Varaton, minne pääsit linjasaneerausta pakoon?
Linjasaneeraus eli putkiremppa on alkamassa vielä tänä vuonna. Minä olen liian huonokuntoinen pärjäämään bajamajan turvin tai peseytymään naapuritalossa tai uimahallilla. Elän toimeentulotuella, josta ei maksella eikä säästellä. Olen aivan yksin, joten mistään ei ole nurkkaa, jonne mennä muiden vaivoiksi. Remontin keskellä asuminen ei onnistu. Muuttaminen on mahdotonta.
Mitä te muut samankaltaisessa tilanteessa olleet olette tehneet? Tunnetteko kohtalotovereitani? Minä en oikein keksi kysyä muualta kuin sosiaaliviranomaisilta, eikä heitä tunnu kiinnostavan.
(Enkä muuten ole Konalan miehen sivupersoona tai muu trolli, joten naljailujen sijasta tervetulleita ovat ideat, joita tällainen noviisi itse ei tule ajatelleeksi.)
Kommentit (143)
Siis edes remontin toteutustapaa ei ole päätetty? Saati että urakoitsijaa olisi valittu? Ihan turha nyt etukäteen pelätä. Ehkäpä parannut siihen mennessä, kun remontti alkaa ja pääset haluamaasi työpaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä ap jos yrität päästä jonnekin vanhainkotiin tai tuettuun asumiseen? Sitten monessa paikkaa on yli 50v vanhusten vuokra-asuntoja. Miten olisi sellainen?
Minä en millään kriteereillä sovi noihin vaihtoehtoihin. Enkä kyllä haluaisikaan sopia. Haluaisin parantua ja päästä töihin. Sitä paitsi viisikymppiset eivät ole vanhuksia, vaikka joissakin pykälissä niin seisookin.
Ap
Tiedän ap, ettei viisikymppinen ole vanhus. Olen itse yli viisikymppinen. Täällä vaan tuolta saa halpoja, pieniä yksiöitä vuokrata esim muutamaksi kuukaudeksi. En tiedä, jos sinun paikkakunnallasi ei sellaisia sitten ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanoin vuokarasopimukseni ja muutin uuteen asuntoon. Ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, minulle ei tarjottu ns. väistöasuntoa remontin ajaksi. Tiedän, että joillekin voi kuulostaa rajulta ratkaisulta. Koska minulla oli luottotiedot kunnossa eikä maksuhäiriöitä vuokrien suhteen, sain uuden asunnon alle viikossa, vuokrasin sen Lumolta.
Jos olet varaton ja työtön voit hakea muuttoavustusta, sinua autetaan rahallisesti. Senjälkeen saat raavaat äijät kantamaan kamasi kunhan vain pakkaat ne valmiiksi. Normaalit vuokarasopimukset voi irtisanoa yleensä 1kk varoitusajalla.
Kannattaa myös varautua siihen, että ihmisiä ei kauheasti kiinnosta sinun ongelmasi ja hätäsi, se on ihan normaalia nykysuomessa. Saat vain senverran apua mitä pykälissä lukee ja ihan kaiken joudut tekemään itse, vaikka olisit vanha ja sairas. Joten kannattaa hoitaa asiat hyvissä ajoin eikä jättää viime tippaan.
Nyt on pakko oikoa kirjoitustasi. Ei ole missään tapauksessa varmaa, että Kela tai sosiaalitoimisto myöntää minkäänlaista muuttoavustusta. Jos myöntääkin, niin summa on korkeintaan 80-150 euroa, joka riittää korvaamaan muuttoauton vuokran sekä kilometri- ja polttoainekulut. Sillä summalla ei muuttomiehiä saa.
Vierailija kirjoitti:
No tämä ap on taas näitä, joille mikään ei käy. Ei voi tehdä sitä eikä tätä, eikä varsikaan ottaa selvää sieltä, missä asiasta tiedettäisiin. Kyseessä ns. porvoolainen sukitus.
Jospa sinä sitten menisit johonkin itsellesi sopivampaan keskusteluun. Johonkin sellaiseen, jossa kaikki on ihanan yksinkertaista ja johon sinullakin on jotain annettavaa.
Ap
Teltta majoitus on kesällä varteenotettava vaihtoehto ja hengität samalla raikasta ilmaa.
Kysy seurakunnilta! Hengellisillå yhteisöillä on myös eräänlaista tilapäistä majoitusta tarjolla, ellet karsasta kristillisyyttä ja auttavia ihmisiä.
Miten ois jos vaikka jättäis ryyps & narks touhut, ottais edes vähän vastuuta itsestään ja hakis jonkun halvan vuokrakämpän? Joo, 2km päässä hesan keskustasta niitä ei ole mutta jos ei työelämä maistu niin keskustakämppä ei ole mikään perus ihmisoikeus
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, kyse on siis suunnittelun alkamisesta. Meillä meni suunnittelun alkamisesta rempan alkuhetkeen reilut neljä vuotta.
Mitä? Ei kai siihen noin pitkä aika voi mennä? Oliko tuo normaalin rajoissa, vai oliko jotakin ongelmia? Jos aikajana on noin pitkä, minähän ehdin vaikka parantua ja päästä karkuun omin jaloin. :)
Ap
Jos remonttia vasta suunnitellaan, voi mennä vielä pitkään ennen kuin se alkaa. Vuosi, ehkä kaksikin. Kuntosi voi parantua sinä aikana, tai sitten pääset lopullisesti vaivoistasi. Joka tapauksessa kannattaa pitää silmät auki, avautuisiko joku sopiva vuokrakämppä.
Meillekin tuotiin sukituksen ajaksi pieni kemiallinen wc. Jos tällaista ei yrityksen puolesta anneta, kompostoivia pönttöjä löytyy melko halvalla, tai sitten kehittelet itse kannellinen ämpäri ja kuivike viritelmän. Remppatyypit eivät olleet huoneistossa koko aikaa (välillä tuntuivat pitävän kolmen tunnin ruokatunteja), joten wc-käynnit onnistuvat kyllä. Parempi tietysti, jos sen saa suljetun oven taakse esim. makkariin tai vaatehuoneeseen.
Peseytymisen voit hoitaa repimällä vanhoista pyyhkeistä pieniä rättejä, jotka kostutat. (Vettä täytyy tietysti varata tonkkiin) Hygienia kärsii, joo, mutta jos pystyt edes kerran viikossa raahautumaan sinne kellariin tai naapuritaloon suihkuun, niin tolla pärjää pitkälle.
Pyykinpesu on tietty ongelma. Alat nyt jo haalimaan halpoja vaatteita, että pärjäät pari kuukautta pesemättä pyykkiä?
Mutta myönnetään, vaikea uskoa että ihminen joka on fyysisesti niin sairas ettei pysty poistumaan asunnostaan, ei saisi mitään apua. Pystytkö itse peseytymään ja hoitamaan wc-asiat, viemään roskat, laittamaan ruuat yms vai käykö sinulla avustaja usean kerran päivässä?
Lähde Hare Khrisnaksi niiden asuinyhteisöön.
Tuota, pitäiskö sun murehtia vasta sitten jos ongelma on todellinen ja ajankohtainen?
Yleensä siitä kun remonttia aletaan suunnittelemaan on vielä aika pitkä aika remontin alkamiseen. Näin myös siinä tapauksessa, että joku ehdotus alkaa tyyliin huomenna. Taloyhtiö ei ole edes päättänyt remontin toteuttamisesta siinä kohdin kun suunnittelu alkaa.
Sikäli kun remontti sitten joskus alkaa (ei kuule ole mikään itsestäänselvyys että tästä tulee yksimielisyys), mitä todennäköisimmin kyseessä on viemäreiden sukitus ja pintavetona uudet putket eikä mikään perinteinen seinien aukaisua vaativa putkiremontti. Veikkaisin että tähän on 90 % todennäköisyys ja silloin asunto on aivan täysin asuttava rempan ajan.
Oletko vähän turhasta murehtivaa tyyppiä? 😃 Ei mitään hätää tämän kanssa.
Au pairiksi tai vapaaehtoiseksi ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen raihnainen, joskaan en yhtä varaton enkä yksinäinen kuin ap. Pääsin sukulaisen ylimääräiseen asuntoon, joka on enimmän aikaa tyhjillään.
Ap:n tilanne kuulostaa kyllä pahalta. Itse en keksi muuta ratkaisua kuin asunnon vaihtamisen. Täysin varattomia luulisi sosiaalitoimiston avustavan muutossa.
Aikaa ilmeisesti on, kun vain ryhdyt toimeen nyt heti.
Jos siis sukitus niin on toivoa ettei tarvitse muuttaa mihinkään. Päivän parin muualla asumiseen kannattaa tarvittaessa kysyä apua kunnalta, seurakunnalta, Pelastusarmeijalta, jostain muualtakin varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Siis edes remontin toteutustapaa ei ole päätetty? Saati että urakoitsijaa olisi valittu? Ihan turha nyt etukäteen pelätä. Ehkäpä parannut siihen mennessä, kun remontti alkaa ja pääset haluamaasi työpaikkaan?
Juuri tuota kirjoitin äsken vastaukseksi toiseen kommenttiin. Olen luullut, että tällaiset remontit aloitetaan viimeistään 6-8 kuukauden kuluessa tarjouskilpailusta. Entisen kotini taloyhtiössä päätökset tehtiin ja remontit saatiin käyntiin ihan eri tahdissa. En tullut edes ajatelleeksi, että aikataulu voisi olla noin tahmea. Ehkä ensi yönä saan nukutuksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, kyse on siis suunnittelun alkamisesta. Meillä meni suunnittelun alkamisesta rempan alkuhetkeen reilut neljä vuotta.
Mitä? Ei kai siihen noin pitkä aika voi mennä? Oliko tuo normaalin rajoissa, vai oliko jotakin ongelmia? Jos aikajana on noin pitkä, minähän ehdin vaikka parantua ja päästä karkuun omin jaloin. :)
Ap
Ihan normaalin rajoissa. Tarvitaan monen monta yhtiökokousta (jotka ovat useiden kuukausien, ehkä puolen vuoden välein) pelkästään kiistelyyn siitä, otetaanko linjasaneeraus vai sukitus. Sitten ryhdytään miettimään rahoitusta, pyydetään lainatarjouksia, urakoitsijoilta tarjouksia, pähkäillään niitä. Kun lopulta saadaan kaikki päätettyä, pitää vielä odottaa siihen asti, että valittu firma ehtii vihdoin ottamaan oman talon remonttilistalle. Vuosia kuluu ja tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan normaalin rajoissa. Tarvitaan monen monta yhtiökokousta (jotka ovat useiden kuukausien, ehkä puolen vuoden välein) pelkästään kiistelyyn siitä, otetaanko linjasaneeraus vai sukitus. Sitten ryhdytään miettimään rahoitusta, pyydetään lainatarjouksia, urakoitsijoilta tarjouksia, pähkäillään niitä. Kun lopulta saadaan kaikki päätettyä, pitää vielä odottaa siihen asti, että valittu firma ehtii vihdoin ottamaan oman talon remonttilistalle. Vuosia kuluu ja tupakkaa.
Ja sitten on edellytyksenä myös se että löytyy taho mikä myöntää lainaa siihen putkiremonttiin eli pitää olla sellaiset osakkeenomistajat sellaisessa talossa että lainanantaja uskoo saavansa lainansa takaisin muodossa tai toisessa.
Aloitus alkaa sanoilla: Linjasaneeraus on alkamassa vielä tänä vuonna.
Tästä siis mikään ei ole totta? Ei ole tietoa tehdäänkö linjasaneeraus vai sukitus ja remonttia ei ole päätetty aloittaa eikä varsinkaan tänä vuonna. On vaan ennakkotieto asiaa aletaan suunnitella.
Ymmärrän ap et sulla on huoliajatuksia ja ne ahdistaa. Mutta ymmärrätkö nyt miksi sun piti jo aloituksessa mainita että et ole trolli? Koska helposti annat sellaisen vaikutelman.
Onko sinulla ap ketään sukulaista, jonka luona voisit asua pahimman eli ainakin pari viikkoa?
Me asuimme lapsiperheenä perinteisen putkiremontin ajan asunnossa, oli se kyllä kamalaa. Pahin oli, kun timanttiporasivat betonia ilman, että oli laitettu pölysuojausta, koko asunto oli sitten betonipölyn peitossa. Pölyä riitti muutenkin, lapsi sai aika pahan silmävaivan, verkkokalvo jotenkin vahingoittui pölystä ja piti käydä monta kertaa silmälääkärissä.
Jos vaan mahdollisuus, niin lähtisin muualle, mutta kyllähän noissa aina joitain ihmisiä asuu remontin keskelläkin.