"Ei työtön" -ehtojen lisääntyminen yksityisten vuokrasopimuksissa?
Onko kukaan muu törmännyt tai huomannut että yksityisten ja asuntosijoittajien tarjoamiin vuokrasopimuksiin on lisääntynyt ehto/vaatimus että vuokralainen ei saa olla sopimuksen tekohetkellä työtön ja vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus jo vuokralainen jää vuokrasuhteen aikana työttömäksi?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus, joten olisi huvittava tuollainen ehto. Vuokrasopimus päättyisi kun rahatilanne paranisi.
Et taida kovin paljon töitä tehdä jos saat alle 600e palkkaa.
Mistä oletus, työttömyyskorvauksen olevan 600€/kk.
Meillä töissä hallinnosta sanottiin porukkaa irti keväällä ja heidän palkkataso 6000-14.000€/kk ja työttömyyskorvaus 2800-5000€/kk. Työttömyyskorvauksessa ei ole ylärajaa. Itse olin lomautettuna ja työttömyyskorvaus oli 3200€/kk.
Saavat ansiosidonnaista. Eli ellei löydy nopeasti uutta työtä tippuvat Kelan etuuksille ja se on se 600€/kk. Ottaisit edes selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuokranantaja saisi tietää työttömäksi jäämisen?
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Kertaakaan en ole kertonut vuokranantajalle työnantajaani. Pitäisikö muka ilmoittaa myös työpaikan vaihto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa voi pyytää nähtäväksi luottotiedot ja palkkakuitin. Toki vuokraaja voi soittaa suoraan työnantajalle kysyä miten on mennyt.
Paskan latvat. Omasta vuokranantajasta ei ole kuulunut mitään sitten muuton, miksipä pitäisikään kun hoidan vuokrani ajallaan eikä mikään ole hajonnut. Niin ja olen työtön, kuten myös muuttaessani.
Asuntoilmoituksissa olen usein nähnyt mainittavan, että vuokralaisehdokkaista etusijalla ovat työssäkäyvät, sehän on ihan loogista ja normaalia. Se, että vuokrasopimus puretaan vuokralaisen jäädessä työttömäksi, taas kuulostaa hyvin oudolta. Kukaan ei kuitenkaan voi ikinä olla 100% varma ettei koskaan jää työttömäksi ja jos niin käy, niin tuskinpa siitä vuokranantajalle edes kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvä palkansaaja pystyy maksamaan korkeampaa vuokraa kuin työtön jonka vuokranmaksukykyä rajoittaa kuntakohtainen Kelan asunisnormi. Lisäksi moni sijoittaa asuntoihin isoja summia rahaa, minkä vuoksi ei ole järkevää vuokrata asuntoa asunisnormin takia tappiolla.
Ei kaikki työttömät saa asumistukea. Itse saisin ansiosidonnaista 1800 euroa ja säästöt ylittää rajan, joten en saisi lainkaan asumistukea. Mutta muuttaisinkin vuokralle muuttotappioalueelle kotiseudulleni, mistä kulkee kyllä busseja kaupunkiin, jos töitä saa. Sieltä saa saunallisen yksiön alle 500 euroa/kk ja kävelymatka kirkonkylälle, mistä löytyy kauppa ja apteekki.
Mistä vuokranantaja edes tietää jos vuokralainen jää työttömäksi? Mä olen ollut työtön ja lomautettu sopimuksieni aikana, maksanut vuokrani silti. Vuokranantajalle asiaa ei tarvitse ilmoittaa eikä hän sitä mistään saisi tietoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoilmoituksissa olen usein nähnyt mainittavan, että vuokralaisehdokkaista etusijalla ovat työssäkäyvät, sehän on ihan loogista ja normaalia. Se, että vuokrasopimus puretaan vuokralaisen jäädessä työttömäksi, taas kuulostaa hyvin oudolta. Kukaan ei kuitenkaan voi ikinä olla 100% varma ettei koskaan jää työttömäksi ja jos niin käy, niin tuskinpa siitä vuokranantajalle edes kertoisi.
Purkamisehto on yksiselitteisesti laiton. Irtisanominen voi onnistua, mutta purkaminen ei. Irtisanomisenkin laillisuus on siinä ja siinä, sillä laissa on tarkat kriteerit milloin vuokralaisen saa irtisanoa. Se, että otetaan toinen vuokralainen tilalle syystä X ei kelpaa, omaan käyttöön ottaminen kelpaa. En työssäkäyvänäkään suostuisi sellaisen vuokrantantajan asuntoon, joka ei lakipykälän perusasioita osaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei pidä huolta asunnosta. Työtön polttaa asunnossa. Työtön kuluttaa asuntoa enemmän koska on kaikki päivät kotona.
Haista nyt pitkä v*ttu, tupakointi ei ole sen yleisempää työttömissä kuin työllisissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä.
Jos vuokrasopimuksessa on ehto, että jos jää työttömäksi ja sopimus irtisanotaan.
Hankala siihen on löytää ketään määräaikaista asumaan. Ihminen jolla on jatkuva työsoppari tai virka. Saa asuntolainaa ja ostaa tupsauttaa oman kämpän.
On myös 12kk sitoutumispakkoja yms. Kuka näihin suostuu???? Yhdessä vuoden sitoutumisvelvotteisessa oli sauna selkeästi kosteuvaurioinen. Jossain toisessa keittiön lattia kastunut, korjaus asiaton.
Mistä vuokranantaja saisi tietää työttömyydestä, jos vuokrat maksaa ajallaan? Joku voi olla jopa hyvällä ansiosidonnaisella eikä mitään rahahuolia työttömyydestä huolimatta.
Edellinen vuokranataja halusi että vuokra maksetaan aina kuun ensimmäinen päivä. Kun jäin työttömäksi niin pyysin vuokranantajaa siirtämään päivää jotta ehdin saamaan asumistuen. Vuokranantaja suuttui tästä, mutta suostui. Valitettavasti vuokrasopimusta ei jatkettu enää edellisen päätyttyä ja jouduin muuttamaan pois. Nykyisin asun kunnallisella kaupungin kerrostalossa niin samaa ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei pidä huolta asunnosta. Työtön polttaa asunnossa. Työtön kuluttaa asuntoa enemmän koska on kaikki päivät kotona.
Voisitko ystävällisesti kertoa, miten työttömyys ja asunnon huonosti hoitaminen ovat yhteydessä toisiinsa?
Samoin tuo tupakointi. Ja muuten, tupakoinnin salliminen on tapauskohtaista. Jos vuokranantaja sallii tupakoinnin vuokra-asunnossaan, ei sen aiheuttamiin haittoihin ole silloin valitusoikeutta. Toki, jos vuokranantaja kieltää tupakoinnin, niin silloin asunnossa ei saa sauhutella kukaan. Ei työtön, eikä työssäkäyvä.
Tiesithän muuten, että vuokrasopimuksissa asunnon kulumisen osalta katsotaan, mikä on normaalia kulumista ja mikä ei? Vuokranantajalla ei ole mitään sanomista siihen, mikä katsotaan asunnon normaaliksi kulumiseksi.
Vaikka vuokralainen miten suostuisi allekirjoittamaan sopimuksen, että sopimuksen saa irtisanoa tai purkaa vuokralaisen joutuessa työttömäksi, se on lain edessä täysin mitätön. Kaikki lainvastaiset sopimukset ovat mitättömiä, jos ne on tehty heikomman osapuolen tappioksi eikä suostuminen siihen muuta asiaa. Joka tähän viestiin muuta väittää, on täysin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi jääminen ei ole laillinen syy purkaa vuokrasopimusta
Joo, mutta minä en ottaisi työtöntä vuokralaiseksi ja tekisin määräaikaisen sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, turhaan syötät täällä pajunköyttä kun et asioista tiedä yhtään mitään. Kun vuokralainen maksaa vuokransa ajallaan ei kellään ole nokan koputtamista onko hänellä työpaikkaa tai ei. Menehän trolli muualle narisemaan.
Työttömän poismuuton jälkeen asunto pitää yleensä otsonoida ja kaikki asunnon pinnat uusia.
Tuli mieleen. Oma poika on vuokralla työkaverin asunnossa, eli sai sen suhteilla kun tuli opiskelemaan. Opiskelujen jälkeen on ollut määräaikaisia töitä, välillä työtön. Hänen kolmesta vuokralaisesta minun poika on kuulemma ainoa, joka maksaa vuokran täysin ajallaan. Yhdellä on vuokralla samasta talosta kuin missä poika, autotalli, kun poika ei tarvitse sitä. Se muutama kymppi pitää kuulemma karhuta melkein joka kuukausi eikä ikinä tule eräpäivänä. Talli on vuokralla hyvätuloisella pariskunnalla. Toinen asunto on vuokralla isolla perheellä, mutta äiti joka on vuokrasopimuksen tehnyt, on niin ikään ihan hyvässä vakituisessa työpaikassa. Maksaa kyllä vuokran joka kuukausi, mutta todella harvoin eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä, missä päin Suomea on näin hyvät vuokramarkkinat, jossa vuokralaisia olisi tulossa pilvin pimein? Jo vuosia on ollut vuokralaisten markkinat eli vapaita asuntoja, myös Helsingissä, on enemmän mitä vuokralle tulijoita, niin yksityisellä, kuin vuokrayhtilillä.
Jos vuokranantaja on onnistunut saamaan "hyvän vuokralaisen" siitä pidetään kynsin hampain kiinni. Moni ei siksi ole edes korottanut vuokraa, vaikka paineita siihen olisi. Vuokranantajalla ei ole mitään lakiin perustuvaa oikeutta saada nähtäväksi palkka yms. kuittia.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän poismuuton jälkeen asunto pitää yleensä otsonoida ja kaikki asunnon pinnat uusia.
Se on selvä kun työtön on ihmis jätettä
Työssä käynti karsii aika varmasti pahimman epäsosiaalisen aineksen. Opiskelijat ja vanhuuden perusteella eläkeläiset ovat erikseen.
Olen ollut työtön 8 v ja laitan aina papereihin freelancer tulot n 4500 e kk.