Varaton, minne pääsit linjasaneerausta pakoon?
Linjasaneeraus eli putkiremppa on alkamassa vielä tänä vuonna. Minä olen liian huonokuntoinen pärjäämään bajamajan turvin tai peseytymään naapuritalossa tai uimahallilla. Elän toimeentulotuella, josta ei maksella eikä säästellä. Olen aivan yksin, joten mistään ei ole nurkkaa, jonne mennä muiden vaivoiksi. Remontin keskellä asuminen ei onnistu. Muuttaminen on mahdotonta.
Mitä te muut samankaltaisessa tilanteessa olleet olette tehneet? Tunnetteko kohtalotovereitani? Minä en oikein keksi kysyä muualta kuin sosiaaliviranomaisilta, eikä heitä tunnu kiinnostavan.
(Enkä muuten ole Konalan miehen sivupersoona tai muu trolli, joten naljailujen sijasta tervetulleita ovat ideat, joita tällainen noviisi itse ei tule ajatelleeksi.)
Kommentit (143)
En mihinkään. asuin 30m2 yksiössä, jossa tehtiin putkiremppa koko taloon. minun asuntoni ainoaan huoneeseen tehtiin rimasta ja muovikalvosta seinä, jonka takana kaikki omaisuuteni oli remontin ajan. Remontti kesti koko talossa noin 3kk, joista about kuukauden ajan tehtiin töitä minun rapussani. asuin alimmassa kerroksessa, ja timanttiporaukset aloitettiin ylimmän (4krs) asunnoista, edeten alaspäin. omalle kohdalle tullessa olin jo "tottunut" remontin ääniin, ja onnistuin jopa nukkumaan samalla kun asuntoni vessassa oli poraus käynnissä. Ajattelin, että kyllä tämän kestää, kun saa sitten kivemman asunnon jossa asua. mutta kuinkas ollakaan, mun vuokrasopparia ei enää jatkettu remontin valmistumisen jälkeen ja jäin täysin tyhjän päälle. että f*ck TVA, en asuisi teillä enää ikinä vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin asuntoa. vaativat myös maksamaan täyttä vuokraa remontin ajalta, mutta en vieläkään ole saanut remontista johtuvan vuokranalennuksen erotusta itselleni, vaikka näistä tapahtumista on jo kymmenen vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En mihinkään. asuin 30m2 yksiössä, jossa tehtiin putkiremppa koko taloon. minun asuntoni ainoaan huoneeseen tehtiin rimasta ja muovikalvosta seinä, jonka takana kaikki omaisuuteni oli remontin ajan. Remontti kesti koko talossa noin 3kk, joista about kuukauden ajan tehtiin töitä minun rapussani. asuin alimmassa kerroksessa, ja timanttiporaukset aloitettiin ylimmän (4krs) asunnoista, edeten alaspäin. omalle kohdalle tullessa olin jo "tottunut" remontin ääniin, ja onnistuin jopa nukkumaan samalla kun asuntoni vessassa oli poraus käynnissä. Ajattelin, että kyllä tämän kestää, kun saa sitten kivemman asunnon jossa asua. mutta kuinkas ollakaan, mun vuokrasopparia ei enää jatkettu remontin valmistumisen jälkeen ja jäin täysin tyhjän päälle. että f*ck TVA, en asuisi teillä enää ikinä vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin asuntoa. vaativat myös maksamaan täyttä vuokraa remontin ajalta, mutta en vieläkään ole saanut remontista johtuvan vuokranalennuksen erotust
Vuokranantajilla on paljon valtaa vuokralaisen elämään, ja jos vuokralainen tiedetään rahattomaksi, vielä enemmän. Minun edellisessä asuinpaikassani tehtiin perusteellista remonttia koko rakennukseen yhdeksän kuukautta. Työaika oli 6.30-18.30 kuutena päivänä viikossa. Puoli vuotta rakennus oli muovitettuna, ja myös ikkunat teipattiin kiinni. Kuulosuojaimista huolimatta sain kuulovaurion toiseen korvaani. Keskusteluyrityksiäni vuokranalennuksesta kuunneltiin kyllä ("joo joo totta kai se on ikävää"), mutta vuokraa ei alennettu. Remontin jälkeen asunto myytiin, ja minun oli lähdettävä. Lähdöstä on reilut puoli vuotta, enkä oikein jaksaisi aloittaa kaikkea alusta.
Ap
Varaa aika sosiaalitoimistoon (tai vammaispalveluun, jos olet oikeutettu). Ehkä se sossuntäti saa neuvoteltua sulle vuokranalennuksen remontin ajaksi. Ja auttaa hakemaan kelasta vuokratukea.
Jos olet vuokralaisena, niin uutta vuokra-asuntoa vaan hakemaan. Se sossuntäti voi siinäkin auttaa.
Jos et saa uutta vuokrakämppää, niin sun vaihtoehdot on kodittomuus tai bajamaja pihalla. Jos se bajamaja ei fyysisesti onnistu (niitäkin on inva versioita), niin sitten vaan kodittomaksi ja yömajaan.
Ap, tietääkö vuokranantajasi kuntosi? Minusta voisit hänelle suoraan sanoa, että et pysty asumaan asunnossa putkiremontin ajan, ja pyytää lykkäystä/maksuaikaa, jos hän haluaa periä siltä ajalta kuitenkin vuokran. Tästä varmaan pitää jutella myös sosiaalitoimen kanssa, kun olet toimeentulotuella. Sitten selvität kauanko remppa kestää ja kyselet netissä vuokrataan-palstoilla, että olisiko jollakulla sopivasti airbnb-tyyppinen kalustettu asunto vapaana siksi aikaa ja paljonko siitä pyydetään. Näin me teimme kun oma kylppäriremppamme oli ajankohtainen. Sitten keräät henkilökohtaiset kamasi kasaan ja kysyt netistä, voisiko joku ystävällisesti kuljettaa sinut ja tavarasi väliaikaisasuntoon. Ihmiset auttavat yllättävän mielellään, kun vaan rohkaistuu pyytämään.
Entinen työkaveri laittoi ilmoituksia kaikkialle ja nuutti toisen kollegan luo. Maksoi muutaman satasen per kk vuokraa.
Ystäväni muutti ystävänsä mökille ja yks tuttu muutti työkaverin pojan asuntoon. Pojalla on lemmikkieläimiä, jotain gekkoja ja käärme.
Poika pääsi kk reissuun, kun löytyi joku lemmikkieläimille hoitamaan ruuat.
Jäin asuntoon, bajamajaa ei ollut, mutta viereisen kerrostalon (samaa taloyhtiötä) saunatiloja sai käyttää peseytymiseen ja vessassa käymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika sosiaalitoimistoon (tai vammaispalveluun, jos olet oikeutettu). Ehkä se sossuntäti saa neuvoteltua sulle vuokranalennuksen remontin ajaksi. Ja auttaa hakemaan kelasta vuokratukea.
Jos olet vuokralaisena, niin uutta vuokra-asuntoa vaan hakemaan. Se sossuntäti voi siinäkin auttaa.
Jos et saa uutta vuokrakämppää, niin sun vaihtoehdot on kodittomuus tai bajamaja pihalla. Jos se bajamaja ei fyysisesti onnistu (niitäkin on inva versioita), niin sitten vaan kodittomaksi ja yömajaan.
Sossuntädit eivät kyllä ole mitään vuokraneuvottelijoita tai asunnonvälittäjiä. Aloittaja osaa itse käyttää nettiä ja hakea halutessaan uutta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelmana? Ei se nyt iäisyyksiä kestä se remontti. Vesipulloja kaupasta tarpeeksi, niin saa juotavaa. Sitten on se vessassa käyminen. Isommilla tarpeilla voi kai käydä jossain bajamajassa yhtiön ulkona? Pienemmälle hädälle sitten sanko vaan. Onhan se kurjaa, mutta kyllä siitä selviää. En ymmärrä ihan mikä on ongelma.
Mikäkö ongelmana? Ensinnäkin se, että sinä et ole lukenut ketjua ollenkaan, joten tarjoat ratkaisua, joka on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton.
Ap
Olen lukenut ketjun enkä ymmärrä, etkö sinä ihan normaali aikuinen ihminen kykene juomaan pullovettä ja käymään tarpeilla hetken aikaa edellä mainitulla tavalla. Jos et ole edes töissä, niin aikaa on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelmana? Ei se nyt iäisyyksiä kestä se remontti. Vesipulloja kaupasta tarpeeksi, niin saa juotavaa. Sitten on se vessassa käyminen. Isommilla tarpeilla voi kai käydä jossain bajamajassa yhtiön ulkona? Pienemmälle hädälle sitten sanko vaan. Onhan se kurjaa, mutta kyllä siitä selviää. En ymmärrä ihan mikä on ongelma.
Mikäkö ongelmana? Ensinnäkin se, että sinä et ole lukenut ketjua ollenkaan, joten tarjoat ratkaisua, joka on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton.
Ap
Olen lukenut ketjun enkä ymmärrä, etkö sinä ihan normaali aikuinen ihminen kykene juomaan pullovettä ja käymään tarpeilla hetken aikaa edellä mainitulla tavalla. Jos et ole edes töissä, niin aikaa on kyllä.
Kommentti numero 85.
Ap
Olisiko tämä se hetki, kun voit perustellusti saada paikan palvelutalossa tai senioriasuntolassa?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tämä se hetki, kun voit perustellusti saada paikan palvelutalossa tai senioriasuntolassa?
Ei ole syytä. Pärjään ihan hyvin, kunhan vain asuintilat ovat normaalit eli WC ja pesutilat toimivat.
Odottelen pääsyä lääkärille, jotta huimauksen syy selviäisi. Jos se saadaan parannetuksi, tilanne on jo ihan toinen. Minun tarkoitukseni on päästä vielä töihin, joten jätän mielelläni palvelutalot niille, jotka oikeasti tarvitsevat niitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa, miksi isännöitsijä on meillä kirjoittanut, että kerrostalossa voi asua vaikka on meneillään putkiremppa. Eli miten se sitten eroaa sellaisesta remontista, missä ei voikaan asua?
Isännöitsijä voi valehdella mitä haluaa. Työmaamestari sanoi suoraan, että asuminen rempan aikana lähes mahdotonta. Suositteli painumaan vaikka mökille siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa, miksi isännöitsijä on meillä kirjoittanut, että kerrostalossa voi asua vaikka on meneillään putkiremppa. Eli miten se sitten eroaa sellaisesta remontista, missä ei voikaan asua?
Isännöitsijä voi valehdella mitä haluaa. Työmaamestari sanoi suoraan, että asuminen rempan aikana lähes mahdotonta. Suositteli painumaan vaikka mökille siksi aikaa.
Juurikin putkiremontin aikaan mahdotonta lähes. Et voi peseytyä ja ukot ramppaa milloin lystäävät. Olivat jopa jättäneet asuntomme oven auki yöksi kun olimme ollet asunnosta yön poissa. Havaitsin tämän, kun kävin aikaisi aamulla hakemassa postit.
Hotelliin asumaan. Kysy voisiko saada maksusitoumuksen sossusta tai maksaa säästyneillä vuokrarahoilla hotellihuone.
Löytyy varmasti halpoja hotelleja ja soittamalla voi tiedustella voisiko saada alennusta pitkästä majoituksesta. Monesta saa. Ei tarvitse muuttaa. Kun löytyy sänky, vessa, suihku, vedenkeitin, mikro ja jääkaappi niin pärjää jonkun aikaa hyvin.
Ap, menee vähän asian sivusta, mutta onko huimaustasi tutkittu? Voisiko kyseessä olla asentohuimaus? Siihen löytyy netistä ohjeet Epleyn ja Lempertin manöövereihin, joilla tilannetta voi helpottaa. Toivottavasti apua löytyy.
Terv. eräs viime yönä asentohuimaukseen herännyt
Vierailija kirjoitti:
Ap, menee vähän asian sivusta, mutta onko huimaustasi tutkittu? Voisiko kyseessä olla asentohuimaus? Siihen löytyy netistä ohjeet Epleyn ja Lempertin manöövereihin, joilla tilannetta voi helpottaa. Toivottavasti apua löytyy.
Terv. eräs viime yönä asentohuimaukseen herännyt
En ihmettelisi, jos tuokin olisi tullut vaivoiksi. "Asentohuimaus iskee helposti huonosti nukuttujen öiden tai stressiputken jälkeen." Jälkimmäistä on riittänyt. Uskaltaakohan noita hoitokeinoja kokeilla? Ei kai noilla haittaa voi aiheuttaa, kun periaatteessahan tuo on "vain" sängyssä pyörimistä.
Ap
Kuinka huonosti kävisi, jos löisi kaiken ihan läskiksi ja jättäisi jo nyt vuokrat maksamatta (vuokrarahat jemmaan), ja jäisi odottelemaan häätöä. Olisiko sosiaaliviranomaiset silloin velvollisia auttamaan, jos on esittää tuomioistuimessa vahvistettu häätö?
Tuo olisi pienen vuokranantajan kannalta tietysti ikävää, joten voisi ensin kysellä että järjestääkö tilalle asumiskelpoisen asunnon.
Asuin 3 pienen lapsen kanssa remontin keskellä. Pienin oli 1 v. Viemärit sukitettiin, muut putket vedettiin uusina, kylppäri ja vessa laitettiin kokonaan uusiksi. Vaatihan se mielikuvitusta, mutta selvittiin. Pesin pyykit muualla, suihkussa käytiin muualla, mikrossa valmisruokaa, kyläiltiin ja ulkoiltiin päivällä. Meteliä oli 8-16 suunnilleen ja osa työvaiheista ei tuota ns kovaa meteliä.
Asuin putkiremontin keskellä. Kävin talon yhteisessä saunatilassa suihkussa ja vessassa kotona ollessani. Makkarin ovi oli kiinni ja edessä muovi ettei sinne päässyt paljoa pölyä ja likaa, muovi aina yöksi pois että pääsin nukkumaan.
Ja oli siis ihan kunnollinen putkiremontti eikä mikään sukitus, sukitus tehtiin noin 6 vuotta sitten, asuin silloinkin sen keskellä. 2 vuotta sitten tehtiin tämä kunnollinen putkiremontti.
Sukituksen aikana voi asua. Jos kunnon remppa, muutat siksi aikaa yhden kassin kanssa tilapäisasuntoon ja maksat vain sinne vuokran. Etsi asunto, jonka asukas on vaihdossa tms.