Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsu kummitädille ilman avecia

Vierailija
03.06.2024 |

Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?

Kommentit (451)

Vierailija
241/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviin tapoihin kuuluu vakiintunut pitkäaikainen kumppani, etenkin kun kyseessä vielä aviopari, kutsua vaikka tätä ei tuntisi. Itse miettisin kaksi kertaa haluaisinko juhliin mennä, jos kumppaniani noin "väheksyttäisiin".

Oltiin varmaan 2 v seurusteltu, kun olin kumppanin ystävän häissä, olin ehkä kerran lyhyesti nähnyt vihkiparin. Näin eri tavoin kutsujat suhtautuu asioihin.

Itse miettisin, mikä siihen on syynä, että juuri minun mieheni on jätetty kutsumatta. Ja se syy ei varmasti ole siinä kummitytössä tai hänen käytöstavoissa, kun hän osasi ne muut puolisot kutsua ihan sujuvasti. Peiliin katsomisen paikka, jos oma mies on ainut, jota ei juhliin haluta. 

Mistä ap edes tietää, ketä sinne on kutsuttu ja kuinka moni kutsu on ollut avec j

Kummitäti on morsiamen äidin ystävä. Montako äidin kaveria oletat olevan kutsutuissa?

Vierailija
242/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kummitäti viidelle nuorelle. Jos kutsutaan minun koko perheeni juhliin, annan 500 euroa häälahjaksi, 200 euroa valmistujaislahjaksi ja 400 euroa rippilahjaksi. Jos ei kutsuta kuin minut, niin luvut ovat 100, 50 ja 80 euroa. Olen ollut todella paljon mukana kaikkien kummilasten elämässä ja antanut aina hyviä lahjoja, joten kutsut ovat tulleet kyllä koko perheelle. Tähän mennessä ripille on päässyt neljä lasta viidestä, ylioppilaaksi kirjoittanut neljä lasta ja kaksi on mennyt naimisiin. 

No huh huh. Kaikenlaisia kummitätejä sitä onkaan. 

Niinpä.  Tavallista parempi ja sydämellisempi kummitäti.  Ollut paljon mukana kaikkien kummilastensa elämässä, antanut hyviä lahjojakin.

Ihana kummitäti, onnelliset kummilapset!

No ei ole sydämellinen vaan laskelmoiva. Minä annan tietyn summan riippumatta siitä ketä perheestä kutsutaan juhliin. Kummilapselle annoin 500 euroa ylioppilaslahjaksi vaikka en päässyt edes juhliin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.

Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?

Kärsiikö kysyä miksei sulhanen järjestänyt mitään kavereilleen? Tai kaverit sulhaselle? Nyt vain katsotaan lahjahevosta suuhun <

Minut on ainakin 3 krt kutsuttu polttareihin, joissa tuli ilmi lähes sama. Suunnittelutilaisuudessa. Olo meni B luokkaan välittömästi, kun muut puhuivat häistä ja mua ei oltu kutsuttu. Suunnittelutilaisuuden jälkeen ensimmäisellä kerralla laitoin kaasolle viestiä en pääse ja monen väittelyviestin jälkeen kerroin olen niin pikkumainen, etten halua tulla polttareihin, kun minua ei kutsuta häihinkään. Muina kertoina ilmoitin heti en pääse. Jokaisdlla kerralla morsian on ihmetellyt tätä. Heidän mielestä on ok kutsua polttareihin, ei häihin

Vierailija
244/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko viime vuonna, vai sitä edellisenä, me naiset julkaisi artikkelin, jossa 3 pariskuntaa kertoi miksi jätti sukulaisia kutsumatta. Kolmatta en muista, mutta ekat kutsui lähimmät ystävät ja korosti haluavat juhlia päivän aidosti läheisimpien kanssa. Jossain vaiheessa alkoivat ehdottelemaan toista päivää näille ei kutsutuille, jolloin huomasivat ei heitä kiinnostanut. Silloin tajusi kyllä ihmiset loukkaantuivat. Toinen oli tosi ikävä. Morsiamen vanhemmat olivat juoppoja ja tasapuolisuuden vuoksi ei kutsuttu kumpiakaan vanhempia. Sulhasen isä oli aidosti surullinen asiasta.

Ajat muuttuu. Itse olen käynyt lapsena kaikkien tätieni, setieni ja enojeni häissä, jotka ovat menneet naimisiin minun elinaikana. Kuten serkkujeni rippijuhlissa, yo jne. Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain tasolla ollut koko iän. Ei se paikka ole ongelma, kos

Eikä kyse ole pelkästään kuluista, vaan voi olla ihan käytännön syistä valittu juuri tietty paikka. Syy voi olla sijainti vihkikirkon läheisyydessä, parille merkityksellinen paikka, pienemmällä paikkakunnalla ainut järkevä juhlapaikka, kaunis sijainti jne. jne. Voi myös olla niin, että mitään hyvää isompaa tilaa ei ole ollut enää vapaana, kun on ruvettu paikkoja kyselemään. Osa jättää kyselyt sen verran viime tippaan, että saa ihan tosissaan etsiä, että edes löytää jonkun fiksun paikan. Suosituimpiin paikkoihin on parinkin vuoden varaukset täynnä.

t. juhlia työkseen järjestävä

Vierailija
245/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmiset osaavat puhua. Kyllä kutsuista yleensä jutellaan muiden tuttujen kanssa. Siinä sitten selviää helposti, onko muiden puolisot kutsuttu vai ei."

No sittenhän ap:lla on häissä useampiakin tuttuja, joista on hänelle seuraa, vaikka mies ei olisikaan mukana.

Vierailija
246/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kummitäti viidelle nuorelle. Jos kutsutaan minun koko perheeni juhliin, annan 500 euroa häälahjaksi, 200 euroa valmistujaislahjaksi ja 400 euroa rippilahjaksi. Jos ei kutsuta kuin minut, niin luvut ovat 100, 50 ja 80 euroa. Olen ollut todella paljon mukana kaikkien kummilasten elämässä ja antanut aina hyviä lahjoja, joten kutsut ovat tulleet kyllä koko perheelle. Tähän mennessä ripille on päässyt neljä lasta viidestä, ylioppilaaksi kirjoittanut neljä lasta ja kaksi on mennyt naimisiin. 

No huh huh. Kaikenlaisia kummitätejä sitä onkaan. 

Niinpä.  Tavallista parempi ja sydämellisempi kummitäti.  Ollut paljon mukana kaikkien kummilastensa elämässä, antanut hyviä lahjojakin.

Ihana kummitäti, onnelliset kummilapset!

Sulle sarkasmi ei ilmeisesti ole tuttu asia. Googlaapa :)

Vierailija
247/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Minä sain erään lähiperheen jäsenen häihin kutsun niin että avomiestäni ei kutsuttu. Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on, niin avomieheni ei tunne häntä hyvin, ovat vain nähneet pari kertaa (ei olla kovin tiivis perhe, mutta kuitenkin). Kukaan ei siis inhoa avomiestäni, hän on vain jäänyt etäiseksi noille jotka menee naimisiin. Ja siispä jättivät avomieheni kutsumatta. Loukkaannuin, kun kuitenkin lähiperheen häät kyseessä. Sinä sentään olet vain kummitäti.

No eihän se ole edes avomies jos eri paikkakunnilla asutte.

Niinpä, kyseessä on pesunkestävä tapailumies.

Vierailija
248/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset osaavat puhua. Kyllä kutsuista yleensä jutellaan muiden tuttujen kanssa. Siinä sitten selviää helposti, onko muiden puolisot kutsuttu vai ei."

No sittenhän ap:lla on häissä useampiakin tuttuja, joista on hänelle seuraa, vaikka mies ei olisikaan mukana.

Ei kelpaa, kun pitää olla se oma mies. Ilman sitä ap ei pärjää, koska oli suunnitellut, että käyttää kummilapsensa häät siihen, että vihdoin ja viimein esittelee miehensä kummilapsen vanhemmille

Vierailija
249/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole enää vuosiin käynyt häissä. Tämän päätöksen tein, kun kuulin eräänkin parin valittavan, että pitää uhrata vieraisiin 50-75 euroa ruokiin ja saa takaisin vain jonkun satasen.

Joten minua ei tarvitse ruokkia. Jään ihan mielelläni pois

Yhden pariskunnan sanojen johdosta jätät menemättä muiden häihin. Sangen typerää

Ei se ole vain yksi pariskunta.

Täälläkin mainittiin jo tarjoilujen hinta ja monessa kirjoituksessa valitetaan juuri sitä, mitä kaikki maksaa ja miksi pitää rajata vieraita.

Minut saa vapaasti rajata kaikista häistä ja siis varsinkin häistä.  Viimeisimmät häät joissa olin, oli sitä luokkaa, että terve.

Nuorison riehumista ja bilettämistä.  Muiden häävieraiden täydellistä dissaamista.  Juu ei.

Vierailija
250/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teillä ei ole aseita siellä.

Hölömö!

Vierailija
251/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummilapsen tehtävä on kutsua häihin pariutuneet ihmiset puolisoineen.

Tai siis no, ei ole, jos haluaa olla wt-klovni.

Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa. 

Hyvä olisi tässä vaiheessa oppia, ettei elämä mene aina sinunkaan mähaluunmähaluun - mukaan. Käytös- ja tapakoulututusta voit opiskella netistä, ellet ole sitä kotona saanut.

Itse asiassa jos kyse on minun omista häistäni, silloin homma menee tasan mä ja mun mieheni haluu mallin mukaan. Ihan sama mitä joku penikka av-palstalla ulisee. Minä kutsun keitä haluan, kuten tekee ap:n kummilapsikin. Hyviin käytöstapoihin kuuluu kunnioittaa juhla

Sattuipa hauskasti, haukkuminen penikaksi, kun olen jo iso-äiti ja kahteen kertaan omia häitä viettänyt, moniin häihin osalllistunut ja järjestänytkin muutamia. Etiketin mukaan on suotavaa kutsua avio-ja avopuolisot ja sinkuille avec. Googleta vaikkapa Hääkutsut ABC, niin opit ehkä jotain. Kirjoitit *Homma menee tasan mä ja mun mieheni* kuvaa hyvin minäminä ajatusmaailmaanne, kun kummitädin aviomies ei sitten olekaan yhtään mitään. Ilmoittaisin esteen juhliinne osallistumiselle, lahjarahaa en lähettäisi pyynnöstänne huolimatta. Hienoja häitä teille mä ja mun mies tyypeille kuitenkin.

Vierailija
252/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni."

Okei, luulet että kummilapsesi vanhemmat olisivat pyörineet sinun ja sinun miehesi ympärillä oman lapsensa häisssä?

" Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. "

Kummilapsesi olisi pitänyt hyvittää sinulle jotenkin sinun sinkkuvuosia?

Kummitäti ja hänen mies olisi pitänyt sisällyttää myös juhlapuheeseen? :D Kaikkien näiden sinkkuvuosien jälkee Jannica on löytänyt itselleen miehen. Nostakaamme maljat!

Ja toinen hölmö siinä!!

Vierailija
253/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole enää vuosiin käynyt häissä. Tämän päätöksen tein, kun kuulin eräänkin parin valittavan, että pitää uhrata vieraisiin 50-75 euroa ruokiin ja saa takaisin vain jonkun satasen.

Joten minua ei tarvitse ruokkia. Jään ihan mielelläni pois

Yhden pariskunnan sanojen johdosta jätät menemättä muiden häihin. Sangen typerää

Ei se ole vain yksi pariskunta.

Täälläkin mainittiin jo tarjoilujen hinta ja monessa kirjoituksessa valitetaan juuri sitä, mitä kaikki maksaa ja miksi pitää rajata vieraita.

Minut saa vapaasti rajata kaikista häistä ja siis varsinkin häistä.  Viimeisimmät häät joissa olin, oli sitä luokkaa, että terve.

Nuorison riehumista ja bilettämistä.  Muiden häävieraiden täydellistä dissaamista.  Juu ei.

Älä pelkää. Tuolla asenteella ei ole kutsuja tulossa yhtään minnekään :D

Vierailija
254/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on varmasti tyytyväinen, kun ei tarvitse osallistua.

Vierailija
255/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummilapsen tehtävä on kutsua häihin pariutuneet ihmiset puolisoineen.

Tai siis no, ei ole, jos haluaa olla wt-klovni.

Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa. 

Hyvä olisi tässä vaiheessa oppia, ettei elämä mene aina sinunkaan mähaluunmähaluun - mukaan. Käytös- ja tapakoulututusta voit opiskella netistä, ellet ole sitä kotona saanut.

Itse asiassa jos kyse on minun omista häistäni, silloin homma menee tasan mä ja mun mieheni haluu mallin mukaan. Ihan sama mitä joku penikka av-palstalla ulisee. Minä kutsun keitä haluan, kuten tekee ap:n kummilapsik

Kuulepas, mummeli. Häitä ei järjestetä minkään google-ohjeiden mukaan, vaan jokainen ihan itse päättää miten omansa järjestää. Taitaa jo dementian myötä tullut taantuma olla pahasti päällä, kun kuvittelet voivasi määritellä jollain google-ohjeilla, miten sinulle tuntematon ihminen saa häänsä viettää. Penikkahan voi viitata myös henkiseen ikään ja juttujesi perustella et kuulosta päivääkään 13-vuotiasta vanhemmalta. 

Vierailija
256/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa hauskasti, haukkuminen penikaksi, kun olen jo iso-äiti ja kahteen kertaan omia häitä viettänyt, moniin häihin osalllistunut ja järjestänytkin muutamia. Etiketin mukaan on suotavaa kutsua avio-ja avopuolisot ja sinkuille avec. Googleta vaikkapa Hääkutsut ABC, niin opit ehkä jotain. Kirjoitit *Homma menee tasan mä ja mun mieheni* kuvaa hyvin minäminä ajatusmaailmaanne, kun kummitädin aviomies ei sitten olekaan yhtään mitään. Ilmoittaisin esteen juhliinne osallistumiselle, lahjarahaa en lähettäisi pyynnöstänne huolimatta. Hienoja häitä teille mä ja mun mies tyypeille kuitenkin.

Luojalle kiitos, jos et tulisi paikalle (ei sinua tosin kutsuttaisikaan edes vahingossa). Olisi ahdistavaa, jos joutuisin viettämään hääpäiväni googlesta etikettiohjeita googlaavan seniilin vanhuksen kanssa. Vanhuksen, joka kuvittelee, että hänen roposensa ovat joku isokin asia aikuisille hyväpalkkaisille ihmisille. 

t. se, jolle öyhötät

Vierailija
257/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei kutsuttu kummeja lainkaan, koska en pidä kummini puolisosta. Helppo jättää molemmat pois. Sama juttu enoni kanssa, hänen aikuiset lapsensa saivat kutsun, eno ja uusi puolisonsa eivät.

Helpompi sietää märinää siitä, että kumpaakaan ei kutsuttu kuin sitä valitusta, että Keijo ei saanut kutsua, vaikka minä halusin juhlia kanssaan.

Kuule, taatusti on ollut märinää teidän selkänne tavalla, kun noin toimitte, enkä ihmettele!

Vierailija
258/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet laskelmoiva.

Tuo ihana kummitäti antoi myös aikaansa kummilapsilleen ja muisti kaikkien saavutukset.  Se ei ole ihan tavallista enää tänä päivänä.

Varmasti onkin pyydetty kummiksi juuri tuon mukavan luonteensa vuoksi.  Rahan määrä on ihan oikeassa suhteessa sen mukaan, miten on osallistunut juhliin.  Itse asiassa hiukan liiankin suuria summia on antanut.  Mutta onpahan ainakin pitänyt linjansa ja ollut tasapuolinen siinä.

Vierailija
259/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys iso-äidille: Miksi kummitädin aviomiehen pitäisi olla jotain, jos kummilapsi itse ei ollut tervetullut tämän miehen ja tädin häihin?

Vierailija
260/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Minä sain erään lähiperheen jäsenen häihin kutsun niin että avomiestäni ei kutsuttu. Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on, niin avomieheni ei tunne häntä hyvin, ovat vain nähneet pari kertaa (ei olla kovin tiivis perhe, mutta kuitenkin). Kukaan ei siis inhoa avomiestäni, hän on vain jäänyt etäiseksi noille jotka menee naimisiin. Ja siispä jättivät avomieheni kutsumatta. Loukkaannuin, kun kuitenkin lähiperheen häät kyseessä. Sinä sentään olet vain kummitäti.

No eihän se ole edes avomies jos eri paikkakunnilla asutte.

Niinpä, kyseessä on pesunkestävä tapailumies.

Vieläkö te jankkaatte tuosta, kun täällä on jo tehty selväksi, että asuu avomiehensä kanssa yhdessä, mutta siis eri paikkakunnalla kuin se kummilapsi.