Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?
Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella.
Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa.
Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tehnyt lapsiani tähän maailmaan siksi että he hoitaisivat minua kun en itse siihen kykene.
Päin vastoin kuin omat vanhempani, toivon että he elävät omaa elämäänsä, ja laittavat minut laitokseen kun en pärjää omillani.
Jokaisen omilla aivoillaan ajattelevan pitäisi tajuta tämä. Ja se ettei enää eletä 1900-lukua, jolloin vielä vähintään sukupolvea eli yhteistaloudessa, ja naiset työskentelivät lähinnä kotonaan.
Ketään ei nykyään "laiteta laitokseen". Ne ovat koko ajan täynnä. Jo jonoon päästäkseen pitää olla melkein haudassa. Kun et enää pärjää omillasi, ensin vastuutetaan lapsiasi ja kehotetaan hankkimaan sinulle palveluja joko sinun rahoillasi tai heidän rahoillaan. Vasta kun tilanne on todella paha, saatat saada kotiisi jonkun kotihoitajan käymään. Hän antaa vain välttämättömät hoidot, muttei tee mitään muuta. Hoivakotiin pääsemiseksi ei riitä esimerkiksi että sokeudut yhtäkkiä ja teet tarpeesi housuun. Tai että olet täysin vuodepotilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä syyllistävät eivät selvästi tiedä, millainen on 24/7 vahdittava vanhus. Et pystyisi käymään ollenkaan töissä, vaikka asuisitte saman katon alla. He valvovat kaikki yöt, penkovat paikkoja, karkailevat, ovat aggressiivisia, sotkevat ulosteella ja virtsaavat minne sattuu jne. En todellakaan uhraisi omaa elämääni tuollaiseen. Ei muuta kuin laitokseen toivomaan, että kuolo korjaisi mahdollisimman nopeasti.
Kummallinen ajatus, että vanhuksen saisi laitokseen. Laitospaikkoja vähennetään koko ajan, ja kotona pärjäämättömätkin joutuvat olemaan kotona. Omaiset saa koko ajan pelätä, mitä siellä vanhuksen luona tapahtuu.
Tilanne vain pahenee, kun sote-säästöt tulevat voimaan. Vanhustenhoito on vitsi.
Hoitajana tiedän, että joku nurkk
Pahinta on, että kotiin lähetetään myös ne, joilla ei ole huolesta sykkyrällä olevia omaisia, paikka koordinaattori kysyy olisiko toista, jolla ei olisi omaista joka vaatii paikka laitetaan se kotiin. Ja tämä on tosi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia. Ei ole paikkaa eikä tekijöitä.
Siinä sitten on vaan pakko muuttaa papan tai vanhan tåtdin kamat vierashuoneeseen tai muuttaa itse papan taloon.
Ei niitä hoitamattakaan voi jättää.
Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä, kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein.
Mihin ihmeen vierashuoneeseen? Asunnot ovat nykyään niin kalliita, että harvalla on varaa maksaa ylimääräisistä huoneista. Muutenkin asuntojen koot pienenevät eli kolmiokin saattaa nykyisin olla alle 60 m2. Ei näihin asuntoihin mahdu ylimääräisiä sänkyjä.
Kun lapset muuttaa pois, vapautuu tilaa. Harvoin niitä m
Ja meinaat että pystytään asumaan sen kokoisissa asunnoissa sillä 300€ omaishoidontuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tehnyt lapsiani tähän maailmaan siksi että he hoitaisivat minua kun en itse siihen kykene.
Päin vastoin kuin omat vanhempani, toivon että he elävät omaa elämäänsä, ja laittavat minut laitokseen kun en pärjää omillani.
Jokaisen omilla aivoillaan ajattelevan pitäisi tajuta tämä. Ja se ettei enää eletä 1900-lukua, jolloin vielä vähintään sukupolvea eli yhteistaloudessa, ja naiset työskentelivät lähinnä kotonaan.
Ketään ei nykyään "laiteta laitokseen". Ne ovat koko ajan täynnä. Jo jonoon päästäkseen pitää olla melkein haudassa. Kun et enää pärjää omillasi, ensin vastuutetaan lapsiasi ja kehotetaan hankkimaan sinulle palveluja joko sinun rahoillasi tai heidän rahoillaan. Vasta kun tilanne on todella paha, saatat saada kotiisi jonkun kotihoitajan käymään. Hän antaa vain välttämättömät hoidot, m
No tämä. Täysin sekaisin olevia ja lähes liikuntakyvyttömiä vanhuksia laitetaan kotiin ja ainoa lisäapu on esim. kotihoidon tihennetyt käynnit, vaikka se ei riitä. Aina keksitään joku tekosyy, ettei laitokseen pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia. Ei ole paikkaa eikä tekijöitä.
Siinä sitten on vaan pakko muuttaa papan tai vanhan tåtdin kamat vierashuoneeseen tai muuttaa itse papan taloon.
Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä, kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein.
Mihin ihmeen vierashuoneeseen? Asunnot ovat nykyään niin kalliita, että harvalla on varaa maksaa ylimääräisistä huoneista. Muutenkin asuntojen koot pienenevät eli kolmiokin saattaa nykyisin olla alle 60 m2. Ei näihin asuntoihin mahdu ylimääräisiä sänkyjä.
Ehkä mummolla on isompi asunto/ talo mihin mahduttaa.
Ratkaisut on vaan keksittävä.
Yleensä ne älähtää, ketkä ei halua näitä ratkaisuja miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei nykyään "laiteta laitokseen". Ne ovat koko ajan täynnä. Jo jonoon päästäkseen pitää olla melkein haudassa. Kun et enää pärjää omillasi, ensin vastuutetaan lapsiasi ja kehotetaan hankkimaan sinulle palveluja joko sinun rahoillasi tai heidän rahoillaan. Vasta kun tilanne on todella paha, saatat saada kotiisi jonkun kotihoitajan käymään. Hän antaa vain välttämättömät hoidot, muttei tee mitään muuta. Hoivakotiin pääsemiseksi ei riitä esimerkiksi että sokeudut yhtäkkiä ja teet tarpeesi housuun. Tai että olet täysin vuodepotilas
Niiden lasten ei pidä ruveta auttamaan, vaikka miten vaadittaisiin! Sitten sitä apua alkaa vasta saamaan sinne kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut
Niin on, se vaan on homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut
on vaan keksittävä.
Yleensä ne älähtää, ketkä ei halua näitä ratkaisuja miettiä.
Kaikkien mummoillahan onkin kiva iso maalaistalo, johon voi muuttaa tuosta noin vaan.
Koen, että mun pitää kyetä elättämään itseni ja perheeni työssä käymällä. En voi heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi. Lisäksi mulla on omat lapset, jotka tarvitsevat äitiään. Olisi väärin heitäkin kohtaan ottaa tänne liikuntakyvytön dementikko, joka vaeltelee ja möykkää öisin. Asuntomme ei ole myöskään esteetön, joten joutuisimme muuttamaan. Ja jos en kävisi töissä, ei todellakaan olisi varaa tältä alueelta esteettömään asuntoon (tai mihinkään asuntoon), joten lasten pitäisi vaihtaa koulua, kavereita jne ja meidän asua ahtaasti.
Kaiken päälle minä olen kroonisesti sairas, vaikka olenkin työkykyinen. Tarvitsen itse välillä perheeni apua arjessa pärjäämiseen. En todellakaan pystyisi hoitamaan jotain vanhusta, kun itsestäkin huolehtiminen onnistuu juuri ja juuri. Eli hoitamatta jäisi vanhus, perhe eikä töitä ja tulojakaan enää olisi. Ei tuossa voittaisi kukaan.
Hyvä vanhempi on jo kuollut, toinen jätti vanhan perheen ja perusti uuden. Hoitakoon uusi perhe vanhuksen hautaan, ei ole minun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei nykyään "laiteta laitokseen". Ne ovat koko ajan täynnä. Jo jonoon päästäkseen pitää olla melkein haudassa. Kun et enää pärjää omillasi, ensin vastuutetaan lapsiasi ja kehotetaan hankkimaan sinulle palveluja joko sinun rahoillasi tai heidän rahoillaan. Vasta kun tilanne on todella paha, saatat saada kotiisi jonkun kotihoitajan käym
Entäs kun se vanhuskaan ei pysty vaatimaan niitä palveluja? Omaiset joutuvat jatkuvasti hoitamaan kaikki neuvottelut ja soittelemaan ja hankkimaan todisteita, ettei vanhus pärjää. Käytännössä omaiset on siihen ihan sidottuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia. Ei ole paikkaa eikä tekijöitä.
Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä, kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein".
Väittäisin kyllä, että monessa pikkukunnassa vanhusten hoito on paremmalla tolalla kuin esim pk-seudulla.
Olen tuota tilannetta seurannut sekä vanhempieni että mieheni vanhempien kohdalla.
Pikkukuntien hoivakoteja lopetetaan urakalla, liian pieninä, hyvinvointi alueella pitää kaiken olla suurta kuten johtajien palkat.
Teepä sinä, ap, syytinkisopimus vanhempiesi kanssa. Hmm, ai niin, asuntosi on liian pieni.
Minusta ei pidetty huolta lapsena. En ole tekemisissä vanhempien kanssa. Saavat itse huolehtia itsensä. Aivan kuin minäkin.
Koska vanhemmat laittaa lapset päiväkotiin, joten lapset laittavat siksi vanhemmat vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut
Niin kun ei ole mitään kiinnostusta laittaa omaa elämäää vuosikausiksi tauolle itsekkäiden vanhempien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei nykyään "laiteta laitokseen". Ne ovat koko ajan täynnä. Jo jonoon päästäkseen pitää olla melkein haudassa. Kun et enää pärjää omillasi, ensin vastuutetaan lapsiasi ja kehotetaan hankkimaan sinulle palveluja joko sinun rahoillasi tai heidän rahoillaan. Vasta kun tilanne on todella
Entäs kun se vanhuskaan ei pysty vaatimaan niitä palveluja? Omaiset joutuvat jatkuvasti hoitamaan kaikki neuvottelut ja soittelemaan ja hankkimaan todisteita, ettei vanhus pärjää. Käytännössä omaiset on siihen ihan sidottuja.
Tekee vanhuksesta huoli-ilmoituksia sossuun. Heidän velvollisuus on reagoida niihin.
Hyväkuntoinen isäni on äidin omaishoitaja. Äitini oli väkivaltainen eikä mikään turvallinen tai " hoitava" äiti, joten en ole kauheasti tekemisissä. Asun kaukana heistä ja minulla on omat lapset huollettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei nykyään "laiteta laitokseen". Ne ovat koko ajan täynnä. Jo jonoon päästäkseen pitää olla melkein haudassa. Kun et enää pärjää omillasi, ensin vastuutetaan lapsiasi ja kehotetaan hankkimaan sinulle palveluja joko sinun rahoillasi tai heidän rahoillaan. Vasta kun tilanne on todella
Tuo soittelu ja neuvottelu nimenomaan kertoo päättäjille sen, että taustalla on omaisia, jotka viime kädessä auttavat. Eli tekee vain kylmänviileästi huoli-ilmoituksia ja kertoo, että vanhus on täysin yksin.
Tämän päivän vanhukset eivät ole ajamassa alas vanhustenhoitoa, sitä on tekemässä nykyinen hallitus.