Onko 37-vuotias synnyttäjä ikäloppu? Miten olette muut vanhukset selvinneet?
Äitiyspolilla lääkäri sanoi että olen geriatrinen odottaja tms. ja riskejä vaikka ja millä mitalla. Hätkähdin hieman. Ajattelin että tämä ihan hyvä ikä vielä saada vauva, mutta jäi vähän kaivelemaan tuo käynti. Oletteko muut vanhoina äidiksi tulleet kokeneet äitiyden millaisena? Oletko selvästi vanhempi kuin muut äidit esimerkiksi päiväkodissa, koulussa? Joutuuko lapseni jossain vaiheessa jopa häpeämään elämän ehtoopuolella olevaa ryppyistä äitiään?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Et ole todellakaan vanha. Minusta alle 40-vuotias on vielä nuori. En jaksaisi enää itse. Alan olla väsynyt, äreä ja tunnen itseni välillä vanhaksi. Olen 47-vuotias. Enää en jaksaisi valvomista, pikkulapsiaikaa enkä koulurumbaa. Haluan vain olla möllöttää.
Minä olen 39 v ja todellakin haluan välillä eli usein vain möllöttää. Olen vanha ja väsynyt, vaikka harrastan liikuntaa enkä ole kovin lihava. Kokoaikatyö vie 80% kaikista voimavaroista. En mitenkään jaksa lapsi juttuja edes harkita. 20 v sitten olisi ollut oikea aika. Silloin puuttui raha, ammatti ja nainen. Nyt on töitä muttei naista kun aika ei riitä yhtään mihinkään. Käyn töissä, syön ja nukun kotona. Viikonloppuna ehkä jotain pientä itselle mieluista harrastelua.M39
Viera kirjoitti:
Meillä ensimmäinen lapsi syntyi kun olmme 40 ja toinen kun olimme 42. Turha miettiä millaisia ja kuinka vanhoja muiden lasten vanhemmat ovat. Asiaa ei voi enää muuttaakaan.
Ovat n. 6 kymppisiä kun muksut tulevat täysiikäisiä.
Olen 39v, viimeisilläni raskaana, toistaiseksi ollut helppo raskaus. Nämä viimeiset päivät on kyllä raskaita ison mahan kanssa. Kukaan missään ei ole iästäni huomauttanut. Rakenneultran tehnyt kätilö tuumasi vain että nelkyt on uus kakskyt. 😄
Olin 36 kun sain kolmannen ja viimeisen lapseni. Iästäni ei tehty mitään numeroa. Vain normaalit neuvolakäynnit, ultrat ym eikä mitään ylimääräistä. Raskaus ja synnytys sujuivat hyvin. Tämä kylläkin 90-luvulla. En tiedä hössötetäänkö iästä nykyisin enemmän.
Olin kuulemma 32 v jo vanha ensisynnyttäjä neuvolan mukaan. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Olin kuulemma 32 v jo vanha ensisynnyttäjä neuvolan mukaan. Ihan sama.
Siis nyt ihan lähivuosina vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai biologisesti paras ikä saada lapsia on 20-24v. Jos olet saanut raskauden alulle niin et varmaankaan sitten ole liian vanha. Kyllä kehosi tietää ikärajan paremmin kuin av-palsta.
Biologisesti ehkä, mutta käytännössä todella harva nykyään haluaa lapsia vielä 20-24 ikäisenä. Silloin halutaan vielä opiskella, luoda uraa ja nauttia villistä ja vapaasta nuoriudesta. Kyllä se perheen perustamisikä on hilautunut sinne +30 ikään. Ja toisaalta, kyllä ne lapset on parasta hankkia vasta silloin, kun tuntee olevansa tarpeeksi kypsä ja valmis vanhemmuuteen. Ei 37-vuotias ole vanha.
Mistähän alapeukut, näinhän tämä kuitenkin todellisuudessa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai biologisesti paras ikä saada lapsia on 20-24v. Jos olet saanut raskauden alulle niin et varmaankaan sitten ole liian vanha. Kyllä kehosi tietää ikärajan paremmin kuin av-palsta.
Biologisesti ehkä, mutta käytännössä todella harva nykyään haluaa lapsia vielä 20-24 ikäisenä. Silloin halutaan vielä opiskella, luoda uraa ja nauttia villistä ja vapaasta nuoriudesta. Kyllä se perheen perustamisikä on hilautunut sinne +30 ikään. Ja toisaalta, kyllä ne lapset on parasta hankkia vasta silloin, kun tuntee olevansa tarpeeksi kypsä ja valmis vanhemmuuteen. Ei 37-vuotias ole vanha.
Varmaan nämä ennen vanhaan nuorena synnyttäneet alapeukuttaa. Eivät hyväksy, että maailma on muuttunut ja nainen on muutakin kuin synnyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Jos mietin itseäni 25-vuotiaana, niin oli kyllä niin erilaiset asiat mielessä kuin perheen perustaminen :D 31-vuotiaana sain esikoiseni.
Vierailija kirjoitti:
Paljon nolompaa lapsille on, jos sattuu olemaan nuorille vanhemmille köyhiin oloihin syntynyt vahinkolaukaus.
Tai vaikka nyt sattuisi olemaan varakkaatkin vanhemmat, mutta eivät ole vielä henkisesti kypsiä vanhemmiksi, eivätkä jaksa lapsen kanssa. Silloin on elämä onnetonta niin lapsella kuin vanhemmilla.
Juuri sain 8.lapseni ja olen 42-vuotias. Pidä huolta fyysisestä kunnosta, niin hyvin jaksat. Näin omalla kohdallani.
Oon aloittajan ikäinen ja odotus ja synnytys meni tosi hyvin. En kokenut itseäni mitenkään vanhaksi. Ei ollut mitään vaivoja tai muuta hankaluutta. Ei mun lapsi mua mitenkään häpeä. Kai se on omasta asenteesta kiinni myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku +30v. ensisynnyttäjiä vihaava alapeukuttaa. Ap taitaa olla myös tällainen. Ei ole mikään uusi juttu tällä palstalla.
Olen 42v ja lapseni 12v sanoo minua ja 7-kymppisiä isovanhempiaan tosi vanhoiksi. Hänen parhaan kaverin äiti on 10v minua nuorempi ja isovanhemmatkin paljon nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v ja lapseni 12v sanoo minua ja 7-kymppisiä isovanhempiaan tosi vanhoiksi. Hänen parhaan kaverin äiti on 10v minua nuorempi ja isovanhemmatkin paljon nuorempia.
Niin varmaan.
Suomeen ei kannata tuottaa jälkeläistä, 5uomi on kuoleva maa ja kuoleva kansa. -Kiusaajalle ja rikolliselle Suomi on lempeä.
Vierailija kirjoitti:
Oot ikäloppu jos tuntuu siltä. Itse sain 37-vuotiaana kolmannen ja viimeisen lapseni ja hyvin olen pärjännyt. Ei ole käynyt edes mielessä että olisin liian vanha. Useampi tuttava saanut vauvoja vielä pitkälti 40+
Minäkin sain kolmannen lapseni 36-vuotiaana, raskaus, synnytys ja vauva-aika sujuivat hyvin. Kaksi vanhempaa oli jo koulussa ja aamupäivisin kävin aina vaunukävelyillä ja miehen kotona ollessa jumpassa. Voin hyvin silloin. Mulla on myös lähipiirissä yli 4-kymppisenä lapsen saaneita, ja hekin ovat pärjänneet hyvin. Ei tuonikäinen ole nykymittapuulla vanha.
37v ei ole mihinkään liian vanha 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olen nähnyt ja kuullut, mutta taas tuli uutta. Epäilen, että ap nyt vähän värittää lääkärin puheita, ellei sitten vaan kuvittele omassa päässään.
Mitä kohtaa epäilet väritetyksi? Geriatrinen raskaus on ihan oikea termi, jota käytetään yli 35-vuotiaden naisten raskauksista. Naisen ikääntyessä raskauden riskit kasvavat tutkitusti. Raskausdiabeteksen, raskausmyrkytyksen ja vauvan kromosomipoikkeavuuksien riskit ovat isommat ja myös synnytykseen liittyy enemmän riskejä mm. käynnistämisiä ja keisarinleikkauksia tehdään geriatrisissa raskauksissa useammin. Tämä faktaa.
t. Kätilö
Kukaan ei epäile totuutta vaan lääkärin käytöstä. Epäammattimaista.