Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaton, minne pääsit linjasaneerausta pakoon?

Vierailija
13.06.2024 |

Linjasaneeraus eli putkiremppa on alkamassa vielä tänä vuonna. Minä olen liian huonokuntoinen pärjäämään bajamajan turvin tai peseytymään naapuritalossa tai uimahallilla. Elän toimeentulotuella, josta ei maksella eikä säästellä. Olen aivan yksin, joten mistään ei ole nurkkaa, jonne mennä muiden vaivoiksi. Remontin keskellä asuminen ei onnistu. Muuttaminen on mahdotonta.

Mitä te muut samankaltaisessa tilanteessa olleet olette tehneet? Tunnetteko kohtalotovereitani? Minä en oikein keksi kysyä muualta kuin sosiaaliviranomaisilta, eikä heitä tunnu kiinnostavan. 

(Enkä muuten ole Konalan miehen sivupersoona tai muu trolli, joten naljailujen sijasta tervetulleita ovat ideat, joita tällainen noviisi itse ei tule ajatelleeksi.)

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, kyse on siis suunnittelun alkamisesta. Meillä meni suunnittelun alkamisesta rempan alkuhetkeen reilut neljä vuotta.

Mitä? Ei kai siihen noin pitkä aika voi mennä? Oliko tuo normaalin rajoissa, vai oliko jotakin ongelmia? Jos aikajana on noin pitkä, minähän ehdin vaikka parantua ja päästä karkuun omin jaloin. :)

Ap

Ihan normaalin rajoissa. Tarvitaan monen monta yhtiökokousta (jotka ovat useiden kuukausien, ehkä puolen vuoden välein) pelkästään kiistelyyn siitä, otetaanko linjasaneeraus vai sukitus. Sitten ryhdytään miettimään rahoitusta, pyydetään lainatarjouksia, urakoitsijoilta tarjouksia, pähkäillään niitä. Kun lopulta saadaan kaikki päätettyä, pitää vielä odottaa siihen asti, että valittu firma ehtii vihdoin ottamaan oman talon remonttilistalle. Vuosia kuluu ja tupakkaa.

About noin, paitsi että nyt rakentamisen ollessa tauolla on kyllä jonoksi asti remppafirmoja (sikäli kun eivät ole vielä kaatuneet). 😎

Vierailija
62/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, pitäiskö sun murehtia vasta sitten jos ongelma on todellinen ja ajankohtainen?

Yleensä siitä kun remonttia aletaan suunnittelemaan on vielä aika pitkä aika remontin alkamiseen. Näin myös siinä tapauksessa, että joku ehdotus alkaa tyyliin huomenna. Taloyhtiö ei ole edes päättänyt remontin toteuttamisesta siinä kohdin kun suunnittelu alkaa. 

Sikäli kun remontti sitten joskus alkaa (ei kuule ole mikään itsestäänselvyys että tästä tulee yksimielisyys), mitä todennäköisimmin kyseessä on viemäreiden sukitus ja pintavetona uudet putket eikä mikään perinteinen seinien aukaisua vaativa putkiremontti. Veikkaisin että tähän on 90 % todennäköisyys ja silloin asunto on aivan täysin asuttava rempan ajan. 

Oletko vähän turhasta murehtivaa tyyppiä? 😃 Ei mitään hätää tämän kanssa. 

En sentään turhasta murehtivaa tyyppiä, mutta viime yönä en nukkunut silmällistäkään. Viime vuodet ovat olleet matkaa katastrofista toiseen, ja pahin on melkein aina käynyt toteen. Jollei ole, seuraavaksi pahin on.

Ehkei hätä ole tämän näköinen tällä kertaa. :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paiväksi raahustat johki kauppakeskukseen ja yöksi pahoinvointikeskuksen päivystykseen, siellä voit viettää viikkoja ettei kukaan sulta kysele mitään. 

Vierailija
64/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ois jos vaikka jättäis ryyps & narks touhut, ottais edes vähän vastuuta itsestään ja hakis jonkun halvan vuokrakämpän? Joo, 2km päässä hesan keskustasta niitä ei ole mutta jos ei työelämä maistu niin keskustakämppä ei ole mikään perus ihmisoikeus

Eivät kaikki ole samanlaisia narkomaaneja kuin sinä.

Vierailija
65/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus alkaa sanoilla: Linjasaneeraus on alkamassa vielä tänä vuonna. 

Tästä siis mikään ei ole totta? Ei ole tietoa tehdäänkö linjasaneeraus vai sukitus ja remonttia ei ole päätetty aloittaa eikä varsinkaan tänä vuonna. On vaan ennakkotieto asiaa aletaan suunnitella.

Ymmärrän ap et sulla on huoliajatuksia ja ne ahdistaa. Mutta ymmärrätkö nyt miksi sun piti jo aloituksessa mainita että et ole trolli? Koska helposti annat sellaisen vaikutelman. 

Siis mitä? Etkö ymmärrä lukemaasi vai mitä yrität selittää?

Vierailija
66/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus alkaa sanoilla: Linjasaneeraus on alkamassa vielä tänä vuonna. 

Tästä siis mikään ei ole totta? Ei ole tietoa tehdäänkö linjasaneeraus vai sukitus ja remonttia ei ole päätetty aloittaa eikä varsinkaan tänä vuonna. On vaan ennakkotieto asiaa aletaan suunnitella.

Ymmärrän ap et sulla on huoliajatuksia ja ne ahdistaa. Mutta ymmärrätkö nyt miksi sun piti jo aloituksessa mainita että et ole trolli? Koska helposti annat sellaisen vaikutelman. 

Siis mitä? Etkö ymmärrä lukemaasi vai mitä yrität selittää?

Taisi olla nyt sinulla se kyvyttömyys ymmärtää 😃 Luehan ketju ennen kuin viisastelet. 

Vierailija
67/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, maaseudulta ja metsistä voi löytää myös hylättyjä taloja, joihin tulee sähkö. Perikunta maksaa tai lasku menee automaattisesti jonkun hoitoon viedyn dementikkovanhuksen tililtä. Veden voi joutua hakemaan kaivosta, mutta ei se ylitsepääsemätön vaiva ainakaan kesällä."

Eivät ne talot nyt hylättyjä ole jos niihin sähkö yms tulee. Itsekin asun maaseudulla ja tiedän monia ns hylättyjä taloja, mutta ei tule mieleenkään mennä lähelläkään niitä. Ovat jonkun omaisuutta. Voivat sijaita esim jonkun peltojen vierellä ja kuulua siihen tilaan ja peltoja käydään viljelemässä. Minua on itseäni jopa epäilty varkaaksi, kun olen kerran pari jättänyt autoani eräiden ns hylättyjen (tontti aivan villiintynyt ja talo huonossa kunnossa) talojen viereen. Todellisuudessa olin vain kävelyllä ja retkellä lähiseudulla, mutta jotkut kysyivät millä asioilla olen liikkeellä. Vähän ikävää oli selitellä, mutta huomasin sen kuinka ne ränsistyneet talotkin ovat ihmeen tärkeitä joillekin. Saa olla tarkkana ettei mene lähelläkään pihaa tai jätä autoon niiden viereen. Sori ohiskin. Mietin vaan, että mitä tapahtuisi jos erehtyisi tuollaisessa asumaan. En viitsi kuvitella seurauksia. Sen verran ikäviä juttuja on jo tullut pelkän auton jättämisen ja kävelyn puolesta. 

Vierailija
68/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän alapeukutat, minä koin tämän ihan omakohtaisesti. Olin vakavasti sairas enkä saanut mistään apua, sain sairaskohtauksen johon melkein kuolin, ainoastaan senjälkeen sain apua.

Joten eläkää te uskossa kuinka teitä autetaan jos olette köyhiä ja kipeitä, ei auteta. 

En tiedä, kenelle osoitat sanasi, mutta kommentoinpa nyt.

Minä olen kokenut sen, että apua saa vasta, kun mitään ei ole jäljellä. Kirjaimellisesti mitään.

Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa apua olisi tarjolla moneen ongelmaan, jos minulla vain olisi päihdeongelma, mielenterveysongelma tai mieluiten molemmat. Ei kuitenkaan ole kumpaakaan.

Olen päätellyt, että tavallisten kansalaisten lisäksi myös sosiaalialan ihmisillä on sellainen käsitys, että kun tarpeeksi tiukka tilanne tulee, kuka tahansa löytää jonkun sukulaisen tai kaverin, jolta

Siis eikö sinulla todella ole sukulaisia vai oletko vain kadottanut yhteyden heihin? Jos vain jälkimmäinen, korjaisin asian. Yllättävän usein ihmiset haluavat auttaa. Minäkin asuin opiskeluaikana sukulaisella jota en ollut aiemmin tavannut kuin lapsena. 

Vierailija
69/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen taloon tulee aina välillä remontteja, mikäli siis halutaan pitää talo kunnossa eikä päästää sitä purkukuntoon. Jos asuu ihmisiän missä tahansa talossa, niin välillä siihen takoo pitää uusia putket, viemärit, sähköt, katto, ikkunat ja julkisivu. 

Nämä on ihan normaaleja ihmisen elämään kuuluvia asioita eikä mitään kriisejä tai katastrofeja. Ota nyt ap iisisti. 

Vierailija
70/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tästä asiasta kysyä yhdenvertaisuusvaltuutetun kantaa? Sillä ajatuksella, että jos joutuu terveydentilan takia huonompaan asemaan, jos ei pysty asumaan remontin aikana asunnossa toisin kuin terve.

Jos siis asuu vuokralla ja vuokranantaja on tarpeeksi iso toimija.

Vierailija
71/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiseen taloon tulee aina välillä remontteja, mikäli siis halutaan pitää talo kunnossa eikä päästää sitä purkukuntoon. Jos asuu ihmisiän missä tahansa talossa, niin välillä siihen takoo pitää uusia putket, viemärit, sähköt, katto, ikkunat ja julkisivu. 

Nämä on ihan normaaleja ihmisen elämään kuuluvia asioita eikä mitään kriisejä tai katastrofeja. Ota nyt ap iisisti. 

Yritän toki ottaa iisisti, ainakin nyt, kun olen kuullut muutamia asiallisia mielipiteitä siitä, että ehkä olen säikkynyt liian aikaisin. Olen lukenut remppafirmojen ja isännöitsijöiden sivuilta, että sukitus ajaisi evakkoon keskimäärin viideksi viikoksi ja täysremppa kolmeksi kuukaudeksi ja että suunnittelu veisi joitakin kuukausia.

Yhden tai kaksi normaalin katastrofin ihminen kestääkin, mutta kun vuosikausia tulee peräkkäin työttömyyttä, loukkaantumista, konkurssia ja vaikka mitä tuohon liittyvää, ja tämä putkiremontti on neljäs jättiremppa joko seinän takana tai yläpuolella tai koko ympäröivässä rakennuksessa, en oikein jaksa enää paljoa.

Ap

Vierailija
72/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukituksen vuoksi ei todellakaan tarvitse muuttaa kotoa minnekään. Muutaman päivän ajan (riippuen monennessako kerroksessa asut) on virka-aikaan vedenkäyttökielto (1 päivä/asunto + talon kerrosten määrä). Sinä aikana voi käydä vessassa taloyhtiön saunatiloissa. 

Sukitus on niin paljon helpompaa ja halvempaa ja tulokset niin hyviä, että lähes kaikki taloyhtiöt päätyvät tähän remonttitapaan. 

Murehdittavaa elämässä kyllä löytyy jos sitä haluaa harrastaa. 🌺 Elämään kuuluu niin remontteja kuin tietty määrä sairauttakin. Ei sun ap tarvi näitä meille perustella, mutta ehkä sulla olisi itsesi kanssa helpompaa jos vähän yrittäisit eroon katastrofoinnista. Hyvää kesää sinulle! 🌺

Vierailija
73/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomata, että sun asumiskulut tulee nousemaan rempan jälkeen. Putkiremppa meinaan maksaa, ja vuokranantaja haluaa omansa takaisin.

Eli kannattanee muuttaa pois.

Vierailija
74/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekään että uuvuttaa kun ap on joutunut kestämään useita naapurissa tehtäviä remontteja? 🤣 Tai sitten voisi olla onnellinen kun on elänyt pitkän elämän niin helppoa elämää, että laskee tuommoiset ongelmiksi. 

Vierailija
75/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmekään että uuvuttaa kun ap on joutunut kestämään useita naapurissa tehtäviä remontteja? 🤣 Tai sitten voisi olla onnellinen kun on elänyt pitkän elämän niin helppoa elämää, että laskee tuommoiset ongelmiksi. 

Teitä lukutaidottomia ja -haluttomia on tässä ketjussa aika monta.

Ap

Vierailija
76/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä ap jos yrität päästä jonnekin vanhainkotiin tai tuettuun asumiseen? Sitten monessa paikkaa on yli 50v vanhusten vuokra-asuntoja. Miten olisi sellainen?

50-vuotias vanhushaha!

N.20 vuotta työelämää jäljellä

Vierailija
77/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä vuokra- vai omistusasunto? Jos vuokra-asuntoon tulee putkiremppa, jossa asunnossa ei pysty remontin aikana asumaan, niin paras vaihtoehto on etsiä toinen asunto ja sitten irtisanoa nykyinen. Toki muuttoon voi joutua etsimään tekijät, mutta monella paikkakunnalla esimerkiksi jonkun seurakunnan diakoniatyö tms avustusjärjestö saattaa pitää muuttopalvelua vähävaraisille. Yleensä niissä ei ole mitään muuta maksua kuin pieni korvaus pakun polttoaineista.

Mikäli uudet vesijohdot vedetään pintavetona ja viemäriputket sukitetaan, ei asunnosta todellakaan tarvitse muuttaa mihinkään. Ainakin vuosia sitten yhden ystävän asuntoon tehtiin  noin putkiremontti, oli hän kokoajan kotona. Ehkä jonakin päivänä saattoi olla, ettei vettä saanut käyttää vaan kävi jossain muualla pesulla, muttei mitään sen kummempaa...

Vierailija
78/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sori, kuulostat ihan perusmasentuneelta:

-märehtiminen

-katastrofointi

-besserwisseröinti ja asioiden varmaksitietäminen (kuten että linjasaneeraus alkaa loppuvuodesta) koska maailmaa hahmotetaan vääristyneen linssin lävitse

-luetellaan niitä kamalia vastoinkäymisiä jotka kuulostavat normaalilta elämältä (ihminen tutkitusti kirjoittaa itse elämäntarinansa ja valitsee näkökulmansa - sinulla se on tällainen elämä lyö lekalla päähän -henkinen) 

-ilkeily, ei siksi että olisit pahantahtoinen vaan koska maailmankuva on vääristynyt ja neutraalitkin asiat tulkitaan siksi siten että muut ovat ilkeilemässä ja haluavat pahaa jne. Tämä sitten taas ylläpitää sitä masennusta 

-eristäytyminen, mitä nuo edelliset tukee ja sitten taas eristäytyminen lisää outoja ajatuksia ja bessetwisseröintiä. Huomaatko miten tässäkin ketjussa ihan normaali vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa antoi sulle palautetta ja sait korjattua virheellisiä ajatuksiasi? Tällä tavalla ihmiset toimivat. Kaikille tulee huoliajatuksia yms, mutta toisten ihmisten seura ja palaute auttaa oikaisemaan niitä tehokkaasti. 

Vierailija
79/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sori, kuulostat ihan perusmasentuneelta:

-märehtiminen

-katastrofointi

-besserwisseröinti ja asioiden varmaksitietäminen (kuten että linjasaneeraus alkaa loppuvuodesta) koska maailmaa hahmotetaan vääristyneen linssin lävitse

-luetellaan niitä kamalia vastoinkäymisiä jotka kuulostavat normaalilta elämältä (ihminen tutkitusti kirjoittaa itse elämäntarinansa ja valitsee näkökulmansa - sinulla se on tällainen elämä lyö lekalla päähän -henkinen) 

Minä tulin tänne kysymään asioita, joita en tiennyt ja joista halusin kuulla muiden akatuksia, ja sinä teet siitä ison virheen ja näemmä luonneviankin.

Sinä tiedät minun asioistani pikkuruisen murto-osan. Siltä pohjalta vähän fiksumpi osaisi olla diagnosoimatta tuntemattomia, mutta sinä tulit besserwisseröimään ja varmaksitietämään. Tottahan se munaskuita kutkuttaa eli on inhimillistä, joskin myös paljastaa vahingonilon, vai mitä?

Ap

Vierailija
80/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö linjasaneeraus tarkoita nimenomaan sitä raskaimman kautta tehtävää remonttia, jossa revitään kaikki auki? Sukitus on paljon keveämpi operaatio. Eli kumpi aapeelle nyt sitten tulee? Sukituksen aikana voi asua, perinteisen linjasaneerauksen aikana kylppärit puretaan ja käydään jossain yhteisbajamajassa.Tai muutetaan suosiolla remontin ajaksi pois.

Isännöitsijän parin rivin pituisessa ilmoituksessa mainitaan linjasaneeraus ja putkien sukittaminen. Joko eivät tiedä vielä itsekään tai sitten haluavat tarkoituksella puhua ympäripyöreästi.

Ap

Tarkoittaisikohan kuitenkin viemärien sukittamista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi