Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaton, minne pääsit linjasaneerausta pakoon?

Vierailija
13.06.2024 |

Linjasaneeraus eli putkiremppa on alkamassa vielä tänä vuonna. Minä olen liian huonokuntoinen pärjäämään bajamajan turvin tai peseytymään naapuritalossa tai uimahallilla. Elän toimeentulotuella, josta ei maksella eikä säästellä. Olen aivan yksin, joten mistään ei ole nurkkaa, jonne mennä muiden vaivoiksi. Remontin keskellä asuminen ei onnistu. Muuttaminen on mahdotonta.

Mitä te muut samankaltaisessa tilanteessa olleet olette tehneet? Tunnetteko kohtalotovereitani? Minä en oikein keksi kysyä muualta kuin sosiaaliviranomaisilta, eikä heitä tunnu kiinnostavan. 

(Enkä muuten ole Konalan miehen sivupersoona tai muu trolli, joten naljailujen sijasta tervetulleita ovat ideat, joita tällainen noviisi itse ei tule ajatelleeksi.)

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin remontin ajaksi maaseutuasuntooni, mutta en siis ole varaton. Mutta tuli mieleen, että jos ap:llä ei ole mitään muuta mahdollisuutta, lähiseudulta tai ainakin maaseudulta voisi löytyä asumiskelpoinen autiotalo, jossa voisi majailla remontin ajan. Esimerkiksi täällä päin on paljonkin hylättyjä taloja, ja jotkut vaikuttavat edelleen sellaisilta, että niissä voisi asua ainakin muutaman kuukauden. En kuitenkaan tiedä, miten hyvin se onnistuisi talvella, mutta ehkä jokin tulisija olisi kunnossa.

Ihanan turvallista asumista. Ap siellä sitten huonosti liikkuvana kaikenlaisten kulkijoiden ja sään armoilla.

Vierailija
102/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys terveyskeskukseen tai päivystykseen. Liioittelet oireesi ja yrität päästä tkn tai sairaalan vuodeosastolle, tekeydyt mielisairaaksi tai valehtelet olevasi päihderiippuvainen ja tarvitsevasi katko- ja päihdekuntoutuspaikan. Tai valehtelet että sinua pahoinpidellään ja hakeudut turvakotiin.

Tai sitten asut siellä remontin keskellä ja hankit saavin/saaveja, mihin teet tarpeesi.

Vettä ja pesulappuja varastoon, jotta voit puhdistautua. Saaveja likavettä varten (tai viskaat ikkunasta ulos).

Tai vaipat + pesulappuja.

Aina voi myös kysyä seurakunnalta tai vaikka paikkakunnan facebook ryhmästä apua. Ties vaikka löytyisi ihan ilmaiseksi joku väliaikaismajoitus, joltain hyväsydämiseltä ihmiseltä. Harvoin kai nuo remontit kuitenkaan niin kauaa kestävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt oletko oikeutettu tuettuun asumiseen? Kuulostaa pahalta tuo ettet pysty kolmea minuuttiakaan istumaan. Jos myös pyörtyilet jatkuvasti tai jopa päivittäin, on vaarallista asua yksin. Yleensä ei toki pyörtyessä käy mitenkään, mutta jos yhden kerran lyöt pääsi ja saat kallovamman, niin löydetäänkö sinut milloin?

Tai jos pärjäätkin nykyasunnossa, niin eikö kotisairaanhoidon olisi hyvä kerran päivässä tarkistaa että kaikki OK? Nykyään tämän voi tehdä etäyhteydellä, joten ei tarkoita että joku vieras ihminen käy joka päivä kylässä. 

En pyörtyile, koska osaan mennä ajoissa makuulle vetämään henkeä. Ulkosalla ei kuitenkaan voi mennä makuulle, joten tässä on syy sille, miksen uskalla poistua asunnostani. Olisi tietysti kiva tietää, mikä tämän rajun huimauksen aiheuttaa, mutta se ei kiinnostanut edellistäkään lääkäriä.

Edellisen asuinpaikkakuntani sosiaalitoimi kartoitti kaikki mahdolliset apukeinot, mutta olen kerta kaikkiaan väliinputoaja: yhtäältä liian sairas, toisaalta liian terve. Koska kaiken lisäksi olen työtön työnhakija, kaikki on astetta mutkikkaampaa. Tuolla aiemmin jo mainitsin, että kaikenlaista jeesiä olisi tarjolla, jos olisin mielenterveys- tai päihdeongelmainen, mutta sitä en ole. Nyt vain kiltisti odotellaan seuraavan lääkärin tapaamista.

Ap

Vierailija
104/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia, voit kysyä taloyhtiön hallitukselta pysyvätkö järjestämään tilapäisasunnon muuttoineen, kulut korvat sitten yhtiövastikkeessa.  En tosin tiedä miten varattomana ja työelämän ulkopuolella pystyy kustantamaan remonttilainan, linjasaneeraukseen tulee muutakin kuin taloyhtiölaina. Asunto menee siinä tapauksessa vakuutena pankille, sijainnista riippuu kelpuuttavatko. Sanoisin että myynti edessä

Vierailija
105/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteys terveyskeskukseen tai päivystykseen. Liioittelet oireesi ja yrität päästä tkn tai sairaalan vuodeosastolle, tekeydyt mielisairaaksi tai valehtelet olevasi päihderiippuvainen ja tarvitsevasi katko- ja päihdekuntoutuspaikan. Tai valehtelet että sinua pahoinpidellään ja hakeudut turvakotiin.

Tai sitten asut siellä remontin keskellä ja hankit saavin/saaveja, mihin teet tarpeesi.

Vettä ja pesulappuja varastoon, jotta voit puhdistautua. Saaveja likavettä varten (tai viskaat ikkunasta ulos).

Aina voi myös kysyä seurakunnalta tai vaikka paikkakunnan facebook ryhmästä apua. Ties vaikka löytyisi ihan ilmaiseksi joku väliaikaismajoitus, joltain hyväsydämiseltä ihmiseltä. Harvoin kai nuo remontit kuitenkaan niin kauaa kestävät.

Luettelitkin siinä pitkän listan seikkoja, joilla ihmisen elämästä saa irrotetuksi viimeisetkin kunnian ja arvokkuuden rippeet.

Ao

Vierailija
106/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän alapeukutat, minä koin tämän ihan omakohtaisesti. Olin vakavasti sairas enkä saanut mistään apua, sain sairaskohtauksen johon melkein kuolin, ainoastaan senjälkeen sain apua.

Joten eläkää te uskossa kuinka teitä autetaan jos olette köyhiä ja kipeitä, ei auteta. 

En tiedä, kenelle osoitat sanasi, mutta kommentoinpa nyt.

Minä olen kokenut sen, että apua saa vasta, kun mitään ei ole jäljellä. Kirjaimellisesti mitään.

Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa apua olisi tarjolla moneen ongelmaan, jos minulla vain olisi päihdeongelma, mielenterveysongelma tai mieluiten molemmat. Ei kuitenkaan ole kumpaakaan.

Olen päätellyt, että tavallisten kansalaisten lisäksi myös sosiaalialan ihmisillä on sellainen käsitys, että kun tarpeeksi tiukka tilanne tulee, kuka ta

Jankuti jankuti jankuti. Aikuinen ihminen avuton kuin sylivauva, mitään ei kykene itse tekemään. 

Vierailija
107/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelitkin siinä pitkän listan seikkoja, joilla ihmisen elämästä saa irrotetuksi viimeis

No sitten kupsahdat sinne. Olet niin sairas ja avuton ja surkea, että mitä iloa sinulle elämisestä on? Etanatkin ovat aktiivisempia.

Vierailija
108/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

o sori, kuulostat ihan perusmasentuneelta:

-märehtiminen

-katastrofointi

-besserwisseröinti ja asioiden varmaksitietäminen (kuten että linjasaneeraus alkaa loppuvuodesta) koska maailmaa hahmotetaan vääristyneen linssin lävitse

-luetellaan niitä kamalia vastoinkäymisiä jotka kuulostavat normaalilta elämältä (ihminen tutkitusti kirjoittaa itse elämäntarinansa ja valitsee näkökulmansa - sinulla se on tällainen elämä lyö lekalla päähän -henkinen) 

-ilkeily, ei siksi että olisit pahantahtoinen vaan koska maailmankuva on vääristynyt ja neutraalitkin asiat tulkitaan siksi siten että muut ovat ilkeilemässä ja haluavat pahaa jne. Tämä sitten taas ylläpitää sitä masennusta 

-eristäytyminen, mitä nuo edelliset tukee ja sitten taas eristäytyminen lisää outoja ajatuksia ja bessetwisseröintiä. Huomaatko miten tässäkin ketjussa ihan normaali vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa antoi sulle palautetta ja sait korjattua virheellisiä ajatuksiasi? Tällä tavalla ihmiset toimivat. Kaikille tulee huoliajatuksia yms, mutta toisten ihmisten seura ja palaute auttaa oikaisemaan niitä tehokkaasti. 

Tämä kommentti. Tämä niin täsmälleen.

Omasta puolestani lisään, että en tiedä, onko tuomasennusta. ap on niin sietämätön persoona, ettei ihme, ettei kukaan halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Millään tavalla ap ei aio itseään kehittääkään.

Vierailija
109/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, suunsoittajat ja kyökkipsykologit ovat saapuneet.

Ap

Vierailija
110/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vamma estää käymästä yhteisvessassa, jos kuitenkin muuten pystyy asunnon ulkopuolella liikkumaan? Eihän se mukavaa ole, mutta asennevamma tässä vähän haiskahtaa. Ja sukituksen takia on turha huolehtia, se on aika pieni remppa verrattuna perinteiseen.

En pysty liikkumaan asunnon ulkopuolella ollenkaan. Kyseessä on fyysinen vamma, ei asennevamma.

Ap

Silloin sinulla on varmaan hoitokontakti johonkin? Kai sinua joku taho käy avustamassa? Kysy sieltä neuvoa.

ei kettu näitä vastauksia. Olen eri, mutta minulla kans fyysinen vamma estää lähestulkoon kaiken. Tänä päivänä osa potilaista jätetään surutta oman onnensa nojaan. Piste.

Vierailija
111/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt omistus- vai vuokra-asunnosta? 

Vierailija
112/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia, voit kysyä taloyhtiön hallitukselta pysyvätkö järjestämään tilapäisasunnon muuttoineen, kulut korvat sitten yhtiövastikkeessa.  En tosin tiedä miten varattomana ja työelämän ulkopuolella pystyy kustantamaan remonttilainan, linjasaneeraukseen tulee muutakin kuin taloyhtiölaina. Asunto menee siinä tapauksessa vakuutena pankille, sijainnista riippuu kelpuuttavatko. Sanoisin että myynti edessä

Oletko koskaan nähnyt ihan aitoa taloyhtiön hallitusta? Kysynyt niiltä jotain? Vinkkinä mieti änkyrin pappa mitä tiedät, se on yleensä pj. 

Vierailija
113/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnosta on kysymys. Rahaa uuden asunnon vuokraamiseen ei ole, joten on jäätävä tähän.

Ap

Vierailija
114/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan nähnyt ihan aitoa taloyhtiön hallitusta? Kysynyt niiltä jotain? Vinkkinä mieti änkyrin pappa mitä tiedät, se on yleensä pj. 

Minä olen nähnyt. Entisessä elämässäni minulla oli omistusasunto pienkerrostalossa, jossa oli hyvä hallitus ja erinomainen puheenjohtaja, eikä yhtään änkyrää. Remontit ja muut projetkit saatiin käyntiin rivakasti. Tuolla ketjun alkupäässä minä arvelinkin, että tämä putkiremontti alkaisi loppuvuodesta, mutta olin näemmä väärässä. Olin vain tottunut toisenlaiseen vauhtiin. Olin toinen toiminnantarkastaja, joten pääsin näkemään kaikenlaista. Muun muassa käräjöintiä surkean maanrakennusfirman vuoksi.

Ap

Vierailija
115/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnosta on kysymys. Rahaa uuden asunnon vuokraamiseen ei ole, joten on jäätävä tähän.

Ap

Kaverini asuu Hekan (Helsingin kaupungin) vuokrakämpässä ja Hekalla on väustöasuntoja.  Asuu nyt linjasaneerauksen ajan siellä.  Heka järjesti muuttoautot ja muuttolaatikot.  Maksaa tietenkin vuokraa vain tästä väistöasunnosta.  

Vierailija
116/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä missä asut Pelastusarmeijan majapaikkaa?

Vierailija
117/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaverini asuu Hekan (Helsingin kaupungin) vuokrakämpässä ja Hekalla on väustöasuntoja.  Asuu nyt linjasaneerauksen ajan siellä.  Heka järjesti muuttoautot ja muuttolaatikot.  Maksaa tietenkin vuokraa vain tästä väistöasunnosta.  

Noilla jättivuokranantajilla on omat mahdollisuutensa. Minun vuokranantajani on yksityishenkilö, jolle haluaisin aiheuttaa mahdollisimman vähän vaivaa. Hän nimittäin olisi voinut ottaa jonkun terveen työssäkäyjän vuokralaisekseen, mutta valitsi minut. Siksi haluaisin jäädä tähän ja jatkaa siistiä ja hiljaista olemistani.

Ap

Vierailija
118/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelmana? Ei se nyt iäisyyksiä kestä se remontti. Vesipulloja kaupasta tarpeeksi, niin saa juotavaa. Sitten on se vessassa käyminen. Isommilla tarpeilla voi kai käydä jossain bajamajassa yhtiön ulkona? Pienemmälle hädälle sitten sanko vaan. Onhan se kurjaa, mutta kyllä siitä selviää. En ymmärrä ihan mikä on ongelma.

Vierailija
119/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä missä asut Pelastusarmeijan majapaikkaa?

Jonkinlaista keräystoimintaa näkyy olevan, mutta ei sen enempää.

Ap

Vierailija
120/143 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelmana? Ei se nyt iäisyyksiä kestä se remontti. Vesipulloja kaupasta tarpeeksi, niin saa juotavaa. Sitten on se vessassa käyminen. Isommilla tarpeilla voi kai käydä jossain bajamajassa yhtiön ulkona? Pienemmälle hädälle sitten sanko vaan. Onhan se kurjaa, mutta kyllä siitä selviää. En ymmärrä ihan mikä on ongelma.

Mikäkö ongelmana? Ensinnäkin se, että sinä et ole lukenut ketjua ollenkaan, joten tarjoat ratkaisua, joka on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi