Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?

Vierailija
03.08.2024 |

Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella. 

Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa. 

Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta. 

Kommentit (373)

Vierailija
201/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.

Ootsä koskaan tullut ajatelleeksi, mitä kivaa aäkin saat eläkeläisten maksamilla verovaroilla. Mäkin maksan veroja 30 prosenttia eläkkeestäni joka kuukausi. Mikä on sun veroprosenttisi? Olin lisäksi mukana siinä ikäpolvessa, joka rakensi sulle tämän hyvinvointihimmelin kaikkine tukineen. Aäkin saat opintotukea, vaikka mä opiskelin lainalla. Ynnä muuta kivaa.

Oletko tyhmä? Sulle annetaan vaan vähemmän rahaa tilille, et maksa veroja, koska et tienaakaan mitään. Ansaitsemattomia tuloja nauttiva laiskottelija on mukamas rakentanut koko maan. HV!

Vierailija
202/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tapauksessa olen itsekäs. Haluan että mulla on oma elämä.. siihen ei yksinkertaisesti kuulu se että paapon ja paasaan seuraavan 10-20 v vanhempiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri toinen hoidettiin loppuun asti kotona. Tuon kokemuksen pohjalta toinen on sitä mieltä, että hänen omaishoitajikseen meidän lasten ei missään nimessä pidä ryhtyä. Menee koko oma elämä siinä. Kyllä me hänestäkin huolehditaan miten pystytään. Nyt on onneksi vielä suht hyväkuntoinen. *koputtaa puuta*

Vierailija
204/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajan palkkio on erittäin huono, suorastaan mitäänsanomaton. Kuinka sitä raskaan työpäivän jälkeen vielä jaksaisi?

Kyllä sitä vaan ihminen ihmeesti jaksaa. Onhan kyse omasta vanhemmasta, joka hoiti sinut lapsena. Eikä tässä saa mielestäni raha vaikuttaa. Viitseliäisyyttä ja asioiden organisointia, niitä tarvitaan. 

Kerro kuitenkin, miten turvaat toimeentulosi nyky-yhteiskunnassa ilman rahaa? Vaikka olisit kuinka viitseliäs ja taitava asioiden organisoija, vaikeaksi menee. Ehkä vielä jollakin maatilalla onnistuu, joka on pitkälle omavarainen, joku muu perheenjäsen tekee töitä samassa pihassa eikä tarvitse jättää vanhusta pitkäksi aikaa yksin.

En maininnutkaan että olisin täyspäiväisesti omaishoitaja. Kotiapu huolehtii osan päivästä, itse käyn vanhemmallani työni ohessa ja töiden jälkeen .Välillä tuntuu raskaalta (varsinkin talviaikaan) mutta ajattelen että tämä on vähintä mitä voin tehdä. 

Vierailija
205/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.

Ootsä koskaan tullut ajatelleeksi, mitä kivaa aäkin saat eläkeläisten maksamilla verovaroilla. Mäkin maksan veroja 30 prosenttia eläkkeestäni joka kuukausi. Mikä on sun veroprosenttisi? Olin lisäksi mukana siinä ikäpolvessa, joka rakensi sulle tämän hyvinvointihimmelin kaikkine tukineen. Aäkin saat opintotukea, vaikka mä opiskelin lainalla. Ynnä muuta kivaa.

Oletko tyhmä? Sulle annetaan vaan vähemmän rahaa tilille, et maksa veroja, koska et tienaakaan mitään. Ansaitsemattomia tuloja nauttiva laiskottelija on mukamas rakentanut koko maan. HV!

Kyllä mun eläkkeeni määräytyi tehdyn työuran perusteella.  Olen tehnyt korkeakoulutettuna asiantuntijatöitä yli 40v, joten kyllä eläkkeeni ansaittu on. Eläkkeestäni menee eroa 26%. HV

Vierailija
206/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun eläkkeeni määräytyi tehdyn työuran perusteella.  Olen tehnyt korkeakoulutettun

Paskat sä ole ansainnut mitään, ellet ole maksanut joka kk vuosikymmeniä sitä summaa, jota nyt rohmuat toisten taskuista eläkkeen nimellä.

Vierailija
207/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti hoiti omat vanhempansa ja minä muutin perheen kanssa lähelle ja hoidan omiani. Teen ruuat, siivoan, käyn kaupat/apteekit, käytän lääkärissä jne. Sen verran olen nähnyt näitä hoivakoteja että en todellakaan sellaiseen laita vaikka isällä Alzheimer ja äidillä kaksi syöpädiagnoosia.

Jaksamistsempit sinulle! Teet hyvän työn😊

Vierailija
208/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välimatka 400 km. Työ ja perhe. Ei aikaa. 

Ei aikaa? Järjestä aikaa.

Toinen kasvatti sinut kuitenkin reilu 18v niin uskomatonta, että omille vanhemmille ei riitä aika

Ja minä kasvatan omat lapseni, mun vanhemmista kumpikaan eivät ole huolehtineet omista vanhemmistaan, miksi pitäisi heistä huolehtia? Omille lapsilleni olen tehnyt selväksi että jos en yksin pärjää niin laitokseen tai jos se ei onnistu niin ostopalveluna, omaishoitajan osaa ei ikinä lapsilleni, se on niin raskas taakka. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 205: "En maininnutkaan että olisin täyspäiväisesti omaishoitaja. Kotiapu huolehtii osan päivästä, itse käyn vanhemmallani työni ohessa ja töiden jälkeen .Välillä tuntuu raskaalta (varsinkin talviaikaan) mutta ajattelen että tämä on vähintä mitä voin tehdä. "

Tarkoittaako tuo "työni ohessa", että käyt välillä kesken työpäivänkin? Vai ainoastaan töiden jälkeen? Mä en rupea enää siihen, että kesken työpäivän lähtisin avuksi. En myöskään siihen, että yöllä lähtisin avuksi. Se on nyt äidin kohdalla nähty ja koettu. Voin auttaa isääni vapaa-ajallani, mutta en muulloin. Mä aloin jo helmikuussa laittaa lääkärin kehotuksesta kännykkäni yöksi äänettömälle, jotta saan nukuttua. Ja vaikka äiti on nyt jo kuollut, teen saman edelleen. Isällä on se turvaranneke ja jos jotain sattuu, painaa ranteessaan olevaa nappia. Mutta talvi kun tulee, niin sitten mä taas käyn viemässä isän roskat ja hakemassa sen postit. Niin ja lapioiomassa lumet sen pihasta. Nämä on ihan ok, hommia, koska kuljen siitä kuitenkin vähintään kerran päivässä ohi. Ja jos jossain vaiheessa isä ei enää pysty laittamaan itse ruokaa, niin mä voin tehdä ruokaa kahdelle ja käydä viemässä sille oman annoksen.  Mutta muissa asioissa mun "roolini" on lähinnä selvittää, mitä palveluita on olemassa, mistä niitä saa ja mitä ne maksaa. 

Vierailija
210/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli omista vanhemmista ei tarvi välittää? Jätetään yhteiskunnan huterille harteille vanhusparat.

Kyllä ennemmin kuin uhrataan oman elämän parhaat vuodet siihen että isällä/ äidillä on kaikki hyvin. Ihmisten elinikä nousee mua ei aikaan kiinnosta pätkääkään mahdollistaa vanhempieni asumista omakotitalossa siihen asti että aika jättää.

Muutaman v tein tota jo aiemmin ja ei enää koskaan

Vierailija
211/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan. Pitääkö olla koko elämänsä kiitollinen siitä, että ne ovat vaivautuneet n******n ilman ehkäisyä? Lapset eivät ole pyytäneet saada syntyä.

Omat vanhempani ovat haudassa. Tämä on mielipiteeni omasta kohtalostani.

Juuri tämä! Lapsi ei ole mitään velkaa vanhemmilleen.

En ole pyytänyt syntymään tänne.

Vielä kun vanhemmat olleet täysin kelvottomia, ja huonosti kohdelleet vielä aikuisena. Pärjätkööt nyt itsekseen, tai hoitakoot yhteiskunta.

Eipä vanhemmatkaan ole mitään velkaa aikuisille lapsilleen. Vanhemmat ovat heidän suhteensa velvollisuutensa tehneet. Aikuiset lapset selvityköön itse, varsinkin jos jälkeläinen osoittautuu ilkeäksi ja katkeraksi. Syyttäköön vapaasti vanhempiaan syntymästään. Jälkeläisten omat lapsetkaan eivät ole pyytäneet tänne syntyä.

Vierailija
212/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vanhemmille sanonut että te olette työuran tehnyt, teillä on maksetut omakotitalot, mökit ym. Pistäkää kaikki lihoiksi ja niillä rahoilla mahdollistatte itsellenne hyvän vanhuuden.

Vierailija
213/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun eläkkeeni määräytyi tehdyn työu

Päätös eläkkeestäni tuli postissa Kevalta. Ei mulla ollut siihen mitään sanomista. Ettei mun käteni ole rohmumassa keneltäkään mitään.

Vierailija
214/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät muutkaan eläimet hoida omia vanhempiaan. 

Vierailija
215/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin kyllä niin paljon kuin voin, vaikka välimatkaa vajaa 500 km. Soittelen päivittäin, laitan välillä rahaa tilille kauppaostoksia varten jos heillä on rahasta tiukkaa. Heillä ollessani siivoan ja teen heille ruokaa. Olen 31-vuotias, vanhempani eivät ole mitään vanhuksia vielä että hyvin pärjäävät vielä itse. Mutta tykkään välillä auttaa heitä.

Minulla on sinun ikäisiäsi lapsia ja olen itsekin vielä työelämässä. Tuntuu tosi oudolta, että tarvitsisin lapsiltani rahaa ja siivousapua. Päinvastoin, minä autan mielelläni esim. lastenlasten hoidossa.

Mulla ei ole lapsia. Ja joillakin on rahat tiukassa kuten esimerkiksi omilla vanhemmillani, autan heitä mielelläni välillä rahallisesti. Lisäksi autan heitä muun muassa siivoamalla kun käyn heidän luonaan. Vanhempani ovat minulle tärkeitä, tuntuisi oudolta olla heitä auttamatta. He ovat olleet elämäni tuki ja turva. "From the day one they've been there for me and until the last day I will be there for them"

Vierailija
216/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin molemmat vanhempani. Sitä varten minun kylläkin piti irtisanoutua. Homma oli taloudellinen katastrofi enkä päässyt sen jälkeen takaisin työelämään. Valitsisin yhä samoin, mutta en voi yleisesti suositella.

Vierailija
217/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimatka selittää monilla. 

Jos välimatkaa ei ole, niin ei kyllä mikään selitä, sillä aikaa ihmisillä on. Se on vain priorisoinnista kiinni mihin sen käyttää. Vaikka olisi työt ja lapset, niin aikaa on silti ruhtinaallisesti, kun vaan osaa käyttää sitä eikä esim. jumita tuntikausia päivässä ruutujen äärellä tai sähellä jotain turhaa. 

Vierailija
218/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mä asuin vielä 10v sitten 600km päässä vanhemmistani, muutin lähemmäs osin sen vuoksi, että halusin olla lähellä heidän viimeisinä vuosinaan. Ja hyvä niin. Toinen vanhemmistani kuoli 6 vuotta sitten; oli arvokasta saada elää lähempänä häntä nuo viimeiset vuodet. Elossa oleva vanhempani on jo hyvin iäkäs. Olen suunnitellut elämääni niin, että ainakin sen aikaa, kun hän elää, asun täällä päin. Sen jälkeen ehkä kiinnostaisi hakeutua esim. ulkomaille töihin (nuorempana olen ollut), mutta nyt elämä on täällä. Mulle vanhemmat siis on osa omaa elämää, olen huomioinut heidät valintoja tehdessäni.

Vierailija
219/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin kyllä niin paljon kuin voin, vaikka välimatkaa vajaa 500 km. Soittelen päivittäin, laitan välillä rahaa tilille kauppaostoksia varten jos heillä on rahasta tiukkaa. Heillä ollessani siivoan ja teen heille ruokaa. Olen 31-vuotias, vanhempani eivät ole mitään vanhuksia vielä että hyvin pärjäävät vielä itse. Mutta tykkään välillä auttaa heitä.

Minulla on sinun ikäisiäsi lapsia ja olen itsekin vielä työelämässä. Tuntuu tosi oudolta, että tarvitsisin lapsiltani rahaa ja siivousapua. Päinvastoin, minä autan mielelläni esim. lastenlasten hoidossa.

Mulla ei ole lapsia. Ja joillakin on rahat tiukassa kuten esimerkiksi omilla vanhemmillani, autan heitä mielelläni välillä rahallisesti. Lisäksi autan heitä muun muassa siivoamalla kun käyn heidän luonaan. Vanhempani ovat minulle tärkeitä, tu

Juu, ei kaikilla ole hyväosaisia vanhempia, vaan joskus se menee niin, että lapsi tienaa paljon vanhempiaan enemmän ja silloin se voi lapsesta tuntua hyvältä, että voi vanhempiaan taloudellisesti tukea.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimatka selittää monilla. 

Jos välimatkaa ei ole, niin ei kyllä mikään selitä, sillä aikaa ihmisillä on. Se on vain priorisoinnista kiinni mihin sen käyttää. Vaikka olisi työt ja lapset, niin aikaa on silti ruhtinaallisesti, kun vaan osaa käyttää sitä eikä esim. jumita tuntikausia päivässä ruutujen äärellä tai sähellä jotain turhaa. 

Riippuu kyllä ihan siitä vanhuksesta. Mä aloin yli vuosi sitten tekemään vain 3-päiväistä työviikkoa, mutta mun muistisairas äitini ei kuitenkaan ymmärtänyt karkailla vain mun vapaapäivinäni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme