Lapseni näkee henkiä?
Lapseni (kohta 3 vuotias)säikähti tänään kaksi kertaa "pelottavaa miestä". Olimme siis kahdestaan kotona. Ensimmäisellä kerralla olin keittiössä tekemässä ruokaa, kun lapsi juoksee huutaen olohuoneesta ja kertoo "tuolla on pelottava mies,ei halua mennä sinne". Kävimme katsomassa vielä yhdessä olohuonetta ja lasta pelotti edelleen, sanoi "ei halua katsoa, pelottaa". Kun yritin kysellä miehestä hän kertoi vain, että pelottavalla miehellä on pipi päässä. Toinen säikähdys sattui myöhemmin tänään, jälleen olohuoneessa. Itse istuin nojatuolissa ja lapsi leikki vieressäni, yhtäkkiä hän vilkaisi olkansa yli kirkaisi ja juoksi syliini ja sanoi "pelottava mies tuli takaisin". Jälkeen päin kun yritin taas jutella asiasta, hän sanoi ettei halua puhua pelottavasta miehestä enään.
Aika kammottava olo tuli moisesta. Lapselle en ole missään muodossa henkiasioista jutellut, eikä hän ole katsonut mitään tv-ohjelmia, joista olisi saanut ideoita päähänsä. Ja hänen pelkonsa oli kyllä ihan aitoa. Laantui kuitenkin todella nopeasti. Itse pysyttelin ihan rauhallisena ja pyrin kyselemään häneltä ihan luonnollisella tavalla "sedästä".
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Ja miten olette menetelleet tämmöisissä tapauksissa?
Kommentit (161)
lapsi taisi olla 5 v vanha, eikä koskaan ollut sellainen, jolla olisi mielikuvitusystäviä. Hän kuitenkin kysyi eräänä päivänä "missä tuo setä asuu?" Ai kuka setä? "Tuo, joka seisoo tuolla portaissa".
Lorna Byrne: enkeleitä hiuksissani. Hän sanoo näkevänsä enkeleitä ja henkiä.
Minä itse en ole hörhö, mutta mikä minä olen kieltämään toisen ihmisen kokemukset?
mutta kyllä niitä "henkiä" on ihan aikuisten oikeesti olemassa. Itse olen täysjärkinen ja korkeakoulutettu henkilö, ihan normaalissa työpaikassa jne. Olen koko ikäni nähnyt näitä "henkiä" tai miksi nyt kukakin niitä haluaa kutsua. Lapsena näyt olivat huomattavasti selkeämpiä ja konkreettisempia. Muistan elävästi kuinka jo hyvin pienenä tajusin, etteivät muut näe samoja asioita kuin minä ja lakkasin puhumasta näistä henkilöistä, koska minua ei yksinkertaisesti uskottu. En kokenut henkiä pelottavina, kummallisina kylläkin ja joskus epämiellyttävinä. Henget eivät ikinä puhuneet minulle, en tiedä miksi.
Nyt aikuisena näen henkiä todella harvoin, enkä juurikaan ajattele tätä kykyäni sen kummemmin. Tai en tiedä onko tämä nyt mikään kyky, ei tästä mitään hyötyäkään ole. En nyt muista, että olisin nähnyt henkiä aikapäiviin, lapsena enemmän, kun silloin ihminen on todella herkimmillään ja aistit avoinna.
Juu ja enkä ole missään psykoosissa, kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Eli että jos aikuinen näkee henkiä, hän on psykoosissa, just joo. Avartakaapa hieman maailmankuvaanne älkääkä olko niin ehdottomia. Jos itse ei ole koskaan nähnyt mitään yliluomnnollista, se ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Tuo sama "yliluonnollista" on myös naurettava, minulle tämä asia on luonnollinen, ei yliluonnollinen.
Kaikille skeptikoille suosittelen Marja Pennasen yleisötilaisuutta. Sen jälkeen ei voi enää epäillä yhtään mitään.
Onko luomu siis sinusta sekoilua?? Siis jos haluan syödä puhdasta ruokaa, ilman tuholaismyrkkyjä, olen sekopää hihhuli? Voi anna mun kaikki kestää..
mutta kyllä niitä "henkiä" on ihan aikuisten oikeesti olemassa. Itse olen täysjärkinen ja korkeakoulutettu henkilö, ihan normaalissa työpaikassa jne. Olen koko ikäni nähnyt näitä "henkiä" tai miksi nyt kukakin niitä haluaa kutsua. Lapsena näyt olivat huomattavasti selkeämpiä ja konkreettisempia. Muistan elävästi kuinka jo hyvin pienenä tajusin, etteivät muut näe samoja asioita kuin minä ja lakkasin puhumasta näistä henkilöistä, koska minua ei yksinkertaisesti uskottu. En kokenut henkiä pelottavina, kummallisina kylläkin ja joskus epämiellyttävinä. Henget eivät ikinä puhuneet minulle, en tiedä miksi.
Nyt aikuisena näen henkiä todella harvoin, enkä juurikaan ajattele tätä kykyäni sen kummemmin. Tai en tiedä onko tämä nyt mikään kyky, ei tästä mitään hyötyäkään ole. En nyt muista, että olisin nähnyt henkiä aikapäiviin, lapsena enemmän, kun silloin ihminen on todella herkimmillään ja aistit avoinna.
Juu ja enkä ole missään psykoosissa, kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Eli että jos aikuinen näkee henkiä, hän on psykoosissa, just joo. Avartakaapa hieman maailmankuvaanne älkääkä olko niin ehdottomia. Jos itse ei ole koskaan nähnyt mitään yliluomnnollista, se ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Tuo sama "yliluonnollista" on myös naurettava, minulle tämä asia on luonnollinen, ei yliluonnollinen.
Kaikille skeptikoille suosittelen Marja Pennasen yleisötilaisuutta. Sen jälkeen ei voi enää epäillä yhtään mitään.
Mutta henkien näkeminen ei käsittääkseni voi olla mahdollista. Perustelen:
Ihmisen näköaisti perustuu siihen, että verkkokalvon solut reagoivat valoon ja lähettävät siitä viestin aivoille. Esineiden näkeminen perustuu siihen, että näistä esineistä heijastuu valoa, jonka silmä siis havaitsee.
Mikäli esine (tässä tapauksessa henkiolio) ei ole ainetta, siitä ei voi heijastua valoa, ja silmä ei siis voi havaita sitä. Jos taas henki olisi ainetta, jokainen näkökyvyllä varustettu ihminen näkisi sen.
Ainoa tapa, jolla ihminen voi siis "nähdä" hengen on se, että aivot rakentavat tuottavat kuvan, jota silmä ei itse asiassa ole havainnut, vaan kyse on aivojen omasta "tuotoksesta". Tämä onkin varsin yleistä - aivot eivät suinkaan ole erehtymättömät, vaan itse asiassa muokkaavat aistihavaintojamme paljonkin. Tähän perustuu esimerkiksi erilaiset ns. "jippokuvat", joissa ihminen näkee muuta kuin mitä kuvassa on. Samoin unet ovat aivojen tuotosta, vaikka niissä voi "nähdä" kaikenlaista.
Moneen kertaan on todistettu, että jos ihminen uskoo johonkin asiaan vahvasti, hän alkaa itsekin uskoa sen todeksi. Ihmisille on esimerkiksi onnistuttu syöttämään kuviteltuja "muistoja".
MOT
t. biologi
P.S. Skeptikoita ovat kyllä ne, jotka vaativat tieteellisiä todisteita uskoakseen jonkin asian. Skeptikoita eivät ole ne, jotka uskovat johonkin täysin subjektiivisiin kuvitelmiin.
Kyllä meilläkin selitetään milloin mitäkin juttuja. Milloin pelätään mitäkin asiaa jne.
Meillä tässä taannoin ampiainen pisteli lasta useampana iltana, siis lapsen mielestä. No ampiaista ei meillä ole näkynyt näin talvelle, paitsi lapsen lampussa, jossa sellainen kuva on. Meillä päästiin ampiaisesta eroon, kun koira jäi lapsen huoneeseen "vahtimaan".
Kyllä meilläkin selitetään milloin mitäkin juttuja. Milloin pelätään mitäkin asiaa jne.
Meillä tässä taannoin ampiainen pisteli lasta useampana iltana, siis lapsen mielestä. No ampiaista ei meillä ole näkynyt näin talvelle, paitsi lapsen lampussa, jossa sellainen kuva on. Meillä päästiin ampiaisesta eroon, kun koira jäi lapsen huoneeseen "vahtimaan".
Varmaan kuolleiden ampiaisten levottomat sielut täällä meitä vainoaa... pelottaa! Hihih!
t. tuo aiempi 3 v:n äiti
Kyllä meilläkin selitetään milloin mitäkin juttuja. Milloin pelätään mitäkin asiaa jne. Meillä tässä taannoin ampiainen pisteli lasta useampana iltana, siis lapsen mielestä. No ampiaista ei meillä ole näkynyt näin talvelle, paitsi lapsen lampussa, jossa sellainen kuva on. Meillä päästiin ampiaisesta eroon, kun koira jäi lapsen huoneeseen "vahtimaan".
Meilläkin 3v. on nyt mennyt muutaman kerran parin viikon aikana pöydän alle piiloon, kun kettu tai susi "on pihalla ja tulee kohta syömään".
Tyttöni ollessa noin parivuotias kävimme mummolassani Lapissa. Talo on ollut autiona vuosia. Ollessamme pihalla tyttö osoitti ilmaa ja kysyi:"Kuka tuo täti on ?". Oli ilmeisesti kuollut mummoni tai tätini, joille paikka oli hyvin tärkeä.
missä näitä Pennasen tilaisuuksia on?Muistaakseni hän asuu Lahdessa eli sielläkö?
Varmaan kuolleiden ampiaisten levottomat sielut täällä meitä vainoaa... pelottaa! Hihih!
t. tuo aiempi 3 v:n äiti
mutta huolissani olisin tuosta kielenkehityksestä. miksi lapsi ei osaa puhua itsestään ensimmäisessä persoonassa? onko muutenkin kehityksestä jäljessä?
Minä taidan olla nyt itse psykoosissa....
Muutimme tähän asuntoon muutama kuukausi sitten ja pari kertaa olen nähnyt asuntomme kerrosten rappusissa(kaksikerroksinen rivitalo) pienen vaaleahiuksisen tytön hahmon. En ole kenellekään puhunut asiasta ja mielenkiinnolla odotan jos joku naapureista kertoo ketä tässä on ennen meitä asunut ja varsinkin jos joku kuvaus osuu tuohon lapseen. Ennen en ole vastaavaa nähnyt livenä, mutta eräässä vanhassa talossa olen aistinut jonkun katseen usein ja tulee tunne kuin joku olisi lähellä vaikka ei nää. Näitä tunteita on tullut vain tuossa talossa. Samassa talossa olen vahingossa kuvannut jotain mille en löydä selitystä kuka tai mikä se voisi olla.
Voi olla henkiä, lapset ovat hyvin "sielullisia" tuossa iässä.
Voi olla vilkas mielikuvitus, jos jostain saanut kimmokkeen tuohon. Ei tarvitse olla kuin yksi kerta kun esim. joku toinen lapsi puhunut toiselle jotain tuollaista ja sitten kehittelee omassa päässään lisää.
Etsisin jonkinlaisen henkien "manaajan" eli ihmisen, joka puhdistaa ja siunaa talon. Mikäli tämä ei auta niin puhuisin lapselle tyynnytellen ja odottaisin, että menee ohi lapsen kasvaessa.
että ihminen voi nähdä jotain, joka ei ole ainetta?
Miten hengellä voi olla ulkomuoto? Ja mihin se sitä tarvitsee?
Kuten aiemmin perustelin, silmä näkee esineitä, joista heijastuu valoa. Aineettomasta hengestä sitä ei voi heijastua.
Uskon kyllä, että näette vaikka minkämoisia "henkiä", mutta uskon myös, että ne ovat omien aivojenne tuotosta.
Ja kyllä, olette erilaisia. On nimittäin tutkittu juttu, että osa ihmisistä on geneettisesti taipuvaisia erilaisiin myyttisiin kuvitelmiin ja harhoihin ja erityisesti joukkohysteriaan. Tämä yhdistettynä rationaalisen ajattelun puutteeseen tuottaa varmaankin kuvitelmia henkien olemassaolosta.
t. biologi
vesikin on läpinäkyvää ainakin puhdas sellainen, mutta kun ottaa mikroskoopin niin alkaapa jotain muutakin siinä näkymään. Ehkäpä jollakin voisi olla näkökyky kuin mikroskoopilla noin sovellettuna vertauksena.
että ihmiset täälläkin kertovat, että henkiä tms. EI ole. En väitä että olisi, koska en voi tietää. Mistä ihmeestä te voitte varmuudella tietää että niitä ei ole?
Ihmistä suurempia asioita mun mielestä. Itse ajattelen, että jos henkiä ym. on, niin niitä eivät näe kaikki vaan ainoastaa ne joilla on joku tietty herkkyys. Sinänsä loogista, että lapsilla ja eläimillä tuollainen herkkyys olis vielä tallessa. No, ei voi tietää.
"se on ihan terve mut se näkee henkiä" Mistä kummasta te päättelette jonkun joka "näkee" olevan terve? Mäkin olen unen ja valveen rajalla kärsinyt oudoista tuntemuksista, silloin kun käytin erästä lääkettä. Mutta noihin tuntemuksiin tehoavat psykoosilääkkeet.. Pienemmilläkin harhaluuloilla tuolla ihmiset diagnooseja saa ja pakkolääkitään. Todella sairasta antaa lapsen uskoa näihin harhoihin. Varsinaista huolenpitoa ja rakkautta. Ei jaksa ymmärtää. Millaisia te mahdatte luulla olevan niiden hullujenhuoneelle teljettyjen? Että niiden suusta ei mitään järkevää tule ulos, vaan ihan jatkuvasti sekoilevat? Antenni päässä ja.. Perseessä.
Terveys ei ole kaikille sama asia.
Puhutaan kuudennesta aistista. Onko se sairautta, vai onko se enemmänkin normaalisuutta, jota ihmiset ei osaa käsitellä ja sairastuvat. Mikä sairastuttaa ihmisen? Yksi niistä on pelko. Ilman pelkoa ihminen olisi kuollut sukupuuttoon siis pelko on osa ihmistä eli normaalia. Lääkkeillä voidaan vaikuttaa aivojen toimintaan "antennin" toimivuuteen. Mutta ei pelkästään lääkkeillä. Suggestio on yksi muoto joka toimii tehokkaasti. Ihminen joutuu tilaan jossa hän näkee, kuulee, puhuu kielillä etc...tämän tilan saavuttaminen on harvinaisen yksinkertainen temppu. Usein tarvitaan karismaattista henkilöä ja vahvaa usko asiaan. Onko tämä sairautta? Ei niiden mielestä jotka tätä harjoittavat, avaavat ja sulkevat mielen kiemurat.
Myönnän; henkiä saattaa olla, saattaa olla että on sielujen kulkuakin MUTTA yksikään aikuinen -tai lapsi- ei niitä näe!
Minulle tuo kuulostaa vaan ja ainoastaan joltain kauhuelokuvan kuvatukselta. Miksi henget on poltettuja ja kantaa päätään kainalossa?
Koska ne on kuollut tulipalossa tai mestattu? Miksi se hengen käyttämä tuhoutunut ruumis kuuluu kuvaan?
Tämän takia en usko näihin juttuihin.
Henki on jotain mitä on sisällä, ei se ole se ruumis joka näkyy jotenkin meille ihmisille.
Ei voi tietää, ei. Mutta se on tasan varmaa ettei niitä kuolleitten ruumiita tässä kukaan näe. Oli akateemisesti koulutettu tai kouluttamaton duunari.
Sitä en yhtään epäile että joku korkeasti koulutettu luomu-sekoilija näkee myös kuolleita.
7