Miniä ei näy suvussa mitenkään
Mitähän tästä pitäisi ajatella, kun poikamme avopuoliso ei näy suvussa mitenkään. Olemme yrittäneet mieheni kanssa kutsua häntä pojan mukana kylään meille, mökille, lomareissuille ja suvun juhliin, rippijuhliin, ylioppilasjuhliin ja hautajaisiin. Seurustelua on kestänyt jo monta vuotta ja vieläkään emme tunne miniää oikein mitenkään. Minua tämä miniän etäisyys tavallansa haittaa, koska olin hyvin läheinen omien appivanhempien kanssa ja haluaisin saman ystävällisyyden taata myös miniälle. Poikani kertoo välillä omia kuulumisiaan, mutta avopuolisostaan puhuu vain jos kysymme mitä hänelle kuuluu. Emme tunkeile emmekä käy heillä kylässä ilman kutsua eli mistään sellaisesta ei voi olla kysymys. En tiedä, onko heille perheenlisäystoiveita, mutta jos on, epäilen suuresti näkisinkö lapsenlapsiani ollenkaan.
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks etäinen miniä. Ei huvita olla tekemisissä miehen suvun juoruilevien naisten kanssa, mitä etäisempi olen sitä vähemmän aihetta juoruilla. Paitsi et varmaan jauhavat paskaa ku on nii surkea miniä ettei edes yhteyttä pidä. Ei kiinnosta, olen naimisissa ihanan mieheni kanssa enkä heidän :) lasten takia tsempata kyläilemään edes joskus
Jos anoppina miniäsi katkaisevat yhteyden, muista ettet loukkaannu, olet vain tunkeileva anoppi ja riesa. Pysy poissa.
Puolisoni on suomenruotsalaisesta suvusta ja vaikka itselläni on karjalaiset ja lämpimät välit kaikkiin sukulaisiin niin kyllä heidän kanssaan olen nykyisin enemmän tekemisissä. On melkein viikoittaista että on jokin suvun tapaaminen, mökkireissu, talkoot, syntymäpäivät, tapahtuma, tms mihin kaikki osallistuvat. Ja vaikka varmasti on ihmisten välillä asioita niin ne osataan sivuuttaa ja ymmärretään että oma perhe ja suku on se josta lopulta saa tukea kun menee huonosti, ei viraston luukulta.
Miksi kukaan lähtisi hautajaisiin jonka päähenkilöä ei tunne ? Miksei poikanne teitä kutsu kylään ? En minäkään luuhaa miehen suvun kanssa juuri yhtään, vaikka meidän lapsetkin on jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäsköhön AP:n palata tälle aikakaudelle ja tajuta että poikansa kumppani ei ole MINIÄ millään tasolla kun ei ole edes naimisissa hänen pojan kans. Anna poikasi kumppanin olla rauhassa. Hän ei ole sukua sinulle eikä ole miniä (minusta rumaa edes nimitellä niin). Eikä hän myöskään ole naimisissa sinun sukusi ja sinun kans eikä millään tasolla seurustele teidän kans. VAAN POIKASI KANS.
He elävät omaa elämää eikä siihen kuulu muut tämä kumppani niin tai poikasi. Nykyisin perustetaan itsensä näköisiä elämiä eikä vanhan aikaisia homeisia suku,miniä, anoppi,appi ukko laajennettuja perheitä.
AP täällä. Kai se sitten pitää hyväksyä ja unohtaa tämä pojan avopuoliso kokonaan. Postikorttiin ensi jouluna laitetaan hyvää joulua pojalle ja jätetään miniän nimi kortista kokonaan pois? Onko se sitten ystävällistä enää? Minulle on aivan se ja sama onko poika naimisissa tämän sanotaan sitten miniä ehdokkaan kanssa vaiko ei. Hän on pojan kumppani ja arvostan häntä sen takia ja toivon kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni on työssä, mikä vaatii jatkuvaa kontaktia muihin. Minua hän ei edes tervehdi, oletan sen johtuvan siitä, että minä en voi antaa alennusta tai mitenkään muuten hyödyttää taloudellisesti - niitä sukulaisia tervehtii, joista katsoo hyötyvänsä. Eilen heidän ystävällään oli talkoot, poikani oli talkoissa, miniäni ei ollut halunnut, mutta talkooruokailuun hän jaksoi onnekseen tulla.
Minulle asialla ei ole merkitystä, enemmänkin säälin miniääni - ymmärrän, että työ voi olla hyvin rasittavaa, mutta ei ystävyyssuhteet säily, jos hän on yhteydessä ainoastaan hyötyessään. Omiin sisaruksiinsa suhtautuu samoin.
Miniällä on ihan täysi oikeus päättää kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kanssa ei ja päättää tapa, jolla sen tekee. Mitä jos hankiisit itsellesi ystäviä niin ei tarvitsisi stalkata tuolla lailla?
Yhtenä päivänä miniä on anoppi ja valittaa samasta asiasta. Silloin miniä voi käskeä anoppiaan hankkimaan ystäviä ja pysymään poissa.
Ap selittää ummet ja lammet miten hänen suvussaan tapana on sitä ja tätä ja miten heillä on aina tehty näin ja noin jne.
En minäkään jaksaisi tuollaiseen hervottomaan sisäpiiriin mennä, kun selkeästi sitten on jokin ennalta määrätty tiukka protokolla, jolla kaikki kuuluu aina hoitaa.
Miniä on kiireinen introvertti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni on työssä, mikä vaatii jatkuvaa kontaktia muihin. Minua hän ei edes tervehdi, oletan sen johtuvan siitä, että minä en voi antaa alennusta tai mitenkään muuten hyödyttää taloudellisesti - niitä sukulaisia tervehtii, joista katsoo hyötyvänsä. Eilen heidän ystävällään oli talkoot, poikani oli talkoissa, miniäni ei ollut halunnut, mutta talkooruokailuun hän jaksoi onnekseen tulla.
Minulle asialla ei ole merkitystä, enemmänkin säälin miniääni - ymmärrän, että työ voi olla hyvin rasittavaa, mutta ei ystävyyssuhteet säily, jos hän on yhteydessä ainoastaan hyötyessään. Omiin sisaruksiinsa suhtautuu samoin.
Miniällä on ihan täysi oikeus päättää kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kanssa ei ja päättää tapa, jolla sen tekee. Mitä jos hankiisit itsellesi ystäviä niin ei tarvitsisi s
Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniällä on ihan täysi oikeus päättää kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kanssa ei ja päättää tapa, jolla sen tekee. Mitä jos hankiisit itsellesi ystäviä niin ei tarvitsisi s
Ainoa asia, mitä miniältäni olen oikeasti odottanut on, että hän sanoisi hei, jos törmäämme sattumalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäsköhön AP:n palata tälle aikakaudelle ja tajuta että poikansa kumppani ei ole MINIÄ millään tasolla kun ei ole edes naimisissa hänen pojan kans. Anna poikasi kumppanin olla rauhassa. Hän ei ole sukua sinulle eikä ole miniä (minusta rumaa edes nimitellä niin). Eikä hän myöskään ole naimisissa sinun sukusi ja sinun kans eikä millään tasolla seurustele teidän kans. VAAN POIKASI KANS.
He elävät omaa elämää eikä siihen kuulu muut tämä kumppani niin tai poikasi. Nykyisin perustetaan itsensä näköisiä elämiä eikä vanhan aikaisia homeisia suku,miniä, anoppi,appi ukko laajennettuja perheitä.
AP täällä. Kai se sitten pitää hyväksyä ja unohtaa tämä pojan avopuoliso kokonaan. Postikorttiin ensi jouluna laitetaan hyvää joulua pojalle ja jätetään miniän nimi kortista kokonaan pois? Onko se sitten ystävällistä enää? Minulle on aivan se ja sama onko po
Unohda avopuoliso. Pidät yhteyttä vaan poikaasi ja lapsiin, jos niitä on. Miniä tulee jos on tullakseen. Jos tulee, älä millään tavoin näytä loukkaantuneelta. Olet ystävällinen ja huomaavainen. Joulukorttiin kannattaa silti laittaa nimi. Älä provosoi, äläkä provosoidu. Ongelma on miniässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sen miniän pitäisi siellä sinun suvussasi näkyä? En nyt ymmmärrä ollenkaan.
Ja miten sinä häntä nyt kutsut jo sukulaistesikin puolesta? Eikö ne sun sukulaisesi osaa olla yhteydessä sukulaiseensa eli poikaasi, jos hänet jonnekni haluavat?
Meillä on suvussa tapana perheemme kesken, eli mieheni ja meidän aikuisten lasten kanssa, osallistua yhdessä näihin suvun juhliin kuten lastemme serkkujen rippijuhliin ym. "Kutsu" tulee meille kaikille aina. Minä olen sisarusparvemme vanhin, joten tämä yhteinen kutsu taitaa johtua siitä, että muilla on vielä kotona asuvia lapsia. Mielellämme ottaisimme miniänkin mukaan, jos se juhlakalulle sopii ja hän on aina ollut tervetullut. Mikään pakko ei ole tietenkään osallistua ja poikakin osallistuu mielestäni vain niihin relevanteihimpiin tilaisuuksiin kuten läheisimpien serkkujensa valmistujaisiin ja isovanhempien pyörei
Yhteinen kutsu, joka automaattisesti sisältää aikuiset lapset? 'Perheemme kesken' eli sinä, miehesi ja aikuiset lapset ovat perhe? Näissä kommenteissa on niin monta selitystä sille, miksi miniä pitää etäisyyttä. Ja jos pojaltasi et saa äitienpäivänäkään kuin tekstarin, kannattaisikohan miettiä tätä tilannetta enemmänkin oman toimintasi suhteen. Ihan kuin et osaisi irrottaa pojastasi ja yrittäisi vetää miniänkin väkisin 'teidän perheeseen'. Pojallasi on oma perhe. Hän ei ole mikään alaikäinen, joka viedään tukka suittuna polvihousuissa sukulaisten juhliin. Miniäsi tutustuminen muuhun sukuun on ainoastaan poikasi ja miniän välinen asia. Mitä ihmettä sen asian hoitaminen sinulle kuuluu?
Kuulostat todella tunkevalta anopilta, joka haluaa hallita edelleen lastaan, vaikka tällä on oma perhe. Yrität esittää mukavaa anoppia, joka vaan haluaa kovasti tutustua miniäänsä, mutta rivien välistä tulee kyllä ihan erilainen kuva. Sen verran pakonomainen tarve tämä miniään tutustuminen näyttää olevan. Jos nuoripari ei kerro edes reissuistaan sinulle, eikö sekään soita mitään kelloja? Miniäsi vaikuttaa mukavalta, koska hän ilmeisesti on mukava. Luulen että hän yrittää myös pysyä sellaisena ja siksi pitää etäisyyttä. Mitä jos antaisit nuorelleparille hiukan tilaa ja odottaisit, että sieltä suunnasta otetaan yhteyttä. Ja vaikka keskittyisit ihan omaan elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniällä on ihan täysi oikeus päättää kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kanssa ei ja päättää tapa, jolla sen tekee. Mitä jo
Miksi te muka törmäätte sattumalta?
Onpas täällä ihmisvihaajia.
Ap vaikuttaa kivalta ja kohteliaalta anopilta. Mitä väärää on siinä, että haluaa nähdä ja tutustua poikansa kumppaniin? Tämä sun miniäsi on varmaan tällaisesta ihmisvihaaja suvusta... Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP täällä. Kai se sitten pitää hyväksyä ja unohtaa tämä pojan avopuoliso kokonaan. Postikorttiin ensi jouluna laitetaan hyvää joulua pojalle ja jätetään miniän nimi kortista kokonaan pois? Onko se sitten ystävällistä enää? Minulle on aivan se ja sama onko po
Eli ap:n mielestä se on my way tai highway. No nyt alkaa tulla totuus esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole tarvetta luoda syvää suhdetta appivanhempiin. Syitä voi olla monenlaisia eikä ihmisiä lähtökohtaisesti voi tai kannata yrittää pakottaa luomaan suhteita, joita he eivät halua luoda tai ylläpitää. Ainakaan sillä tasolla, millä sinä toivoisit. Monta kertaa ja millaisissa tilanteissa sitten näette yleensä?
Olemme tavanneet hyvin harvoin, keskimäärin ehkä kerran vuodessa. Viimeeksi näin heidät yhdessä viime kesänä kun olivat ohikulkumatkalla. Silloin aivan sattumalta soitin pojalle ja selvisi heidän reissu, jolloin kutsuin syömään meille kotiin. Viipyivät sen tunnin ajan ja lähtivät sitten matkoihinsa. Muutkin tapaamiskerrat ovat olleet samankaltaisia ja lyhykäisiä. Rentoa ajanviettoa emme ole ehtineet vielä viettämään. En halua tungetella tai alkaa ruokapöydässä tivaamaan miniältä asioita. Aikoinaan poika toi miniän tutustumiskäynnille ja sekin oli
Sun oma lapsesi ei kertonut tulostaan, mutta jotenkin tämä on enemmän hänen puolisonsa vika? Miksi sulla on noin etäiset välit omaan poikaasi, että pelkäät jääväsi lastenlastesi elämästä kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniällä on ihan täysi oikeus päättää kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kans
Kaupassa tai kirjastossa esim. Tapahtuu ehkä kerran kaksi vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Ap selittää ummet ja lammet miten hänen suvussaan tapana on sitä ja tätä ja miten heillä on aina tehty näin ja noin jne.
En minäkään jaksaisi tuollaiseen hervottomaan sisäpiiriin mennä, kun selkeästi sitten on jokin ennalta määrätty tiukka protokolla, jolla kaikki kuuluu aina hoitaa.
Et tietenkään. Onneksi sinun suvussasi ei ole käytäntöjä, joita noudatetaan. Kannattaa olla vain oman suvun kanssa yhteydessä. Puoliso voi käydä oman sukunsa juhlissa ja kertoa, ettet halua tulla ja nähdä.
Voisiko miniällä olla jonkinlainen sosiaalisten tilanteiden kammo? Tai joku muu terveydellinen syy, jonka haluaa pitää omana tietonaan?
Ymmärrän harmituksesi ap, mutta luultavasti vika ei todellakaan ole teissä. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään. Onneksi sinun suvussasi ei ole käytäntöjä, joita noudatetaan. Kannattaa olla vain oman suvun kanssa yhteydessä. Puoliso voi käydä oman sukunsa juhlissa ja kertoa, ettet halua tulla ja nähdä.
Jos ap edes vähän relaisi ja lakkaisi vaatimasta sitä miniää noihin sukupantomiimeihin ia antaisi poikansa aikuistua niin se yhdessäolo ei ehkä tuntuisi niin ahdistavalta enää ulkopuolisista.
Onko sinun äitisi päästänyt irti ? Miehesi ei koskaan tapaa/ole tavannut vanhempiasi ? Mitä hemmettiä kohtuni tila tähän kuuluu ? En pidä miniöitä sijaissynnyttäjänä.
Käytöstavat muuttuvat ajansaatossa . Nykyään ei oo pakko, jos ei taho mä en taho. Pätee moneen asiaan.ml anoppit.