Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni näkee henkiä?

Vierailija
23.02.2011 |

Lapseni (kohta 3 vuotias)säikähti tänään kaksi kertaa "pelottavaa miestä". Olimme siis kahdestaan kotona. Ensimmäisellä kerralla olin keittiössä tekemässä ruokaa, kun lapsi juoksee huutaen olohuoneesta ja kertoo "tuolla on pelottava mies,ei halua mennä sinne". Kävimme katsomassa vielä yhdessä olohuonetta ja lasta pelotti edelleen, sanoi "ei halua katsoa, pelottaa". Kun yritin kysellä miehestä hän kertoi vain, että pelottavalla miehellä on pipi päässä. Toinen säikähdys sattui myöhemmin tänään, jälleen olohuoneessa. Itse istuin nojatuolissa ja lapsi leikki vieressäni, yhtäkkiä hän vilkaisi olkansa yli kirkaisi ja juoksi syliini ja sanoi "pelottava mies tuli takaisin". Jälkeen päin kun yritin taas jutella asiasta, hän sanoi ettei halua puhua pelottavasta miehestä enään.

Aika kammottava olo tuli moisesta. Lapselle en ole missään muodossa henkiasioista jutellut, eikä hän ole katsonut mitään tv-ohjelmia, joista olisi saanut ideoita päähänsä. Ja hänen pelkonsa oli kyllä ihan aitoa. Laantui kuitenkin todella nopeasti. Itse pysyttelin ihan rauhallisena ja pyrin kyselemään häneltä ihan luonnollisella tavalla "sedästä".

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Ja miten olette menetelleet tämmöisissä tapauksissa?

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä niitä "henkiä" on ihan aikuisten oikeesti olemassa. Itse olen täysjärkinen ja korkeakoulutettu henkilö, ihan normaalissa työpaikassa jne. Olen koko ikäni nähnyt näitä "henkiä" tai miksi nyt kukakin niitä haluaa kutsua. Lapsena näyt olivat huomattavasti selkeämpiä ja konkreettisempia. Muistan elävästi kuinka jo hyvin pienenä tajusin, etteivät muut näe samoja asioita kuin minä ja lakkasin puhumasta näistä henkilöistä, koska minua ei yksinkertaisesti uskottu. En kokenut henkiä pelottavina, kummallisina kylläkin ja joskus epämiellyttävinä. Henget eivät ikinä puhuneet minulle, en tiedä miksi.

Nyt aikuisena näen henkiä todella harvoin, enkä juurikaan ajattele tätä kykyäni sen kummemmin. Tai en tiedä onko tämä nyt mikään kyky, ei tästä mitään hyötyäkään ole. En nyt muista, että olisin nähnyt henkiä aikapäiviin, lapsena enemmän, kun silloin ihminen on todella herkimmillään ja aistit avoinna.

Juu ja enkä ole missään psykoosissa, kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Eli että jos aikuinen näkee henkiä, hän on psykoosissa, just joo. Avartakaapa hieman maailmankuvaanne älkääkä olko niin ehdottomia. Jos itse ei ole koskaan nähnyt mitään yliluomnnollista, se ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Tuo sama "yliluonnollista" on myös naurettava, minulle tämä asia on luonnollinen, ei yliluonnollinen.

Kaikille skeptikoille suosittelen Marja Pennasen yleisötilaisuutta. Sen jälkeen ei voi enää epäillä yhtään mitään.

Mutta henkien näkeminen ei käsittääkseni voi olla mahdollista. Perustelen:

Ihmisen näköaisti perustuu siihen, että verkkokalvon solut reagoivat valoon ja lähettävät siitä viestin aivoille. Esineiden näkeminen perustuu siihen, että näistä esineistä heijastuu valoa, jonka silmä siis havaitsee.

Mikäli esine (tässä tapauksessa henkiolio) ei ole ainetta, siitä ei voi heijastua valoa, ja silmä ei siis voi havaita sitä. Jos taas henki olisi ainetta, jokainen näkökyvyllä varustettu ihminen näkisi sen.

Ainoa tapa, jolla ihminen voi siis "nähdä" hengen on se, että aivot rakentavat tuottavat kuvan, jota silmä ei itse asiassa ole havainnut, vaan kyse on aivojen omasta "tuotoksesta". Tämä onkin varsin yleistä - aivot eivät suinkaan ole erehtymättömät, vaan itse asiassa muokkaavat aistihavaintojamme paljonkin. Tähän perustuu esimerkiksi erilaiset ns. "jippokuvat", joissa ihminen näkee muuta kuin mitä kuvassa on. Samoin unet ovat aivojen tuotosta, vaikka niissä voi "nähdä" kaikenlaista.

Moneen kertaan on todistettu, että jos ihminen uskoo johonkin asiaan vahvasti, hän alkaa itsekin uskoa sen todeksi. Ihmisille on esimerkiksi onnistuttu syöttämään kuviteltuja "muistoja".

MOT

t. biologi

P.S. Skeptikoita ovat kyllä ne, jotka vaativat tieteellisiä todisteita uskoakseen jonkin asian. Skeptikoita eivät ole ne, jotka uskovat johonkin täysin subjektiivisiin kuvitelmiin.

<a href="http://www.skepsis.fi/" alt="http://www.skepsis.fi/">http://www.skepsis.fi/</a&gt;

Tulkoon kukin uskollaan autuaaksi.

Skeptikko uskoo luonnontieteiseen ja sen tuloksiin, ja perustelee totuutensa luonnontieteille ominaisin (tai sellaisina pitaminaan) menetelmin.

Skeptikko on uskovainen siina missa kuka muu tahansa.

Hanen uskontonsa on luonnontiede, joka sanelee hanen totuutensa.

Muuta totuutta ei hanelle ole. On vain yksi totuus ja yksi jumala, luonnontieteiden tuottama totuus ja luonnontiede.

Skeptikko nakee sen, minka nakee, sen haluaakin nahda.

Tulkoon siis skeptikkokin uskollaan autuaaksi.

Skeptisismi on kuitenkin vain yksi uskonto muiden joukossa. Hanen uskonsa rajaa hanen havaintojaan, tiedonmuodostustaan, todellisuuskasitystaan, ja siten saatelee hanen kokemusmaailmaansa: skeptikko tunnistaa "todellisuudeksi" tai "maailmaksi" vain sen rajallisen osan, jonka hanen ennakkoasenteensa hanelle sallii.

Skeptikko on (tiede)uskovainen. :D

Vierailija
42/161 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"se on ihan terve mut se näkee henkiä" Mistä kummasta te päättelette jonkun joka "näkee" olevan terve? Mäkin olen unen ja valveen rajalla kärsinyt oudoista tuntemuksista, silloin kun käytin erästä lääkettä. Mutta noihin tuntemuksiin tehoavat psykoosilääkkeet.. Pienemmilläkin harhaluuloilla tuolla ihmiset diagnooseja saa ja pakkolääkitään. Todella sairasta antaa lapsen uskoa näihin harhoihin. Varsinaista huolenpitoa ja rakkautta. Ei jaksa ymmärtää. Millaisia te mahdatte luulla olevan niiden hullujenhuoneelle teljettyjen? Että niiden suusta ei mitään järkevää tule ulos, vaan ihan jatkuvasti sekoilevat? Antenni päässä ja.. Perseessä.

Terveys ei ole kaikille sama asia.

Puhutaan kuudennesta aistista. Onko se sairautta, vai onko se enemmänkin normaalisuutta, jota ihmiset ei osaa käsitellä ja sairastuvat. Mikä sairastuttaa ihmisen? Yksi niistä on pelko. Ilman pelkoa ihminen olisi kuollut sukupuuttoon siis pelko on osa ihmistä eli normaalia. Lääkkeillä voidaan vaikuttaa aivojen toimintaan "antennin" toimivuuteen. Mutta ei pelkästään lääkkeillä. Suggestio on yksi muoto joka toimii tehokkaasti. Ihminen joutuu tilaan jossa hän näkee, kuulee, puhuu kielillä etc...tämän tilan saavuttaminen on harvinaisen yksinkertainen temppu. Usein tarvitaan karismaattista henkilöä ja vahvaa usko asiaan. Onko tämä sairautta? Ei niiden mielestä jotka tätä harjoittavat, avaavat ja sulkevat mielen kiemurat.

terveys on sitä miksi psykiatrit sen määrittelevät, kun olet suljetulla tms. tutkimuksissa.

Siellä on aika monella ties mitä antennia päässä, ja yliluonnollisia kykyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäreiden diagnooseilla :) Eli määritelmäsi oli väärä.

Annan hieman vinkkiä. Terve voi olla sairas ja sairas voi olla terve. Eli siellä osastoilla on huikea määrä terveitä ihmisiä.

Vierailija
44/161 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko muutaman viikon takaisen Voimala ohjelman? Jossa mm. Kaija Juurikkala puhui henkimaailamsta. Oli varsin mielenkiintoinen ohjelma. Katsos, jos Areenalta löytyy vielä.

Vierailija
45/161 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko muutaman viikon takaisen Voimala ohjelman? Jossa mm. Kaija Juurikkala puhui henkimaailamsta. Oli varsin mielenkiintoinen ohjelma. Katsos, jos Areenalta löytyy vielä.

En katsonut. Kiitos vinkistä, pitääpä yrittää löytää!

Vierailija
46/161 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 19vuotias tytttö ja itekkin näen henkiä, nyt tietenki ajatellaa että mulla olis joka sairaus adhd tai kova mielikuvitus tai muuta vastaavaa mutta ei ole ei. Ihan täysjärkinen työssäkäyvä ihminen olen, niinkun kaikki muutkin, tyhmää jos hulluna pidetään tollaisen asian takia, näin henkiä aika lailla ja niihin olen jo tottunut, mutta ei kannata sanoa etteikö niitä olisi, ei voi tietää jos ei oo itse nähnyt :) Meillä koko perheessä minä ja siskoni nähdaan molemmat niitä ja kuullaan ääniä, ensimmäisen kokemuksen koin joskus viiden vuoden iässä, jolloin olin nukkumassa mutta alkoi tuntua että joku tuijottaa , kun aukaisin silmät niin edessäni seisoi 2 naista, järkytyin pelosta ja laitoin silmät kiinni. JA KOSKAAN EN OLLUT TUOSSA IÄSSÄ MUUTA KATSONUT KUN MUUMEJA JA PIKKUKAKKOSTA, että turha on elokuvia syyttää !

Vierailija
47/161 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti ja sisko nähneet vainajia huoneessa.

itse olen vain kuullut vainajan mielenosoituksen... mutta olikin sellainen monta minuuttia kestänyt jytinä, että pakko uskoa loppuikäni.

jotkut ovat vaan herkempiä aistimaan.

Vierailija
48/161 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itekkiii nään henkii ja en oo mikää hullu, taijat peltätä koko asiaa ku kiellät tolla tavalla, miksköhä ees oot löytäny sitte tään keskustelun ku et usko ja miks kiinnostaa lukee, oikeesti voi luoja

Vierailija
49/161 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei auta järkeily sillä, onko mielikuvitusolentoja olemassa vai ei. Lapselle sama asia voi olla olemassa ja olematon yhtä aikaa. Pelot ovat sitä paitsi todellisia vaikka niiden kohteet eivät olisi. Toisaalta ei auta sekään, että menee mukaan lapsen pelkoihin ja tilaa papin pahoja henkiä karkottamaan.

Niinpä jää kaksi toimivaa konstia: Ensinnä voi vakuuttaa lapselle, että lapsena on tavallista pelätä sellaista, mitä ei ole oikeasti olemassa. Sillä tavalla hän ei jää yksin pelon kanssa, vaan uskaltaa kertoa siitä. Toiseksi voi neuvoa lapselle leikkejä, joilla mielikuvitusolennot karkotetaan, kuten vaikka taikasana. Sillä tavalla lapsi ei tunne itseään voimattomaksi mielikuvitusolentojensa kanssa, vaan hänellä on keinoja ohjata mielikuvitustaan. Yliopistovanhempiakaan tuskin haittaa, että lapsi mielikuvituksessaan päihittää mielikuvitusolion.

Vierailija
50/161 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö tähän? Olen kokenut ja on kammottavaa. Vaikka tieteellisen selityksen (ontuvan sellaisen) olen lukenut, niin epäilystä henkimaailmasta tms. ei saa pois.

Olisiko niin, että mitä pienempi, sitä alttiimmat aivot ovat joutumaan vastaavaan "häiriötilaan" hereilläkin? Toisilla elinikäinen "vaiva".

Vierailija
51/161 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Saarnaaja 9: 4-11. Kuolleet eivät tiedä mitään! Eivät ole elossa missään eivätkä tee mitään!

Lue Matteus 4:s luku. Kuka kiusasi Jeesusta?

Olisin kyllä odottanut, että tuo pastori olisi vastannut tämän teille.

Vierailija
52/161 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu samalla tavalla kuin "sänkyni alla on hirviö". Realisoi: ei ole mitään hirviötä, mennäänpä yhdessä katsomaan.

Jos nuori/aikuinen näkee henkiä:

-Mikä on suhteesi Jumalaan/Jeesukseen Vapahtajana?

-Pitäisikö aivot kuvata (kasvain?)?

-Aivosähkökäyrä (epilepsia?)?

-Dissosiaatiohäiriö?

-Psykoottinen oire?

Olen nähnyt asioita, joita muut eivät näe. Ja se on todella kamalaa. Onneksi apua on saatavilla.

Vierailija
53/161 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristinkin alkuperä näille ihmisille äläkä satuile!

Vierailija
54/161 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös "hengen", muistan sen ihan selvästi ja varmasti sen näin. Mutta vanhempani selittivät, että se oli vain vilkkaan mielikuvituksen syytä, ja uskoin asian olevan niin. Näky tuntui senkin jälkeen aika jännältä, hieman ehkä pelottavaltakin, mutta ei oikeasti pelottanut, koska tiesin että se oli vain mielikuvitusta. Myöhemmin en ole vastaavaa nähnyt, ja edelleen uskon kyseessä olleen ihan vain vilkas mielikuvitus.

Vierailija
55/161 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/161 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 12v tyttö ja olen nähnyt 5v henkiä. Muistan vielläkin kun juoksin äitin syliin huutaem että tuolla huoneessa on joku musta tyyppi. Ja niitä oli nähty aikasemmin talossamme.

Vierailija
57/161 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös 3 v lapsi nähnyt eteisessä mustasilmäisen mörön joka oli pelottava. Aloin ihan miettimään että miksi niitä pelätään. Eihän ne tee yhtikäs mitään, käsittääkseni kummitukset, mikäli sellaisia on olemassa, eivät kykene yhtikäs mihinkään. Muutoinhan joku kauppaisi niitä pörssiösakkeina netissä. Miksi ihmiset ovat niin säikkyjä?

Vierailija
58/161 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellaisia kokemuksia, joista voisi aloittaa kokonaan uuden ketjun, mutta valitsen olla tekemättä niin. Tuskin moni uskoisi. Kerron harvoille ja valituille. :/

Vierailija
59/161 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni veljeni ja tyttäreni näkevät enne unia ja näin käy siis asiat tapahtuu...

Joillain on kyky toisilla taas ei....

Vierailija
60/161 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos verrataan esim Taru sormusten herrasta kirjailijan mielikuvitusta ja sitten näiden henkien näkijöiden mielikuvitusta niin onhan niissä jonkin verran eroa