Koululaisten yökyläily ja epäreiluus toteutumisessa
Kavereille ei pääse koskaan, meille sopii periaatteessa aina.
Lapsista ei ole vaivaa, siitä ei ole kyse. Mutta epäreiluahan tämä on.
Ottaisitko yökylään kavereita lainkaan?
Kommentit (20)
Olen ottanut. Ei meillä ollut mitään ongelmaa siitä, että vieraita lapsia oli joskus enemmän kuin omia. Tiesin, missä omat lapset ovat, kenen kanssa ja mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismia, mielenterveysongelmia yms. perheessä ja haluaa välillä nukkua muualla. Tiedätkö kotiolot?
Yhden kohdalla kyseessä on hyvätuloinen mutta vähän erikoinen perhe, jossa mm. kiroillaan avoimesti ja nuoremmilla jotain neurohommaa. Ap
Joo, ymmärrän epöreiluuden tunteen. Samaa itsekin välillä harmittelen.
Mutta sit loppupeleissä, oman lapsen parasta ajatellen, otan kuitenkin niitä vieraita meille jotta lapsi saa sen yökuläkokemuksen
Osa asuu niin tiiviisti, että yökyläilyt eivät ole helppoja. Osa perheen vanhemmista ja muista lapsista saattaa tarvita paljon omaa aikaa ja siksikään yökyläily ei onnistu. Sitten toki tulisi huolehtia enemmän esim. päiväkyläilyistä, laittamalla rahaa/ruokaa lapsen mukaan tai jotenkin muuten osoittaa vastavuoroisuutta. Itse ajattelen, että jokainen voi hoitaa sen alueen, jossa on hyvä. Itse tykkään sosiaalisuudesta eli myös niistä yökyläilevistä kavereista. Mutta kokkaaminen ei ole juttuni, joten arvostan paljon lapseni kaverin vanhempaa, joka laittaa lapsensa mukaan esim. itse tehtyä pizzaa.
Meillä oli ainakin kovin ahdasta, joten emme ottaneet yökyläilijöitä, kun lapset olivat pieniä. Nyt kun ovat isompia, lähdemme miehen kanssa viikonloppureissuun, jotta yökyläilijä mahtuu.
No meillä ei ole alkoholismia tai muitakaan ongelmia. Siitä huolimatta en oikein jaksa yökylävieraita, se on kuitenkin erilaista, kun on vieraita talossa. Meillä molemmilla on vaativa työ ja koti halutaan rauhoittaa yhdessäoloon ja rauhoittumiseen.
Mä vähän jo etukäteen ahdistun yökyläilyistä, jotka meilläkin alkaa olla pian ajankohtaisia. Mä olen varmaan aivan kamala ihminen, mutta koen todella raskaana ajatuksen että viikonloppuna olisi lasten kavereita täällä illalla ja aamulla pyörimässä ja passattavana. Työviikot sen verran rankkoja, että tuollaisia levollisia hengähdystaukoja ei oikeen ole muutoin kuin viikonloppuisin. Riippuu toki kavereistakin, mutta varsinkin muutama sellainen, joita en vaan jaksaisi tietynlaisen rajattomuuden takia.
2 vauvaa valvottaa yöllä. Myös yökyläilevää lasta. Meillä suht pieni asunto. Lapsen kaikilla kavereilla on keliakiaa maito/pähkinä yms. allergiaa. Pelkään etten osaa antaa oikeanlaista ruokaa..
Tässä muutamia syitä miksi meille ei kovin usein pääse.
Kun lapset on sen verran isoja että voivat ottaa osaa vieraasta huolehtimiseen, jollain tavalla. Kattaa pöytää, sijata petiä, ajatella ohjelmaa, kantaa välipalaa
Meille eivät yökyläilijät halua tulla kun ei ole pelikoneita ja vehkeitä.
Muistan itse lapsena kuinka mahtavaa oli päästä serkkujen luo ns yökylään. Oli kunnon koruokaa runsaasti,jopa tyrkytettiin. Oli varattu herkkuja,yllätyksiä, Oli myös koko huushollin pitsaa ilta, kaikkea kivaa.
Tehtiin telttä joka ei niin ergonominen mukkua,mutta pennuista hauskaa. sai valvoa kuten haluaa. Ihanat muistot.
Mutta yökyläkohde oli luotettava( koskaan ei voi sanoa mikö on oikeasti luotettava,pedofiili isi setä tms) mutta oli. hyvä niin. Pienetkin poikkemat lapsille on hauskoja. Täti vei muutaman lapsen sillai elokuviin, että max 2 pääsee. vedettiin arpaa , nooo se pienen pettymys kauheaa. Niin noin koski, sitten muutettiin sääntöjä, jos olet ollut juuri leffassa, et saa osallistua arpajaisiin, eli osumia tulisi keille vuorotellen.
Yksi täti otti omien sukulaisten sekä kavereiden lapsia mökille, teki hurjasti lettuja, valvoi toki, sai uida koko päivän, sit illalla ns " siskon petiin"
Mutta nämä vain jos kaikki on tervettä. nykyään monissa perehissä ei oo ede ruokaa kunnolla, laiksuus, rahapulaa, päihteitä, huono kommunikointi..olla läsnä. ps. muuten oli lupa katsoa videoita " hirveen" myöhään. Taustalla oli huolehtivat aikuiset.
Monilla aikuisilla ei ole valmiuksia edes hoitaa omiaan, en päästäisi yökylään omaa lastani,mutta ottaisin heti ja nyt muita meille, saisi lapsikin nähdä mitä on normaali turvallinen aikuinen läsnä,mutta penskat saa sitä oma kivaa.
Moni ssyrjäytynyt lapsi, hän saisi ikimuistoisen moniakin muistoja, se vaan tuntuu pahlle-miks ei meillä-
Mutta kerro sun hyväosaiselle lapselle-miksi muilla ei ole kuuten meillä. Eli kättä päälle-autetaan kaveria, että hänkin saa rentoutua. Ja se et näistä ei sit kiusata. että kaikilla ei vaan ole hyvin.
Ei ole mitään epäreiluutta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ottaa yökyläilijöitä, ei myöskään sinulla, jos mielestäsi asetelma on epäreilu.
Yökyläilyn kieltämiseen on niin monenlaisia syitä, että turha lähteä edes arpomaan, viikonlopputyöt, uniongelmat, raskaat työviikot, raskas elämänvaihe, pieni koti, valvottavat pienemmät lapset, se ettei vain jaksa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismia, mielenterveysongelmia yms. perheessä ja haluaa välillä nukkua muualla. Tiedätkö kotiolot?
Yhden kohdalla kyseessä on hyvätuloinen mutta vähän erikoinen perhe, jossa mm. kiroillaan avoimesti ja nuoremmilla jotain neurohommaa. Ap
Ja ajattelit, että heille sopisi yökyläily? Hullu.
En ota usein yökyläilijöitä, vaikka ihan normaali perhe olemme.
Ajatus vieraista lapsista illalla ja aamulla meillä on vaan tosi raskas. Haluan voida kulkea puolialasti suihkun jälkeen ja aamupäivän yöpuvussa jos siltä tuntuu.
Meillä ei myöskään ole pienehkössä kodissa kunnon nukkumapaikkaa vieraalle, joten joudumme aina säätämään patjojen ja sänkyjen kanssa.
En hirveän hyvin jaksa omiakaan yövieraita, sen puoleen. Samoista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Meille eivät yökyläilijät halua tulla kun ei ole pelikoneita ja vehkeitä.
TEHDÄÄN RUOKAA ,TV, TELTTA JS INNESALISIA HERKKUJA, MAAILMA TÄYNNÄ UPEITÄ KIRJOJA
Niin siis tämä yksi kaveri, niillä on iso talo ja tilaa sekä rahaa vaikka mihin. Minun lapseni ei vaan pääse osalliseksi niistä. Asumme lapsen kanssa pienessä kerrostalo"kopissa", eli tilaa meillä ei ole (olen pistänyt lapset nukkumaan olkkariin) eikä oikein rahaakaan, mutta ei tunnu häiritsevän muiden lasten vanhempia. Vastakutsuja ei tule, lapsilla ei ole koskaan mukana syötävää tai rahaa. En nyt ehkä rahaa kaipaakaan, mutta noin esimerkiksi. Ap
Meille lasten kaverit ovat tervetulleita aina. Lähes joka viikonloppu onkin jollakulla yökylässä kaveri. Ehkä useammallakin.
Enkä laske, meneekö yökyläilyt tasan vastavuoroisesti, tai oikeastaan voin sanoa että ei mene, mut mitäpä siitä.
Meillä on lapsia aika isoilla ikäeroilla (3-5v aina seuraavaan), yökylä on vaan kiva juttu että se 1 (tai2) viihtyy oman kaverin kanssa ja meillä muilla on aikaa keskittyä omiin kiinnostaviin juttuihin muiden kanssa - koska ne ei olisi samoja koko perheelle kuitenkaan. Ei siis ole yhtään haitaksi perheen rauhoittumiselle tai omalle ajalle - päinvastoin! Rauhallisinta on, kun lapsella on kaveri.