Onko 37-vuotias synnyttäjä ikäloppu? Miten olette muut vanhukset selvinneet?
Äitiyspolilla lääkäri sanoi että olen geriatrinen odottaja tms. ja riskejä vaikka ja millä mitalla. Hätkähdin hieman. Ajattelin että tämä ihan hyvä ikä vielä saada vauva, mutta jäi vähän kaivelemaan tuo käynti. Oletteko muut vanhoina äidiksi tulleet kokeneet äitiyden millaisena? Oletko selvästi vanhempi kuin muut äidit esimerkiksi päiväkodissa, koulussa? Joutuuko lapseni jossain vaiheessa jopa häpeämään elämän ehtoopuolella olevaa ryppyistä äitiään?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua että lääkäri voi sanoa "geriatrinen odottaja". Eikö se ole loukkaavaa. 45v joka ei synnytä enää on varmaan sitten muumio kääreissä. Huhhuh. Joskus hirvittää miten iäkkäille mahdetaan puhua geriatrisuudesta, jos 35v on myös joillekin "vanha" ja toisille "liian nuori".
En usko, että yksikään lääkäri sanoo raskaanaolevaa geriatriseksi odottajaksi tai synnyttäjäksi. 37 voi ensisynnyttäjänä olla vanha, jos vertaa 17 vuotiaaseen, mutta melko normi synnytysikä nykyisin. Geriatria on lääketieteen haara, jonka kohdeikäryhmä on jossain 70v tienoilla, etenkin, jos on muisti- ja muita ikääntymiseen liittyviä sairauksia ja muutoksia toimintakyvyssä. Raskaus ei ole mitään noista, ei mene mihinkään gerontologian määritelmään. Se, jos seiska- lehdestä tuollainen termi löytyy, ei tarkoita, että se mitenkään kuuluu obs
Laitapa linkkiä tieteelliseen artikkeliin tai julkaisuun, jossa tuosta on ihan faktaa. Duodecim kelpaa myös.
Ettei vaan olisi provo jolla yritetään haukkua 30+ iässä lapsen saaneita. Jos ei niin lääkärin kannattaisi siirtyä sieltä 1950-luvulta tähän päivään. 37v voi olla vanha synnyttäjä jossain perähikiällä jossa lapset on tapana tehdä heti kun peruskoulusta on päästy.
Vanha synnyttäjä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muuten olisi vanha, enkä ainakaan itse tajua miksi pitäisi loukkaantua tälläisestä termistä - jos sen ansiosta saa raskauteensa huolellisempaa seurantaa, niin miksi sitä ei hyödyntäisi? Esimerkiksi jos kohtukuoleman riskiin vaikuttaa synnyttäjän ikä ja yliaikaisuus, niin eikö ole hyvä, että riski tiedostetaan ja vauvan vointia seurataan tarkemmin? Sehän on etu, eikä haittapuoli
Sain 3. lapseni 39-vuotiaana (nopea, hyvin mennyt synnytys) ja neljännen parisen viikkoa ennen kuin täytin 43 ( hitaampi synnytys, autettiin kalvojen puhkaisemisella, hyvin meni). Hyvin jaksoin. Tykkäsin olla kotiäiti 4 lapsen kanssa. Täällä ei vanhempia arvostella, on monenlaisia, erilaisia äitejä pk-seutu. Ketäpä se ikä kiinnostaisi. 55-vuotiaana viimeiset kuukautiset, innostuivat 2 kertaa tulemaan kesäaikaan, vaikka talvella ei juurikaan ollut vuotoa. Nyt olen tästä asiasta vapaa ja on kivaa, kun kotona on vielä nuoria kasvamassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lapseni 38-vuotiaana ja yksinäistä oli vauva-aika. Ystävilläni tuolloin jo kouluikäiset lapset. Ei ollut mammakavereita äitiyslomalla. Tilanne tasaantui kun palasin töihin ja lapsi meni päiväkotiin. Olen iloinnut siitä, että olen saanut parikymppisenä nuorena ja nättinä reissata ja rellestää ja elää vapaata ja villiä nuoruutta. Surullista nähdä kuin jotkut parikymppisenä tai jopa alle äidiksi alkaneet nyt sitten neljänkympin korvilla juhlii tuolla räkä poskella kun nuoruusvuodet meni vaipparallissa ryyppyrallin sijaan. Nuoruusvuosia ei korvaa mikään.
Ja toisia ei kiinnosta mikään ryyppyralli, ei nuorena eikä vanhana. Itselläni ei ole lapsia, mutta pidin ryyppäämistä jo teininä ja parikymppisenä typeränä touhuna. Tuntuu ihan vaikealta käsittää, että joillekin päihteillä läträäminen ja itsensä myrkyttäminen on oikein joku itseisarvo. Puhutaan kuin jäisi jostain paitsi jos ei halua kännätä.
Sama kuin sanoisi savuttomalle, että olet jäänyt niin paljosta paitsi kun et ole kokenut nuorena tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Vanha synnyttäjä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muuten olisi vanha, enkä ainakaan itse tajua miksi pitäisi loukkaantua tälläisestä termistä - jos sen ansiosta saa raskauteensa huolellisempaa seurantaa, niin miksi sitä ei hyödyntäisi? Esimerkiksi jos kohtukuoleman riskiin vaikuttaa synnyttäjän ikä ja yliaikaisuus, niin eikö ole hyvä, että riski tiedostetaan ja vauvan vointia seurataan tarkemmin? Sehän on etu, eikä haittapuoli
Ongelma on siinä, että lääketiede tuntee termin geriatrinen raskaus, ei geriatrinen odottaja, kaksi eri asiaa. Siksi tuosta toteamuksesta pitää ja saa hämmentyä. Lääkäri seuraa ensisijaisesti raskautta, ei niinkään odottajaa muuten.
Sain kaksoset 37 vuotiaana. Oli riskiraskaus ja kaikenlaista terveyskomplikaatiota raskausaikana, mutta syntymän jälkeen hyvin on mennyt. Lasten isä on nuorempi ja energisempi, se on ollut myös onni. Tuli huomattua raskausaikana, että ei kannata ottaa itseensä lääkäreiden tai hoitajien möläytyksiä tai outoja kirjauksia. Ja että niitä riittää.
Kaksoset 38-vuotiaana ilman ongelmia äidille tai täysiaikaisille/-painoisille vauvoille.
Siskoni sai ensimmäisen lapsensa vasta 44-vuotiaana. Puolisonsa 12 vuotta nuorempi. Se ei ollut suunnitelmissa, mutta he päätyivät terveen potran pojan onnelliseksi äidiksi ja isäksi. Raskaus ja synnytys sujui tosi helposti alkuajan normaalia pahoinvointia lukuunottamatta. Lasten tekoikä on koko ajan vain noussut naisten koulutustason myötä. Nykyään nähdään paljon lyhyempiä kevyitä suhteita, jolloin naiset eivät tohdi hankkia lapsia ajan epävarmuuteen tai varmaan yksinhuoltajuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan olisi provo jolla yritetään haukkua 30+ iässä lapsen saaneita. Jos ei niin lääkärin kannattaisi siirtyä sieltä 1950-luvulta tähän päivään. 37v voi olla vanha synnyttäjä jossain perähikiällä jossa lapset on tapana tehdä heti kun peruskoulusta on päästy.
Minusta tämä oli ihan selvästi häiriintyneen naisen aloitus.
Minä sain lapsen 39v, sanottiin että kohtelevat ensi synnyttäjänä koska edellisestä synnyttämisestä oli 20v eikä siinä välissä yhtään lasta. Nyt jo pojat aikuisia , 25v ja 46v. Synnytyksissä ei eroja.
Vierailija kirjoitti:
No, mitä vanhempana saa lapsen sen arvokkaampi ja pidetympi se lapsi yleensä on. Ei 40+ mikään vanha ole. Jos lapset saavat lapsia, niin usein he eivät ymmärrä lapsen arvoa.
Tämä.
Minulle tulee tästä aloituksesta tunne mt trollista, jolta lasu vienyt oman lapsen ja sylkee täällä katkeruuttaan onnellisten äitien päälle..
Vierailija kirjoitti:
37-vuotias ei saa ikänsä vuoksi minkäänlaista erikoiskohtelua raskauden seurannassa tai synnytyksessä terveydenhuollossa.
Sain kuopuksen 36vuotiaana, eikä kukaan sanonut mitään, että olisin vanha synnyttäjä, eikä minnekään edes kirjattu geriatrinen odottaja tms.
35-40 on ihan normaali ikä saada lapsia. Korkeakoulutettujen joukossa erityisesti.
40-45 on edelleen ihan mahdollista, toki sitten alkaa riskit olla korkeampia. Mutta ei ne silloinkaan ole mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olen nähnyt ja kuullut, mutta taas tuli uutta. Epäilen, että ap nyt vähän värittää lääkärin puheita, ellei sitten vaan kuvittele omassa päässään.
Mitä kohtaa epäilet väritetyksi? Geriatrinen raskaus on ihan oikea termi, jota käytetään yli 35-vuotiaden naisten raskauksista. Naisen ikääntyessä raskauden riskit kasvavat tutkitusti. Raskausdiabeteksen, raskausmyrkytyksen ja vauvan kromosomipoikkeavuuksien riskit ovat isommat ja myös synnytykseen liittyy enemmän riskejä mm. käynnistämisiä ja keisarinleikkauksia tehdään geriatrisissa raskauksissa useammin. Tämä faktaa.
t. Kätilö
Höpönlöpö
Nykyään tavallinen ikä saada lapsia. Vanhempainillassa tuskin erottuu joukosta. Oma talous on luultavasti paremmassa kunnossa kuin parikymppisillä, joten sikäli lapsellesi on tulossa turvattu lapsuus.
Sitten aikanaan, jos lapsesi odottaa yhtä kauan omien lasten hankintaa, olet jo lähes 70. Toiset on vielä pirteitä toimimaan mummona, toiset ei. On myös yhä todennäköisempää, etteivät tulevaisuuden nuoret hanki lapsia ollenkaan.
Tiedän yhden, joka oli 42-vuotias kolmannen lapsen saadessaan, 20 vuoden tauon jälkeen. Ihan hyvin se meni. Nainen oli kyllä hyvässä kunnossa fyysisesti. Se varmasti auttaa. Eli ei ollut mikään perinteinen 162 kg/82 kg -Suomi-mamma.
No, mitä vanhempana saa lapsen sen arvokkaampi ja pidetympi se lapsi yleensä on. Ei 40+ mikään vanha ole. Jos lapset saavat lapsia, niin usein he eivät ymmärrä lapsen arvoa.