Onko 37-vuotias synnyttäjä ikäloppu? Miten olette muut vanhukset selvinneet?
Äitiyspolilla lääkäri sanoi että olen geriatrinen odottaja tms. ja riskejä vaikka ja millä mitalla. Hätkähdin hieman. Ajattelin että tämä ihan hyvä ikä vielä saada vauva, mutta jäi vähän kaivelemaan tuo käynti. Oletteko muut vanhoina äidiksi tulleet kokeneet äitiyden millaisena? Oletko selvästi vanhempi kuin muut äidit esimerkiksi päiväkodissa, koulussa? Joutuuko lapseni jossain vaiheessa jopa häpeämään elämän ehtoopuolella olevaa ryppyistä äitiään?
Kommentit (149)
Nykyään monet naiset ovat todella korkeasti koulutettuja. Uraa luodaan; sillä hetkellä ei tule mieleenkään perheen perustaminen tms. Näin myös oma tyttäreni, joka nyt 35 v odottaa ensimmäistään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v ja lapseni 12v sanoo minua ja 7-kymppisiä isovanhempiaan tosi vanhoiksi. Hänen parhaan kaverin äiti on 10v minua nuorempi ja isovanhemmatkin paljon nuorempia.
Niin varmaan.
Mitä niin varmaan? Lapsen kaverin äiti saanut ensimmäisen lapsensa nuorena. Silloin luonnollisesti isovanhemmatkin ovat yleensä nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lapseni 38-vuotiaana ja yksinäistä oli vauva-aika. Ystävilläni tuolloin jo kouluikäiset lapset. Ei ollut mammakavereita äitiyslomalla. Tilanne tasaantui kun palasin töihin ja lapsi meni päiväkotiin. Olen iloinnut siitä, että olen saanut parikymppisenä nuorena ja nättinä reissata ja rellestää ja elää vapaata ja villiä nuoruutta. Surullista nähdä kuin jotkut parikymppisenä tai jopa alle äidiksi alkaneet nyt sitten neljänkympin korvilla juhlii tuolla räkä poskella kun nuoruusvuodet meni vaipparallissa ryyppyrallin sijaan. Nuoruusvuosia ei korvaa mikään.
Musta on sit taas tosi ihanaa kun nyt 40 vuotiaana lapset on täysi-ikäisiä ja saan elää täysin vapaata elämää. Opiskella, panostaa uraan, juhlia, matkustaa puolison kanssa. Ei ollenkaan surullista, vaan upeaa. Sanon tämän nyt vaan siksi, että aika typerää ajatella toisten elämänvalinnoista noin.
Ap:lle en osaa sanoa sen enempää, itse tein nuorena ja kukin tavallaan. Nyt jos se vauva on jo tulossa niin turha sitä on enää murehtia, se tulee sieltä kuitenkin ja varmaan kaikki menee ihan hyvin.
Ei 37v mikään nuorikaan synnyttäjä ole. Kyllä yli 35v synnyttäjiä voi vanhoiksi synnyttäjiksi sanoa, ei se tarkoita että he millään muulla mittapuulla vanhoja olisivat. Itse koin olevani vanha synnyttäjä kun sain toisen lapseni 34-vuotiaana.
Sain neljännen 37v eikä kukaan ikinä missään sanonut että olisin vanha synnyttäjä. Eikä mistään riskeistä mitään puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Hullua että lääkäri voi sanoa "geriatrinen odottaja". Eikö se ole loukkaavaa. 45v joka ei synnytä enää on varmaan sitten muumio kääreissä. Huhhuh. Joskus hirvittää miten iäkkäille mahdetaan puhua geriatrisuudesta, jos 35v on myös joillekin "vanha" ja toisille "liian nuori".
En usko, että yksikään lääkäri sanoo raskaanaolevaa geriatriseksi odottajaksi tai synnyttäjäksi. 37 voi ensisynnyttäjänä olla vanha, jos vertaa 17 vuotiaaseen, mutta melko normi synnytysikä nykyisin. Geriatria on lääketieteen haara, jonka kohdeikäryhmä on jossain 70v tienoilla, etenkin, jos on muisti- ja muita ikääntymiseen liittyviä sairauksia ja muutoksia toimintakyvyssä. Raskaus ei ole mitään noista, ei mene mihinkään gerontologian määritelmään. Se, jos seiska- lehdestä tuollainen termi löytyy, ei tarkoita, että se mitenkään kuuluu obstetriikkaan.
40 vuotiaana sain nuorimmaiseni. Raskaus, synnytys täysin normaaleja, lapsesta kasvoi todella fiksu ja komea nuorukainen. Kyllä kannatti .
Ensisynnyttäjien keski-ikä taitaa olla siinä 30v tienoilla Suomessa että siihen suhteutettuna olet vähän vanhemman puoleinen mutta et missään nimessä mikään "vanhus" mielestäni! Kolmekymppinenhän on aikuinen parhaassa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua että lääkäri voi sanoa "geriatrinen odottaja". Eikö se ole loukkaavaa. 45v joka ei synnytä enää on varmaan sitten muumio kääreissä. Huhhuh. Joskus hirvittää miten iäkkäille mahdetaan puhua geriatrisuudesta, jos 35v on myös joillekin "vanha" ja toisille "liian nuori".
En usko, että yksikään lääkäri sanoo raskaanaolevaa geriatriseksi odottajaksi tai synnyttäjäksi. 37 voi ensisynnyttäjänä olla vanha, jos vertaa 17 vuotiaaseen, mutta melko normi synnytysikä nykyisin. Geriatria on lääketieteen haara, jonka kohdeikäryhmä on jossain 70v tienoilla, etenkin, jos on muisti- ja muita ikääntymiseen liittyviä sairauksia ja muutoksia toimintakyvyssä. Raskaus ei ole mitään noista, ei mene mihinkään gerontologian määritelmään. Se, jos seiska- lehdestä tuollainen termi löytyy, ei tarkoita, että se mitenkään kuuluu obstetriikkaan.
Kyllä geriatrinen raskaus on ihan oikea termi.
Tiedän erään, joka sai luonnollisesti lapsen reilusti yli 45-vuotiaana. Oli pitkällä, kun raskaus selvisi, mutta selvisi normaaleilla raskausongelmilla ja sai terveen lapsen. Toki seurasivat extratarkasti. Myöhemmin lapsella diagnosoitiin tavallinen perussairaus.
Ps. Vaihdevuodet eivät ole ehkäisykeino
Kyllä khks ainakin oli ensimmäinen yliaikaiskontrolli yli 40v äidille jo laskettuna päivänä, kun nuoremmille se on vasta myöhemmin
Mä sain nuoremman lapseni 37v. Ei puhunut kukaan mulle geriatrisesta raskaudesta. Ihan normi-ikä saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että yksikään lääkäri sanoo raskaanaolevaa geriatriseksi odottajaksi tai synnyttäjäksi. 37 voi ensisynnyttäjänä olla vanha, jos vertaa 17 vuotiaaseen, mutta melko normi synnytysikä nykyisin. Geriatria on lääketieteen haara, jonka kohdeikäryhmä on jossain 70v tienoilla, etenkin, jos on muisti- ja muita ikääntymiseen liittyviä sairauksia ja muutoksia toimintakyvyssä. Raskaus ei ole mitään noista, ei mene mihinkään gerontologian määritelmään. Se, jos seiska- lehdestä tuollainen termi löytyy, ei tarkoita, että se mitenkään kuuluu obs
Juu, kyllähän geriatrinen raskaus on ihan perinteinen lääketieteellinen termi, muttei sitä kyllä nykyään kukaan lääkäri raskaana olevalle puhuessa käytä muuten kuin huumorimielessä.
Geriatrinen raskaus on ihan oikea termi 35v+ odottajasta vaikka naurettavalta se maallikon korvaan kuulostaakin:
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/advanced…
Todella tahditonta lääkäriltä käyttää tuota termiä. Riskeistäkin voi puhua asiallisesti ilman pelottelua (ja mitä joku riskeistä kohkaaminen ketään auttaa kun viikkoja on jo noinkin paljon).
Itse sain esikoisen 32v ja nyt 36v syntyy toinen. Iästä ei ole mainittu mitään, paitsi kohonnut raskausdiabeteksen riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lapseni 38-vuotiaana ja yksinäistä oli vauva-aika. Ystävilläni tuolloin jo kouluikäiset lapset. Ei ollut mammakavereita äitiyslomalla. Tilanne tasaantui kun palasin töihin ja lapsi meni päiväkotiin. Olen iloinnut siitä, että olen saanut parikymppisenä nuorena ja nättinä reissata ja rellestää ja elää vapaata ja villiä nuoruutta. Surullista nähdä kuin jotkut parikymppisenä tai jopa alle äidiksi alkaneet nyt sitten neljänkympin korvilla juhlii tuolla räkä poskella kun nuoruusvuodet meni vaipparallissa ryyppyrallin sijaan. Nuoruusvuosia ei korvaa mikään.
Musta on sit taas tosi ihanaa kun nyt 40 vuotiaana lapset on täysi-ikäisiä ja saan elää täysin vapaata elämää. Opiskella, panostaa uraan, juhlia, matkustaa puolison kanssa. Ei ollenkaan surullista, vaan upeaa. Sanon tämän nyt vaan siksi, että aika typerää ajatella toisten elämänvalinnoista noin. <
Noin siskonikin sanoi. Sitten hänen 19v tyttärensä sai esikoisensa ja kukapa muukaan vauvaa hoiti kuin isoäiti, ikää 42v. Tytär opiskeli, äiti teki vuorotöitä ja olihan siinä toki lapsen isäkin hoitajana kuvioissa mukana. Joka tapauksessa se aikuisen naisen vapaus hupeni aika ripeästi etenkin kun toinenkin tytär sai lapsia nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös 38 kun lapsi syntyy syksyllä. Koen kyllä, että 20 vuotta biletystä riitti. Ei se silti mikään universaali tarve ole, jotkut saa nuorempana lapset ja bilettää tässä iässä ja jotkut ei biletä koskaan. Toiset ei lapsia edes tee tai saa. En edes ymmärrä miksi pitää asiaa jotenkin selitellä ja muiden tapoja mollata. Jokainen joka iloitsee äitiydestään on sopivan ikäinen.
Synnytin ensimmäisen 40 vuotiaana ja kaikki meni normaalisti ja oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v ja lapseni 12v sanoo minua ja 7-kymppisiä isovanhempiaan tosi vanhoiksi. Hänen parhaan kaverin äiti on 10v minua nuorempi ja isovanhemmatkin paljon nuorempia.
Niin varmaan.
Mitä niin varmaan? Lapsen kaverin äiti saanut ensimmäisen lapsensa nuorena. Silloin luonnollisesti isovanhemmatkin ovat yleensä nuorempia.
Että lapsesi sanoo teitä tosi vanhoiksi. Miksei sitten kaverinsa äitiä tosi nuoreksi? Tosin tuskinpa lapsesi on sanonut yhtään mitään...
Kuopus syntyi kun olin 41. Ekast kierrosta raskauduin, ihsn normisti meni kaikki.