Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua huvittaa se kuinka vieraantuneita pääkaupunkiseutulaiset on luonnosta.

Vierailija
04.08.2024 |

Pelkästään mökille meno on heille jotain extremeä kun taas meille ei kaupunkilaisille ei luonnossa ole mitään ihmeellistä. Armeijassa pääkaupunkilaiset eivät osanneet hiihtää eikä he osanneet olla luonnossa.

Kommentit (278)

Vierailija
81/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa se että sulla ei ole rahaa asua kaupungissa joten etsit mitä tahansa keinoja kokea ylemmyydentunnetta.

Maallahan se vasta kallista on kun pakko olla hyvä auto, oman talon rempat maksaa yksin eikä muut osakkaat jne.

Vierailija
82/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tiimiä pk-seudulla ja huvitti paljon kun oli tiimipäivänä metsäretki. Kyseessä siis joku helppo 3km reitti joka soveltuu lapsillekin, pk-seutulaiset varustautuneet kuin olisivat Lapin erämaan halki vaeltamassa :D Rinkat, kalliit vaelluskengät ja kaikki :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan luontoa. Mielelläni maksan kymppitonnin neliöltä, jotta ei tarvitse olla luonnossa. Joku muu saa hiihtää, kerätä marjat ja sienet ja sairastua borrelioosiin.

Vierailija
84/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaiset on aina kuvitelleet olevansa parempia ihmisiä kuin landella asuvat. Sit ollaan niin olevinaan suurkaupunkilaisia,vaikka Helsinki on maailman mittakaavassa melko pieni. 

Mä en stadiin/hesaan/Helsinkiin muuttaisi vaikka aseella uhattaisiin. Itsekeskeisten ihmisten sekaan en halua, eikä todellakaan ole rahasta kiinni. 

Eikä mun tarvi asua palveluissa kiinni, mulla on terveet jalat, toimiva auto ja kaupungissa asun nyt, niin julkinen liikenne toimii myös. 

Asuin myös maalla ja siellä on keskimäärin järkevämpää porukkaa, vaikkei sielläkään kaikki ihan täysillä käy 

Sekotat nyt stadilaiset ja ensimmäisen polven junantuomat. Jälkimmäiset ovat se ryhmä jotka ovat äänekkäimmin aina maalaisia (eli omia juuriaan) haukkumassa kun ovat niin stadilaista, niin stadilaista olevinaan. Sama ilmiöhän on muuten havaittavissa monissa ensimmäisen polven "kosmopoliiteissa" jotka yhden vaihtarivuoden meritoimana mollaavat Suomea ja suomalaisia joka käänteessä ja ovat ise niin maailmankansalaista olevinaan.

Vierailija
85/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne maalaiset ole juuri valveutuneempia. Pelätään kaikkea luonnossa elävää, metsään ei uskalla mennä, lintuja ei tunneta muista lajeista puhumattakaan. Vain haulikon piippua pitkin osataan katsoa.

Ja pienetkin matkat ajetaan autolla, kun kaupunkilainen kävelee samassa tilanteessa.

Onhan stadilaisillakin huvittavia käytäntöjä, kuten esim. se, että 300 metrin matkakin pitää mennä ratikalla. Olen siis asunut nyt liki 30 vuotta Helsingissä, mutta kotoisin keskiseltä Uudeltamaalta.

Vierailija
86/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa kalastaa ja perata kalan? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa pyydystää,keittää ja syödä rapuja? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen tietää kuinka metsää hoidetaan tai miten tehdään hakkuita? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa kaataa puun? 

Kalastaminen on monenkin harrastus. Siiihen automaattisesti liittyy perkaaminen ja kypsennyskin. Tääällähän on luonnonvesiä, vaikka kuinka paljon. Erilaisia vielä on järviä, jokia ja merta. ei tarvii samalla lammella kykkiä aina.

Ravustamisesta en tiedä mitään, kun niitä inhoan. Eivät ole syömäkelpoista tavaraa nuo vesien hämähäkit. Miksi pääkaupunkiseutulaisen ja kaikkien maalaistenkaan pitäisi hoitaa metsää ja tehdä hakkuita? Tuskin siellä landella osataan liikkennesuunnittelua ja ajella ruuhkassa.

Toivottavasti puita ei kaataisi kukaan luvaton ihminen missään. Olen nähnyt maalaistenkin puun kaatointoa ja aina on huonosti käy.

Vierailija
87/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne maalaiset ole juuri valveutuneempia. Pelätään kaikkea luonnossa elävää, metsään ei uskalla mennä, lintuja ei tunneta muista lajeista puhumattakaan. Vain haulikon piippua pitkin osataan katsoa.

Ja pienetkin matkat ajetaan autolla, kun kaupunkilainen kävelee samassa tilanteessa.

Onhan stadilaisillakin huvittavia käytäntöjä, kuten esim. se, että 300 metrin matkakin pitää mennä ratikalla. Olen siis asunut nyt liki 30 vuotta Helsingissä, mutta kotoisin keskiseltä Uudeltamaalta.

Eli kun sä teit niin, niin kaikki tekee?

Eivaan tiedän useita naapureita jotka kulkee yhden välin dösälläkin. Sitä vaan jaksan ihmetellä itsekin. Eräskin rouva menee dösällä kaksi pysäkkiä rautatieasemalle, vaikka kävellen pääsis suoraan sinne raideosastolle. Nyt pitää tulla kaivokadun ja ihmisvilinän kauttaa.

Vierailija
88/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa se että sulla ei ole rahaa asua kaupungissa joten etsit mitä tahansa keinoja kokea ylemmyydentunnetta.

Onko järkeä asua kaupungissa ja maksaa asumisesta enemmän kuin maalla? Eikö niille rahoille ole fiksumpaakin käyttöä kuin laittaa asumiseen?

Maksan mielelläni siitä että palvelut ovat kävelymatkan päässä. Säästöön jää joka tapauksessa tonni kuussa.

Mitkä palvelut? Ruokakauppa on ainoa palvelu mitä itse käytän kuukausittain.

Etkö käytä muita kauppoja? Terveyspalveluita, kirjastoa, ravintoloita, kahviloita, kuppiloita, harrastuspaikkoja, koulua, päiväkotia, elokuvateattereita, konsertt

Tämä oi kyllä hemmetin surullinen puheenvuoro jos totta. Istut sitten mättäällä säästöjes päällä lopun elämääs?

Jos sijoittaminen on noin tylsää, niin onneksi en ole koskaan aloittanut.

Vierailija
89/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa kalastaa ja perata kalan? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa pyydystää,keittää ja syödä rapuja? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen tietää kuinka metsää hoidetaan tai miten tehdään hakkuita? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa kaataa puun? 

Tyypillinen maalainen: kaikki esimerkit luontosuhteesta liittyivät jonkun muun elollisen tappamiseen :-D

Vierailija
90/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten kyllä ne maalla asuvat ovat vieraantuneet luonnosta. Maalla ajetaan autolla, mönkijöillä tai kelkalla pienetkin matkat, metsään jengi menee aseen kanssa ja kaikki liikkuva pitää ampua, valvontakamerat ja aidat joka tontilla, koirat häkeissä ympäri vuoden 24/7, järven rannalla paljut ja uima-altaat, kaikki mahdollinen jäte poltetaan ja loput lykätään ties mihin maastoon.. 

Näin paluumuuttajana täytyy sanoa että isoissa kaupungeissa kasvaneet osaavat kunnioittaa luontoa huomattavasti enemmän. 

Vierailija
91/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä käynyt maalla jos luulet että siellä ei olisi kirjastoa, harrastuspaikkoja, kuppiloita, kouluja tai päiväkotia?

Ei ollutkaan kyse siitä, etteikö niitä olisi vaan että kaupungissa niitä löytyy joka lähiöstä ja niihin pääsee kävellen. Maalla nuo ovat kirkonkylällä, jonne harvemmin mennään jalan käymään. 

Vierailija
92/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä huvittaa-alkuiset aloitukset ovat noloja. Oikeasti v-tuttaa, mutta ei kehdata sanoa. Ja jos esim. kaupunkilaiset v-tuttaa, kirjoitetaan heistä perusteeton yleistys. En kehuskelisi sillä, ettei osaa nähdä luonnossa mitään ihmeellistä tai hienoa. T. Maalla kasvanut, kaupungissa asuva, mökillä tällä hetkellä. Nautin luonnosta, mutta olen ajatellut sen nimenomaan johtuvan siitä, että olen maalla kasvanut, eikä siitä että olen sellainen kamala kaupunkilainen. 

Vierailija
93/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Joka ketjussa samat kliseet. Molemmissa asuneet ymmärtävät molempia, mutta kai meitä on helppo haukkua, kun emme ole täysin kumpaakaan kategoriaa. 

Vierailija
94/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Joka ketjussa samat kliseet. Molemmissa asuneet ymmärtävät molempia, mutta kai meitä on helppo haukkua, kun emme ole täysin kumpaakaan kategoriaa. 

Oli siis kommentti tuohon junan tuomat -aiheiseen kirjoitukseen. 

Vierailija
95/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukuni on Lapista ja asunut siellä yli 500 vuotta. Vanhempani muuttivat aikanaan pk-seudulle ja synnyin täällä. Olen aina tykännyt lenkkeillä luonnossa, mutta olen kyllä aika kaupunkilainen kun maalle menen. Osaan kyllä sytyttää vaikka takkaan tulet, mutta en tiedä miksi pitäisi larpata jotain eräihmistä.

Pk-seutu on kansoitettu kaltaisillani joiden vanhemmat ovat maaseudulta kotoisin. Se johtuu ihan maatalousyhteiskunnan teollistumisesta. Ei mikään Helsinki, Vantaa, Espoo tai lähikunnat ole edes mitään metropolia. Silloin kun vanhempani muuttivat pk-seudulle joka paikka oli yhtä metsää ja kauppalaa. Niin ollen suurin osa koko maasta on yhtä metsää.

Joku New York tai Mumbai olisi oikeita kaupunkeja, mutta ei kiitos mulle, en halua edes käydä noissa. Niissä on liikaa ihmisiä. Asun mielelläni taajamassa jossa on palvelut ja lenkkipolut lähellä. 

Vierailija
96/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä ärsyttää jos varttuneiden Miesten pukeutuminen on aina lähinnä erävaattetta ja liiviä.Hukkuneissa taas nuorisoa tai hyvin monasti jo ikäihmisiä.

Vierailija
97/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tiimiä pk-seudulla ja huvitti paljon kun oli tiimipäivänä metsäretki. Kyseessä siis joku helppo 3km reitti joka soveltuu lapsillekin, pk-seutulaiset varustautuneet kuin olisivat Lapin erämaan halki vaeltamassa :D Rinkat, kalliit vaelluskengät ja kaikki :D

Tämä! 

Pk-seutulaisille pukeutuminen on se ykkös juttu, siellä vissii työpaikallakin on pukukoodit. Mökkeilyssä tuon olen huomannu eli pk-seutulaiset kun lähtee mökille niin heillä on eräilykamat mukana ja sitten kuitenkaan he ei viihdy missään mökissä vaan he viihtyvät vain huvilassa eli tavallisessa asunnossa.

En tiedä mutta ehkä pk-seutulaiset on mukavuudenhaluisia ja he ovat välineurheilijoita.

Pk-seutulaiset on kummallista porukkaa ja olen aina ollut sitä mieltä että he ovat kuin ihan eri maailmasta. 

Vierailija
98/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa Nuuksiossa ja Kaitalammella on aidompaa aarniometsää kuin maaseudun puupelloissa ja avohakkiossa.

Vierailija
99/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset osaa luonto jutut paremmin kuin kaupunkilaiset, maalaiset osaa nikkarointia sekä pihan kunnostusta paremmin kuin kaupunkilaiset ja maalaiset osaa tarvittaessa selviytyä luonnossa.

Kaupunkilaiset osaa tilata woltista ruokaa, kaupunkilaiset osaa mennä kuluttamaan kulttuuria ja kaupunkilaiset osaa olla enemmän monikulttuurisia.

Siinä molemmista kolme asiaa missä maalaiset ja kaupunkilaiset on hyviä.

Vierailija
100/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko järkeä asua kaupungissa ja maksaa asumisesta enemmän kuin maalla? Eikö niille rahoille ole fiksumpaakin käyttöä kuin laittaa asumiseen?

Maksan mielelläni siitä että palvelut ovat kävelymatkan päässä. Säästöön jää joka tapauksessa tonni kuussa.

Mitkä palvelut? Ruokakauppa on ainoa palvelu mitä itse käytän kuukausittain.

Sinä oletkin köyhä. Itse käyn esim. vaatekaupoissa, kampaajalla, ravintoloissa, elokuvissa, teatterissa ja museoissa.

Heh, sieltä se tuli

Ja päivän toinen helsinkivihaketju jo...

Mutta asiallisesti vastatakseni, joo, on täällä vähän erilaista ja vaikka hiihtoladut on hyvät niin onhan se erilaista hiihdellä omilla mailla, ehkä

Hyvää jatkoa vaan sinne maaseudulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi