Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?

Vierailija
03.08.2024 |

Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella. 

Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa. 

Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta. 

Kommentit (373)

Vierailija
361/373 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten, kun yhtälöön lisätään yksin oleva toisella puolella Suomea asuva sukulainen, joka vaatii nyt hoitoa sekä vierailuja "lähimmältä" sukulaiseltaan veljentyttäreltään eli minulta? Ihminen, joka on elänyt aina itselleen, ei ole halunnut perustaa perhettä, mutta on halunnut elää maailmannaisen elämää-matkustella ympäriinsä ja paistatella suosiotaan eri miesten kainalossa siellä täällä. 

Nyt hän on yksin, omien valintojen seurauksena. Lisäksi vanha ja sairas. Nyt hän VAATII, että hänen luonaan tullaan käymään monen sadan kilometrin päässä ja hänen asioitaan hoidetaan sinne. Minulla on perhe, oma elämä ja työ toisella puolella Suomea sekä oma vanheneva äitini myöskin. 

Pitäisikö tähänkin vielä pystyä ja jaksaa?

Uhrasin monta vuotta elämästäni naimattomalle ja lapsettomalle vanhukselle. Tosin se tapahtu

Mitä mieltä olet kokemuksesi jälkeen, kannattiko? Tekisitkö kokemuksesi perusteella toisin, jos olisit tiennyt, mihin auttaminen johtaa?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitän vinkeistä kaukosäätimen suhteen. Kiitos!

Voin toki maksaa jollekin. Vävyn asenne vaan on niin ikävä eikä tytär ole sen parempi. Tiedän, ei kannata valitella.

Mä ymmärrän, että sua harmittaa vävysi ja tyttäresi asenne. Mutta sille ei varmaankaan voi oikein mitään. 

Mä en viitsi pyytää omilta lapsiltani apua muuta kuin silloin, kun on ihan pakko. Käytän mieluummin erilaisia palveluita, jos vaan mahdollista. Ihan jo senkin takia, että silloin voin itse valita, minä päivänä asia hoidetaan. Jos firmalla X sattuu sovittuna päivänä olemaan joku työntekijä sairaana, niin sieltä tulee joku toinen työntekijä. Sukulaisten ja ystävien kanssa tapahtuu enemmän sitä, että sovittu ajankohta peruuntuukin milloin mistäkin syystä. Mulla ei ole lapsenlapsia, mutta mä olen hoitanut lukuisat kerrat esikoiseni kissoja ja koiria. Samoin mun siskoni lasten koiria. Ja siskoni lapsenlapsiakin joskus. Harvoin olen kuitenkaan tarvinnut heiltä mitään, mutta kun olen ollut polvien tekonivelleikkauksissa, niin sain mä heistä koiralleni ulkoiluttajan siihen asti, että pystyin itse viemään koiraa ulos. Siihen hommaan olisi ollut vaikea hommata ketään ulkopuolista, koska toi piski ei oikein diggaa tuntemattomista. Pyrin siis selviämään asioista esisijaisesti  itse - vaikkakin välillä ärräpäitä päästellen - ja sitten, jos en kertakaikkiaan osaa tai pysty, ostamaan palvelun ammattilaiselta. Vasta viimeisenä vaihtoehtona tulee sukulaiset kuten esim toi koiranulkoilutus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/373 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten, kun yhtälöön lisätään yksin oleva toisella puolella Suomea asuva sukulainen, joka vaatii nyt hoitoa sekä vierailuja "lähimmältä" sukulaiseltaan veljentyttäreltään eli minulta? Ihminen, joka on elänyt aina itselleen, ei ole halunnut perustaa perhettä, mutta on halunnut elää maailmannaisen elämää-matkustella ympäriinsä ja paistatella suosiotaan eri miesten kainalossa siellä täällä. 

Nyt hän on yksin, omien valintojen seurauksena. Lisäksi vanha ja sairas. Nyt hän VAATII, että hänen luonaan tullaan käymään monen sadan kilometrin päässä ja hänen asioitaan hoidetaan sinne. Minulla on perhe, oma elämä ja työ toisella puolella Suomea sekä oma vanheneva äitini myöskin. 

Pitäisikö tähänkin vielä pystyä ja jaksaa?

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?

Vierailija
364/373 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää. 

Ei se huolen pitäminen tarkoita vaippojen vaihtoa vaan lapset pitävät huolen, että JOKU minusta huolehtii. Hankkivat sen hoitopaikan tai mitä on tarpeen. 

Lasten ei tarvitse hoitopaikkaa hankkia, sen tekee palveluohjaaja, ensin hän ehdottaa jonoa, ja  kun siihen on hyväksytty alkaa jonotus, joka kestää 3 kk. 

Ikävä kyllä  jotkut vanhukset vastustavat raivokkaasti ajatusta kotoa muuttamisesta. Henkilö ei ymmärrä tilaansa eikä näe, että kotona on likaista ja jääkaapissa pahoin pilaantunutta ruokaa ja sängyssä monta kuukautta sitten vaihdetut lakanat.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 364: "Ikävä kyllä  jotkut vanhukset vastustavat raivokkaasti ajatusta kotoa muuttamisesta. Henkilö ei ymmärrä tilaansa eikä näe, että kotona on likaista ja jääkaapissa pahoin pilaantunutta ruokaa ja sängyssä monta kuukautta sitten vaihdetut lakanat."

Totta. Mä kuitenkin nostaisin tässä esille kysymyksen: mitä sitten? Jos se on sille vanhukselle ihan ok, että näin on? Se, mitä ei tietenkään saa tapahtua, on naapureille ja asunnolle tapahtuvat vahingot. Mutta siis noissakin tapauksissa oikea taho on sitten vaikkapa isännöitsijä, kunnan terveystarkastaja tai palotarkastaja. Tosin, jos asuu omassa omakotitalossa, niin ihan samahan se on, vaikka talo olisi täynnä paskaa ja torakoita.

Meillä on jokaisella oma mielikuvamme siitä, millaista elämisen pitäisi olla, mutta se meidän mielikuva ei välttämättä ole sama kuin sillä vanhuksella, joka elää sitä omaa tilannettaan. Mun äitini oli täysjärkisenä ihan älyttömän tarkka hygieniastaan, mutta ei sitä muistisairaana tippaakaan haitannut, että ei ollut käynyt moneen kuukauteen suihkussa. Mä havahduin asiaan, kun äiti alkoi haista ja sillä oli lähes aina samat vaatteet. 

Vierailija
366/373 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.

Kyllä he ovat maksaneet eläkkeensä etukäteen aivan itse. 

Eivät ole.

Vierailija
367/373 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he hoitaneet omiaankaan, miksi minun pitäisi? Mallista olen nähnyt että mummo hoitolaan ja jouluna käymään.

Olisipa niitä hoitopaikkoja heikkokuntoisille vanhuksille!

Parhautta on se, että myös hoitotoimenpiteitä odotetaan omaisilta, joilla ei ole minkään valtakunaan hoitoalan tutkintoa tai kokemusta. Vaaratilanteet ovat päivittäisiä, eikä läheskään kaikista edes ole tuollaiseen. Pahoivointivaltio.

Tämä on ihan jäätävää! En halua edes miettiä tilannetta, että minun autistipiirteinen insinööripoikani tekisi *hoitotoimenpiteitä* keholleni. Kokemus olisi molemmin puoli traumatisoiva sekä ehdottomasti laiton.

Vierailija
368/373 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää. 

No en todellakaan tehnyt lapsia _yhtään_ sillä ajatuksella että he huolehtivat minusta vanhuksena.

Heillä on omat elämänsä, en todellakaan ryhdy taakaksi enempää kuin on pakko.

Lapset hankin koska halusin lapsia, en koska haludin vanhustenhoitajia.

Kuulkaa. Kyllä tätä kuulee. Syyllistetään kun en ole tehnyt/saanut lapsia. Että kuka sut hoitaa. Että se siitä itsekkyydestä. 

Lapseton nainen 56 v.

Vierailija
369/373 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.

Kyllä he ovat maksaneet eläkkeensä etukäteen aivan itse. 

Eivät ole, sinä olet maksanut eläkeläisten eläkkeet töissä ollessa, eläkkeellä ollessasi työssä käyvät

maksavat sinun eläkkeesi

Vierailija
370/373 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro äkkiä se kunta, missä vanhukset laitetaan automaattisesti palvelutaloon!!!! Muutan vanhempieni kirjat sinne heti 

Vierailija
371/373 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tässä toimin omaishoitajana ilman korvausta ja veljeni ei laita rikkaa ristiin ottaakseen vastuuta äidistä. Makaa sängyssä päivät pitkät kun on burnout mutta ulkomaille kyllä tarpeen vaatiessa pääsee. Että tällaista meillä! 

Vierailija
372/373 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tässä toimin omaishoitajana ilman korvausta ja veljeni ei laita rikkaa ristiin ottaakseen vastuuta äidistä. Makaa sängyssä päivät pitkät kun on burnout mutta ulkomaille kyllä tarpeen vaatiessa pääsee. Että tällaista meillä! 

Hae edes omaishoitajan tukea

Vierailija
373/373 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida. Mädäntyköön helvetissä. Mä menin sen jo läpi lapsena ja nuorena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi