"Ei työtön" -ehtojen lisääntyminen yksityisten vuokrasopimuksissa?
Onko kukaan muu törmännyt tai huomannut että yksityisten ja asuntosijoittajien tarjoamiin vuokrasopimuksiin on lisääntynyt ehto/vaatimus että vuokralainen ei saa olla sopimuksen tekohetkellä työtön ja vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi?
Kommentit (145)
Itselläni on hallussa useita sijoituskohteita joita vuokraan 300-400 eurolla ainoastaan työssäköyville ja olen saanut vuokralaisilta kehuja siitä että asuntoni on koko kunnan halvimmat eivätkä pysty koko maakunnasta löytämään halvempia. Työsuhteesta ja palkkakuitista kysyn aina haastatellessani vuokralaisia. Mutta työttömille en niitä vuokraa vaikka Kela käskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi jääminen ei ole laillinen syy purkaa vuokrasopimusta
Se on selvää, mutta entä sopimusehto "vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi" - ei taida sekään olla laillinen?
Ap sotkee taas kerran työttömyyden ja luottotietojen menetyksen. Minulla on työttömiä tuttuja, asuvat omakotitalossa, käyvät omalla mökillä vuoden 2021 mallia olevalla autolla, harrastavata teatteria ja konsertteja jne. Ei heillä ole ongelmana rahanpuute, töissäollessaan ovat säästäneet ja nyt voivat hetken hengähtää. Vain pääkaupungissa työtön on menettänyt luottotietonsa ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Miksi kukaan työssäkäyvä haluaisi muuttaa asuntoon, jossa vuokrasuhteeseen kuuluu tuollaista kyyläystä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hallussa useita sijoituskohteita joita vuokraan 300-400 eurolla ainoastaan työssäköyville ja olen saanut vuokralaisilta kehuja siitä että asuntoni on koko kunnan halvimmat eivätkä pysty koko maakunnasta löytämään halvempia. Työsuhteesta ja palkkakuitista kysyn aina haastatellessani vuokralaisia. Mutta työttömille en niitä vuokraa vaikka Kela käskee.
Sulla ei ole yhtäkään asuntoa. Kela ei käske kenenkään vuokranantajan vuokraamaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus, joten olisi huvittava tuollainen ehto. Vuokrasopimus päättyisi kun rahatilanne paranisi.
Ai on vai? Työttömyyskorvaus on 595 €/kk ja sinulla muka palkka pienempi?!
Vierailija kirjoitti:
Mikä-mikä-maakunta kun on kyseessä niin korvaa Kela keijukaisella tai kossupullolla - mielikuvituksessa on kaikki mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä.
Jos vuokrasopimuksessa on ehto, että jos jää työttömäksi ja sopimus irtisanotaan.
Hankala siihen on löytää ketään määräaikaista asumaan. Ihminen jolla on jatkuva työsoppari tai virka. Saa asuntolainaa ja ostaa tupsauttaa oman kämpän.
On myös 12kk sitoutumispakkoja yms. Kuka näihin suostuu???? Yhdessä vuoden sitoutumisvelvotteisessa oli sauna selkeästi kosteuvaurioinen. Jossain toisessa keittiön lattia kastunut, korjaus asiaton.
Sitoutumispakkoihin ei pitäisi suostua ikinä. Eri asia on jos lähtee vaikka ennen 12kk aikaa niin joutuu maksamaan 1kk vuokran. Antaa hiukan turvaa asunnon omistajallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi jääminen ei ole laillinen syy purkaa vuokrasopimusta
Se on selvää, mutta entä sopimusehto "vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi" - ei taida sekään olla laillinen?
Ap sotkee taas kerran työttömyyden ja luottotietojen menetyksen. Minulla on työttömiä tuttuja, asuvat omakotitalossa, käyvät omalla mökillä vuoden 2021 mallia olevalla autolla, harrastavata teatteria ja konsertteja jne. Ei heillä ole ongelmana rahanpuute, töissäollessaan ovat säästäneet ja nyt voivat hetken hengähtää. Vain pääkaupungissa työtön on menettänyt luottotietonsa ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana.
Näin. Jos minä jäisin nyt työttömäksi, pärjäisin yli vuoden jopa pelkillä säästöillä vaikka asuisin vuokrallakin tässä samassa minkä nyt omistan, ilman että hakisin edes korvauksia. Mutta kyllä minä sen 400 päivää 1800 euron ansiosidonnaista nostaisin ja mielelläni vielä kerryttäisin eläkettä tekemällä työtä. Sittenpä jo koittaakin eläkeikä, milloin voin muuttaa jonnekin Perähikiälle, mistä saa ostettua ihan hyväkuntoisen yksiön alle 30t eurolla. Esimerkiksi sieltä, mistä olen kotoisin, saisi n.40 neliön saunallisen asunnon rivitalosta, palvelut kävelymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus, joten olisi huvittava tuollainen ehto. Vuokrasopimus päättyisi kun rahatilanne paranisi.
Et taida kovin paljon töitä tehdä jos saat alle 600e palkkaa.
Mistä oletus, työttömyyskorvauksen olevan 600€/kk.
Meillä töissä hallinnosta sanottiin porukkaa irti keväällä ja heidän palkkataso 6000-14.000€/kk ja työttömyyskorvaus 2800-5000€/kk. Työttömyyskorvauksessa ei ole ylärajaa. Itse olin lomautettuna ja työttömyyskorvaus oli 3200€/kk.
Tuo on ansiosidonnainen, jota saa tietyn ajan, jos kuuluu liittoon. Työttömyyden pitkittyessä ansiosidonnainen loppuu ja tilalle tulee 595 €/kk käteen. Sitä kutsutaan työmarkkinakorvaukseksi. Se on aivan sama kaikille samassa jamassa oleville. Toiset sanovat tuota korvausta työttömyyskorvaukseksi. Mikäli ei kuulu liittoon, tippuu tulot heti työmarkkinakorvaukseksi eli 595 €/kk. Tuliko tarpeeksi väännettyä ratakiskosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mitä saat nettona verojen jälkeen, mutta se noin 800 euroa mitä saat bruttona on enemmän kuin mitä minä tai moni muu saan palkkaa nettona.
Täällä päin on noita 300-400 euron asuntoja. Ovat jotain 22 neliön koppeja tai jotain vanhojen ja haisevein puutalojen 30 neliön yksiöitä, missä ei välttämättä ole edes omaa suihkua. Opiskelijoille nuo menee, kukaan keskipalkkaa saava ei halua huonoa ja halpaa, vaan haluaa maksaa laadusta, ainakin omalla kohdallani oli näin kun tarvitsin vuokra-asunnon ennen oman ostoa uudella paikkakunnalla.
Vai että oikein kela käskee vuokrata :D. Tuollaista en ole kyllä ikinä ennen kuullut. Vuokranantajat voivat ilmoittaa Kelalle, että minulla on asunto ja onko teillä tähän vuokralaista, sellaisesta olen kuullut. Mutta noin muuten sijoittavat saavat valita vuokralaisensa ihan itse. Kela voi kysyä jostain julkisesta ilmoituksesta, mutta joka sanoo että kela käskee, ei omista yhtäkään asuntoa yhtään missään. Täytyy olla joku pappa-betalar penska tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida kovin paljon töitä tehdä jos saat alle 600e palkkaa.
Mistä oletus, työttömyyskorvauksen olevan 600€/kk.
Meillä töissä hallinnosta sanottiin porukkaa irti keväällä ja heidän palkkataso 6000-14.000€/kk ja työttömyyskorvaus 2800-5000€/kk. Työttömyyskorvauksessa ei ole ylärajaa. Itse olin lomautettuna ja työttömyyskorvaus oli 3200€/kk.
Tuo on ansiosidonnainen, jota saa tietyn ajan, jos kuuluu liittoon. Työttömyyden pitkittyessä ansiosidonnainen loppuu ja tilalle tulee 595 €/kk käteen. Sitä kutsutaan työmarkkinakorvaukseksi.
Se on työmarkkinatuki. Jos ei ole oikeutettu kassan rahaan, silloin saa alussa peruspäivärahaa, joka on työmarkkinatuen suuruinen. Sama asia, mutta nimikkeet on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mitä saat nettona verojen jälkeen, mutta se noin 800 euroa mitä saat bruttona on enemmän kuin mitä minä tai moni muu saan palkkaa nettona.
Sanoinko olevani työtön? En ole. Mitä ihmeen väliä brutolla on, kun käteen jäävä raha on vain käytössä? Kadehditko työttömien maksamia veroja?
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin on noita 300-400 euron asuntoja. Ovat jotain 22 neliön koppeja tai jotain vanhojen ja haisevein puutalojen 30 neliön yksiöitä, missä ei välttämättä ole edes omaa suihkua. Opiskelijoille nuo menee, kukaan keskipalkkaa saava ei halua huonoa ja halpaa, vaan haluaa maksaa laadusta, ainakin omalla kohdallani oli näin kun tarvitsin vuokra-asunnon ennen oman ostoa uudella paikkakunnalla.
Vai että oikein kela käskee vuokrata :D. Tuollaista en ole kyllä ikinä ennen kuullut. Vuokranantajat voivat ilmoittaa Kelalle, että minulla on asunto ja onko teillä tähän vuokralaista, sellaisesta olen kuullut. Mutta noin muuten sijoittavat saavat valita vuokralaisensa ihan itse. Kela voi kysyä jostain julkisesta ilmoituksesta, mutta joka sanoo että kela käskee, ei omista yhtäkään asuntoa yhtään missään. Täytyy olla joku pappa-betalar penska tuon.
Ainakin minulla viime kuukausien aikana tullut vastaan enemmän näitä jotka kyselevät asuntoja koska Kela on käskenyt heitä muuttamaan halvempaan. Minä olen sanonut heille ei ka neuvonut hakemaan aduntoa kunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kela kyllä voi antaa asiakkaidensa tietoja vuokranantajille, vai tarkoititko nyt, että vuokranantaja tarjoaa asuntoaa työsuhdeasunnoksi Kelan työntekijöille? Monenlaisia toimintoja Kelalla on, mutta asuntovälitystä siellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylällä yksityisillä on halvemmat vuokrat kuin julkisen rahoituksen vuokra-asunnoissa. Linja pitää, otamme vain työssäkäyviä vuokralle. Tilapäinen työttömyys ei itselleni vuokranantajana aiheuta ongelmia. Olennainen asia on vuokranmaksukyky, ei työ.
nim: eräskin vuokralainen jo 32 vuotta maksanut vuokraansa
Hui kauheeta. Itse olen vasta 18+ vuotta maksanut vuokrat ajallaan. Olen savuton absolutisti, ei lemmikkejä, en huudata mitään. Haluan olla vain itsekseni, rauhassa, Luottotiedot on kunnossa. Mutta: olen työtön, ollut jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kela kyllä vo
Kyllä siellä Kelassa on tätä muuttopakotusta, nyt kun kaikilla tippui siihen kuntarajaan. Aikaisemmin Kela on voinut ottaa huomioon vuokran harkinnanvaraisesti täysimääräisenä, n 5-10% ylityksissä.
Joo. Jossain oli että etusijalla ovat hakijat, jotka ovat työssä tai koulutuksessa. En tiedä laillisuudesta, mutta ainakin helevetin typerää on.
Joku nuori opiskelija kun pitää täysremonttibileet niin avot - ja tosiaan, kuten toinenkin jo sanoi, niin miksi työssäkäyvä/kään haluaisi kyylääjän silmäin alle asumaan?
Taasen eräät ahneuksissan ampuvat oman jalkaansa. (ja typeryyksissään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itse mennä esim. vaikka viihdelinjalle töihin. Katsotaan saatko kuukaudessa tuon palkan.
Olipa törkeää tekstiä. Miksi luulet että työtön
- jää tahallaan työttömäksi
- oleilee kotonaan ja olettaa yhteiskunnan maksavan?