Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääkutsu kummitädille ilman avecia

Vierailija
03.06.2024 |

Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?

Kommentit (451)

Vierailija
301/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Minä sain erään lähiperheen jäsenen häihin kutsun niin että avomiestäni ei kutsuttu. Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on, niin avomieheni ei tunne häntä hyvin, ovat vain nähneet pari kertaa (ei olla kovin tiivis perhe, mutta kuitenkin). Kukaan ei siis inhoa avomiestäni, hän on vain jäänyt etäiseksi noille jotka menee naimisiin. Ja siispä jättivät avomieheni kutsumatta. Loukkaannuin, kun kuitenkin lähiperheen häät kyseessä. Sinä sentään olet vain kummitäti.

Millä tavalla "lähiperhe" on kummitätiä jotenkin parempi? Kummitäti on kutsuttu lapsen elämään, "lähiperhe" on monesti siellä vaan pakosti, sattuman kautta. 

Kummien lasketaan yleensä olevan "lähiperhettä" vaikkeivät sukulaisia olisikaan.

Vierailija
302/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko viime vuonna, vai sitä edellisenä, me naiset julkaisi artikkelin, jossa 3 pariskuntaa kertoi miksi jätti sukulaisia kutsumatta. Kolmatta en muista, mutta ekat kutsui lähimmät ystävät ja korosti haluavat juhlia päivän aidosti läheisimpien kanssa. Jossain vaiheessa alkoivat ehdottelemaan toista päivää näille ei kutsutuille, jolloin huomasivat ei heitä kiinnostanut. Silloin tajusi kyllä ihmiset loukkaantuivat. Toinen oli tosi ikävä. Morsiamen vanhemmat olivat juoppoja ja tasapuolisuuden vuoksi ei kutsuttu kumpiakaan vanhempia. Sulhasen isä oli aidosti surullinen asiasta.

Ajat muuttuu. Itse olen käynyt lapsena kaikkien tätieni, setieni ja enojeni häissä, jotka ovat menneet naimisiin minun elinaikana. Kuten serkkujeni rippijuhlissa, yo jne. Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain tasolla ollut koko iän. Ei se paikka ole ongelma, koska aina voi valita isomman paikan. Ensiksi tehdään

Niin, onhan sen paljastavaa, että köyhässä sodanjälkeisessä Suomessa oli paremmin varaa isoihin häihin kuin nykyään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun osa täällä ilmeisen vakavissaan kuvittellee, että paikalle menemättömyys olisi kummitytölle jonkinlainen kosto avecittomuudesta. Veikkanpa, että tyttö on vain helpottunut, jos velvollisuuskutsuttu etäinen äidin ystävä, jolla on tapana kiukutella näin pikkumaisista asioista, jää kotiin. 

En minä ainakaan kummitytön tuntemuksia tuossa miettisi vaan omiani. Jos häihin ei ole kiva mennä ja kutsu on tökerö niin miksi menisin? 

Okei. Hyvä tietysti, että olet rehellinen, mutta onhan tuo aika ksipäinen asenne mennä häihin vain omaa mukavuuttaan ajattellen piittamatta vttukaan siitä juhlien kohteesta. 

Miksi pitäisi piitata hänestä kun hänkään ei näköjään piittaa muista.

jos ei ole varaa kut

Etkö sä oikeasti hoksaa, että se avec jätettiin kutsumatta juuri siksi, että sinäkin jäisit pois :D Tyttö valitsi kahdesta kiukuttelusta pienemmän ja kutsui edes sinut. Välttyi sillä sinun uhriutumiseltasi, että edes kummitätiä ei kutsuttu. Nyt kutsuttiin ja on oma valintasi jos et mene paikalle. 

Vierailija
304/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Minä sain erään lähiperheen jäsenen häihin kutsun niin että avomiestäni ei kutsuttu. Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on, niin avomieheni ei tunne häntä hyvin, ovat vain nähneet pari kertaa (ei olla kovin tiivis perhe, mutta kuitenkin). Kukaan ei siis inhoa avomiestäni, hän on vain jäänyt etäiseksi noille jotka menee naimisiin. Ja siispä jättivät avomieheni kutsumatta. Loukkaannuin, kun kuitenkin lähiperheen häät kyseessä. Sinä sentään olet vain kummitäti.

Millä tavalla "lähiperhe" on kummitätiä jotenkin parempi? Kummitäti on kutsuttu lapsen elämään, "lähiperhe" on monesti siellä vaan pakosti, sattuman kautta. 

Kummien lasketaan yleensä olevan "lähiperhettä" vaikkeivät sukulaisia olisika

No ei kyllä lasketa. Lähiperhe on isä, äiti ja lapset. Kummi on täysin ulkopuolinen ja joillekin täysin vieras ihminen, jota ei ole ristiäisten jälkeen näkynyt. 

Vierailija
305/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummien lasketaan yleensä olevan "lähiperhettä" vaikkeivät sukulaisia olisika

Anteeksi mitä? Oikeastiko sä vastaat myös kummiesi nimet, jos kysytään, keitä sun perheeseen kuuluu?

Vierailija
306/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko viime vuonna, vai sitä edellisenä, me naiset julkaisi artikkelin, jossa 3 pariskuntaa kertoi miksi jätti sukulaisia kutsumatta. Kolmatta en muista, mutta ekat kutsui lähimmät ystävät ja korosti haluavat juhlia päivän aidosti läheisimpien kanssa. Jossain vaiheessa alkoivat ehdottelemaan toista päivää näille ei kutsutuille, jolloin huomasivat ei heitä kiinnostanut. Silloin tajusi kyllä ihmiset loukkaantuivat. Toinen oli tosi ikävä. Morsiamen vanhemmat olivat juoppoja ja tasapuolisuuden vuoksi ei kutsuttu kumpiakaan vanhempia. Sulhasen isä oli aidosti surullinen asiasta.

Ajat muuttuu. Itse olen käynyt lapsena kaikkien tätieni, setieni ja enojeni häissä, jotka ovat menneet naimisiin minun elinaikana. Kuten serkkujeni rippijuhlissa, yo jne. Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain tasolla ollut koko iän. Ei se paikka ole ongelma, kos

Toisaalta silloin häälahjatkin olivat suhteessa arvokkaampia kuin nyt. Monet maalaishäät tehtiin talkoilla, ei siellä laskettu, että olen leiponut ja siivonnut 40 tuntia, tästä pitää saada 2400 rahayksikköä korvausta. Kannattaa kokeilla nykyaikana, on aika epätodennäköistä saada naapureita päiväkausiksi maksutta keittiöön pitopöytää laittamaan.

Vierailija
307/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jäisinkö juhlista kokonaan pois. Oli kyllä kuin märkä rätti naamalle tuo, että kutsu tuli vain minun nimelläni. Ja kun kysyin, että onko kutsu molemmille, niin sanottiin, että kutsu on vain sinulle. 

Kutsun mukana tuli tilinumero lahjaa varten ja kielto tuoda tavaralahjaa. 

Eipä sinne juhliin kovin loukkaantuneena kannata mennäkään. Et pysty nauttimaan juhlasta, etkä ole kivaa seuraa, jos vain murjotat siellä

Vierailija
308/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häät maksaa 10.000,- niin kyl pitäisi olla varaa kutsua 10 avecia. 750,- sinne tai tänne. Tinkii jostain muusta. 

Vierailija
309/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoren parin pitäisi maksaa 75+e illallisesta jollekin random äijälle?

Kummitädin aviomies, random äijä? Saat kuulostamaan siltä, että kummitäti ottaisi jonkun ukon kadulta mukaansa..

Vierailija
310/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on etikettivirhe jättää avioparin toinen osapuoli kutsumatta. Toki jokainen kutsukoon ketä haluaa ja ymmärrän hyvin että muutaman kuukauden seurustelleiden parien kohdalla ei välttämättä kutsuta avecia. Mutta etenkin jos muut avioparit on kutsuttu niin on kyllä tökeröä jättää sinun aviomiehesi kutsumatta. Ymmärrän että tuntuu pahalta. Menin itse naimisiin vähän aikaa sitten ja kutsuimme ihan kaikki vieraat pariskuntina ja nekin joiden puolisoita ei oltu tavattu tai ei ollut varma oliko puolisoa vai ei, saivat myös avec kutsun ihan vain tasapuolisuuden nimissä. 

Vierailija
311/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta silloin häälahjatkin olivat suhteessa arvokkaampia kuin nyt. Monet maalaishäät tehtiin talkoilla, ei siellä laskettu, että olen leiponut ja siivonnut 40 tuntia, tästä pitää saada 2400 rahayksikköä korvausta. Kannattaa kokeilla nykyaikana, on aika epätodennäköistä saada naapureita päiväkausiksi maksutta keittiöön pitopöytää laittamaan.

Oletko ihan varma, että jossain köyhälistöperheen häissä hääpari sai lahjaksi esim. 2 000€ vastaavan rahasumman? Jaksanpa epäillä tuota, koska käytäntönä oli tehdä kapiot itse eikä kerjätä vierailta lahjuksia. Joku toki saatoi tuoda itse veistämänsä pannunalusen tms. mutta ei niillä rahallista arvoa ollut juurikaan. Luonnosta materiaalit ja "hinta" tuli vain työstä. 

Nykyaikana taasen moni haluaa kustantaa häänsä itse eikä hyväksikäytä ystäviä ja tuttavia ilmastyönä. Mielestäni oikein reilua. Yhden kerran menin suostumaan kaasoksi ja se olikin sitten vähällä kaataa koko ystävyyden, kun minun olisi pitänyt olla tulevan rouvan käytettävissä suurin piirtein minuutin varoitusajalla 24/7. 

Vierailija
312/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummitädin aviomies, random äijä? Saat kuulostamaan siltä, että kummitäti ottaisi jonkun ukon kadulta mukaansa..

No kuulostaa siltä, kun ei häntä ole edes esitelty aiemmin vaikka vuosia ovat olleet yhdessä. Mikä lie äijä onkaan. 

Vierailija
313/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos häät maksaa 10.000,- niin kyl pitäisi olla varaa kutsua 10 avecia. 750,- sinne tai tänne. Tinkii jostain muusta. 

Kyse ei välttämättä ole rahasta, vaan siitä täälläkin miljoonaan kertaa peräänkuulutetusta vieraiden mukavuuden huomioimisesta. Kenelläkään ei ole kivaa, jos 40 henkilölle suunniteltuun juhlatilaan on tungettu 60 henkilö vain koska "pakko saada kaikille avec". Ahtaus pilaa tunnelman tehokkaammin kuin mielensäpahoittajat. 

Vierailija
314/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin on. En ole koskaan koko miestä edes nähnyt. Osan kadulla vastaantulijoista sentään olen nähnyt ennenkin. Ap:n kirjoituksesta saa sen kuvan, että kummilapsi ei tunne ap:n puolisoa, kun ap ei ole edes ystävälleen tätä vuosien avioliiton jälkeenkään esitellyt. Eli ihan random-tyyppi kyseessä morsiamen näkökulmasta. Avioliitto ei tee miehestä automattisesti tuttua tai varsinkaan läheistä kaikille, jotka vaimo sattuu tuntemaan. 

Vierailija
315/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuu. Itse olen käynyt lapsena kaikkien tätieni, setieni ja enojeni häissä, jotka ovat menneet naimisiin minun elinaikana. Kuten serkkujeni rippijuhlissa, yo jne. Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain ta

Olisi hauska jos nykyisinkin häälahjaksi annettaisiin tyliin lehmä tai vuohi niin kuin ennen oli maalaistaloissa tapana. 

Vierailija
316/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä näiltä "miksei kummitädin miestä ole aiemmin esitelty"-rutisijoilta, että mitä ihmettä tuolla esittelyllä tarkoitetaan? Onko teillä suhteissa joku hetki, kun päätätte pitää puolison esittelytilaisuusen sukulaisille, kavereille ja tutuille? Vai mistä on kyse?

Mielestäni on ihan luonnollista etteivät kaikki tunne kaikkien puolisoita eikä heitä mitenkään erikseen esitellä. Yleensä nämä esittelyt tapahtuvat luonnollisesti juurikin esim. juhlissa. Ja nyt aapeen miestä ei kutsuttu juhliin jossa hän olisi voinut esittäytyä.

Vierailija
317/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä näiltä "miksei kummitädin miestä ole aiemmin esitelty"-rutisijoilta, että mitä ihmettä tuolla esittelyllä tarkoitetaan? Onko teillä suhteissa joku hetki, kun päätätte pitää puolison esittelytilaisuusen sukulaisille, kavereille ja tutuille? Vai mistä on kyse?

Mielestäni on ihan luonnollista etteivät kaikki tunne kaikkien puolisoita eikä heitä mitenkään erikseen esitellä. Yleensä nämä esittelyt tapahtuvat luonnollisesti juurikin esim. juhlissa. Ja nyt aapeen miestä ei kutsuttu juhliin jossa hän olisi voinut esittäytyä.

No jos on oltu vuosia naimisissa ja morsiamen äiti on hyvä ystävä niin luulisi tulleen tilaisuuksia, joissa olisi "esitelty" se mieskin. Esittelyhän ei tarkoita mitään sen kummempaa kuin "Moi tässä on Matti, mun miesystävä" ja sitten normaalia juttelua niin kuin muidenkin uusien tuttavuuksian kanssa. Ei ole mitään erillistä esitttelytilaisuutta, vaan tutustuminen tapahtuu luonnostaan esim. kyläilyn yhteydessä. Ap:n tapauksessa ihmetyttää erityisesti se, että tämän kummitytön äitikään ei ilmeisesti tunne ap:n miestä ("olisi mukava, jos häissä morsiamen vanhemmat voisivat tutustua aviomieheeni paremmin"). vaikka ap sanoo heidän olevan ystäviä. 

Vierailija
318/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morsiamen äitikään ei kunnolla tuntenut ystävänsä puolisoa, jonka kanssa ystävä oli ollut jo vuosia yhdessä. Outoa.

Vierailija
319/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on oltu vuosia naimisissa ja morsiamen äiti on hyvä ystävä niin luulisi tulleen tilaisuuksia, joissa olisi "esitelty" se mieskin. Esittelyhän ei tarkoita mitään sen kummempaa kuin "Moi tässä on Matti, mun miesystävä" ja sitten normaalia juttelua niin kuin muidenkin uusien tuttavuuksian kanssa. Ei ole mitään erillistä esitt

Minulla on useampikin ystävä joiden miehiä en tunne lainkaan. En pidä sitä mitenkään erikoisena, siksi ihmettelen tuota kuohuntaa. Minulla on myös kummilapsi jota mieheni ei ole tavannut koskaan ja tuskin tulee tapaamaankaan. Olen ollut tytön kummi 15 vuotta ja mieheni kanssa yhdessä 10.

Vierailija
320/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on oltu vuosia naimisissa ja morsiamen äiti on hyvä ystävä niin luulisi tulleen tilaisuuksia, joissa olisi "esitelty" se mieskin. Esittelyhän ei tarkoita mitään sen kummempaa kuin "Moi tässä on Matti, mun miesystävä" ja sitten normaalia juttelua niin kuin muidenkin uusien tu

Et ilmeisesti ole  tavannut kummilastasi 10 vuoteen. Muutoinhan varmasti olisi tullut tilaisuus kummilapsesi ja miehesikin tavata. Oletkosko sinä noista lähtökohdista käsin, että tämä kummilapsesi kutsuu myös miehesi häihinsä?