"Ei työtön" -ehtojen lisääntyminen yksityisten vuokrasopimuksissa?
Onko kukaan muu törmännyt tai huomannut että yksityisten ja asuntosijoittajien tarjoamiin vuokrasopimuksiin on lisääntynyt ehto/vaatimus että vuokralainen ei saa olla sopimuksen tekohetkellä työtön ja vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiton toivomus, joten ei tarvitse välittää moisesta.
Ei tarvitse välittää, mutta eipä tarvitse vuokratakkaan. Se on se juju siinä, että vuokratessa vuokraaja määrittelee ne vuokrausehdot ei potilas. Vai ihanko itse päättelit, että kun oikein hurjasti sanot vastaan niin nöyrtyy vuokraamaan? 😂👍
Mutta jus sanoo vuokrasopimuksen irti työttömäksi joutumisen vuoksi, se tulee kalliiksi. Vaikka sopimuksessa lukisi mitä, jos irtisanottu vie asian oikeuteen. vuokranantaja korvaa ja maksaa oikeuskulut. Itse en noin typerältä vuokraisi, sillä jos ei tätä sääntöä osaa on varmasti muitakin puutteita tiedoissa. Minulla on tosin oma ja työpaikalla menee nyt hyvin, mutta teoriassa, jos vaikka pitäisi muuttaa uudelle paikkakunnalle en heti ostaisi omaa.
Tässä kohtaa tulee muistaa sopimuksen purkamisen ja irtisanomisen ero. Purkuperusteena aloituksen ehto on pätemätön. Sen sijaan vuokranantajalla on täysi oikeus irtisanoa vuokrasopimus sovellettavaa irtisanomisaikaa noudattaen.
Tiedä sitten onko vuokralaisista oikeastaan pulaa niin kauan kun kelalla riittää asiakkaita. Itse en ole koskaan vuokrannut asuntojani työttömille, yksinhuoltajille, enkä muillekaan päihteiden käyttäjille. Nykypäivänä jopa lapsiperheille vuokraaminen on hyvin arveluttavaa ja turhaa riskinottoa. Jos järjellä mietitte, niin kuka haluaa ottaa riskin, että jonain päivänä äityliini on heilutellut veistä tai höyrymoppia ja asunto seisoo tyhjillään jopa kuukausia murhatutkinnan ajan?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön 8 v ja laitan aina papereihin freelancer tulot n 4500 e kk.
Eli toisin sanoen et ole työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän poismuuton jälkeen asunto pitää yleensä otsonoida ja kaikki asunnon pinnat uusia.
Se on selvä kun työtön on ihmis jätettä
Vihapuhetta. Jos olisin työtön, tekisin rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedä sitten onko vuokralaisista oikeastaan pulaa niin kauan kun kelalla riittää asiakkaita. Itse en ole koskaan vuokrannut asuntojani työttömille, yksinhuoltajille, enkä muillekaan päihteiden käyttäjille. Nykypäivänä jopa lapsiperheille vuokraaminen on hyvin arveluttavaa ja turhaa riskinottoa. Jos järjellä mietitte, niin kuka haluaa ottaa riskin, että jonain päivänä äityliini on heilutellut veistä tai höyrymoppia ja asunto seisoo tyhjillään jopa kuukausia murhatutkinnan ajan?
Pahimpia taitavat olla yksinhuoltaja äidit joilla saattaa napsahtaa, niinkuin slangilla sanottuna, päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin vaan valehtelisin olevani töissä jos olisinkin työtön. Ei hän tuommoisessa ehdossa ole mitään järkeä. Tuskin on laitonta valehdella olevansa työssäkäyvä.
Viimeksi kun etsin kämppää, monet pyysivät palkkakuittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse välittää, mutta eipä tarvitse vuokratakkaan. Se on se juju siinä, että vuokratessa vuokraaja määrittelee ne vuokrausehdot ei potilas. Vai ihanko itse päättelit, että kun oikein hurjasti sanot vastaan niin nöyrtyy vuokraamaan? 😂👍
Mutta jus sanoo vuokrasopimuksen irti työttömäksi joutumisen vuoksi, se tulee kalliiksi. Vaikka sopimuksessa lukisi mitä, jos irtisanottu vie asian oikeuteen. vuokranantaja korvaa ja maksaa oikeuskulut. Itse en noin typerältä vuokraisi, sillä jos ei tätä sääntöä osaa on varmasti muitakin puutteita tiedoissa. Minulla on tosin oma ja työpaikalla menee nyt hyvin, mutta teoriassa, jos vaikka pitäisi muuttaa uudelle paikkakunnalle en heti ostaisi omaa.
Se vasta kalliiksi tulisi myös vuokranantajalle, jos vuokralaisen vuokrasuhde purettaisiin työttömyyden takia ja valitaan uusi vuokralainen, kun asunto olisi ilman vuokralaisia vähintäin pari kuukautta, jolloin asunnosta olisi vain menoja, eikä vuokratuloja.
Ei kaikki noudata lakia ja sääntöjä ja se on ongelma. Esimerkiksi jokin aika sitten alettiin vaatia että vuokraajan tulee olla nainen ja haluttiin kieltää miehet, ennen kuin siihen toimitaan puututtiin ja oikeus sanoi että on lainvastaista rajoittaa vuokralaisia sukupuolen perusteella (sen sijaan vuokranataja voi edelleen valita vuokralaisen tämän sukupuolen perusteella jos ei sano tai kirjoita siitä missään).
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä itse suosin nykyisin kunnallisia vuokra-asuntoja ja vuokrayhtiöitä kuten Sato ja Lumo. Yksityisillä on nimittäin liikaa outoja vuokrasopimuksia ja enemmän ehtoja. Esimerkiksi yhdessä sopimuksessa kielettiin esiaviollinen seksi vuokra-asunnossa ja sitä perusteltiin vuokranantajan uskonnollisuudella. Jäi se vuokrasopimus kirjoittamatta.
Mitenhän tuota seksin harrastamistakin valvotaan, onko tyypillä joku kyylä naapurissa kuuntelemassa ja raportoimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sittenkö oikeuslaitos tuomitsee vuokranantajan jatkamaan vuokrasopimusta tämän vuokralaisen kanssa? 😂 Hassu täti olet.
Vierailija kirjoitti:
🤣 No tottakai avaudun päihteidenkäytöstäni hakiessani asuntoa tai työpaikkaa. 😂
Itse olen havainnut helpommaksi tavaksi irtisanoa vuokrasopimus irti ilmoittamalla asunnon myymisestä. Näin pääsen helpoiten eroon vuokralaisesta josta en syystä tai toisesta henkilökohtaisesti pidä tai jos löydän mieleisemmän vuokralaisen joka mahdollisesti myös maksaa hieman korkeampaa vuokraa. Keino on laillisestikin pätevä ja viellä ei yksikään entinen vuokralainen ole ihmetellyt vaikka en asuntoa ole myynytkään vaan vuokrannut heti seuraavalle. Eipä tuo hänelle sen kummemmin tosin kuulukkaan mitä minä omaisuudellani teen. Mitäpä hän siihen voisi edes vaikuttaa.
"Hallituksen asumistukiuudistuksen myötä on liikkeellä ollut enemmän adunnonmetsöstäjiä kuin yleensä. Esimerkiksi samasta asunnosta on tullut jo toista kymmentä kyselyä kun etsivät halvempaa vuokra-asuntoa elää."
Jos asunnosta kiinnostuneita on ollut "toista kymmentä kyselyä", niin potentiaalit vuokraus mahdollisuudet on todella pienet ja löytää mieleinen vuokralainen.
Jos asunto on haluttu, kyselijöitä pitää olla vähintäin 40-50, josta potentiaaliset mahdollisuudet vuokraukseen rajoittuu lopulta vain 5-7 henkilöön ja saada mieleiset vuokralaiset.
Ja mitä järkeä on vuokrata asuntoa alihintaan, kun huomioi hoitovastikkeen, taloyhtiön- ja huoneistorempat ja verotuksen. Mieluimmin asunnon pitää tyhjillään.
Nykyään vuokramarkkinat ovat kovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia taitavat olla yksinhuoltaja äidit joilla saattaa napsahtaa, niinkuin slangilla sanottuna, päässä.
Huomattavasti enemmän napsahtaa isukeilla ja miehillä yleensäkin kun rikostilastoja katselee.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että kuinka paljon löytyy työssäkäyviä ihmisiä, jotka valitsevat asua vuokralla. Luulisi ettei tämä ryhmä niin kauhean suuri ole. Varsinkin kun tukia on leikattu juuri tältä ryhmältä.
Nykyään vuokralla asuminen on vain edullisempaa, jos omistusasunto ostetaan velaksi, koska rakennustarvikkeilla on myös elinkaari ja ihmisiän aikana omistusasunto on maksettava 2-3 kertaa. Se ei vielä riitä, että maksaa sen asunnon.
Paljon kannattavampaa on sijoittaa rahansa metsään, maapohjaan, pörssiosakkeisiin, kuin asuntoon. Aika asunto sijoituksena on ohi, se oli sitä 30-40v sitten, kun Suomessa oli vielä asuntopula. Nyt asunnoista on ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin meni sulla. Vuokrausehdot määrittää lak ja siellä ei ole moista hassua toivetta huomioita. On siis ok vuokralaisen vaikka vähän valehdella tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä.
Jos vuokrasopimuksessa on ehto, että jos jää työttömäksi ja sopimus irtisanotaan.
Hankala siihen on löytää ketään määräaikaista asumaan. Ihminen jolla on jatkuva työsoppari tai virka. Saa asuntolainaa ja ostaa tupsauttaa oman kämpän.
On myös 12kk sitoutumispakkoja yms. Kuka näihin suostuu???? Yhdessä vuoden sitoutumisvelvotteisessa oli sauna selkeästi kosteuvaurioinen. Jossain toisessa keittiön lattia kastunut, korjaus asiaton.
Ja höpö höpö nyt taas. Jos sopimuksessa olisi tuollainen ehto, niin se on juridisessa mielessä ns. pätemätön ehto. Vaikka kuinka yhdessä olisi hyväksytty osapuolten toimesta, niin ei ehto silti ole pätevä. Jos maksat vuokrasi kuten ennenkin, niin ei ole väliä oletko töissä vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin vaan valehtelisin olevani töissä jos olisinkin työtön. Ei hän tuommoisessa ehdossa ole mitään järkeä. Tuskin on laitonta valehdella olevansa työssäkäyvä.
Viimeksi kun etsin kämppää, monet pyysivät palkkakuittia.
No eipä tuollaisen väärentäminen kummoinenkaan homma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenään tarvitse vuokrata. Siksipä siinä tilanteessa kun on etsimässä vuokra-asuntoa voi ja kannattaa valehdella ihan suoraan mahdolliselle vuokranantajalle niin paljon kuin ikinäj haluaa. Ei sillä ole mitään keinoa oikeasti noita asiota tarkastaa luottotietoja lukuun ottamatta. Ei siinä tarvitse siis mitään sanoa, sen kuin vain valehtelee.
Tämäkin vaatimus on lainvastainen. Toinen päivä on ok. Sopia voi, mutta vaatia ei saa.