Minua huvittaa se kuinka vieraantuneita pääkaupunkiseutulaiset on luonnosta.
Pelkästään mökille meno on heille jotain extremeä kun taas meille ei kaupunkilaisille ei luonnossa ole mitään ihmeellistä. Armeijassa pääkaupunkilaiset eivät osanneet hiihtää eikä he osanneet olla luonnossa.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva ihminen sieltä pääkaupunkiseudulta lähtee suomen luontoon edes kerran vuodessa. Lähinnä ne joilla on kesämökki niin he näkevät ja kokevat suomen luontoa. Kaupunkien ulkopuolella asuvat ihmiset näkevät ja kokevat suomen luontoa lähes aina kun he astuvat koti oveltaan ulos.
Monet pääkaupunkiseudulla asuvat ihmiset ei näe eikä koe suomen luontoa juuri koskaan.
On totta että ihmiset on vieraantuneet luonnosta, kaupunkilaiset vielä enemmän kuin kaupunkien ulkopuolella asuvat.
Luuletko, ettei pk-seudulla ole muuta kuin pelkkää betonia? Sitäpaitsi pk-seudullakin on kesämökkejä, enkä puhu pelkästään siirtolapuutarhamökeistä ja kesämajoista.
Katajanokka tai lauttasaari ei ole mitään suomen luontoa nähnytkään. Järvimaisema on kaunis ja siellä sinä näet ja ko
Merimaisema on kyllä monin verroin kauniimpi. Eikä mikään voita saaristoluontoa.
Vierailija kirjoitti:
Stadilaiset on aina kuvitelleet olevansa parempia ihmisiä kuin landella asuvat. Sit ollaan niin olevinaan suurkaupunkilaisia,vaikka Helsinki on maailman mittakaavassa melko pieni.
Mä en stadiin/hesaan/Helsinkiin muuttaisi vaikka aseella uhattaisiin. Itsekeskeisten ihmisten sekaan en halua, eikä todellakaan ole rahasta kiinni.
Eikä mun tarvi asua palveluissa kiinni, mulla on terveet jalat, toimiva auto ja kaupungissa asun nyt, niin julkinen liikenne toimii myös.
Asuin myös maalla ja siellä on keskimäärin järkevämpää porukkaa, vaikkei sielläkään kaikki ihan täysillä käy
Sun kannattaa pohtia, että tämäkin ketju oli maalaisen aloittama ja olet täällä itse länkyttämässä.
Pohdi sitten, kuka pitää itseään muita parempana.
Ps. Kuvitteletko oikeasti, ettei helsinkiläiset tiedä, miten kaupungin koko suhteutuu muihin metropoleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä käynyt maalla jos luulet että siellä ei olisi kirjastoa, harrastuspaikkoja, kuppiloita, kouluja tai päiväkotia?
Ei ollutkaan kyse siitä, etteikö niitä olisi vaan että kaupungissa niitä löytyy joka lähiöstä ja niihin pääsee kävellen. Maalla nuo ovat kirkonkylällä, jonne harvemmin mennään jalan käymään.
Eikä vaan se palvelujen niukkuus ja hankala saavutettavuus, vaan se, maalla on niitä maalaistolloja. Niitä siansilmäisiä, mitäänymmärtämättömiä tölleröitä en siedä.
Tämä. Kuin suoraan "Syvä joki" -elokuvasta. Kannattaa olla varovainen maaseudulla
Älä huoli, ne pelkäävät takuulla enemmän sinua kuin sinä heitä. Pidät vaan sopivasti ääntä kulkiessasi, niin näet vain verhojen heiluvan.
Tänään aamulla nostin verkot järvestä ja siellä oli kaloja aika paljon. Perkasin kalat ja paistoin pannulla. Oli niin tuoreita kaloja että ne vielä pannulla nytkähteli.
Katiskassa oli iso hauki mutta se oli mätääntynyt sinne, haisi karmealle ja heitin sen veteen niin lokit nappas sen. Näin myös pari viikkoa sitten kun iso lokki otti sorsanpoikasen ja söi sen, aika surullistan kun sorsat on kivoja. Sorsat putsaa mökin pihan murusista ja ruuan tähteistä.
Puita pilkoin eilen paljon ja rakensin grillin luokse uuden tuolin. Kaiken ruuan mitä en syö heitän metsään tai veteen koska eläimet syö ne.
Asun itse kaupungin vieressä taajamassa ja omistan kesämökin. Koko lapsuuden vietin metsässä ja suomen järvi maisema on kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Nuuksiossa ja Kaitalammella on aidompaa aarniometsää kuin maaseudun puupelloissa ja avohakkiossa.
Nuuksiossa ja Kaitalammella ei ole mitään aarniometsää, ihan samalla tavalla hoidettua talousmetsää nuo olivat vielä 50 vuotta sitten, kunnes joku keksi alueelta läntin tai kaksi vanhoja metsiä. Pääkaupunkilaisille luonto on paikka, jossa on polut ja tienviitat kuin kaupungissa ikään, liikennevalojakin joku sinne Nuuksioon jo suunnitteli koronan aikana. Nuo alueet ei ole luontoa, ne on hoidettua kaupunkialuetta. Vai oikeastiko luonnossa on roskiksia tämän tästä ja pitkospuita sekä kylttejä, että älä poistu polulta?
Mikä kumma on avohakkio?
Eivät ne ole talousmetsää, ne saavat olla luonnontilassa. Avohakattu metsä, josta jää vain hakkuuaukio, kun lantavarpaat ovat ahneuksissaan myyne
No iso osa metsien omistajista asuu nykyään kaupungeissa, joten myös he myyvät niitä metsiään vessapaperiksi. Todella harva heistäkään on muuta kuin rahanahne.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ruuan mitä en syö heitän metsään tai veteen koska eläimet syö ne.
Et heittäisi jätteitä luontoon. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ruuan mitä en syö heitän metsään tai veteen koska eläimet syö ne.
Et heittäisi jätteitä luontoon. :(
Sinne kun heittää ihan mitä vaan niin lokit,pikkulinnut,hiiret tai sorsat syö ne.
Kompostointi on pelleilyä ja turhaa.
Minkä asumisesta pöndellä säästää, ne rahat menee autoon ja bensaan kun näreen juurelta ei pääse metrolla kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa kalastaa ja perata kalan? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa pyydystää,keittää ja syödä rapuja? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen tietää kuinka metsää hoidetaan tai miten tehdään hakkuita? Kuinka moni pääkaupunkiseutulainen osaa kaataa puun?
Miksi pitäisi osata noita mainittuja? aivan varmasti oppisi jos tarvetta tulisi.
Anteeksi mutta naurettava kirjoitus.
Ihminen on luonnonlapsi. Etääntyminen harmaantuvassa urbaanissa viidakossa saa ihmisen persoonallisuuden omintakeisen näköiseksi, individualistisina olentoina laahustavat pitkin asvalttista katua kaikenmaailman piripäiden armoilla. Heille paikallinen hulina ja vilinä melusaasteineen ja päästöineen ovat osa arkea, puhdas luonto kukintoineen on vain jonkinlainen koriste jonka yli voi talloa trendikkäin heille liika isoin saappain. Hikisissä yksiöissään jotka he kovalla rahalla itselleen lunastavat huvimajoikseen kun muut luonnon siimeksessä heltiää kämppä huokeampaan hintaan jossa on tilaa ottaa etäisyyttä parisuhteen ja lapsiperheen tiimellyksessä, luonto on lähellä ja tilaa omille ajatuksille. Elämä on auvoisaa pulikoida luonnon vesistöissä, vasta katettu pöytä isossa ruokasalissa notkuu paikallisesti tuotetuista herkuista, villiviikarit pääsevät temmeltämään luonnon helmaan, aikuiset saavat touhuta pihapiirissään omiaan ja antaa toiselle tilaa ja anta parisuhteen hengittää luontaiseen rytmiinsä, keskustan pienessä yksiössä majaa pitävä pariskunta roikkuu toistensa helmoissa aamut illat, ahtaassa ohuen ohuet seinät, äänet kantautuu naapurit närkästyy ja tahtomattaan todistavat alituista mekkalointia joka on peräisin riitaisista avioeroa edeltävistä näytösluonteisista palavista riidoista. Päihteet väijyvät kadunkulmissa nuorisoa, työpaikat ovat kivenalla ja niistä käydään veristä kamppailua. Hyttyset eivät imartele heitä lähtemään korpeen vaeltamaan vaan heitä kuppaavat muut itikat, Heidän tyyssiansa pohjautuu pitkälti kiinteistöhuollon palveluihin, heidän rasitteena on ainainen ahmiminen, liikkumattomuus, ylipaine, sydän ja verisuonisairaudet, tuki ja liikuntaelin sairaudet, kakkostyypin diapetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa se että sulla ei ole rahaa asua kaupungissa joten etsit mitä tahansa keinoja kokea ylemmyydentunnetta.
Onko järkeä asua kaupungissa ja maksaa asumisesta enemmän kuin maalla? Eikö niille rahoille ole fiksumpaakin käyttöä kuin laittaa asumiseen?
Maksan mielelläni siitä että palvelut ovat kävelymatkan päässä. Säästöön jää joka tapauksessa tonni kuussa.
Tässä taas nää legendaariset "palvelut". Mitä kaiken maailman palveluita sä tarvit mitä ei jossain alle 10000 hengen kylässä ole? :D
Eikö tilastojen mukaan suurin osa pk-seudun asukkaista ole tyyliin Savosta? Enpä jaksa uskoa, että kuopijolaaset ja iisalamelaaset ovat kovinkaan luonnosta vieraantunneita. Vai oliko Kuopijo jo niin iso kaapunti, että vieraantuvatki jo siellä?
Ei tässä muuten mitään mutta kaupungilaiset jotka ymmärtää metsänhoidosta 404 ja melkei vaatii että yksityisten pitäs omia metsiaan laittaa "suojeluun" mutta itse ei omista mitään vois olla kommentoimatta yhtään mitään :)
Tällää palstalla suurin osa on vuokraluukussa pössytteleviä persaukisia kaupunkihippejä. Niillä ei ole varaa kuin vetää börstaa paikallisesssa kijalkajuottolassa.
Eräilyä, matsästystä, kalastusta, veneilyä ja luontoharrastajia on vain ylemmissä tuloluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tilastojen mukaan suurin osa pk-seudun asukkaista ole tyyliin Savosta? Enpä jaksa uskoa, että kuopijolaaset ja iisalamelaaset ovat kovinkaan luonnosta vieraantunneita. Vai oliko Kuopijo jo niin iso kaapunti, että vieraantuvatki jo siellä?
Kyllä pk-seudulle myös syntyy ihmisiä ja ne ketkä on pk-seudulla syntyneet niin kyllä ne on aikalailla vieraantunu luonnosta. Heidän kokemus luonnosta on juuri sitä että mennään joskus luontoon eräpolulle kävelemään tai käydään jossain museossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa se että sulla ei ole rahaa asua kaupungissa joten etsit mitä tahansa keinoja kokea ylemmyydentunnetta.
Onko järkeä asua kaupungissa ja maksaa asumisesta enemmän kuin maalla? Eikö niille rahoille ole fiksumpaakin käyttöä kuin laittaa asumiseen?
Maksan mielelläni siitä että palvelut ovat kävelymatkan päässä. Säästöön jää joka tapauksessa tonni kuussa.
Tässä taas nää legendaariset "palvelut". Mitä kaiken maailman palveluita sä tarvit mitä ei jossain alle 10000 hengen kylässä ole? :D
Mä ajan mun nelivetomaasturilla palveluihin jos niitä tarvitsen. Persaukiset kävelee tai menee julkisilla.
stadilainen
Vierailija kirjoitti:
Tällää palstalla suurin osa on vuokraluukussa pössytteleviä persaukisia kaupunkihippejä. Niillä ei ole varaa kuin vetää börstaa paikallisesssa kijalkajuottolassa.
Eräilyä, matsästystä, kalastusta, veneilyä ja luontoharrastajia on vain ylemmissä tuloluokissa.
Eihän kaupungeista pääse luontoon ellei ole autoa ja jossain stadissa on paljon ihmisiä joilla ei ole edes omaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa se, että asut kuppaisessa yksiössä betonilähiössä, koska sinulla ei ole varaa asua muualla, ja luulet sen olevan jotenkin parempaa. Ympärilläni on pelkkää metsää, naapurit ovat kilometrien päässä, eikä tarvitse kuunnella kaltaistesi kitinää. En asuisi missään muualla, koska minun ei tarvitse.
Asun merenrannassa uudessa 63 neliömetrin kaksiossa. Ympärillä on puistoja ja rantaa mutta Helsingin keskustaan tästä pääsee 10 minuutissa. Ei minunkaan tarvitse asua missään muualla, varaa kyllä olisi.
Kyllä on, ja kyllä asun. Eikä minun tarvitse säästää, toisin kuin sinun. Minkä takia muuten luulet, että varakkaat ihmiset eivät halua asua maaseudulla? 63 neliön pikkukaksio ei ole ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Nuuksiossa ja Kaitalammella on aidompaa aarniometsää kuin maaseudun puupelloissa ja avohakkiossa.
Itse asiassa huomattava osa Nuuksiostakin parturoitiin kaljuksi reilut 100 vuotta sitten. Espoon Keskuksen kohdilta lähti pistorata (ns. Espoon metsärata) pohjoiseen, joka haarautui Nupuriin ja Röylän suuntiin. Rataa pitkin kuskattiin valtavat määrät puutavaraa Helsinkiä kiertäviiä linnoitustölitä varten.
Kuinla moni ei pääkaupunkiseutulainen osaa nuo? On ihme stereotyyåityämistä, että ei- päälaupunkiseutsöaiset olisivat metsänomistajia (Huom. En tarkoituksesta pihu maalaisista)