Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaton, minne pääsit linjasaneerausta pakoon?

Vierailija
13.06.2024 |

Linjasaneeraus eli putkiremppa on alkamassa vielä tänä vuonna. Minä olen liian huonokuntoinen pärjäämään bajamajan turvin tai peseytymään naapuritalossa tai uimahallilla. Elän toimeentulotuella, josta ei maksella eikä säästellä. Olen aivan yksin, joten mistään ei ole nurkkaa, jonne mennä muiden vaivoiksi. Remontin keskellä asuminen ei onnistu. Muuttaminen on mahdotonta.

Mitä te muut samankaltaisessa tilanteessa olleet olette tehneet? Tunnetteko kohtalotovereitani? Minä en oikein keksi kysyä muualta kuin sosiaaliviranomaisilta, eikä heitä tunnu kiinnostavan. 

(Enkä muuten ole Konalan miehen sivupersoona tai muu trolli, joten naljailujen sijasta tervetulleita ovat ideat, joita tällainen noviisi itse ei tule ajatelleeksi.)

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä irtisanoin vuokarasopimukseni ja muutin uuteen asuntoon. Ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, minulle ei tarjottu ns. väistöasuntoa remontin ajaksi. Tiedän, että joillekin voi kuulostaa rajulta ratkaisulta. Koska minulla oli luottotiedot kunnossa eikä maksuhäiriöitä vuokrien suhteen, sain uuden asunnon alle viikossa, vuokrasin sen Lumolta.

Jos olet varaton ja työtön voit hakea muuttoavustusta, sinua autetaan rahallisesti. Senjälkeen saat raavaat äijät kantamaan kamasi kunhan vain pakkaat ne valmiiksi. Normaalit vuokarasopimukset voi irtisanoa yleensä 1kk varoitusajalla.

Kannattaa myös varautua siihen, että ihmisiä ei kauheasti kiinnosta sinun ongelmasi ja hätäsi, se on ihan normaalia nykysuomessa. Saat vain senverran apua mitä pykälissä lukee ja ihan kaiken joudut tekemään itse, vaikka olisit vanha ja sairas. Joten kannattaa hoitaa asiat hyvissä ajoin eikä jättää viime tippaan.

Missä hel.vetin kohdassa ap sanoi asuvansa vuokralla???? Ja ei, sana "varaton" ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö asunto voisi olla oma. Minäkin olen pankkitilin saldon mukaan milloin mitäkin, mutta minulla on osakeasunto. 

Vierailija
82/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Putkiremppa ei tarkoita sitä, että asunto r*j*ytetään maan tasalle, vaan sitä, että sinun täytyy käydä vessassa ja suihkussa jossain muualla. Vaikeaa ja rasittavaa elämää, siksi kaikki aina draamailevat putkiremontista. Ei se silti tarkoita asumiskieltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö linjasaneeraus tarkoita nimenomaan sitä raskaimman kautta tehtävää remonttia, jossa revitään kaikki auki? Sukitus on paljon keveämpi operaatio. Eli kumpi aapeelle nyt sitten tulee? Sukituksen aikana voi asua, perinteisen linjasaneerauksen aikana kylppärit puretaan ja käydään jossain yhteisbajamajassa.Tai muutetaan suosiolla remontin ajaksi pois.

Isännöitsijän parin rivin pituisessa ilmoituksessa mainitaan linjasaneeraus ja putkien sukittaminen. Joko eivät tiedä vielä itsekään tai sitten haluavat tarkoituksella puhua ympäripyöreästi.

Ap

Tarkoittaisikohan kuitenkin viemärien sukittamista?

Tarkoittaisi. Ajattelin kirjoittaessani ympäripyöreästi viemäriputkia.

Ap

Vierailija
84/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Au pairiksi tai vapaaehtoiseksi ulkomaille?

ootkos vähän pönttö vai muuten vain pimee? Liikuntakyvytön ihminen Au pairiksi, just.

Vierailija
85/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. Putkiremppa ei tarkoita sitä, että asunto r*j*ytetään maan tasalle, vaan sitä, että sinun täytyy käydä vessassa ja suihkussa jossain muualla. Vaikeaa ja rasittavaa elämää, siksi kaikki aina draamailevat putkiremontista. Ei se silti tarkoita asumiskieltoa.

Tiedän, ettei se välttämättä tarkoita asumiskieltoa. Alkuperäinen kysymykseni koskikin sitä, minne kaltaiseni varattomat ihmiset ovat lähteneet remonttia karkuun. Minun ei tarvitse draamailla, kun ilman putkiremonttiakin pitää varoa sekä kipukohtausta että pyörtymistä, ja kaikki pitää tehdä muutaman minuutin pätkissä. Tänään en pystynyt istumaan kolmea minuuttia putkeen, joten harjasin hampaat makuuasennossa. Ja karkuun tosiaan on lähdettävä, koska tähän yhtälöön on vaikea sovitella remppafirman kuivakäymälää ja kävely-makuu-kävely-pyörtymis-kävelyretkiä naapuritalon pesuhuoneeseen. Tai ketjussa ehdotettua telttamajoitusta, ostareilla yöpymistä ja autiotaloihin muuttamista. :D

Ap

Vierailija
86/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin tänne kysymään asioita, joita en tiennyt ja joista halusin kuulla muiden akatuksia, ja sinä teet siitä ison virheen ja näemmä luonneviankin.

Sinä tiedät minun asioistani pikkuruisen murto-osan. Siltä pohjalta vähän fiksumpi osaisi olla diagnosoimatta tuntemattomia, mutta sinä tulit besserwisseröimään ja varmaksitietämään. Tottahan se munaskuita kutkuttaa eli on inhimillistä, joskin myös paljastaa vahingonilon, vai mitä?

Ap

Se, että sanoo jonkun kuulostavan masentuneelta, on ihan normaalia arkikieltä eikä mitään ihme diagnosointia. Mielipiteet yleensä pitää myös pystyä perustelemaan ja osaan omani perustella - muutenhan minä vain lonkalta huutelisin vai mitä? 😝 Näköjään olen sinua luonnevikaiseksikin syytellyt, ilmeisesti en kuitenkaan yksilöinyt mikä persoonallisuushäiriö sinulla on vai teinkö senkin?

En harrasta vahingoniloa (vaikka sen toki luulet tietäväsi). Ennemminkin olisin taipuvainen kadehtimaan todella menestyneitä ihmisiä kuten vaikka sitä naisastronauttia joka oli alle kolmikymppisenä apulaisprofessori ja lähti siitä opiskelemaan astronautiksi. Ennemmin kannustaisin muitakin suuntautumaan vähän johonkin isompaan ja suurempaan, mutta toki meillä kaikilla on vapaus elämässämme suuntautua siihen mihin haluamme. 

Masentuneita kohtaan tunnen kyllä kovasti myötätuntoa. Olen joutunut etäältä seuraamaan rakasta tätiäni, jonka kohtaloksi masennus ja alkoholi koituivat. Ihan meinaa vieläkin mennä roska molempiin silmiin kun tätiäni muistelen. Läheisiä hänellä kyllä oli, mutta kun ihminen tekee sen eristäytymisen valinnan ja näitä muita masentuneen päätöksiä, niin ne välittävät ihmiset ovat siinä kyllä aika avuttomia auttamaan. Valoa elämääsi toivotan! 🌹

Vierailija
87/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettei se välttämättä tarkoita asumiskieltoa. Alkuperäinen kysymykseni koskikin sitä, minne kaltaiseni varattomat ihmiset ovat lähteneet remonttia karkuun. Minun ei tarvitse draamailla, kun ilman putkiremonttiakin pitää varoa sekä kipukohtausta että pyörtymistä, ja kaikki pitää tehdä muutaman minuutin pätkissä. Tänään en pystynyt istumaan kolmea minuuttia putkeen, joten harjasin hampaat makuuasennossa. Ja karkuun tosiaan on lähdettävä, koska tähän yhtälöön on vaikea sovitella remppafirman kuivakäymälää ja kävely-makuu-kävely-pyörtymis-kävelyretkiä naapuritalon pesuhuoneeseen. Tai ketjussa ehdote

Jos et pysty muutamaa minuuttia pitempään kävelemään, niin hanki toki pyörätuoli! Sillä on kätevä hissillä ajella alas ja rullailla saunaan. Varmastihan asut esteettömässä talossa jos olet noin liikuntarajoitteinen. 

Jos tuo ei onnistu, niin haet oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan, joka voi auttaa remontin aikana käymään pesulla vaikka uimahallissa, pyörätuolilla tai ilman. 

Vierailija
88/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tulin tänne kysymään asioita, joita en tiennyt ja joista halusin kuulla muiden akatuksia, ja sinä teet siitä ison virheen ja näemmä luonneviankin.

Sinä tiedät minun asioistani pikkuruisen murto-osan. Siltä pohjalta vähän fiksumpi osaisi olla diagnosoimatta tuntemattomia, mutta sinä tulit besserwisseröimään ja varmaksitietämään. Tottahan se munaskuita kutkuttaa eli on inhimillistä, joskin myös paljastaa vahingonilon, vai mitä?

Ap

Se, että sanoo jonkun kuulostavan masentuneelta, on ihan normaalia arkikieltä eikä mitään ihme diagnosointia. Mielipiteet yleensä pitää myös pystyä perustelemaan ja osaan omani perustella - muutenhan minä vain lonkalta huutelisin vai mitä? 😝 Näköjään olen sinua luonnevikaiseksikin syytellyt, ilmeisesti en kuitenkaan yksilöinyt mikä persoonallisuushäiriö sinulla on vai teinkö senkin?

En harrasta vahingoniloa (vaikka sen toki luulet tietäväsi). Ennemmink

Pitkät luritukset eivät yksin riitä perusteluiksi, vaan pitää olla myös sisältöä. Sinulta se jäi nyt puuttumaan, mutta asiaan kuulumatonta oheismateriaalia oli sitäkin enemmän. Kukkasten kuvat eivät kompensoi tyhjyyttä ja luulemuksia.

Ap

Vierailija
89/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuokrayksiössä. Muutin kolmeksi kuukaudeksi toiseen vuokrayksiöön, jonka asukas oli silloin poissa. En maksanut vuokraa asumiskelvottomasta asunnosta. Vuokranantajalle tästä oli se etu, että remontin jälkeen oli heti vuokralainen. Jos olisin muuttanut kokonaan, niin olisi menettänyt remontin ajan vuokrien lisäksi ainakin kuukauden vuokran, mahdollisesti enemmän. 

Vierailija
90/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tasan se tarkoittaa sitä. Koko kämppä on täynnä pölyä, välineitä, ukkeleita. Ovi on apposen auki 7-15. Mitään tavaraa ei voi säilyttää missään, kaapit ja sänky peitetään muovisuojilla, joiden päällä on sentin kerros valkeaa pölyä. Kylppäriä piikataan, seiniä maalataan, vessanpönttöjä kanniskellaan, kaakelikasoja on siellä täällä. 

Vierailija
91/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit koettaa selvittää myös, onko lähelläsi päiväkeskuksia. Niistä on kovasti säästetty, mutta jos sellainen löytyy, niin voisit kysyä pääsisitkö sinne remontin ajaksi kerran viikossa saunapäivänä. Hakevat autolla ovelta ja tuovat takaisin ja pääsisit siellä pesulle ja saunaan. 

Vierailija
92/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tasan se tarkoittaa sitä. Koko kämppä on täynnä pölyä, välineitä, ukkeleita. Ovi on apposen auki 7-15. Mitään tavaraa ei voi säilyttää missään, kaapit ja sänky peitetään muovisuojilla, joiden päällä on sentin kerros valkeaa pölyä. Kylppäriä piikataan, seiniä maalataan, vessanpönttöjä kanniskellaan, kaakelikasoja on siellä täällä. 

No höps. 

Vierailija
93/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä nimenomaan vanhukset jäivät asumaan asuntoihinsa putkiremontin ajaksi. Suihku oli taloyhtiön kerhotilassa.

Vierailija
94/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt oletko oikeutettu tuettuun asumiseen? Kuulostaa pahalta tuo ettet pysty kolmea minuuttiakaan istumaan. Jos myös pyörtyilet jatkuvasti tai jopa päivittäin, on vaarallista asua yksin. Yleensä ei toki pyörtyessä käy mitenkään, mutta jos yhden kerran lyöt pääsi ja saat kallovamman, niin löydetäänkö sinut milloin?

Tai jos pärjäätkin nykyasunnossa, niin eikö kotisairaanhoidon olisi hyvä kerran päivässä tarkistaa että kaikki OK? Nykyään tämän voi tehdä etäyhteydellä, joten ei tarkoita että joku vieras ihminen käy joka päivä kylässä. 

Vierailija
95/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä nimenomaan vanhukset jäivät asumaan asuntoihinsa putkiremontin ajaksi. Suihku oli taloyhtiön kerhotilassa.

Tämä on totta, vanhukset on usein niitä tervaskantoja! Mutta ap ei ole vanha eikä pysty liikkumaan normaalisti eikä edes istumaan montaa hetkeä vaan on kertomansa mukaan liikuntarajoitteinen ja lähellä laitosasumisen kuntoa, liikkuu todennäköisesti rollaattorilla. 

Vierailija
96/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko ap maksaa vuokraa asunnosta remontin ajalta?

Vierailija
97/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettu sukituksena tehty putkiremppa ja perinteinen kylppäriremppa. Eri asunnoissa, ja molemmissa olen asunut remontin ajan.  Omistusasuntoja molemmat eli itse olisi ollut kustannettava asuminen muualla.  

Olihan se eläminen rempan keskellä hankalaa. Ärsytti, kun vapaapäivinäkin melu ja ees taas ramppaavat remppamiehet herättivät klo 8. Mahdotonta ei silti ollut. Kerrostalossa vessaan ja suihkuun pääsi naapuritaloon, kuten aloittaja uumoili.  Vanhuksille, jotka eivät kyenneet liikkumaan, tuotiin kannettava pönttö sisälle. Vain pari asukasta taisi saada tämän. Loppujen lopuksi vain lyhyen aika wc-pönttö oli pois käytöstä. 

Kylppäriremppa oli omakotitalossa, joten varatiloja ei ollut. Vessa onneksi oli erikseen ja keittiö toimi.  Pesulla täytyi käydä uimahallissa.  

Vierailija
98/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höps.

Minulla siis on ollut vuokrayksiössä putkiremontti. Kävin noin kerta viikkoon katsomassa siellä. Noin oli. Tässä talossa myös murtovarkaat kävivät sekä kellarit että vintit läpi. Minkä lisäksi tätä ennen putkifirma kiskoi pihdeillä pois kellarien lukot ja porasi putkia suojaamatta tavaroita ja ilmoittamatta asukkaille. Lopuksi taloyhtiö vielä vaihtoi ullakon lukot ja jätti ne uudet lukitsematta ilmoittamatta asukkaille.

Lisäksi olen muuttanut asuntoon, jossa oli putkiremontti meneillään näytön aikaan, ja jonka loppusiivosin ennen muuttoa. Haluaisitko noin höpsönä kysyä jotakin putkiremonteista vai tulitko tänne vain trollaamaan? 

Vierailija
99/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettei se välttämättä tarkoita asumiskieltoa. Alkuperäinen kysymykseni koskikin sitä, minne kaltaiseni varattomat ihmiset ovat lähteneet remonttia karkuun. Minun ei tarvitse draamailla, kun ilman putkiremonttiakin pitää varoa sekä kipukohtausta että pyörtymistä, ja kaikki pitää tehdä muutaman minuutin pätkissä. Tänään en pystynyt istumaan kolmea minuuttia putkeen, joten harjasin hampaat makuuasennossa. Ja karkuun tosiaan on lähdettävä, koska tähän yhtälöön on vaikea sovitella remppafirman kuivakäymälää ja kävely-makuu-kävely-pyörtymis-kävelyretk

"Jos et pysty muutamaa minuuttia pitempään kävelemään, niin hanki toki pyörätuoli! Sillä on kätevä hissillä ajella alas ja rullailla saunaan. Varmastihan asut esteettömässä talossa jos olet noin liikuntarajoitteinen.

Jos tuo ei onnistu, niin haet oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan, joka voi auttaa remontin aikana käymään pesulla vaikka uimahallissa, pyörätuolilla tai ilman."

Ei pyörätuoli auta, eikä mikään muukaan apuväline. Olen joko on tai off, en mitään siltä väliltä. Avustajaa en sisätiloissa tarvitse mihinkään.

Sosiaalitoimi ei pysty tekemään paljoakaan, koska ensin tarvitaan lääkärin mielipide. Olen jonottanut aikaa lääkärille jo kuukausia, mutta koska en ole välittömästi tekemässä kuolemaa, olen kiireettömän ö-jonon hännillä. Olen kuullut jostakin "hoitotakuusta", mutta sellainen ei ole minun kohdallani vielä tullut lihaksi.

Ap

Vierailija
100/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omistusasunto niin voit mytdä sen heti kun tiedät rempan huoneistokohtaisen hinnan. Ota mitään saat ja muuta vuokralle. Rahat käytät vaikka palveluihin tai yksityiseen sairaanhoitoon, perillisiähän sinulle ei ole.  Etkä joudu hakemaan remonttilainaa. Tämä siis viime käden keino jos et muuta keksi. Asuntosijoittajat ostavat hyvissä ajoissa ennen linjasaneerauksen alkamista jotta pääsevät suunnittelupalavereihin mukaan suunnittelemaan ilmettä ja valitsemaan kaakeleita, hanoja ja kaapistoja. Rempan aikana kukaan ei osta asuntoa johon ei voi muuttaa ja rempattu asunto ei välttämättä miellytä ostajaa joka etsii omanlaisensa ilmettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän