Lapseni näkee henkiä?
Lapseni (kohta 3 vuotias)säikähti tänään kaksi kertaa "pelottavaa miestä". Olimme siis kahdestaan kotona. Ensimmäisellä kerralla olin keittiössä tekemässä ruokaa, kun lapsi juoksee huutaen olohuoneesta ja kertoo "tuolla on pelottava mies,ei halua mennä sinne". Kävimme katsomassa vielä yhdessä olohuonetta ja lasta pelotti edelleen, sanoi "ei halua katsoa, pelottaa". Kun yritin kysellä miehestä hän kertoi vain, että pelottavalla miehellä on pipi päässä. Toinen säikähdys sattui myöhemmin tänään, jälleen olohuoneessa. Itse istuin nojatuolissa ja lapsi leikki vieressäni, yhtäkkiä hän vilkaisi olkansa yli kirkaisi ja juoksi syliini ja sanoi "pelottava mies tuli takaisin". Jälkeen päin kun yritin taas jutella asiasta, hän sanoi ettei halua puhua pelottavasta miehestä enään.
Aika kammottava olo tuli moisesta. Lapselle en ole missään muodossa henkiasioista jutellut, eikä hän ole katsonut mitään tv-ohjelmia, joista olisi saanut ideoita päähänsä. Ja hänen pelkonsa oli kyllä ihan aitoa. Laantui kuitenkin todella nopeasti. Itse pysyttelin ihan rauhallisena ja pyrin kyselemään häneltä ihan luonnollisella tavalla "sedästä".
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Ja miten olette menetelleet tämmöisissä tapauksissa?
Kommentit (161)
Oli yksin leikkimässä ja yhtäkkiä juoksi luo ihan hysteerisenä itkien että poika nipisti. Eikä ollut mitään poikaa.. näki tämän pojan muutaman kerran jonka jälkeen meillä kävi henkamaailman asioihin perehtynyt tuttava puhdistamassa talon. Sen jälkeen ei outoja nähnyt enää lapsi eikä muutkaan. (meillä siis kummitteli muutenkin kuin tuo poika)
Se on tietenkin aina mahdollista.
Aikaisemminkin on sanonut "pelottaa ei halua mennä makuuhuoneeseen" tai juossut pois jostain huoneesta kun pelottaa. Aikaisemmin ei kuitenkaan ole selvästi ilmaissut näkevänsä ketään.
monesti tuijottamaan oviaukkoon, ihan kuin siinä olisi seissyt joku. Ehkä seisoikin. :/
lapsi näki kans pienenä jonkun jolla oli pipi ja oli kuulemma jalat palanut mutta hän oli kiltti ja ne aina leikki yhdessä.
Ei se ole syy ettei lapsi katsoo itse, vaan äiti katsoo kun lapsi "nukkuu".
Sun reagointi lapsen asioihin, kyselemiset elokuvien hahmoista vaan ja ainoastaan on lapselle häkellyttäviä. Ei lapsi näe mitään. Luultavasti vaan nähnyt kamalia leffoja koska sinä niitä tuijotat ja lasta pelottaa olla yksin.
Pieni lapsi ei osaa sanoa että elokuva mitä näki oli pelottava, vaan se siirtyy tavallaan todellisuuteen.
Ihan yliopistossa opiskeleva, täysjärkinen ihminen olen. Uskon kuitenkin että on asioita joita emme voi nähdä. Henkiä, heijastuksia, kutsutaan niitä nyt sitten miksi vaan. Sellaisin juttuja joita jotkut ihmiset vaan havaitsee ja jotkut ei.
Tulipa tosi karmiva olo tuosta kertomastasi ap. Sinuna koittaisin rauhassa jutella tytön kanssa, kuten jo teitkin. Ja huom! Kirjoita tämä juttu myös lapsen "vauva-kirjaan". Todellakin haluaisin itse tietää aikuisena tuollaisen asian, sen verran jännää se olisi.
Millaisessa paikassa asutte? Onko vanha talo? Tiedätkö asunnon historiaa lainkaan? Jos oikeasti tällaista tulee enemmänkin, kutsuisin jonkun asioista paremmin perillä olevan paikalle. En vaan tiedä kuka se joku voisi olla kun en itse ole tuollaista tilannetta kohdannut. Tekisin kuitenkin jotain.
Eli itse en pidä todellakaan tyttösi kertomaa mielikuvituksen tuotteena. No, on sekin tietysti mahdollista. Mutta yhtä mahdollista on sekin että tyttö näki "jotain".
niin hänellä on psykoosi. Se on ainoa selitys.
Lapsella taas voi olla vilkas mielikuvitus, ei noin pienellä voi muusta olla kyse. Ellei ole sitten nähnyt kauhuleffoja?
EI MITÄÄN HENKIÄ OLE OLEMASSA. Ihmiset jotka muuta väittävät ovat mielenterveydeltään epätasapainossa. Esim. jos jonkun äiti näkee henkiä niin äidillä on useimmiten skitsofrenia. Näin se on, uskokaa vaan kaikki "yliluonnolliseen" uskovat.
Nr.7
En katso itsekkään kauhuelokuvia. Ja lapsi ei todellakaan joudu koskaan olemaan yksin. Joten näistä syistä hän ei ole saanut mitään pelottavia miehiä päähänsä.
Nr 8
Itselläkin on itseasiassa akateeminen koulutus ja uskon samoin kuin sinäkin, että on asioita joita ei voi nähdä. Lapselleni en ole kuitenkaan millään tavoin ilmaissut tätä näkemystäni, enkä ole myöskään ollut peloissani kotona, mikä olisi voinut välittyä myös lapselle.
Asunto jossa asumme on yli 100 vuotta vanha kerrostalo. Talon historiaa en kuitenkaan tunne sen kummemmin.
Jos näitä tapauksia alkaa tulemaan enemmänkin pitää harkita mitä tehdä. Itselläni (kuten myös isoäideilläni) on myös jotain yliluonnolliseksi kutsuttuja "kykyjä" (esim. ennenunet ja telepatia), mutta henkiä en ole nähnyt, enkä todellakaan haluaisikaan nähdä.
ja olemassaolosi taustat jollekin taholle, joka ei ole koskaan maapallosta kuullutkaan, niin ok... Sittenhän mitään "yliluonnollista" ei ole ;)
Mutta juu, itse muistan hyvin, kuinka näin ja koin pienenä tosi kummia juttuja. Ne jäivät ja liittyivät silloiseen asuntoon. Olin 6, kun muutettiin pois. Painajaiset jäivät sinne. Mutta edelleenkin ahdistaa, kun näen kyseisen Hki:n ydinkeskustassa sijaitsevan talon.
Perheessämme ei ollut väkivaltaa tms. saati 70-luvulla tuijotettu veristä mättöviihdettä. Joten se niistä. Talossa itsesssään on vaan jotain kamalaa. Ja se on yksi Hki:n vanhimpia taloja.
niin hänellä on psykoosi. Se on ainoa selitys. Lapsella taas voi olla vilkas mielikuvitus, ei noin pienellä voi muusta olla kyse. Ellei ole sitten nähnyt kauhuleffoja? EI MITÄÄN HENKIÄ OLE OLEMASSA. Ihmiset jotka muuta väittävät ovat mielenterveydeltään epätasapainossa. Esim. jos jonkun äiti näkee henkiä niin äidillä on useimmiten skitsofrenia. Näin se on, uskokaa vaan kaikki "yliluonnolliseen" uskovat.
Sinä et katso.
Onko lapsi ollut jollain ystävälläsi/sukulaisella kylässä joka olisi voinut näin tehdä?
Mainoksissakin saattaa olla joskus elokuvien hahmoja.
Niitä ei välttämättä edes itse tajua lapsen nähneen.
Minä tein joskus 6 vuotta sitten Ylelle valituksen kun näyttivät keskellä päivää mainoksen pienoissarjasta joka kertoi jostain noidista ja muista -ymmärrettävästi siis mainos sisälsi karmeita hahmoja.
Lapseni katsoa tapitti pieni etusormi suussaan siinä telkkarin edessä. Ei itkenyt, kiljunut tai muuta (silloin) mutta myöhemmin saattoi pelätä.
Eli kaikkea voi lapsi nähdä. Ja kokea tämän aitona, kun lapsi pelkää, se on konkreettista.
Lapsen mielikuvitus ei ole valmis ja kuvat elokuvista yms saattaa häiritä.
Lapsi ei siis näe mitään, koska ei ole mitään.
Ihan yhtälailla sinä näkisit mitä lapsi näkee.
Meillä eräs sukulaislikka katsoi sitä missä nukke tappaa kun oltiin heillä kylässä. Yksi lapsi oli taapero ja meni sinne olkkariin.. :(
On paljon ihmisiä jotka ei tajua mitä tekee ja kuvittelee että lapsi nukkuu nätisti, vaikka todellisuudessa tämä nousee pedistä, kävelee olkkariin ja selän takaa katselee elokuvaa.
7
Minä ainakin uskon henkimaailmaan,toki ymmärrän ihmisiä jotka eivät usko ennenkuin sattuu omalle kohdalle jotain selittämätöntä.
Uskon että erittäin herkät lapset ja aikuiset näkevät näitä henkiä.Olen itse jo yli 30,mutta lapsesta asti pystynyt ennakoimaan tulevia tapahtumia ja nähnyt unia.Henkiä en ole nähnyt,se oliskin pelottavaa.:/
Mummoni kertoi,että meidän entisessä kotitalossa kummitteli.Seuraavat omistajat soitelleet hädissään mummolle ja kyselleet että onko joku kuollut taloon,koska joku häiriköi heitä koko ajan..aika karmivaa.
Meidän aikana siellä ei kummitellut.Toivotaan että mieshenki jättää tyttösi rauhaan.Uskon täysin sun kertoman.Älä kuuntele näitä mollaavia kommentteja täällä.
Sinä et katso.
Onko lapsi ollut jollain ystävälläsi/sukulaisella kylässä joka olisi voinut näin tehdä?Mainoksissakin saattaa olla joskus elokuvien hahmoja.
Niitä ei välttämättä edes itse tajua lapsen nähneen.Minä tein joskus 6 vuotta sitten Ylelle valituksen kun näyttivät keskellä päivää mainoksen pienoissarjasta joka kertoi jostain noidista ja muista -ymmärrettävästi siis mainos sisälsi karmeita hahmoja.
Lapseni katsoa tapitti pieni etusormi suussaan siinä telkkarin edessä. Ei itkenyt, kiljunut tai muuta (silloin) mutta myöhemmin saattoi pelätä.
Eli kaikkea voi lapsi nähdä. Ja kokea tämän aitona, kun lapsi pelkää, se on konkreettista.Lapsen mielikuvitus ei ole valmis ja kuvat elokuvista yms saattaa häiritä.
Lapsi ei siis näe mitään, koska ei ole mitään.
Ihan yhtälailla sinä näkisit mitä lapsi näkee.Meillä eräs sukulaislikka katsoi sitä missä nukke tappaa kun oltiin heillä kylässä. Yksi lapsi oli taapero ja meni sinne olkkariin.. :(
On paljon ihmisiä jotka ei tajua mitä tekee ja kuvittelee että lapsi nukkuu nätisti, vaikka todellisuudessa tämä nousee pedistä, kävelee olkkariin ja selän takaa katselee elokuvaa.Lapsi ei ole voinut nähdä kauhu/ym. pelottavia ohjelmia. Telkkarista katsomme lastenohjelmat ja nekin yhdessä vanhempien kanssa. Lapsi menee nukkumaan klo 20, eikä pääse hiipimään olohuoneeseen ilman että huomaisimme häntä.
Hieman vastakysymyksiä
Onko sinusta eettisesti väärin että lapsia valtion varoilla "aivopestään" kristinuskoon/muihin uskontoihin. (minusta on). Uskonasiat ovat minulle yhtä tosia kuin muukin yliluonnollinen. Eli minulla ei ole tietoa/kantaa siihen onko kumpikaan tosi vai ei. Tämän vuoksi en myöskään itse voi kieltää/myöntää näitä asioita lapselleni/lapseltani, vaan päinvastoin haluan antaa hänen rauhassa muodostaa oma mielipiteensä asiasta.
Kaikenlainen väkisin tuputtaminen: olkoon kysymys uskonnosta, poliittisesta suuntautumisesta, pitäisi olla kiellettyä. Tilaa tulisi antaa lapsen avoimelle ja ennakkoluulottamalle tavalle käsitellä tätä maailmaa, eikä iskeä hänelle leima: että näitä asioita sinun tulee/ei tule nähdä ja näihin asioihin sinun tulee uskoa.
En tippaakaan usko, että olisi kyseessä mitkään henget. Poika selostaa jatkuvasti tädeistä, sedistä, koirista, tiikereistä, virtahevoista jne., joita meidän koti on täynnä. Ja välillä menee niin täysillä mukaan itse keksimiinsä juttuihin, että saattaa suorastaan pelätä niitä.
Jep, ehkä meillä sitten on virtahevon henki täällä riehumassa.
ja olemassaolosi taustat jollekin taholle, joka ei ole koskaan maapallosta kuullutkaan, niin ok... Sittenhän mitään "yliluonnollista" ei ole ;)
Mutta juu, itse muistan hyvin, kuinka näin ja koin pienenä tosi kummia juttuja. Ne jäivät ja liittyivät silloiseen asuntoon. Olin 6, kun muutettiin pois. Painajaiset jäivät sinne. Mutta edelleenkin ahdistaa, kun näen kyseisen Hki:n ydinkeskustassa sijaitsevan talon.
Perheessämme ei ollut väkivaltaa tms. saati 70-luvulla tuijotettu veristä mättöviihdettä. Joten se niistä. Talossa itsesssään on vaan jotain kamalaa. Ja se on yksi Hki:n vanhimpia taloja.
niin hänellä on psykoosi. Se on ainoa selitys. Lapsella taas voi olla vilkas mielikuvitus, ei noin pienellä voi muusta olla kyse. Ellei ole sitten nähnyt kauhuleffoja? EI MITÄÄN HENKIÄ OLE OLEMASSA. Ihmiset jotka muuta väittävät ovat mielenterveydeltään epätasapainossa. Esim. jos jonkun äiti näkee henkiä niin äidillä on useimmiten skitsofrenia. Näin se on, uskokaa vaan kaikki "yliluonnolliseen" uskovat.
Siinä tapauksessa en ihmettele, että lapsesi näkee "henkiä". Olet tainnut syöttää tuota asiaa hänelle (ehkä tiedostamattakin), ja tulkitset normaalin mielikuvituksen henkimaailman asioiksi, koska olet itse tuollainen huru.
Vai onko sinusta niin hienoa tuo sinun "erikoisuutesi", että haluat väkisin nähdä saman "kyvyn" lapsessasikin?
että ihmiset täälläkin kertovat, että henkiä tms. EI ole. En väitä että olisi, koska en voi tietää. Mistä ihmeestä te voitte varmuudella tietää että niitä ei ole?
Ihmistä suurempia asioita mun mielestä. Itse ajattelen, että jos henkiä ym. on, niin niitä eivät näe kaikki vaan ainoastaa ne joilla on joku tietty herkkyys. Sinänsä loogista, että lapsilla ja eläimillä tuollainen herkkyys olis vielä tallessa. No, eui voi tietää.
vaan vilkas mielikuvitus kyseessä..