Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsu kummitädille ilman avecia

Vierailija
03.06.2024 |

Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?

Kommentit (451)

Vierailija
221/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyviin tapoihin kuuluu huolehtia itse omasta viihtyvyydestään eikä olettaa, että hääpari toimii sinun palvelijanasi ja käyttää hääpäivänsä sinun viihtyvyytesi takaamiseen. Jos et osaa viihtyä ilman miestäsi, tee kaikille palvelus ja jää kotiin."

Nimenomaan mieheni kutsumalla hääparin vastuu siirtyy minulle ja miehelleni. Voimme yhdessä pitää hauskaa ja hääpari voi keskittyä toisiinsa. Kyseessä on kuitenkin juhlat eikä mikään hääparin palvontasessio.

Ei, vaan se vastuu on sinulla riippumatta siitä, keitä muita on kutsuttu. Jos et osaa pitää hauskaa ilman miestäsi, se ei ole hääparin ongelma. Kyse on ihan sinun henkilökohtaisesta ongelmastasi. Ei kuulosta millään tavalla terveeltä tuollainen parisuhde, jossa pitää olla puolison kyljessä kiinni, jotta voi olla hauskaa. Tosin epäilen, ettei sinulla mitään puolisoa edes ole, vaan olet teini-ikäinen provoilija, joka on nyt keksinyt tällaisen "hauskan" kummitäti tarinan, josta jankuttaa loputtomasti. 

Vierailija
222/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys, kutsuitko kummilapsesi ja hänen tämän tulevan aviomiehen omiin häihinne?!

Vanhemmat ihmiset yleensä ei edes vietä mitään häitä.

Mekin menimme naimisiin ihan vain kahden todistajan paikalla ollessa ja nekin oli kirkkoherran viraston työntekijöitä ja sitten lähdettiin kahdestaan reissuun.

Eli ketään ei kutsuttu.

AP:sta en tietenkään tiedä.  Mutta lopeta jankutus.

No ap jo mainitsi, että he järjestivät häät, joihin kutsuttiin kummilapsen vanhemmat. Jos - kuten tuosta voisi päätellä - se tarkoittaa, että edes kummilasta saati puolisoaan ei kutsuttu, niin minusta ihan oleellinen tieto keskustelun kannalta.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme mieheni kanssa juuri naimisiin ja meillä oli 2 vaihtoehtoa: kutsua itselleni läheinen täti + tytär (serkkuni) häihimme tai olla kutsumatta ketään, sillä missään vaiheessa ei olisi ollut mahdollisuutta kutsua myös tädin miestä, sillä silloin olisin jättänyt toisen serkun ulkopuolelle ja meillä oli muutenkin vieraskiintiössä tasan 2 paikkaa jäljellä. Minulla ja miehellä oli molemmilla 20hlö vieraskiintiö. Kummeilta en ikinä jättäisi avecia pois.

Vierailija
224/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko viime vuonna, vai sitä edellisenä, me naiset julkaisi artikkelin, jossa 3 pariskuntaa kertoi miksi jätti sukulaisia kutsumatta. Kolmatta en muista, mutta ekat kutsui lähimmät ystävät ja korosti haluavat juhlia päivän aidosti läheisimpien kanssa. Jossain vaiheessa alkoivat ehdottelemaan toista päivää näille ei kutsutuille, jolloin huomasivat ei heitä kiinnostanut. Silloin tajusi kyllä ihmiset loukkaantuivat. Toinen oli tosi ikävä. Morsiamen vanhemmat olivat juoppoja ja tasapuolisuuden vuoksi ei kutsuttu kumpiakaan vanhempia. Sulhasen isä oli aidosti surullinen asiasta.

Ajat muuttuu. Itse olen käynyt lapsena kaikkien tätieni, setieni ja enojeni häissä, jotka ovat menneet naimisiin minun elinaikana. Kuten serkkujeni rippijuhlissa, yo jne. Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain tasolla ollut koko iän. Ei se paikka ole ongelma, koska aina voi valita isomman paikan. Ensiksi tehdään itselle rajaukset. 

Se harmittaa, ettei näille hääpareille suku ole enää oikein minkään arvoinen. Täällä jokin aika sitten oli keskustelu tuttu kysyi Tukholmassa asuvalta voisiko tulla hänen luo pariksi yöksi. Vieraanvaraisuus on kadonnut

Vierailija
225/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole esitellyt miestään vuosikausiin kummitytön perheelle, niin miksi ihmeessä se mies pitäisi kutsua nyt häihin. Todennäköisesti ajattelevat, että kummitädillä on vaan mielikuvitusmies.

Vierailija
226/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin käytöstapoihin kuuluu olla kohtelias ja ystävällinen riippumatta siitä, kenen kanssa istut samassa pöydässä. Ei häät ole mitkään "Aila ja Pertti juhlii kahdestaan tuolla nurkassa ja Liisa perheineen tuolla nurkassa" tilaisuus. Siellä käyttäydytään asiallisesti ja jutellaan ihmisille tunsi heitä etukäteen tai ei. Varsin kiusallinen juhlatilaisuus, jos kaikki vain nököttävät oman puolisonsa kanssa edes yrittämättä ottaa kontaktia muihin. Miksi edes mennä paikalle, jos haluaa olla vain kahden kesken?

Vierailija
227/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vieraita voi juhlissa ajatella monin eri tavoin avecin kutsumisen lisäksi. Eiköhän pöytäjärjestelyissä ole huomioitu se, että myös ap:lla on tuttuakin seuraa lähellä. 

Vierailija
228/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin tapoihin kuuluu vakiintunut pitkäaikainen kumppani, etenkin kun kyseessä vielä aviopari, kutsua vaikka tätä ei tuntisi. Itse miettisin kaksi kertaa haluaisinko juhliin mennä, jos kumppaniani noin "väheksyttäisiin".

Oltiin varmaan 2 v seurusteltu, kun olin kumppanin ystävän häissä, olin ehkä kerran lyhyesti nähnyt vihkiparin. Näin eri tavoin kutsujat suhtautuu asioihin.

Vierailija
229/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin tapoihin kuuluu vakiintunut pitkäaikainen kumppani, etenkin kun kyseessä vielä aviopari, kutsua vaikka tätä ei tuntisi. Itse miettisin kaksi kertaa haluaisinko juhliin mennä, jos kumppaniani noin "väheksyttäisiin".

Oltiin varmaan 2 v seurusteltu, kun olin kumppanin ystävän häissä, olin ehkä kerran lyhyesti nähnyt vihkiparin. Näin eri tavoin kutsujat suhtautuu asioihin.

Itse miettisin, mikä siihen on syynä, että juuri minun mieheni on jätetty kutsumatta. Ja se syy ei varmasti ole siinä kummitytössä tai hänen käytöstavoissa, kun hän osasi ne muut puolisot kutsua ihan sujuvasti. Peiliin katsomisen paikka, jos oma mies on ainut, jota ei juhliin haluta. 

Vierailija
230/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kummilapsi ja vanha ystäväsi eivät ole kumpikaan nähneet tätä aviomiestäsi, niin sehän tarkoittaa sitä, että et ole omiin häihisi kutsunut kumpaakaan! Jätät kummilapsesi kutsumatta omin häihisi ja nyt olet katkera, kun kun kummilapsi kutsuu sinut häihinsä, mutta kutsu ei olekaan avec!?

Mitä v@ttua? Joku kohtuus! Mikä ihme sinua, ap, vaivaa?!

Vierailija
231/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ihmettelisin, että miksi tätä pitkäaikaista kumppania ei ole aiemmin esitelty. Eikö ole kiinnostanut tutustua, mutta häihin kyllä kiinnostaisi tulla. 

Vierailija
232/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole enää vuosiin käynyt häissä. Tämän päätöksen tein, kun kuulin eräänkin parin valittavan, että pitää uhrata vieraisiin 50-75 euroa ruokiin ja saa takaisin vain jonkun satasen.

Joten minua ei tarvitse ruokkia. Jään ihan mielelläni pois

Yhden pariskunnan sanojen johdosta jätät menemättä muiden häihin. Sangen typerää

Vierailija
233/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse miettisin, mikä siihen on syynä, että juuri minun mieheni on jätetty kutsumatta. Ja se syy ei varmasti ole siinä kummitytössä tai hänen käytöstavoissa, kun hän osasi ne muut puolisot kutsua ihan sujuvasti. Peiliin katsomisen paikka, jos oma mies on ainut, jota ei juhliin haluta. 

Mistä ap edes tietää, ketä sinne on kutsuttu ja kuinka moni kutsu on ollut avec ja kuinka moni ei. Omassa pienessä päässään hän on vain noin itselleen uskotellut.

Vierailija
234/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain tasolla ollut koko iän. Ei se paikka ole ongelma, koska aina voi valita isomman paikan. Ensiksi tehdään

1. Isoissa ja/tai etäisissä suvuissa on tilanteita, joissa tädin/serkun/kummin kanssa on kenties puhuttu viimeksi kymmenen vuotta sitten jos silloinkaan. Juu, minäkin kutsuisin mieluummin sen työkaverin, joka on päivittäin elämässäni.

2. "Aina voi valita isomman paikan": miten ison tarkalleen? Monellako on varaa järjestää 300 ihmisen häitä? Jälleen jopa maltillinen arvio kahden isosukuisen henkilön juhliin, etenkin kun serkutkin piti kutsua ennen ystäviä. 

Siinä olet oikeassa, että ajat muuttuu.

Vierailija
235/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kutsuu nykyisin kummit ja avecit vain kirkkoon, pääsevät siis mukaan häähumuun, mutta heidän kanssaan ei tarvitse jakaa koko juhlaa. Hyvin toimiva konsepti, harva ryhtyy kirkolla rähisemään.

Vierailija
236/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään velvoite kutsua häihin ventovierasta ihmistä, jota kummitäti ei ole vaivautunut esittelemään edes vuosien avioliiton aikana. Eikä tainnut kummitädin häihinkään tytölle kutsua tulla, kun miestä ei ole tavannut edes siellä. Eli ihan oikein, että ukko jätetty kutsumatta. Olisin itse jättänyt myös ap:n kutsumatta, koska hänkin on pakosti aika vieras kummitytölleen noilla tiedoilla,. 

Vierailija
237/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ap edes tietää, ketä sinne on kutsuttu ja kuinka moni kutsu on ollut avec ja kuinka moni ei. Omassa pienessä päässään hän

Ihmiset osaavat puhua. Kyllä kutsuista yleensä jutellaan muiden tuttujen kanssa. Siinä sitten selviää helposti, onko muiden puolisot kutsuttu vai ei. 

Vierailija
238/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kummitäti viidelle nuorelle. Jos kutsutaan minun koko perheeni juhliin, annan 500 euroa häälahjaksi, 200 euroa valmistujaislahjaksi ja 400 euroa rippilahjaksi. Jos ei kutsuta kuin minut, niin luvut ovat 100, 50 ja 80 euroa. Olen ollut todella paljon mukana kaikkien kummilasten elämässä ja antanut aina hyviä lahjoja, joten kutsut ovat tulleet kyllä koko perheelle. Tähän mennessä ripille on päässyt neljä lasta viidestä, ylioppilaaksi kirjoittanut neljä lasta ja kaksi on mennyt naimisiin. 

No huh huh. Kaikenlaisia kummitätejä sitä onkaan. 

Niinpä.  Tavallista parempi ja sydämellisempi kummitäti.  Ollut paljon mukana kaikkien kummilastensa elämässä, antanut hyviä lahjojakin.

Ihana kummitäti, onnelliset kummilapset!

Vierailija
239/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko viime vuonna, vai sitä edellisenä, me naiset julkaisi artikkelin, jossa 3 pariskuntaa kertoi miksi jätti sukulaisia kutsumatta. Kolmatta en muista, mutta ekat kutsui lähimmät ystävät ja korosti haluavat juhlia päivän aidosti läheisimpien kanssa. Jossain vaiheessa alkoivat ehdottelemaan toista päivää näille ei kutsutuille, jolloin huomasivat ei heitä kiinnostanut. Silloin tajusi kyllä ihmiset loukkaantuivat. Toinen oli tosi ikävä. Morsiamen vanhemmat olivat juoppoja ja tasapuolisuuden vuoksi ei kutsuttu kumpiakaan vanhempia. Sulhasen isä oli aidosti surullinen asiasta.

Ajat muuttuu. Itse olen käynyt lapsena kaikkien tätieni, setieni ja enojeni häissä, jotka ovat menneet naimisiin minun elinaikana. Kuten serkkujeni rippijuhlissa, yo jne. Tänä päivänä 2 v tuntema työkaveri on tärkeämpi kutsua, kuin serkku, jonka elämässä on jollain tasolla ollut koko iän. Ei se paikka ole ongelma, koska aina voi valita isomman paikan. Ensiksi tehdään

Olet oikeassa, aina voi valita isomman paikan. Se vain tarkoittaa sitä, että 10 vierasta lisää voi merkitä jopa 3000 e lisää kuluja. Monelle tuo on jopa puolet kuukausipalkasta eikä niiden kummitätien ja enojen avecien takia haluaisi tuollaisia summia maksaa. Enää ei juhlita maksutta työväentaloissa tai maaseudun nuorisoseurantaloissa, nyt jopa tilasta joutuu maksamaan tarjoiluista puhumattakaan.

Vierailija
240/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin käytöstapoihin kuuluu olla kohtelias ja ystävällinen riippumatta siitä, kenen kanssa istut samassa pöydässä. Ei häät ole mitkään "Aila ja Pertti juhlii kahdestaan tuolla nurkassa ja Liisa perheineen tuolla nurkassa" tilaisuus. Siellä käyttäydytään asiallisesti ja jutellaan ihmisille tunsi heitä etukäteen tai ei. Varsin kiusallinen juhlatilaisuus, jos kaikki vain nököttävät oman puolisonsa kanssa edes yrittämättä ottaa kontaktia muihin. Miksi edes mennä paikalle, jos haluaa olla vain kahden kesken?

Tämäpä tämä.

Näin just Instassa postauksen (kylläkin englanniksi) että pitäisi normalisoida se, että häihin yms. kutsutaan sinkut avec-kutsulla niin, että voivat pyytää jonkun kaverin mukaan. Koska kuulemma vaikka ei olisi puolisoa, niin voi olla elämässä tärkeä ihminen ja jokaisen pitää saada tuoda itselleen sopivaa seuraa juhliin.

Ajattelin, että ei saakeli, jos mun ystävällä/kaverilla/sukulaisella ei ole mun juhlissa hänelle sopivaa seuraa ilman, että tuo sinne jonkun mulle tuntemattoman seuraksi itselleen, niin voi jättää tulematta.

Tämä ei tarkoita, että en haluaisi tutustua uusiin ihmisiin ja varsinkin epämuodollisemmissa juhlissa on erittäin ok kysyä, että voiko XX tulla myös, jos jostain syystä haluaisi tuoda jonkun. Just kutsuin juhliin spontaanisti kaverin puolison, jota en ole koskaan tavannut, koska hän sattui olemaan käymässä Suomessa juhlapäivänä ja olisi ollut ikävää, jos hän olisi joutunut jäämään koko illaksi yksin. Mutta tuollainen ajatusmaailma, että ei varmaan niistä muista juhliin kutsutuista ole mulle seuraa, joten mulla on oikeus ottaa sinne seuraksi juhlan järjestäjille tuntematon puoliso/kaveri/lapsi/lemmikki on ihan käsittämätön!