Onko 37-vuotias synnyttäjä ikäloppu? Miten olette muut vanhukset selvinneet?
Äitiyspolilla lääkäri sanoi että olen geriatrinen odottaja tms. ja riskejä vaikka ja millä mitalla. Hätkähdin hieman. Ajattelin että tämä ihan hyvä ikä vielä saada vauva, mutta jäi vähän kaivelemaan tuo käynti. Oletteko muut vanhoina äidiksi tulleet kokeneet äitiyden millaisena? Oletko selvästi vanhempi kuin muut äidit esimerkiksi päiväkodissa, koulussa? Joutuuko lapseni jossain vaiheessa jopa häpeämään elämän ehtoopuolella olevaa ryppyistä äitiään?
Kommentit (149)
Oot ikäloppu jos tuntuu siltä. Itse sain 37-vuotiaana kolmannen ja viimeisen lapseni ja hyvin olen pärjännyt. Ei ole käynyt edes mielessä että olisin liian vanha. Useampi tuttava saanut vauvoja vielä pitkälti 40+
Kyllä kai biologisesti paras ikä saada lapsia on 20-24v. Jos olet saanut raskauden alulle niin et varmaankaan sitten ole liian vanha. Kyllä kehosi tietää ikärajan paremmin kuin av-palsta.
Missä 70-luvulla elät kun yhä harvempi nuori aikuinen seurustelee saati tekee lapsia. Just 30/35-40v niitä lapsia saa. Olet ihan ok ikäinen. Jos olet perusterve ja normaalipainoinen niin hyvä. Moni 2kymppinen on huonossa tikissä nykyään.
Meillä ensimmäinen lapsi syntyi kun olmme 40 ja toinen kun olimme 42. Turha miettiä millaisia ja kuinka vanhoja muiden lasten vanhemmat ovat. Asiaa ei voi enää muuttaakaan.
Oot jo aika vsnha. Mulla oli tuossa iässä 11 ja 9- vuotiast lapset ja pidin itseäni aika vanhana äitinä vaikka hyvin jaksoinkin.
Mun äiti oli sun ikäluokkaa kun sai mut ja paljon kiusaamista sain osakseni, vaikken voinut asialle mitään tehdä.
Mulla ei ole lapsia mutta esim lapsuuden parhaan kaverin äiti sai lapsensa tuon ikäisenä eikä sitä tullut ikinä ajateltua, koska äiti oli tosi nuorekas ja pirteä.
Onhan se totta että ekaluokan luokkakavereiden vanhemmista osa voi olla vaikka 27-vuotiaita ja ne on netin äitisomejen perusteella semmoisia että uuu olen niin nuori näihin liki viisikymppisiin verrattuna (niin kuin toki ovatkin) mutta sille ei voi mitään.
En ole koskaan miettinyt lapseni luokkakavereiden vanhempien ikiä. Mulle ihan sama minkä ikäisiä ovat, ei lapsenikaan ole koskaan tuonut asiaa esille. Sain lapseni 41 vuotiaana ja nyt kun hän jo täysi-ikäinen ja omillaan, itselläni ikää mittarissa alle 60 ja vielä elämää edessä.
Olen syntynyt 1951 ja lapset syntyneet 1985 ja -88. Kukaan ei sanonut geriatriseksi synnyttäjäksi.
Kaikki sujui hyvin ja helposti.
Et ole ollenkaan vanha. Minä raskauduin yhdestä kerrasta välittömästi heti 37-vuotiaana. Niin kauan kun on kuukautiset ja raskautuun luonnollisesti ilman mitään on luonnon mukaan vielä sopiva äidiksi. Monelle tulee vaihdevuodet vasta noin 55-vuotiaana.
Kun lapsesi täyttää 18 vuotta niin olet vasta jotain 56-vuotias. Sellainen on vielä ihan ok ihminen eikä lähelläkään että kutsuttaisiin joksikin vanhukseksi. Eläkeikäänkin on aikaa.
Voi tietysti olla että tilastollisesti on jotain riskejä. Toisaalta mitä ne tilastot oikein ovat kun koko lastensaamishomma on tehty niin keinotekoiseksi että oikeista luomuäideistä ei enää ole tietoakaan.
Onko sulle jo ehdotettu jotain keisarileikkausta? Ota rohkeasti alatie koska se on parasta laatua äidille eli synnyttävälle äidille. Minä synnytin 37-veenä hetkessä siten että vauva vaan pulpsahti ulos. Seuraavana päivänä olin elämäni kunnossa. Mikään paikka ei revennyt. Mitään ei ole ommeltu. Ei ole mitään 'tavaraa' joka olisi mennyt pilalle.
Paljon nolompaa lapsille on, jos sattuu olemaan nuorille vanhemmille köyhiin oloihin syntynyt vahinkolaukaus.
Mun vanhemmat ei olleet nuoria enkä siitä mitenkään kärsinyt. Oli muitakin eikä ketään kiusattu. Itse sain 31v ja hullua ajatella että 6v vanhempi olisi joku vanhussynnyttäjä.
Mun vanhemmat ei olleet nuoria enkä siitä mitenkään kärsinyt. Oli muitakin eikä ketään kiusattu. Itse sain 31v ja hullua ajatella että 6v vanhempi olisi joku vanhussynnyttäjä.
Sain esikoiseni 28-vuotiaana vuonna 1987. Kun hän meni kouluun, hänellä oli luokkakaveri jonka äiti oli saanut ensimmäisen lapsensa 19-vuotiaana ja toinen luokkakaveri oli saanut ainoan lapsensa 40-vuotiaana. Ja sen 40-vuotiaan lapsi oli vahinko.
Kaikki äidit ovat sopivan ikäisiä lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon nolompaa lapsille on, jos sattuu olemaan nuorille vanhemmille köyhiin oloihin syntynyt vahinkolaukaus.
Juu mun kuopus kysy tässä jokin aika sitten, että oliko hän vahinko. Sanoin suoraan, että kaikki lapset on olleet tarkkaan harkittuja (yritettiin jokaista yli vuosi). Sain kuopuksen 4-kymppisenä.
Ja aiheeseen. Mua ei yksikään hoitohenkilökunnan jäsen ihmetellyt yhtään, kun odotin kuopusta. Päinvastoin kaikki tsemppas.
Ehdin täyttää 44 ennen nuorimman lapseni syntymää. Helppo raskaus ja synnytys.
Leikkipuistossa melkein kaikki pienten lasten äidit näyttävät olevan lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä.
Itse sain lapseni 38-vuotiaana ja yksinäistä oli vauva-aika. Ystävilläni tuolloin jo kouluikäiset lapset. Ei ollut mammakavereita äitiyslomalla. Tilanne tasaantui kun palasin töihin ja lapsi meni päiväkotiin. Olen iloinnut siitä, että olen saanut parikymppisenä nuorena ja nättinä reissata ja rellestää ja elää vapaata ja villiä nuoruutta. Surullista nähdä kuin jotkut parikymppisenä tai jopa alle äidiksi alkaneet nyt sitten neljänkympin korvilla juhlii tuolla räkä poskella kun nuoruusvuodet meni vaipparallissa ryyppyrallin sijaan. Nuoruusvuosia ei korvaa mikään.
Olen 51 vuotias ja nuorin lapseni on 6 vuotias. Ihan luomu raskaus, tosin sterilisaatio on tehty. Ikä on vain numero mutta myönnettävä on että en jaksa kuten 30 ja 40 vuotiaana.
Täällä Helsingissä suuri osa äideistä olisi sinua vanhempi.