Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen
Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Tietämättömyys ja jopa välinpitämättömyys on välillä tyrmäävää. Kaikki leivät samalla lautasella, sama otin kaikille ruuille yms. ja sitten jotkut vielä kehtaa niristä, että kyllä sä voit tästä ottaa, ei se mitään haittaa pieni määrä vehnäjauhoa.
Mä olen pöyristynyt siitä kuinka tietämättömiä jotkut on.
Tämä on epäreilu kommentti. Keliaakikot kestävät erilaisia määriä gluteenia. Jos emäntä tuntee keliaakikon, joka ei ole asian suhteen kovin tarkka, on ihan ymmärrettävää, että hän soveltaa kokemaansa muihinkin. Ei ole hänen vastuullaan selvittää herkkyystasoasi ja keliakian eri muotoja.
Keliakioita ei todellakaan ole mitään eri tasoja. Se on autoimmuunisairaus jossa suolisto syö itsensä jos sinne päätyy gluteenia.
No nyt et kyllä itse tiedä mistä puhut. Suolisto ei syö itseään ja autoimmuunisairauksissa voi todellakin olla eri herkkyystasoja, eli kuinka voimakkaasti puolustusjärjestelmä hyökkää "vierasaineita" vastaan.
Minusta hankalaa on ainoastaan se tarkkuus keittiössä ruokaa laittaessa, leipoessa ja ruokia ja ruoka-aineita säilyttäessä. Itse gluteenittoman ruokavalion noudattamisessa ei ole mitään ihmeelliseltä. Korvaavia tuotteita on vaikka kuinka. Ja luontaisesti gluteenitontahan on kaikki muut paitsi gluteenia sisältävät viljat! Jos ostaa jotain valmisruokaa tai leivonnaisia, niin tuoteselosteesta asia selviää, useimmiten jo hyllynreunamerkinnöistä. Toki jos ruokavalio koostuu leivän, keksien, leivonnaisten, karkkien, einesten, pitsojen ja hammparien mussuttamisesta, niin voi tuntua hankalalta. Tavallisessa ruoanlaitossa riittää pastan korvaaminen gluteenittomalla pastalla. Kotipitsalla on hyvänmakuiset gluteenittomat pitsapohjat.
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.
t. kokki
Kokkina sinun pitäisi tietää, että kalakin on käytännössä lihaa. Et voi erotella kalaa ja lihaa.
Mä en ainakaan ota mitään stressiä ruokarajoitteisten ruoista. Jos jollain on keliakia, hän voi ottaa salaattia ja lihapulllia, sekä ostamaani gluteenitonta torttua. Muut vieraat sitten voi syödä lisäksi patonkia ja täytekakkua. Jos tämä ei kelpaa, niin sitten pitää olla syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?
Tämä "jauhomakkara" on joku urbaanilegenda. Mustamakkara taitaa olla ainut jossa on jotain viljaa, ohraa? En jaksa tarkistaa. Yhdessäkään grillimakkarassa en ole vielä törmännyt jauhoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.
t. kokki
Kokkina sinun pitäisi tietää, että kalakin on käytännössä lihaa. Et voi erotella kalaa ja lihaa.
No jessus... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.
Eli suurimmassa osassa makkaroista ei ole. Joten noita välttämällä ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "jauhomakkara" on joku urbaanilegenda. Mustamakkara taitaa olla ainut jossa on jotain viljaa, ohraa? En jaksa tarkistaa. Yhdessäkään grillimakkarassa en ole vielä törmännyt jauhoihin.
Jep. Normimakkarassa on perunajauhoa, jossa ei ole gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kokki
Liha on lihaa ja kala on kalaa. Puhutaan hedelmän lihastakin mutta ei sekään ole lihaa.
Olihan se uusi ja jännittävä tilanne, en kokenut negatiivisena. Kustannukset ovat melko siedettäviä. Myönnän etten tiennyt asiasta tarpeeksi, hiukan ajatus tämä voi aiheuttaa jopa noloutta, koska hyvin niukasti puhuttiin. Tieto on kuitenkin kaikkien saatavilla, olisi pitänyt syventyä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan ota mitään stressiä ruokarajoitteisten ruoista. Jos jollain on keliakia, hän voi ottaa salaattia ja lihapulllia, sekä ostamaani gluteenitonta torttua. Muut vieraat sitten voi syödä lisäksi patonkia ja täytekakkua. Jos tämä ei kelpaa, niin sitten pitää olla syömättä.
Onhan ne lihapullat gluteenittomia? Useimmat eivät ole.
Joku sanoi tässä ketjussa, että on helppoa, sillä gluteenittomia ovat kaikki luontaisesti gluteenittomat viljat. Vaikka teoriassa näin onkin, usein kaupassa myytävät ns. luontaisesti gluteenittomat tuotteet eivät usein ole suinkaan gluteenittomia. Gluteenittomana voi pitää tuotetta, jossa lukee, että se on gluteeniton. Muutoin tuo luontaisesti gluteeniton ... vaikkapa jauho tai mysli tms. voi sisältää gluteenia siksi, että se on prosessoitu samoilla linjastoilla gluteenia sisältävien tuotteiden kanssa.
Aika hurjaa, että noinkin moni tuntuu suhtautuvan rennosti gluteeniin ja siihen, että "eri ihmisillä on eri toleranssi" , vaikka se paikkansa pitääkin, esimerkiksi minulle tulee satavarma sairaalareissu ja vähintään vuoden suolisto-ongelmat, jos saan vähänkään gluteenia.
Mutta minä vienkin eväät joka paikkaan enkä syö ulkona. En myöskään tee asiasta mitään numeroa. Olen tottunut tähän - usein ongelma onkin muilla, sillä tiedän, että on kiva tarjota jotain vieraille.
Ei mitään ongelmaa.
Vhh ruokavalio ilman leipää ja pullaa. Joskus jos leivotaan vaikka marjapiirakkaa niin gluteenittomaan jauhoon.
Sipsejä ei syödä mutta niitäkin on gluteenittomia.
Ulkomailta tuon joskus gluteenitonta leipää kun Suomessa ei ole hyviä
Vierailija kirjoitti:
Kunhan lihapullissa ei ole käytetty vehnäjauhoja, ja nuo tarjottavat eivät ole kontaminoituneet. Itse yritin viimein ottaa rennommin, ja uskalsin kylässä ottaa salaattia.
Oksensin vatsakrampeissa koko seuraavan yön, koska salaattia oli käsitelty samalla leikkuualustalla kuin gluteenileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan lihapullissa ei ole käytetty vehnäjauhoja, ja nuo tarjottavat eivät ole kontaminoituneet. Itse yritin viimein ottaa rennommin, ja uskalsin kylässä ottaa salaattia.
Oksensin vatsakrampeissa koko seuraavan yön, koska salaattia oli käsitelty samalla leikkuualustalla kuin gluteenileipiä.
Tavallisissa lihapullissa on lähes aina korppujauhoa ja se ei ole gluteenitonta. Ylipäätään monissa tavallisissa ruuissa gluteenia. Kaikki leivitetyt lihat, kastikkeet yms.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi tässä ketjussa, että on helppoa, sillä gluteenittomia ovat kaikki luontaisesti gluteenittomat viljat. Vaikka teoriassa näin onkin, usein kaupassa myytävät ns. luontaisesti gluteenittomat tuotteet eivät usein ole suinkaan gluteenittomia. Gluteenittomana voi pitää tuotetta, jossa lukee, että se on gluteeniton. Muutoin tuo luontaisesti gluteeniton ... vaikkapa jauho tai mysli tms. voi sisältää gluteenia siksi, että se on prosessoitu samoilla linjastoilla gluteenia sisältävien tuotteiden kanssa.
Aika hurjaa, että noinkin moni tuntuu suhtautuvan rennosti gluteeniin ja siihen, että "eri ihmisillä on eri toleranssi" , vaikka se paikkansa pitääkin, esimerkiksi minulle tulee satavarma sairaalareissu ja vähintään vuoden suolisto-ongelmat, jos saan vähänkään gluteenia.
Mutta minä vienkin eväät joka paikkaan enkä syö ulkona. En myöskään tee asiasta mitään numeroa. Olen tottunut tähän - usein ongelma onkin muilla, sill
Itselleni on kyläpaikassa suututtu, kun en uskaltanut maistaa gluteenitonta kakkua, joka kuulema vaivalla oli vain minua varten leivottu.
Keliakia -tason gluteeniton leivonta vaatii niin suurta tarkkuutta, etten todellakaan uskalla syödä mitä vaan, jota vakuutellaan gluteenittomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisissa lihapullissa on lähes aina korppujauhoa ja se ei ole gluteenitonta. Ylipäätään monissa tavallisissa ruuissa gluteenia. Kaikki leivitetyt lihat, kastikkeet yms.
Niin, tiedän. Nyt tosin on ainakin yhdellä merkillä gluteenittomia valmislihapullia.
No mulla on lapsi, joka on alleginen paitsi kotimaisille viljoille, sen lisäksi tattarille, tapiokatärkkelykselle, maidolle ja monelle muulle. Aika tarkkaan saa myös ne gluteenittmien tuoteselosteet katsoa. T. tavallinen ihminen eikä tästä ole koskaan saanut mitään korvauksia.
Meidän perheessä on puolet keliaatikkoja, yhdellä on maitoallergia, kaikilla muilla laktoosi-intoleranssi paitsi yhdellä. Yksi on lisäksi ristiallerginen koivulle ja omenille, toinen ei voi syödä herukoita, kalaa tai kananmunia, kaksi on vegaaneja, yhdelle ei käy viljat, paprikat eikä raaat vihannekset, kypsät käy kyllä. Kaikki voivat syödä onneksi pähkinöitä. Voi kuulostaa hankalalta mutta ei oikeasti ole.