Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?
Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella.
Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa.
Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Muistiongelmien alkaessa äitini oli 82-vuotias ja hoivakotiin siirtyminen tuntui äidistä mahdottomalta. Tuolloin vielä oli vuorotteluvapaa mahdollisuus ja otin vuoden mittaisen vuorotteluvapaan ja muutin äitini luokse n 500 km päähän omasta kodistani. Onneksi omat lapsemme olivat jo aikuisia opiskelijoita, eivätkä aiheuttaneet mitään huolta.
Kuljin tuon vuoden oman kotini ja äitini kodin väliä. Mieheni kävi vielä töissä, joten reissasimme tuon vuoden tuota pitkää väliä. Välillä mieheni vietti lomiaan ja juhlapyhäviikonloppuja äitini ja minun kanssa. Kun itse tulin Helsinkiin, sukulaisnainen oli sijaistamassa minua äidin luona.
Vuoden jälkeen äitini alkoikin olla jo siinä kunnossa, että hän oli valmis siirtymään hoivakotiin ja sinne kuolikin muutaman vuoden päästä.
Nythän tuo vuorotteluvapaakin on lopetettu, joten ko oikeutta ei enää ole tämän päivän vanhuksistaan huolehtivilla ihmisillä, se on huono juttu.&n
Tulee menemään mielenkiintoiseksi, kun sairausloma tai työttömyys alkavat olla ainoat keinot ottaa taukoa työelämästä. En tiedä, kuka aikoo hoitaa hoivaa tarvitsevat läheiset ja miten ihmiset aiotaan pitää työkykyisinä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että vastuunkantoa odotetaan eniten niiltä, joilla on vaativat työt ja perhe-elämä? Työtön, perheetön aikuinen lapsi ei silloin ole kenenkään mielestä vastuussa.
Joo. Meillä on hauska tilanne kun nyt nelikymppisinä minä ja toinen sisarukseni ollaan työelämässä, meillä on omia lapsia joista osalla erityistarpeita. On vastuuta lasten harrastuksista ja töitä jotka ajoittain ulottuvat vapaa-ajalle sekä ollaan kumpikin opiskeltu töiden ohessa useaan otteeseen. Samat tilanteet puolisoillamme. Ei olla kotoa muuttamisen jälkeen saatu mitään tukea vanhemmiltamme.
Sitten on se sisarus jolla on myös pari lasta puolisonsa kanssa mutta kumpikaan heidän perheen aikuisista ei ole ikinä ollut työelämässä parin kuukauden satunnaisia pätkiä pidempään, eivät ole peruskoulun päälle saaneet mitään opiskeltua. Molempien vanhemmat ovat aina elättäneet heitä, sen päälle että ovat olleet taitavia hakemaan yhteiskunnalta kaikki tuet. Lapset kiertävät mummoloita, kummeja ja tukiperheitä sekä nyt koululaisina aktiivisesti yökyläilevät kavereilla jotta vanhemmat saavat omaa aikaa ja rentoutumista. Heillä on autot ja liikkuminen muutaman kilometrin päässä asuville vanhemmille on helppoa silloin kun sinne viedään lapsia hoitoon tai sieltä haetaan rahaa tms.
Huvittavaa on että silloin kun vanhemmat itse tarvitsevat apua, he eivät ikinä pyydä sitä tältä sisarukselta tai hänen puolisoltaan vaan juuri multa ja toiselta työelämässä olevalta sisarukselta. Me saadaan kuulla olevamme itsekkäitä jos emme töiden tai lasten asioiden takia päästä juuri sillä hetkellä katsomaan äidin tietokonetta, leikkaamaan nurmikkoa tai maalaamaan eteistä. Meitä muistutetaan kuinka meistä on huolehdittu kun oltiin lapsia ja nyt olisi meidän aika maksaa tuota velkaa takaisin ja pistää prioriteetit kuntoon. Sen sijaan tällä elämäntapatyöttömällä sisaruksella ei tällaista velkaa ole ja on ymmärrettävää ettei hänellä ole aikaa juosta vanhempia auttamassa kun on lapset ja elämä rankkaa.
Nro 161: "Tuo soittelu ja neuvottelu nimenomaan kertoo päättäjille sen, että taustalla on omaisia, jotka viime kädessä auttavat. Eli tekee vain kylmänviileästi huoli-ilmoituksia ja kertoo, että vanhus on täysin yksin."
Tuo pitää yleensä paikkansa. Varsinkin, jos se omainen ei tunne riittävästi sote-alan lainsäädäntöä ja käytäntöjä. On siis niissä keskusteluissakin aina altavastaajana, koska ei osaa suoraan ladata pöytään niitä lakipykäliä, joiden mukaan sosiaaliviranomainen toimii lainvastaisesti. Enkä nyt tarkoita, että ne viranomaiset aina toimisivat tarkoituksella lainvastaisesti. Kun lainsäätäjä laatii lakeja, ne tulkitsee joku, joka tekee niiden pohjalta ohjeet. Ne ohjeet siirtyy sitten hierarkiassa alemmalle tasolle, jossa taas joku tekee ohjeista uudet ohjeet. Tämä niin kauan, kunnes ne ohjeet on muokattu sopivan käytännönläheiseen muotoon rivityöntekijöille. Mä kerran soitin Kelaan ja sain sieltä aivan lainvastaisen vastauksen. Soitin sitten Kelan lakimiehelle ja hän ihmetteli, kuka mulle sellaisen vastauksen oli antanut. No mä vastasin, etät ihan teidän oma asiakaspalvelijanne. Enkä siis syytä tässä sitä asiakaspalvelijaa, koska mä tiedän, että hän on saattanut noudattaa ihan pilkulleen niitä hänellä olevia ohjeita. Ne ohjeet vaan eivät ole olleet lainmukaiset.
Mun vanhempieni kohdalla ongelma ei ollut se, etteikö palveluita olisi saatu, vaan se, että isäni ei suostunut niitä palveluita ottamaan vastaan. Mä tein jo heti silloin ensimmäisestä soitosta vanhustyön sosiaalityöntekijälle selväksi, että minä en oman työni enkä oman terveydentilani vuoksi pysty äitiä hoitamaan. Sanoin, että jos pystyisin vielä tekemään sairaanhoitajan hommia, mähän olisin edelleen sairaanhoitajana jossain enkä it-alalla. Ymmärsi oikein hyvin ja kaikki ne kerrat, kun olin häneen yhteydessä, hän oli kyllä ihan mun puolellani eikä suinkaan mua vastaan. Kun isä sanoi hänelle, että ulkopuolista apua ei tarvita, koska tytär kyllä hoitaa, sosiaalityöntekijä tiesi oikein hyvin, että tytär ei muuten hoida. Joten ei edes ehdottanut, että mä hoitaisin. Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Vantaa-Kerava hyvinvointialueen vanhustyön sosiaalityöntekijöistä eikä kotihoidosta eikä kotisairaalastakaan. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimatka 400 km. Työ ja perhe. Ei aikaa.
Ei aikaa? Järjestä aikaa.
Toinen kasvatti sinut kuitenkin reilu 18v niin uskomatonta, että omille vanhemmille ei riitä aika
Yksikään aikuinen lapsi ei ole vastuussa vanhemmistaan. Hän on vastuussa omista lapsistaan. Olet siis sitä mieltä että aikuisen lapsen on hylättävä oma perheensä, irtisanouduttava töistään ja muutettava 400 km päähän mammaa hoitamaan. Ei saatana miten tyhmä olet.
Ennen laki määräsi lapset huolehtimaan vanhemmistaan. Eikös Saksassa ole vieläkin noin.
Luulenpa, että tällaiseen palataan vielä.
Ei palata.
Isäni on ihan itse katkaissut välit minuun, kun laitoin rajat, miten minua kohdellaan. Minua ei haukuta ja kotiani ei tahallaan sotketa. Tämä ei isälleni käynyt, olisi pitänyt olla kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että vastuunkantoa odotetaan eniten niiltä, joilla on vaativat työt ja perhe-elämä? Työtön, perheetön aikuinen lapsi ei silloin ole kenenkään mielestä vastuussa.
Joo, meillä juuri näin. Anoppi pyytää aina meiltä apua milloin mihinkin. Ja toki autetaan, mutta meillä on tosiaan työt, 4 lasta kouluineen ja harrastuksineen, lemmikit tms. Työtöntä, perheetöntä poikaansa, eli mieheni veljeä, hän ei tohdi häiritä!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kasvatti sinut kuitenkin reilu 18v niin uskomatonta, että omille vanhemmille ei riitä aika
Yksikään aikuinen lapsi ei ole vastuussa vanhemmistaan. Hän on vastuussa omista lapsistaan. Olet siis sitä mieltä että aikuisen lapsen on hylättävä oma perheensä, irtisanouduttava töistään ja muutettava 400 km päähän mammaa hoitamaan. Ei saatana miten tyhmä olet.
Ennen laki määräsi lapset huolehtimaan vanhemmistaan. Eikös Saksassa ole vieläkin noin.
Mitenhän tuo käytännössä toimisi?
Jos on useita lapsia, kuka heistä velvoitetaan ottamaan muistisairas mummo luokseen asumaan? Jos joku tämän tekee, velvoitetaanko muut maksamaan jotain korvausta tälle joka yksin huolehtii vanhuksesta vai riittääkö yhteiskunnalle se että yksi hoitaa koko velvollisuuden?
Millaiset rangaistukset määrätään jos joku ei huolehdi tästä muistisauraasta vanhemmastaan? Jos vaikka ajattelee yh-äitiä joka on jo valmiiksi joutunut pistämään uransa ja koko työelämänsä jäihin omaishoitaessaan vaikeavammaista lastaan. Pärjää nippanappa noin. Tuleeko hänelle sakkoja vai kenties vankeustuomio jos hän ei pysty siihen pieneen asuntoon ottamaan toista täysin hoidettavaa ja valvottavaa ihmistä vastuulleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mahdoton yhtälö, jos työttömältä edellytetään valmiutta ottamaan työpaikka vastaan. Ei silloin voi sitoutua omaishoitajaksi. En ole vielä perehtynyt siihenkään asiaan, että miten jatkossa omaishoidontuki vaikuttaa muihin mahdollisiin tukiin. Veikkaanpa, että pienentävästi. Ja ne vanhuksen rahathan on vanhuksen rahoja, ei niitä voi käyttää omaishoitajan tai tämän perheenjäsenten elämiseen. Vähintäänkin pitäisi tehdä sellainen muutos, että jos ryhtyy vanhuksen omaishoitajaksi, vanhuksen eläke meneekin sitten omaishoitajan tilille ja tämä saa päättää, miten rahat käytetään. Monilla kuitenkin niin pieni eläke, että hyvä kun vanhus yksin sillä rahalla pärjää.
Eläkeikä on nuoremmilla jo nyt 70 vuotta. Kun mun kuopus on 70v, mä olen 100v ja kun vanhempi lapsistani on 70v, mä olen 95v. Eli jos lähtökohta on se, että lapset hoitavat vanhempansa sitten eläkkeelle jäätyään, mä en saa tarvita apua ainakaan ennenkuin olen 95v. Nyt ollaan muutenkin heikentämssä työntekijöiden irtisanomissuojaa, niin kuinkakohan moni työnantaja pitää sellaisen työntekijän, joka on vähintään kerran viikossa hoitamassa vanhempiaan? Millaisista töistä yleensäkään voi lähteä kesken työpäivän nostamaan kaatunut vanhus lattialta ylös? Oletko itse sellaisessa työssä, että voit mennä ja tulla milloin itsellesi sopii?
Suomessa myös vanhuksilla on melkoisen vahva itsemääräämisoikeus eli vanhus voi asua tuppukylässä omakotitalossa, jossa pesutilat kellarissa ja makuutilat yläkerrassa eikä omaiset voi velvoittaa vanhusta muuttamaan edes esteetötmään kerrostaloon paikkakunnan keskustaan saati sitten samalle paikkakunnalle lastensa kanssa. Jos Suomessa vastuu vanhuksista laitettaisiin heidän lapsilleen, silloin myös vanhusten itsemääräämisoikeuteen jouduttaisiin puuttumaan. Eli sitten tytär/poika voisi vaan sanoa vanhukselle, että kuules kun sinähän muutat tai itket ja muutat. Tällä palstalla aika ajoin on ollut keskusteluja vanhusten valtavasta tavaramäärästä ja aina tulee joku tai jotkut selittämään, että kyllä vanhus saa pitää mitä tahansa tavaroita ja niin paljon kuin haluaa. Nooh...jos meille säädetään laki, että lapset hoitavat vanhempansa, sitten ne lapset saavat myöskin päättää, mitä tavaroita siellä vanhuksen asunnossa on ja mitä ei. Koska jos sen tyttären/pojan oletetaan käyvän vanhuksen luona siivoamassa, niin se tytär/poika saa järjestää vanhuksen kodin sellaiseksi, että siellä on helppoa ja nopeaa siivota.
Tässä lasten velvoittamisesta lainsäädännön kautta huolehtimaan vanhemmistaan on niin monta ongelmaa, että edes vanhukset itse eivät halua menettää päätösvaltaansa omasta elämästään. Päätösvallan menettäminen olisi kuitenkin ehdoton edellytys sille, että tällainen laki voitaisiin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei palata.
Ei todellakaan.
Tässä maassa on aivan riittävästi lähisuhde väki valtaa.
En usko, että entinen tilanne oli mitenkään ihanteellinen. Vanhuksilla ei taatusti ollut omia kylpyhuoneita, vaippoja, ohjelmaa, viihdykettä, rollaattoreita, pyörätuolia, omista huoneista puhumattakaan. Karkuun pääsivät ei ollut ovet lukossa.
Tuvan nurkassa makasivat, laskivat allensa ja lapsilauma metelöi ympärillä. Ei varmaan ehtinyt nuoret suihkuttelemaan kaksi kertaa päivässä ja joka päivä lakanoita vaihtamaan, kuten hoitokodeissa tehdään ja omaishoitaja tekee. Olen ollut muistisairaan omaishoitaja, tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että entinen tilanne oli mitenkään ihanteellinen. Vanhuksilla ei taatusti ollut omia kylpyhuoneita, vaippoja, ohjelmaa, viihdykettä, rollaattoreita, pyörätuolia, omista huoneista puhumattakaan. Karkuun pääsivät ei ollut ovet lukossa.
Tuvan nurkassa makasivat, laskivat allensa ja lapsilauma metelöi ympärillä. Ei varmaan ehtinyt nuoret suihkuttelemaan kaksi kertaa päivässä ja joka päivä lakanoita vaihtamaan, kuten hoitokodeissa tehdään ja omaishoitaja tekee. Olen ollut muistisairaan omaishoitaja, tiedän mistä puhun.
No näinpä. Mulle tuli aiemman kommenttini kirjoitettua vielä mieleen, että 1960-luvulla yhdellä meidän tuttavaperheellä oli kehitysvammainen poika. Sen pojan huoneessa ei ollut mitään muuta kuin kattovalo ja patja lattialla. Ovessa oli lukko ja kun siellä kävi kyläilemässä tai ne vanhemmat olivat jossain kauppareissulla tms, poika lukittiin omaan huoneeseensa siksi aikaa. Yhden kerran ne oli unohtanut lukita oven, kun me oltiin kylässä ja se poika tuli sieltä huoneestaan pois ja me nähtiin, ettei sen huoneessa todellakaan ollut mitään. Mä mietin, että jos mun olisi pitänyt hoitaa muistisairas äitini, mä olisin joutunut tekemään just jonkun vastaavan ratkaisun. Eli tyhjä huone, patja lattialle ja ovi lukkoon, jotta ei pääse karkaamaan, vahingoittamaan itseään eikä aiheuttamaan mitään vahinkoa silloin, kun mä en pysty vahtimaan. Tuskin olisi nykypäivänä edes laillista.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Perheettömät nimenomaan usein ovat niitä, joiden ajatellaan hoitavan vanhempansa viimeisinä vuosina, koska "heillähän on aikaa", eikä ulkopuolisten käsityksen mukaan mitään omaa elämää. Sitten kun he itse ovat vanhoja, niin pärjätköön omillaan.
Eli omista vanhemmista ei tarvi välittää? Jätetään yhteiskunnan huterille harteille vanhusparat.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinpä. Mulle tuli aiemman kommenttini kirjoitettua vielä mieleen, että 1960-luvulla yhdellä meidän tuttavaperheellä oli kehitysvammainen poika. Sen pojan huoneessa ei ollut mitään muuta kuin kattovalo ja patja lattialla. Ovessa oli lukko ja kun siellä kävi kyläilemässä tai ne vanhemmat olivat jossain kauppareiss
Minäkin jouduin laittamaan turvalukon päälle kun kävin pikaisesti kaupassa kadun toisella puolella. Mieheni olisi muuten lähtenyt etsimään minua tuntiessaan itsensä turvattomaksi yksin.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on jotain 300€. En vain pysty tuollaisella summalla elämään ja elättämään kahta lasta. Ihmettelen miten kukaan pystyy.
Enkä muuten ihan ymmärrä miksi yhteiskunta ei maksa omaishoitajalle vaikka 3000€/kk. Se olisi edelleen monin kerroin halvempaa kuin vanhuksen laitoshoito.
Se kannustaisi pitämään vanhusta vankina hänen hyvinvoinnista välittämättä. Kunhan saa rahat tilille ja jotain halpaa keitoa syöttää menemään.
Miten tämä poikkeaa hoivakodeista?
tuo on whataboutismia
Vierailija kirjoitti:
Eli omista vanhemmista ei tarvi välittää? Jätetään yhteiskunnan huterille harteille vanhusparat.
Kyse ei ole mun mielestä välittämisestä vaan siitä, ettei tämä meidän yhteiskuntamme ole rakennettu siten, että voisi välittää. Vuosikymmeniä yhteiskuntaa on rakennettu siten, että työssäkäyvät hoitaa työnsä ja omat lapsensa ja vanhukset hoitaa yhteiskunta. Tämä suuntaus alkoi jo 1960-luvulla, kun nuoret joutuivat muuttamaan maalta kaupunkeihin opiskelujen ja työn perässä. Mummot ja papat saivat jäädä rakastamiinsa rintamamiestaloihin ja kun eivät siellä enää pärjänneet, siirtyivät paikkakunnan vanhainkotiin. Pienilläkin paikkakunnilla oli vanhainkoteja. Ja sitten, kun eivät pärjänneet enää vanhainkodissakaan, siirtyivät terveyskeskusten vuodeosastoille odottamaan kuolemaa. Ei silloinkaan työssäkäyvät irtisanoutuneet työpaikoistaan ja lähteneet vanhuksiaan hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Perheettömät nimenomaan usein ovat niitä, joiden ajatellaan hoitavan vanhempansa viimeisinä vuosina, koska "heillähän on aikaa", eikä ulkopuolisten käsityksen mukaan mitään omaa elämää. Sitten kun he itse ovat vanhoja, niin pärjätköön omillaan.
Miehen sisaruksista se ainoa ikisinkku, lapseton ja työtön edellyttää veljiensä tekevän kaiken, itse ei tee yhtään mitään. Ihan käsittämätön tyyppi.
Eipä ketään kiinnosta. Hälläväliä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.
Ootsä koskaan tullut ajatelleeksi, mitä kivaa aäkin saat eläkeläisten maksamilla verovaroilla. Mäkin maksan veroja 30 prosenttia eläkkeestäni joka kuukausi. Mikä on sun veroprosenttisi? Olin lisäksi mukana siinä ikäpolvessa, joka rakensi sulle tämän hyvinvointihimmelin kaikkine tukineen. Aäkin saat opintotukea, vaikka mä opiskelin lainalla. Ynnä muuta kivaa.
Ei kaikki oo. Mummu on vanhainkodissa ja siellä leivotaan, jumpataan, pääsee pihalle jne...nyt on elämä viimemetreillä ja saa ravintoa jos haluaa muttei pakko. Nostavat sängystä aina kun vähänkin jaksaa. Pappa oli toisessa hyvässä ja hoivaten saateltiin loppuun asti.