Varaton, minne pääsit linjasaneerausta pakoon?
Linjasaneeraus eli putkiremppa on alkamassa vielä tänä vuonna. Minä olen liian huonokuntoinen pärjäämään bajamajan turvin tai peseytymään naapuritalossa tai uimahallilla. Elän toimeentulotuella, josta ei maksella eikä säästellä. Olen aivan yksin, joten mistään ei ole nurkkaa, jonne mennä muiden vaivoiksi. Remontin keskellä asuminen ei onnistu. Muuttaminen on mahdotonta.
Mitä te muut samankaltaisessa tilanteessa olleet olette tehneet? Tunnetteko kohtalotovereitani? Minä en oikein keksi kysyä muualta kuin sosiaaliviranomaisilta, eikä heitä tunnu kiinnostavan.
(Enkä muuten ole Konalan miehen sivupersoona tai muu trolli, joten naljailujen sijasta tervetulleita ovat ideat, joita tällainen noviisi itse ei tule ajatelleeksi.)
Kommentit (143)
Minä irtisanoin vuokarasopimukseni ja muutin uuteen asuntoon. Ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, minulle ei tarjottu ns. väistöasuntoa remontin ajaksi. Tiedän, että joillekin voi kuulostaa rajulta ratkaisulta. Koska minulla oli luottotiedot kunnossa eikä maksuhäiriöitä vuokrien suhteen, sain uuden asunnon alle viikossa, vuokrasin sen Lumolta.
Jos olet varaton ja työtön voit hakea muuttoavustusta, sinua autetaan rahallisesti. Senjälkeen saat raavaat äijät kantamaan kamasi kunhan vain pakkaat ne valmiiksi. Normaalit vuokarasopimukset voi irtisanoa yleensä 1kk varoitusajalla.
Kannattaa myös varautua siihen, että ihmisiä ei kauheasti kiinnosta sinun ongelmasi ja hätäsi, se on ihan normaalia nykysuomessa. Saat vain senverran apua mitä pykälissä lukee ja ihan kaiken joudut tekemään itse, vaikka olisit vanha ja sairas. Joten kannattaa hoitaa asiat hyvissä ajoin eikä jättää viime tippaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa, miksi isännöitsijä on meillä kirjoittanut, että kerrostalossa voi asua vaikka on meneillään putkiremppa. Eli miten se sitten eroaa sellaisesta remontista, missä ei voikaan asua?
Teillä on varmaan tehty joku sukitus. Eri juttu kun puretaan vanhat ja uusitaan ja samalla kaikki kylppärit ja talotekniikkaa yms uusiksi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanoin vuokarasopimukseni ja muutin uuteen asuntoon. Ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, minulle ei tarjottu ns. väistöasuntoa remontin ajaksi. Tiedän, että joillekin voi kuulostaa rajulta ratkaisulta. Koska minulla oli luottotiedot kunnossa eikä maksuhäiriöitä vuokrien suhteen, sain uuden asunnon alle viikossa, vuokrasin sen Lumolta.
Jos olet varaton ja työtön voit hakea muuttoavustusta, sinua autetaan rahallisesti. Senjälkeen saat raavaat äijät kantamaan kamasi kunhan vain pakkaat ne valmiiksi. Normaalit vuokarasopimukset voi irtisanoa yleensä 1kk varoitusajalla.
Kannattaa myös varautua siihen, että ihmisiä ei kauheasti kiinnosta sinun ongelmasi ja hätäsi, se on ihan normaalia nykysuomessa. Saat vain senverran apua mitä pykälissä lukee ja ihan kaiken joudut tekemään itse, vaikka olisit vanha ja sairas. Joten kannattaa hoitaa asiat hyvissä ajoin eikä jättää viime tippaan.
Minulla ei ole mahdollisuutta löytää uutta asuntoa. Tähänkin päätyminen oli jo sellainen ajolähtö ja onnekas sattuma (ja kaaos), että toista on turha odottaa.
En ole jättänyt asioita viime tippaan. Vastikään sain ilmoituksen siitä, että remontin suunnitteleminen alkaa. Tiedän kyllä, että tilanteeni on täysin mahdoton (eli joudun tekemään vieläkin rajumpia ratkaisuja kuin sinä), mutta kyselenpä nyt ajakulukseni.
Ap
Itse muutin remontin ajaksi maaseutuasuntooni, mutta en siis ole varaton. Mutta tuli mieleen, että jos ap:llä ei ole mitään muuta mahdollisuutta, lähiseudulta tai ainakin maaseudulta voisi löytyä asumiskelpoinen autiotalo, jossa voisi majailla remontin ajan. Esimerkiksi täällä päin on paljonkin hylättyjä taloja, ja jotkut vaikuttavat edelleen sellaisilta, että niissä voisi asua ainakin muutaman kuukauden. En kuitenkaan tiedä, miten hyvin se onnistuisi talvella, mutta ehkä jokin tulisija olisi kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin remontin ajaksi maaseutuasuntooni, mutta en siis ole varaton. Mutta tuli mieleen, että jos ap:llä ei ole mitään muuta mahdollisuutta, lähiseudulta tai ainakin maaseudulta voisi löytyä asumiskelpoinen autiotalo, jossa voisi majailla remontin ajan. Esimerkiksi täällä päin on paljonkin hylättyjä taloja, ja jotkut vaikuttavat edelleen sellaisilta, että niissä voisi asua ainakin muutaman kuukauden. En kuitenkaan tiedä, miten hyvin se onnistuisi talvella, mutta ehkä jokin tulisija olisi kunnossa.
Jopas on romanttinen ajatus. Minä en kuitenkaan raihnauttani pystyisi asumaan sähköttömässä ja vedettömässä rakennuksessa päivääkään, joten autiotalomajoitus ei ole kovin toteuttamiskelpoinen idea.
Ap
Kannattaa oikeasti ruveta miettimään ihan vakavasti niitä ratkaisuja, Suomessa on sellainen meno nykyään että sinut heitetään vaikka kadulle kuolemaan jos sinusta on liikaa vaivaa remontin ajaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut ongelmistasi soititpa mihin tahansa.
Ihan vain kokemuksen rintaäänellä voin kertoa tämän, loppujen lopuksi ainoa apu mitä korkeintaan saat on kun heräät sairaalasta kun olet maannut tajuttomana jossain kadulla tai katuojassa.
Siinähän alapeukutat, minä koin tämän ihan omakohtaisesti. Olin vakavasti sairas enkä saanut mistään apua, sain sairaskohtauksen johon melkein kuolin, ainoastaan senjälkeen sain apua.
Joten eläkää te uskossa kuinka teitä autetaan jos olette köyhiä ja kipeitä, ei auteta.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän alapeukutat, minä koin tämän ihan omakohtaisesti. Olin vakavasti sairas enkä saanut mistään apua, sain sairaskohtauksen johon melkein kuolin, ainoastaan senjälkeen sain apua.
Joten eläkää te uskossa kuinka teitä autetaan jos olette köyhiä ja kipeitä, ei auteta.
En tiedä, kenelle osoitat sanasi, mutta kommentoinpa nyt.
Minä olen kokenut sen, että apua saa vasta, kun mitään ei ole jäljellä. Kirjaimellisesti mitään.
Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa apua olisi tarjolla moneen ongelmaan, jos minulla vain olisi päihdeongelma, mielenterveysongelma tai mieluiten molemmat. Ei kuitenkaan ole kumpaakaan.
Olen päätellyt, että tavallisten kansalaisten lisäksi myös sosiaalialan ihmisillä on sellainen käsitys, että kun tarpeeksi tiukka tilanne tulee, kuka tahansa löytää jonkun sukulaisen tai kaverin, jolta saa rahaa tai majapaikan. Moni varmaan löytääkin, mutta esimerkiksi minä en edes tunne ketään edes nimeltä. Paitsi putkifirman miehiä viimeistään pakkassäiden tullen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on romanttinen ajatus. Minä en kuitenkaan raihnauttani pystyisi asumaan sähköttömässä ja vedettömässä rakennuksessa päivääkään, joten autiotalomajoitus ei ole kovin toteuttamiskelpoinen idea.
Ap
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, maaseudulta ja metsistä voi löytää myös hylättyjä taloja, joihin tulee sähkö. Perikunta maksaa tai lasku menee automaattisesti jonkun hoitoon viedyn dementikkovanhuksen tililtä. Veden voi joutua hakemaan kaivosta, mutta ei se ylitsepääsemätön vaiva ainakaan kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kenelle osoitat sanasi, mutta kommentoinpa nyt.
Minä olen kokenut sen, että apua saa vasta, kun mitään ei ole jäljellä. Kirjaimellisesti mitään.
Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa apua olisi tarjolla moneen ongelmaan, jos minulla vain olisi päihdeongelma, mielenterveysongelma tai mieluiten molemmat. Ei kuitenkaan ole kumpaakaan.
Olen päätellyt, että tavallisten kansalaisten lisäksi myös sosiaalialan ihmisillä on sellainen käsitys, että kun tarpeeksi tiukka tilanne tulee, kuka tahansa löytää jonkun sukulaisen tai kaverin, jolta
Noin ne tosiaan ajattelee, siellä kuvitellaan että on olemassa tukiverkot, rahaa saa tyhjästä ja auttajia riittää jonoksi asti. Ei siinä auta mitkään selitykset, he lyövät sinua byrokratialla lujaa päähän, sen ja sen pykälän ja asetuksen mukaan et voi olla köyhä, varaton ja et voi tarvita apua. Niinkuin jo kirjoitin, nykysuomessa ei saa apua, sitä ei ymmärrä ne ihmiset jotka eivät ole joutuneet heidän kanssa tekemisiin, ihmisillä on joku outo lapsenusko kuinka Suomessa saa apua jos on hätä. Ei saa apua, uskokaa kun kerron teidät heitetään vaikka kadulle kuolemaan, ketään ei kiinnosta hätäsi tai tilanteesi.
On koettu omakohtaisesti, tämä on nykysuomi. Älkää joutuko noiden ihmisten armoille, jos vain pystytte välttämään heitä ei kiinnosta vaikka kuolisit, se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, maaseudulta ja metsistä voi löytää myös hylättyj
"Veden voi joutua hakemaan kaivosta, mutta ei se ylitsepääsemätön vaiva ainakaan kesällä."
Kyllä se minulle olisi. Usko pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa, miksi isännöitsijä on meillä kirjoittanut, että kerrostalossa voi asua vaikka on meneillään putkiremppa. Eli miten se sitten eroaa sellaisesta remontista, missä ei voikaan asua?
Meillä putkiremppa tehtiin sukituksena eikä kotoa tarvinnut olla pois kuin yhden päivän jolloin vetivät pintaputkia huoneistooni. Runkovesiputkiremontti ja kylppäriremppa oli tehty jo aiemmin ja silloin asukkaat olivat käyneet pari viikkoa suihkussa ja wc:ssä taloyhtiön saunatiloissa.
En ole enää nykyään pa, mut 12 vuotta sitten olin. Vanhan talon täysi LVI-perusparannus ja yksiö.
Asuin koko sen ajan. Vaikka siitä oli vaivaa, oli kivaakin.
Naapurini, joka on myös ystäväni, rakastui yhteen remontin työmieheen, ja ovat yhdessä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä putkiremppa tehtiin sukituksena eikä kotoa tarvinnut olla pois kuin yhden päivän jolloin vetivät pintaputkia huoneistooni. Runkovesiputkiremontti ja kylppäriremppa oli tehty jo aiemmin ja silloin asukkaat olivat käyneet pari viikkoa suihkussa ja wc:ssä taloyhtiön saunatiloissa.
Vanhempani ovat olleet kerrostalosta jo 4 kuukautta evakossa putkiremontin takia. Heinäkuussa koko talo tyhjänä ja loppuvuodesta vielä toinen rappu tyhjänä marraskuuhun asti.
Sukulaisten nurkkiin piti mennä. Onneksi ottivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa tuosta lisää? Täällä putket sukitetaan, mutta mitään muuta ei vielä ole kerrottu.
Ap
Olen samanlainen raihnainen, joskaan en yhtä varaton enkä yksinäinen kuin ap. Pääsin sukulaisen ylimääräiseen asuntoon, joka on enimmän aikaa tyhjillään.
Ap:n tilanne kuulostaa kyllä pahalta. Itse en keksi muuta ratkaisua kuin asunnon vaihtamisen. Täysin varattomia luulisi sosiaalitoimiston avustavan muutossa.
Aikaa ilmeisesti on, kun vain ryhdyt toimeen nyt heti.
Mites seurakunnan diakoniatyö, oletko sinne ollut yhteydessä? Paikallisiin auttaviin järjestöihin? Näköjään osaat käyttää nettiä, joten löydät varmaan myös tiedon siitä, mitä toimijoita paikkakunnaltasi löytyy. Olet ilmeisesti fyysisesti toimintarajoitteinen mutta alle eläkeiän - onko sairaudellesi olemassa jotain potilasjärjestöä tms johon ottaa yhteyttä?
Muutin siksi aikaa mun Monacon kämppääni.