihin vaikka se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.
t. kokki
Kokkina sinun pitäisi tietää, että kalakin on käytännössä lihaa. Et voi erotella kalaa ja lihaa.
Kummasti ravintoloiden ruokalistoissa vaan on eroteltu liharuoat ja kalaruoat, kanakin vielä erikseen.
Korppujauhoja löytyy gluteenittomana ja myös valmiita leivitettyjä kalapuikkoja/"parempia" kalafileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan lihapullissa ei ole käytetty vehnäjauhoja, ja nuo tarjottavat eivät ole kontaminoituneet. Itse yritin viimein ottaa rennommin, ja uskalsin kylässä ottaa salaattia.
Oksensin vatsakrampeissa koko seuraavan yön, koska salaattia oli käsitelty samalla leikkuualustalla kuin gluteenileipiä.
Tavallisissa lihapullissa on lähes aina korppujauhoa ja se ei ole gluteenitonta. Ylipäätään monissa tavallisissa ruuissa gluteenia. Kaikki leivitetyt liha
Laittaako ihmiset oikeasti tuollaisia jatkeaineita lihapulliinsa? Minä en ainakaan, enkä tee myöskään koskaan mitään leivitettyjä pihvejä tai vehnäjauhokastikkeita. Keliaakikot ilmeisesti kuvittelevat, että heidän ruokavalionsa on valtavan erilainen verrattuna kaikkiin muihin vaikka se ei ole totta.
Niin. Ihmisillä on erilaisia ruoanlaittotapoja, siksi en ihan niin vaan uskalla syödä kylässä ruokaa, jota vakuutellaan sopivaksi. Joku käyttää vehnäjauhoja lihapulliin, joku toinen ei. Joku voi käyttää myös mausteseosta, josta ei ole huomannut lukea tuoteselostetta.
Vierailija kirjoitti:
On itse huolehdittava ruuasta ja säännöllisestä syömisestä. Ei vierailulla voi kuormittaa emäntää. Samoin on diabeteksen kanssa, itse joutuu huolehtimaan. Keliakiaan tuskin käytetään lääkkeitä?
Ei vielä, mutta kehitteillä on. Haluatko itse suolistosi sekaisin moneksi kuukaudeksi yhdestä väärästä suupalasta?
Minusta keliakia on yksi ikävimmistä ja hankalimmin hoidettavista sairauksista. Lisäksi se tekee sosiaalisista tilanteista ikäviä kun ei uskalla/voi syödä ja muut syövät hyvällä ruokahalulla.
Keliakiaruuat ja leivonnaiset on yleensä pahan makuisiakin. Moni on sanonut, että jos leivonnainen maistuu liian hyvälle, se tuskin on gluteeniton. Ja niin yleensä onkin.
Sukulaislapsi joutui sairaalaan juuri tuollaisen erehdyksen takia. Oli kerennyt just sanomaan, että tämäpä on hyvää ja sitten jo mentiinkin.
Minun puolestani saisivat saada kaikki sen aiotun muutaman kympin korvauksen. Miettikää nyt kuinka kurjaa on syödä pahaa ruokaa koko ikänsä eikä muutakaan voi jos meinaa pysyä terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikylän Gluteeniton ryynimakkara, Härkäpavulla ja riisillä ryynitetty gluteeniton herkku.
Tapola Gluteeniton Mustamakkara
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.
t. kokki
Näin. Olen ollut vhh-ruokavaliolla. Söin kasvisvoittoisesti, ja paremmin ja herkullisemmin kuin nyt sekasyöjänä. (en syönyt riisiä, maissia enkä mitään viljoja)
Ei ollut vaikeaa, vain melko kallista, koska kasvikset ovat Suomessa kalliita. Ruokavalio jäi vain siksi että muu perhe ei noudattanut sitä, ja oli hankalaa tehdä eri ruoat kaikille.
Jos minulla todettaisiin keliakia, palaisin vanhasta tottumuksesta vhh-ruokavaliolle, enkä kaipaisi mitään leipää tai keksejä. Ja voisin paremmin kuin nyt, kun korvaan usein ateriat voileivällä.
Eikä mun olisi pakko olla edes karppaaja, voisin edelleen syödä mm. perunaa ja riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta keliakia on yksi ikävimmistä ja hankalimmin hoidettavista sairauksista. Lisäksi se tekee sosiaalisista tilanteista ikäviä kun ei uskalla/voi syödä ja muut syövät hyvällä ruokahalulla.
Keliakiaruuat ja leivonnaiset on yleensä pahan makuisiakin. Moni on sanonut, että jos leivonnainen maistuu liian hyvälle, se tuskin on gluteeniton. Ja niin yleensä onkin.
Sukulaislapsi joutui sairaalaan juuri tuollaisen erehdyksen takia. Oli kerennyt just sanomaan, että tämäpä on hyvää ja sitten jo mentiinkin.
Minun puolestani saisivat saada kaikki sen aiotun muutaman kympin korvauksen. Miettikää nyt kuinka kurjaa on syödä pahaa ruokaa koko ikänsä eikä muutakaan voi jos meinaa pysyä terveenä.
Nämä on todella hyviä.
https://www.fazer.fi/tuotteet/974078/fazer-gluteeniton-kinuskikakkunen-…
Vierailija kirjoitti:
No nyt et kyllä itse tiedä mistä puhut. Suolisto ei syö itseään ja autoimmuunisairauksissa voi todellakin olla eri herkkyystasoja, eli kuinka voimakkaasti puolustusjärjestelmä hyökkää "vierasaineita" vastaan.
Osalle sopii kaura, osalle ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä aloituksessa oli käsittääkseni kyse juuri siitä, että keliaakikko joutuu välttämään hyvin monenlaisia ruokia, myös niitä, joissa tavallinen ihminen ei usko olevan gluteenia. Eli ongelma on tosiaan ratkaistu sillä, että on koko ajan äärimmäisen tarkkana kaiken suhteen. Kiitos tästä viisaudesta.
Joo, sitä vehnää on tungettu vaikka mihin kun se on niin halpaa ja sillä saa tuotteen rakennetta muokattua. Toki muitakin viljoja mutta kyllä se vehnä yleisin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kokki
Näin. Olen ollut vhh-ruokavaliolla. Söin kasvisvoittoisesti, ja paremmin ja herkullisemmin kuin nyt sekasyöjänä. (en syönyt riisiä, maissia enkä mitään viljoja)
Ei ollut vaikeaa, vain melko kallista, koska kasvikset ovat Suomessa kalliita. Ruokavalio jäi vain siksi että muu perhe ei noudattanut sitä, ja oli hankalaa tehdä eri ruoat kaikille.
Jos minulla todettaisiin keliakia, palaisin vanhasta tottumuksesta vhh-ruokavaliolle, enkä kaipaisi mitään leipää tai keksejä. Ja voisin paremmin kuin nyt, kun korvaan usein ateriat voileivällä.
Eikä mun olisi pakko olla edes karppaaja, voisin edelleen syödä mm. pe
Eli ymmärränkö siis oikein, sinulla ei ole keliakiaa, etkä ole ruokavaliossa joutunut huolehtimaan ruoan keliakia -tason gluteenittomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on todella hyviä.
https://www.fazer.fi/tuotteet/974078/fazer-gluteeniton-kinuskikakkunen-…
Ei ole. En tiedä mikä aine se niissä on mutta vatsa menee aina sekaisin. Fazerin gluteenittomat on niitä mitä en muutamien kokeilujen jälkeen osta enää ollenkaan. Ne saattavat olla gluteenittomia joo mutta sitten niissä on jotaun muuta mitä vatsani ei siedä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas nykyään on todella hyviä ja monipuolisia gluteenittomia ruokia ja leivonnaisia, pari-kolmekymmentä vuotta sitten oli toisin.
Ei keliakiakorvausta ole ollut liki kymmeneen vuoteen.