Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua huvittaa se kuinka vieraantuneita pääkaupunkiseutulaiset on luonnosta.

Vierailija
04.08.2024 |

Pelkästään mökille meno on heille jotain extremeä kun taas meille ei kaupunkilaisille ei luonnossa ole mitään ihmeellistä. Armeijassa pääkaupunkilaiset eivät osanneet hiihtää eikä he osanneet olla luonnossa.

Kommentit (278)

Vierailija
261/278 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stadilaiset asuu ja elää kaupungissa. Sieltä he poistuvat luontoon vain silloin kun he lähtevät lomalle, toki monet heistä lentää lomalle toiseen kaupunkiin. 

Näin elää köyhät ja junantuomat. Varakkaimmilla on mökit, veneet ja harrastusreissut. Meillä on asunto Helsingin lisäksi nyt myös ympäryskunnassa jossa on luontoa, ulkoliikuntapaikkoja ja meri vieressä.

Eli vain pieni vähemmistö stadilaisista kokee ja näkee suomen luontoa? Ei stadissa kaikki ole niin varakkaita että heillä on varaa siihen pieneen kerrostaloasuntoon ja kesämökkiin tai huviveneeseen. Miten joku autoton pääsee stadista edes kerran viikossa näkemään suomen luontoa?

Viimeksi eilen kävin viereisestä metsästä poimimassa mustikoita ja vadelmia. Samasta metsästä poimin myös sieniä, ja jos kaipaan lisää metsää voin polkea luonnonsuojelualueille 5-7 km päähän. Viime viikonloppuna telttailin meren rannalla metsäkalliolla, jonne matkaa oli polkupyörällä ehkä 20 minuuttia. Helsingissä on lähiluontoa joka puolella.

Vierailija
262/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. polven stadilainen Kalliosta, asunut viimeiset 28v maalla 35km Kampista.

Kasvihuone täynnä tomaatteja, pihan laatikoissa muita herkkuja, on hedelmäpuitaja marjapensaita. Säilönyää päivittäin näin loppukesästä. Muutama sata neliötä kukkapenkkejä.

Eilen metsässä poimimassa villivadelmia ja mustikoita, sitten uimassa autiolla metsälammella. Tänäaamuna jo uinti lähijärvellä.

Mitäs muuta luontoa tässä kaipaisi??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa leikata nurmikkoa? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa tehdä lumitöitä? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa vaihtaa autoon öljyt itse? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen on nähnyt elämänsä aikana hirven tai peuran livenä?

Minulta monen polven stadilaiselta naiselta onnistuu tuosta kaikki muu, paitsi öljyjen vaihto autoon. Olen tehnyt lumitöitä viime talvinakin ja paljon, lunta on ollut reilusti. Myös eläimet tullut nähtyä, peura viimeksi lauantaina. N74

Vierailija
264/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun omakotitalon hintaisessa velattomassa kerrostaloasunnossani koska haluan. 

Ap asuu siellä mihin hänellä on varaa.

Juurikin näin. Sitten yritetään lohduttaa itseä noilla betonilähiöklisellä ymmärtämättä, että jo sillä kuppaisen betoniyksiön hinnalla saisi maalta omakotitalon.

Onko tuo raha teille noin tärkeä asia elämässä? Raha,raha ja raha tuntuu olevan teillä se tärkein asia ja sitten jos joku ihminen on vaatimaton tai tyytyy vähempään niin te haukutte sitä köyhäksi? Ei maalla jakseta pukeutua merkkivaatteisiin tai viitsitä ostaa niitä kalliita kenkiä ja kelloja kun ne rahat laitetaan mieluummin säätöön tai osakkeisiin. 

Eikö kannattaisi mielummin elää kuin säästää, voisi tehdä molempia, ellei liioittelisi kumpaakaan.

Vierailija
265/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa se että sulla ei ole rahaa asua kaupungissa joten etsit mitä tahansa keinoja kokea ylemmyydentunnetta.

Minua huvittaa se, että asut kuppaisessa yksiössä betonilähiössä, koska sinulla ei ole varaa asua muualla, ja luulet sen olevan jotenkin parempaa. Ympärilläni on pelkkää metsää, naapurit ovat kilometrien päässä, eikä tarvitse kuunnella kaltaistesi kitinää. En asuisi missään muualla, koska minun ei tarvitse.

Asun merenrannassa uudessa 63 neliömetrin kaksiossa. Ympärillä on puistoja ja rantaa mutta Helsingin keskustaan tästä pääsee 10 minuutissa. Ei minunkaan tarvitse asua missään muualla, varaa kyllä olisi.

Niin, ja mulla jää edelleen se tonni säästöön joka kuukausi. Ostaisin sillä kaksi samanlaista maa

Meni tunteisiin, vai? 😂

Vierailija
266/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällää palstalla suurin osa on vuokraluukussa pössytteleviä persaukisia kaupunkihippejä. Niillä ei ole varaa kuin vetää börstaa paikallisesssa kijalkajuottolassa.

Eräilyä, matsästystä, kalastusta, veneilyä ja luontoharrastajia on vain ylemmissä tuloluokissa.

Entä onko maaseudun juopot sitten kaikki eräjormia?

Omassa nuoruudessani maaseudulla oli paljon vanhoja juoppoja peräkamaripoikia tai vaimonsa ja talonsa juoneita. Ajoivat kännissä kylillä, nuorempina olivat olleet kuulemma myös diesel-kurssilla. Ei siinä mitään ehdi eräjormailla, kun vaan koko ajan juo tai on viinanhakureissulla tai vankilassa. Siinä välissä kun eivät tee em. asioita, niin ovat kotona kuset housuissa keittämässä pontikkaa.

N33

Vierailija
267/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet, ap, väärässä. Luonnossa on kaikki ihmeellistä.

T. umpimaalainen 

Olet väärässä ja tietämätön. Jos ymmärtää biologiaa ja kemiaa, luonnossa on kaikki hyvin loogista ja selkeää.

t. Sivistynyt stadilainen

Vierailija
268/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme pienessä merenranta kunnassa, tunnin matka kehäkolmoselle.

Kun lapseni oli alakouluikänen, tuli yhtenä päivänä Helsingin serkut kylään.

Serkusten keskustelu meni suunnilleen näin:

- Miten sä meet kouluun?

- Joskus pyörällä ja nyt talvella potkurilla.

- Ai millä?

Tässä sitten selitetään mikä on potkuri eli potkukelkka. Helsingin serkut pääsivät myöhemmin kokeilemaan potkukelkka. Keskustelu jatkuu...

- Millä työ mietteitä kouluun?

- Metrolla?

- Ai millä?

😁

Stadissa syntyneet lapset ei pääse edes kokemaan puissa kiipeilyä, majojen rakentelua metsään eikä he pääse kokemaan sitä luonnossa temmeltämistä kaverien kanssa. 

Ahaaa. Stadissa ei ole puitakaan? Oho. Onpas se paikka.

Vierailija
269/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa ja pks on luontoa enemmän kuin muualla. Ja eläimiä. Ja urheilumahdollisuuksia, latuja, pyöräteitä. Tervetuloa tutustumaan. Ei ole pakko eristäytyä metsään koppiin ja eristää itsensä hengiltä.

Vierailija
270/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stadissa ei 5 vuotiaita lapsia voi päästää yksin pihalle.

Näinhän se on maallakin. Kuulemma sudet syö heti jos penskat pihalle yksinään laskee. Pitää isukin olla torrakon kanssa kuistilla vahtaamassa ja jos ei jouda nii sitten ovat mukulat sisällä. Tai sisällähän ne on muutenkin, pelaavat ja somettavat, että aika hypoteettinen tuo susinongelmakin on. 

Maalaisten kannattaa varoa. Stadissakin on susia.

https://vuosaarilehti.fi/2021/02/03/kauriin-saalisti-mustavuoressa-tode…

Pyörihän tuolla Talin tienoilla viime talvenakin yksi. Itse kun asun täällä periferiassa Nuuksion laitamilla niin vähintään jälkiä näkee näillä kulmilla joka talvi. 

Vierailija
271/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkilaiset lapset ei koskaan pääse juomaan helsinkiläistä vesijohtovettä, vesi tulee Päijänteestä. Puhdas luonto on aika kaukana.

Vierailija
272/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa näin junantuomana että täällä Helsingissä on paljon hienompaa luontoa kuin siinä pikkupitäjässä Pohjois-Pohjanmaalla, jossa synnyin ja kasvoin nuoruuteni. Siellä "metsät" on kaikki 50v sisällä hakattua, hirvikärpästen kansoittamaa pusikkoa. Metsäpolkuja saa hakea kilometrien päästä jos ei halua rämpimään revitylle ja myllätylle hakkuuaukiolle. Mainitsepa sanat "monimuotoisuus" tai "virkistysarvo", niin olet luonnosta vieraantunut kaupunkilainen, joka ei ymmärrä että arvo mitataan moteissa ja jos vihjaat että ehkä muillakin elämänmuodoilla kuin ihmisillä on oikeus olla olemassa, niin maaseudun luontoihmiset vetävät kyllä kahvit väärään kurkkuun. Sudet pitää tappaa, ilvekset pitää tappaa, petolinnut pitää tappaa, majavat pitää tappaa, puut pitää tappaa. Mitään muuta ei saa olla kuin ihmiset, koirat, hirvet ja karjaeläimet. Ja muutama metso, että pääsee niitäkin ampumaan. Se on sitä oikeaa suomalaista luontosuhdetta.

Vierailija
273/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Stadilaiset eivät koskaan ole nähneet peuraa tai hirveä livenä"

On nää hauskoja nää maalaispellet 🤡, en tiedä mitä he oikein kuvittelevat. Käytännössä KAIKILLA  suomalaisilla on sukua sieltä maalta, kesämökit ym. Kyllä me KAIKKI olemme nähneet eläimiä, itse syntyperäisenä stadilaisena ja mökinomistajana olen nähnyt mm. karhun todennäköisesti monta kertaa useammin kuin keskiverto maalainen. Peuroja taas on E-Suomi täynnä, kiitos hemmetin metsästäjien.

Vierailija
274/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaiset kokemus luonnosta on surkea koska stadissa ei juurikaan luontoa ole. Ei kansallispuisto tai kaisaniemen puisto ole mitään aitoa luontoa. 

Niin niin. Aitoa luontoa on hakkuuaukio tai 20v sitten istutettu yhden puulajin taimikko. Ei todellakaan mikään hoitamaton metsä jossa puulajit kasvaa sekaisin ja on kaikkia ällöttäviä, mätäneviä runkoja sikin sokin. 

Vierailija
275/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa se että sulla ei ole rahaa asua kaupungissa joten etsit mitä tahansa keinoja kokea ylemmyydentunnetta.

Onko järkeä asua kaupungissa ja maksaa asumisesta enemmän kuin maalla? Eikö niille rahoille ole fiksumpaakin käyttöä kuin laittaa asumiseen?

Maksan mielelläni siitä että palvelut ovat kävelymatkan päässä. Säästöön jää joka tapauksessa tonni kuussa.

Mitkä palvelut? Ruokakauppa on ainoa palvelu mitä itse käytän kuukausittain.

Etkö käytä muita kauppoja? Terveyspalveluita, kirjastoa, ravintoloita, kahviloita, kuppiloita, harrastuspaikkoja, koulua, päiväkotia, elokuvateattereita, konserttipaikkoja, yms.?

Näihin suhaan autolla tai sähköpyörällä. 7km.

Vierailija
276/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä sanoa näin junantuomana että täällä Helsingissä on paljon hienompaa luontoa kuin siinä pikkupitäjässä Pohjois-Pohjanmaalla, jossa synnyin ja kasvoin nuoruuteni. Siellä "metsät" on kaikki 50v sisällä hakattua, hirvikärpästen kansoittamaa pusikkoa. Metsäpolkuja saa hakea kilometrien päästä jos ei halua rämpimään revitylle ja myllätylle hakkuuaukiolle. Mainitsepa sanat "monimuotoisuus" tai "virkistysarvo", niin olet luonnosta vieraantunut kaupunkilainen, joka ei ymmärrä että arvo mitataan moteissa ja jos vihjaat että ehkä muillakin elämänmuodoilla kuin ihmisillä on oikeus olla olemassa, niin maaseudun luontoihmiset vetävät kyllä kahvit väärään kurkkuun. Sudet pitää tappaa, ilvekset pitää tappaa, petolinnut pitää tappaa, majavat pitää tappaa, puut pitää tappaa. Mitään muuta ei saa olla kuin ihmiset, koirat, hirvet ja karjaeläimet. Ja muutama metso, että pääsee niitäkin ampumaan. Se on sitä oikeaa suomalaista luontosuh

Tosi hyvin sanottu, kiitos! Luontoa näkee Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa, muualla Suomessa on pelkkää puupeltoa ja tauotonta pyssynpauketta.

Vierailija
277/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa leikata nurmikkoa? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa tehdä lumitöitä? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa vaihtaa autoon öljyt itse? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen on nähnyt elämänsä aikana hirven tai peuran livenä?

Sanoisin että suurin osa. Ei se nurmikon leikkuu ja kolaaminen mitään rakettitiedettä ole. Mitä öljynvaihtoon tulee, suurin osa maalaisistakin teettää sen huollon yhteydessä. Itse olen maalta kotoisin, mutta näen täällä Helsingin suburbiassa enemmän eläimiä kuin kotikunnassani koskaan. Peuroja näkee jatkuvasti tuolla pelloilla, parhaimmillaan useita kymmeniä kerralla (meillä on täällä maatila lehmineen ja peltoineen yliopiston yhteydessä muutaman kilometrin päässä keskustasta). Kettuja näkee silloin tällöin, lumikon näin kerran. Tuossa lahdella pesii harmaahaikaroita ja merimetsoyhdyskunta. Yksi vuosi siinä pesi myös merikotkapari, jota seurasin läpi kesän kun kävin kävelyillä lähimetsissä. Käärmeitä näkee paikasta riippuen sekä kyy- että rantakäärmeitä. Olen nähnyt myös mäyrän täällä! Vantaalla näin hirven kerran. Tuossa parin kilometrin päässä on yksi Suomen hienoimmista kohteista seurata lintujen kevätmuuttoa, näkee ihan upeita lajeja: jalohaikaroita, pikkujoutsenia, tundrahanhia, kaikenlaisia muitakin hanhia ja sorsia. Ne metsät mitä täällä on on vanhoja ja koskemattomia, ei mitään 60v istutuskuusikoita. Vuosisatoja vanhoja jaloja lehtipuita ja järeitä honkia. Ja mä siis asun ihan Helsingissä, eli en puhu edes mistään Sipoosta enkä Kirkkonummesta (Nuuksi ja Sipoonkorpi erikseen, hienoja paikkoja nekin. 

Vierailija
278/278 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Stadilaiset eivät koskaan ole nähneet peuraa tai hirveä livenä"

On nää hauskoja nää maalaispellet 🤡, en tiedä mitä he oikein kuvittelevat. Käytännössä KAIKILLA  suomalaisilla on sukua sieltä maalta, kesämökit ym. Kyllä me KAIKKI olemme nähneet eläimiä, itse syntyperäisenä stadilaisena ja mökinomistajana olen nähnyt mm. karhun todennäköisesti monta kertaa useammin kuin keskiverto maalainen. Peuroja taas on E-Suomi täynnä, kiitos hemmetin metsästäjien.

Epäilen että niiden ainoa kokemus Helsingistä on se, kun ne on muutaman kerran käynyt katsomassa Metallican Hartwall-areenalla, niin ne kuvittelee että Helsinki on yhtä isoa Itä-Pasilaa. Tai ehkä siellä etelässä on ne paikat joissa kuvataan Salattuja elämiä, mutta muuten vain yhtä betonipintaa koko Uusimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi