"Ei työtön" -ehtojen lisääntyminen yksityisten vuokrasopimuksissa?
Onko kukaan muu törmännyt tai huomannut että yksityisten ja asuntosijoittajien tarjoamiin vuokrasopimuksiin on lisääntynyt ehto/vaatimus että vuokralainen ei saa olla sopimuksen tekohetkellä työtön ja vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä itse suosin nykyisin kunnallisia vuokra-asuntoja ja vuokrayhtiöitä kuten Sato ja Lumo. Yksityisillä on nimittäin liikaa outoja vuokrasopimuksia ja enemmän ehtoja. Esimerkiksi yhdessä sopimuksessa kielettiin esiaviollinen seksi vuokra-asunnossa ja sitä perusteltiin vuokranantajan uskonnollisuudella. Jäi se vuokrasopimus kirjoittamatta.
Mitenhän tuota seksin harrastamistakin valvotaan, onko tyypillä joku kyylä naapurissa kuuntelemassa ja raportoimassa?
En jäänyt ottamaan asiasta selvää joten en osaa sanoa. Mutta en kokenut että sopimuksen ehto oli asiallinen tai ylipäätään laillinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen havainnut helpommaksi tavaksi irtisanoa vuokrasopimus irti ilmoittamalla asunnon myymisestä. Näin pääsen helpoiten eroon vuokralaisesta josta en syystä tai toisesta henkilökohtaisesti pidä tai jos löydän mieleisemmän vuokralaisen joka mahdollisesti myös maksaa hieman korkeampaa vuokraa. Keino on laillisestikin pätevä ja viellä ei yksikään entinen vuokralainen ole ihmetellyt vaikka en asuntoa ole myynytkään vaan vuokrannut heti seuraavalle. Eipä tuo hänelle sen kummemmin tosin kuulukkaan mitä minä omaisuudellani teen. Mitäpä hän siihen voisi edes vaikuttaa.
Jos sinulla olisi sijoitusasunto, niin luultavasti tiedostaisit tällaisen menettelyn ongelmaksi irtisanomisajan. Jos löydät asuntoon paremman vuokralaisen, tämä tuskin on valmis odottamaan 6kk asunnon vapautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuokranantaja saisi tietää työttömäksi jäämisen?
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Yksikään järjissään oleva työnantaja ei todellakaan kerro työntekijöistään satunnaisille soittelijoille yhtään mitään, nimittäin työnantajalla ei ole sitten edes niin pienintäkään oikeutta kertoa mitään tuolla tavalla työntekijöistään ulkopuolis7i7lle.
Palkkakuitin saat kyllä. Mikään ei takaa, että se on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiton toivomus, joten ei tarvitse välittää moisesta.
Ei tarvitse välittää, mutta eipä tarvitse vuokratakkaan. Se on se juju siinä, että vuokratessa vuokraaja määrittelee ne vuokrausehdot ei potilas. Vai ihanko itse päättelit, että kun oikein hurjasti sanot vastaan niin nöyrtyy vuokraamaan? 😂👍
Mutta jus sanoo vuokrasopimuksen irti työttömäksi joutumisen vuoksi, se tulee kalliiksi. Vaikka sopimuksessa lukisi mitä, jos irtisanottu vie asian oikeuteen. vuokranantaja korvaa ja maksaa oikeuskulut. Itse en noin typerältä vuokraisi, sillä jos ei tätä sääntöä osaa on varmasti muitakin puutteita tiedoissa. Minulla on tosin oma ja työpaikalla menee nyt hyvin, mutta teoriassa, jos vaikka pitäisi muuttaa uudelle paikkakunnalle en heti ostaisi omaa.&nb
Ja sittenkö oikeuslaitos tuomitsee vuokranantajan jatkamaan vuokrasopimusta tämän vuokralaisen kanssa? 😂 Hassu täti olet.
Oletko sinä tosiaan noin zaatanalliesen tyhmä idioottivajakki? Jessus millaisia taulapäitä sitä onkin. Ei tietenkään tuomitse jatkamaan sopimusta, mutta oikeuslaitos tuomitsee entisen vuokranantajan maksamaan sekä korvaukset entiselle vuokralaiselle että molempien osapuolten oikeudenkäyntikulut. Voin kertoa, että tulee kalliiksi. Ja minä ainakin ottaisin tuollaiselta idioottivuokranantajalta löysät rahat pois heilustamasta itselleni.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se maksukyky ole aika olennainen asia. Ja koska oleskeluyhteiskuntaa ollaan vihdoin ajamassa alas, ei voi luottaa siihenkään että yhteiskunta maksaa kodissaan makoilevan laskut.
Yritykset irtisanovat ja lomauttavat tällä(kin) hetkellä mittavasti ja sinun ymmärryksesi mukaan nämä lomautetut ja irtisanotut päätyvät työttömiksi tahallaan. Ei oo vissiin sulle kauhalla annettu...?
Me taviskanslaiset maksamme veroja, jotta hyvinvointivaltion turvaverkot ottaisivat meistä kopin silloin, kun elämä kohtelee karusti. Nyt meidän verovarojamme syydetään yrityksille ja meidän turvaverkoistamme leikataan. Tämä kaikki tulee näkyvmään yhteiskunnassamme erilasina ikävinä ilmiöinä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että kuinka paljon löytyy työssäkäyviä ihmisiä, jotka valitsevat asua vuokralla. Luulisi ettei tämä ryhmä niin kauhean suuri ole. Varsinkin kun tukia on leikattu juuri tältä ryhmältä.
Ajatella, on myös ihmisiä jotka käyvät töissä, asuvat vuokralla ja tukia ei tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse välittää, mutta eipä tarvitse vuokratakkaan. Se on se juju siinä, että vuokratessa vuokraaja määrittelee ne vuokrausehdot ei potilas. Vai ihanko itse päättelit, että kun oikein hurjasti sanot vastaan niin nöyrtyy vuokraamaan? 😂👍
Mutta jus sanoo vuokrasopimuksen irti työttömäksi joutumisen vuoksi, se tulee kalliiksi. Vaikka sopimuksessa lukisi mitä, jos irtisanottu vie asian oikeuteen. vuokranantaja korvaa ja maksaa oikeuskulut. Itse en noin typerältä vuokraisi, sillä jos ei tätä sääntöä osaa on varmasti muitakin puutteita tiedoissa. Minulla on tosin oma ja työpaikalla menee nyt hyvin, mutta teoriassa, jos vaikka pitäisi muuttaa uudelle paikkakunnalle en heti ostaisi omaa.&nb
Ei, mutta tuomitsee vuokranantajan maksamaan korvauksia laittomasta irtisanomisesta ja oikeuskulut päälle. Sen verran heikko tuntui olevan ymmäryksen taso, että toivottavasti et ole missään kovin vaativassa työssä. Teetkö työssäkin mielivaltaisia tulkintoja, tai opinnoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että kuinka paljon löytyy työssäkäyviä ihmisiä, jotka valitsevat asua vuokralla. Luulisi ettei tämä ryhmä niin kauhean suuri ole. Varsinkin kun tukia on leikattu juuri tältä ryhmältä.
Ajatella, on myös ihmisiä jotka käyvät töissä, asuvat vuokralla ja tukia ei tarvitse miettiä.
On myös töissäkäyviä, jotka tarvitsevat ja saavat asumistukia. Nämä ovat varmasti suurempi vuokralla-asuvien ryhmä kuin ne, jotka eivät mitään tukia palkan päälle saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuokranantaja saisi tietää työttömäksi jäämisen?
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Yksikään järjissään oleva työnantaja ei todellakaan kerro työntekijöistään satunnaisille soittelijoille yhtään mitään, nimittäin työnantajalla ei ole sitten edes niin pienintäkään oikeutta kertoa mitään tuolla tavalla työntekijöistään ulkopuolis7i7lle.
Palkkakuitin saat kyllä. Mikään ei takaa, että se on oikea.
Totta. Voi tehdä tekaistun työsopimuksen vaikka kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohtaa tulee muistaa sopimuksen purkamisen ja irtisanomisen ero. Purkuperusteena aloituksen ehto on pätemätön. Sen sijaan vuokranantajalla on täysi oikeus irtisanoa vuokrasopimus sovellettavaa irtisanomisaikaa noudattaen.
Olet väärässä. Vuokrasopimuksen irtisanomiseen pitää myös olla pätevä syy. Päteviä syitä on kaksi: Tarvitsee asunnon omaan käyttöön tai taloyhtiöön/asuntoon tulee niin iso remontti, että siinä ei voi asua ja remontti on pitkäkestoinen. Työttömäksi jääminen on laiton peruste myös irtisanomistapauksessa.
Se ei ole julkista tietoa onko joku töissä vai ei eikö se asia kuulu tässä maailmassa kyllä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ässä kohtaa tulee muistaa sopimuksen purkamisen ja irtisanomisen ero. Purkuperusteena aloituksen ehto on pätemätön. Sen sijaan vuokranantajalla on täysi oikeus irtisanoa vuokrasopimus sovellettavaa irtisanomisaikaa noudattaen.
Olet väärässä. Vuokrasopimuksen irtisanomiseen pitää myös olla pätevä syy. Päteviä syitä on kaksi: Tarvitsee asunnon omaan käyttöön tai taloyhtiöön/asuntoon tulee niin iso remontti, että siinä ei voi asua ja remontti on pitkäkestoinen. Työttömäksi jääminen on laiton peruste myös irtisanomistapauksessa.
Muut syyt kuten maksamattomat vuokrat tai asunnon tuhoaminen sitten tietysti, mutta ne ovatkin tapauskohtaisesti jo mahdollisesti myös purkuperusteita.
En ole huomannut. Onko jollain yrityksellä ollut tuollainen? Yksityiseltä en vuokraa, liikaa riskejä kun niillä ei yleensä tietoa vuokralaisten oikeuksista vaan ajattelee että ainostaan vuokraajalla on sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se maksukyky ole aika olennainen asia. Ja koska oleskeluyhteiskuntaa ollaan vihdoin ajamassa alas, ei voi luottaa siihenkään että yhteiskunta maksaa kodissaan makoilevan laskut.
Kohta saa irtisanoa helposti ja sun asunto menee ulosottovirastoon myyntiin, jos ei ole tilillä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Onko jollain yrityksellä ollut tuollainen? Yksityiseltä en vuokraa, liikaa riskejä kun niillä ei yleensä tietoa vuokralaisten oikeuksista vaan ajattelee että ainostaan vuokraajalla on sellaisia.
Noita yksityisiäkin on monenlaisia. Itselläni sattui ihan hyväpalkkaisessa työssä oleva mutta lievästi huijasi. Mm. vesimaksujen palautuksia en koskaan saanut vaikka varmuudella kulutin vähemmän kuin ennakko, koska kävin usein kuntosalilla suihkussa ja olin viikonloput enimmäkseen pois. Vuokrasopimuksessa luki että tasataan. Eipä tasattu kun vuokranantaja oli saamapuolella. Väitti toisin, että olisi muka ollut muutama euro tappiota hänelle. Valehteli. Vieraita kävi harvoin. Samoin yritti vaatia puolen kuukauden vuokran kun hänelle löytyi uusi vuokralainen joka pääsi asumaan jo 9.päivä ja toivoi että lähtisin silloin pois. Olin alunperin irtisanonut 15. päivästä alkanen. No minä tein itse laskelman ja sanoin, että koska aikaisempi luovutus on vuokranantajasta johtuva, en minä maksa ylimääräistä viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen ehto edes laillinen? Ei kai työttömyyden pitäisi vuokranantajalle kuulua, kun työttömät yleensä pystyvät maksamaan vuokransa. Eikä toisaalta työssäkäyväkään välttämättä pysty.
No, ei ole laillinen. Provo muutenkin koko aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvä palkansaaja pystyy maksamaan korkeampaa vuokraa kuin työtön jonka vuokranmaksukykyä rajoittaa kuntakohtainen Kelan asunisnormi. Lisäksi moni sijoittaa asuntoihin isoja summia rahaa, minkä vuoksi ei ole järkevää vuokrata asuntoa asunisnormin takia tappiolla.
Pystyn myös vuokralla kilpailuttamaan vuokranantajia. Sit vaan otan asunnon kuntoon suhteessa parhaan. Toki teen vuokrasta ensin oman vastatarjouksen. Joku tarttuu AINA täkyyn. Nyt yksiö, josta pyydettiin 750e. No. Maksan 620e.
-luottotiedollinen työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita yksityisiäkin on monenlaisia. Itselläni sattui ihan hyväpalkkaisessa työssä oleva mutta lievästi huijasi. Mm. vesimaksujen palautuksia en koskaan saanut vaikka varmuudella kulutin vähemmän kuin ennakko, koska kävin usein kuntosalilla suihkussa ja olin viikonloput enimmäkseen pois. Vuokrasopimuksessa luki että tasataan. Eipä tasattu kun vuokranantaja oli saamapuolella. Väitti toisin, että olisi muka ollut muutama euro tappiota hänelle. Valehteli. Vieraita kävi harvoin. Samoin yritti vaatia puolen kuukauden vuokran kun hänelle löytyi uusi vuokralainen joka pääsi asumaan jo 9.päivä ja toivoi että lähtisin silloin pois. Olin alunperin irtisanonut 15. päivästä alka
Ja yksityisen kanssa saat aivan varmasti tapella että saat takuuvuokran takaisin jos sellaisen olet vahingossa mennyt sen tilille maksamaan.
Meidän kylällä yksityisillä on halvemmat vuokrat kuin julkisen rahoituksen vuokra-asunnoissa. Linja pitää, otamme vain työssäkäyviä vuokralle. Tilapäinen työttömyys ei itselleni vuokranantajana aiheuta ongelmia. Olennainen asia on vuokranmaksukyky, ei työ.
nim: eräskin vuokralainen jo 32 vuotta maksanut vuokraansa
Joo mutta luuletko, että kertoisin sinulle olevani työtön?