"Ei työtön" -ehtojen lisääntyminen yksityisten vuokrasopimuksissa?
Onko kukaan muu törmännyt tai huomannut että yksityisten ja asuntosijoittajien tarjoamiin vuokrasopimuksiin on lisääntynyt ehto/vaatimus että vuokralainen ei saa olla sopimuksen tekohetkellä työtön ja vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi?
Kommentit (145)
Miten tota edes valvotaan, että jos jää työttömäksi niin vuokrasopimus puretaan? Toimitetaan joka kuukausi joku työtodistus tai palkkakuitti vuokranantajalle vai mitä helvettiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus, joten olisi huvittava tuollainen ehto. Vuokrasopimus päättyisi kun rahatilanne paranisi.
Et taida kovin paljon töitä tehdä jos saat alle 600e palkkaa.
Mistä oletus, työttömyyskorvauksen olevan 600€/kk.
Meillä töissä hallinnosta sanottiin porukkaa irti keväällä ja heidän palkkataso 6000-14.000€/kk ja työttömyyskorvaus 2800-5000€/kk. Työttömyyskorvauksessa ei ole ylärajaa. Itse olin lomautettuna ja työttömyyskorvaus oli 3200€/kk.
Saavat ansiosidonnaista. Eli ellei löydy nopeasti uutta työtä tippuvat Kelan etuuksille ja se on se 600€/kk. Ottaisit edes selvää asioista.
Ansiosidonnaista maksetaan 400 työttömyyspäivältä eli reilusti toista vuotta ja useimmat siinä ajassa saa uutta työtä.
Tietysti, jos ei kuuluta ammattiliittoon, ollaan heikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei pidä huolta asunnosta. Työtön polttaa asunnossa. Työtön kuluttaa asuntoa enemmän koska on kaikki päivät kotona.
Voisitko ystävällisesti kertoa, miten työttömyys ja asunnon huonosti hoitaminen ovat yhteydessä toisiinsa?
Samoin tuo tupakointi. Ja muuten, tupakoinnin salliminen on tapauskohtaista. Jos vuokranantaja sallii tupakoinnin vuokra-asunnossaan, ei sen aiheuttamiin haittoihin ole silloin valitusoikeutta. Toki, jos vuokranantaja kieltää tupakoinnin, niin silloin asunnossa ei saa sauhutella kukaan. Ei työtön, eikä työssäkäyvä.
Tiesithän muuten, että vuokrasopimuksissa asunnon kulumisen osalta katsotaan, mikä on normaalia kulumista ja mikä ei? Vuokranantajalla ei ole mitään sanomista siihen, mikä katsotaan asunnon normaaliksi kulumiseksi.
Ei nuo venäläitrollit meidän säännöistä tiedän yhtään mitään. Kunhan trollailevat.
Vierailija kirjoitti:
Miten tota edes valvotaan, että jos jää työttömäksi niin vuokrasopimus puretaan? Toimitetaan joka kuukausi joku työtodistus tai palkkakuitti vuokranantajalle vai mitä helvettiä? :D
Ei sillä ole niin väliä. Tuolla pyritään karsimaan henkilöt jotka eivät ole olleet vuosikymmeniin töissä.
Kuka vuokraisäntä seuraa käyvätkö vuokralaiset töissä? Jos maksaa vuokran saa jatkaa asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuokranantaja saisi tietää työttömäksi jäämisen?
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Ihan pakko kysyä, missä päin Suomea on näin hyvät vuokramarkkinat, jossa vuokralaisia olisi tulossa pilvin pimein? Jo vuosia on ollut vuokralaisten markkinat eli vapaita asuntoja, myös Helsingissä, on enemmän mitä vuokralle tulijoita, niin yksityisellä, kuin vuokrayhtilillä.
Jos vuokranantaja on onnistunut saamaan "hyvän vuokralaisen" siitä pidetään kynsin hampain kiinni. Moni ei siksi ole edes korottanut vuokraa, vaikka paineita siihen olisi. Vuokranantajalla ei ole mitään lakiin perustuvaa oikeutta saada nähtäväksi palkka yms. kuittia.
Hallituksen asumistukiuudistuksen myötä on liikkeellä ollut enemmän adunnonmetsöstäjiä kuin yleensä. Esimerkiksi samasta asunnosta on tullut jo toista kymmentä kyselyä kun etsivät halvempaa vuokra-asuntoa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuokranantaja saisi tietää työttömäksi jäämisen?
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Luottotiedot on aivan eri asia kuin työttömyys.
Monella työssäkäyvällä ei ole luottotietoja, kun taas työttömällä on.
Sitä paitsi itse saan verojen jälkeen vajaat 2000 euroa ansiosidonnaista kuukaudessa.
Kyllä tuolla summalla vuokran maksaa.
Säästän satasia kun en tarvitse autoa töissäkäymiseen.
Minä vuokraan mielelläni työttömille jos luottotiedot kunnossa ja löytyy takaaja. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse miettiä näitä kun trollilla ei ole tietoa Suomen laeista ja siten trollailee vain potaskaa.
Mä ainakin vaan valehtelisin olevani töissä jos olisinkin työtön. Ei hän tuommoisessa ehdossa ole mitään järkeä. Tuskin on laitonta valehdella olevansa työssäkäyvä.
Tästä syystä itse suosin nykyisin kunnallisia vuokra-asuntoja ja vuokrayhtiöitä kuten Sato ja Lumo. Yksityisillä on nimittäin liikaa outoja vuokrasopimuksia ja enemmän ehtoja. Esimerkiksi yhdessä sopimuksessa kielettiin esiaviollinen seksi vuokra-asunnossa ja sitä perusteltiin vuokranantajan uskonnollisuudella. Jäi se vuokrasopimus kirjoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Laiton toivomus, joten ei tarvitse välittää moisesta.
Ei tarvitse välittää, mutta eipä tarvitse vuokratakkaan. Se on se juju siinä, että vuokratessa vuokraaja määrittelee ne vuokrausehdot ei potilas. Vai ihanko itse päättelit, että kun oikein hurjasti sanot vastaan niin nöyrtyy vuokraamaan? 😂👍
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön 8 v ja laitan aina papereihin freelancer tulot n 4500 e kk.
Nappikauppa kannattaa.. 💊
Liekö tääkin palstan mt-työtön-vihaajan uusin ketju taas. En ole tosiaankaan nähnyt tuollaista ehtoa ja jokainen järkevä sijoittaja tajuaa että tärkeämpää on se että siinä asunnossa on vuokralainen joka kuukausi kuin joku vuokralaisen hetkellinen työttömyysstatus tjsp.
Toki tyhmiäkin sijoittajia on, niitä kutsutaan hetken päästä köyhiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei pidä huolta asunnosta. Työtön polttaa asunnossa. Työtön kuluttaa asuntoa enemmän koska on kaikki päivät kotona.
Haista nyt pitkä v*ttu, tupakointi ei ole sen yleisempää työttömissä kuin työllisissäkään.
Coop Xtran kulutus on työttömien keskuudessa yleisempää kuin kunnollisilla ihmisillä. Toki työttömät siisteinä ihmisinä vievät tyhjät tölkkinsä uutterasti kauppaan vaihtaessaan niitä uusion, mutta onhan työttömissä aina se hajuhaitta.
Vierailija kirjoitti:
Minä vuokraan mielelläni työttömille jos luottotiedot kunnossa ja löytyy takaaja. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.
Juuri näin. Vuokranantajalle on samantekevää työttömyys tai joku muu, kunhan vuokra tulee eräpäivänä, eikä aiheuta häiriötä taloyhtiössä ja pitää asunnon kunnossa, normaali kuluminen huomioiden.
Vuokrasin yhden asunnon opiskelijalle 5v sitten ja kertaakaan sen jälkeen ei olla oltu yhteydessä, aluksi vuokralaisen isä maksoi vuokran ja nyt vuokralainen itse ja vuokra tulee eräpäivänä. Kerran vuodessa hallituksen kokouksessa saatan kysyä isännöitsijältä, onko tullut valituksia ja kun ei, saavat minun puolesta asua ihan rauhassa. Ei kiinnosta heidän työllisyystilanne, tuet tai asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiton toivomus, joten ei tarvitse välittää moisesta.
Ei tarvitse välittää, mutta eipä tarvitse vuokratakkaan. Se on se juju siinä, että vuokratessa vuokraaja määrittelee ne vuokrausehdot ei potilas. Vai ihanko itse päättelit, että kun oikein hurjasti sanot vastaan niin nöyrtyy vuokraamaan? 😂👍
Mutta jus sanoo vuokrasopimuksen irti työttömäksi joutumisen vuoksi, se tulee kalliiksi. Vaikka sopimuksessa lukisi mitä, jos irtisanottu vie asian oikeuteen. vuokranantaja korvaa ja maksaa oikeuskulut. Itse en noin typerältä vuokraisi, sillä jos ei tätä sääntöä osaa on varmasti muitakin puutteita tiedoissa. Minulla on tosin oma ja työpaikalla menee nyt hyvin, mutta teoriassa, jos vaikka pitäisi muuttaa uudelle paikkakunnalle en heti ostaisi omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole niin väliä. Tuolla pyritään karsimaan henkilöt jotka eivät ole olleet vuosikymmeniin töissä.
Mitä väliä sillä on vuokranantajalle, kunhan vuokra maksetaan eräpäivänä. Itseäni ei vuokranantajana kiinnosta pätkän vertaa, vaan se, että vuokra maksetaan eräpäivänä.
Ja työssäkäynti ei vielä kerro henkilön maksukyvystä mitään, jos esim. kulutusluottoja tai sijoittaa palkkansa sijoituksiin esim. pörssiosakkeisiin.
Ihmettelen, että kuinka paljon löytyy työssäkäyviä ihmisiä, jotka valitsevat asua vuokralla. Luulisi ettei tämä ryhmä niin kauhean suuri ole. Varsinkin kun tukia on leikattu juuri tältä ryhmältä.
Tupakoinnin kielto pitää mainita vuokrasopimuksessa. Jos kieltoa ei ole mainittu, tupakointi on silloin sallittua. Silloin myös tupakoinnin aiheuttamat haitat katsotaan normaaliksi kulumiseksi, joiden korvaaminen ei kuulu vuokralaiselle.