Hääkutsu kummitädille ilman avecia
Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsen tehtävä on kutsua häihin pariutuneet ihmiset puolisoineen.
Tai siis no, ei ole, jos haluaa olla wt-klovni.
Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa.
Hyvä olisi tässä vaiheessa oppia, ettei elämä mene aina sinunkaan mähaluunmähaluun - mukaan. Käytös- ja tapakoulututusta voit opiskella netistä, ellet ole sitä kotona saanut.
Itse asiassa jos kyse on minun omista häistäni, silloin homma menee tasan mä ja mun mieheni haluu mallin mukaan. Ihan sama mitä joku penikka av-palstalla ulisee. Minä kutsun keitä haluan, kuten tekee ap:n kummilapsikin. Hyviin käytöstapoihin kuuluu kunnioittaa juhlanjärjestäjän tahtoa eikä kiukutella kuin pikkulapsi siitä, ettei pääse esittelemään miestään morsiamen äidille, jolla on häissä varmasti ihan riittävän paljon hommaa ilman mitään ylimääräistä säätöäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääpari on töissä ja morsiamen vanhemmat ovat varakkaita ja uskoakseni kustantavat ison osan juhlasta. Eniten mieltä pahoitti se, että ystäväni ei pitänyt puoliani hääkutsuasiassa. Hän on seurannut myös sinkkuvuosiani ja tietää, miten onnellinen olen nyt. Itse en kehtaisi kutsua ystävääni juhliin ilman puolisoa. Ja tiedän, että vanhempien kanssa yhdessä on hääkutsut mietitty.
Ymmärrän, jos vaikka joku koko urheilujoukkue kutsutaan ja heidät kutsutaan ilman puolisoita, heillä on silloin kuitenkin seuraa toisistaan ja ovat iso yhtenäinen ryhmä. Mutta että yksi kummitäti sitten kutsutaan yksin, niin se on minusta jo nuukuutta.Ei ystäväsi tehtävä ole pitää sinun puolia hääkutsuasiassa. Vaan ystäväsi tehtävä on pitää naimisiin menevän lapsensa puolia hääkutsuasioissa.
Silti oli tökeröä jättää aviomiehe
Ja ystäväsi tehtävä olisi myös ollut hieman neuvoa tytärtään näissä kohteliaisuusasioissa. Mutta moukkia mitä moukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa.
Hyvä olisi tässä vaiheessa oppia, ettei elämä mene aina sinunkaan mähaluunmähaluun - mukaan. Käytös- ja tapakoulututusta voit opiskella netistä, ellet ole sitä kotona saanut.
Opiskele vain. Vai onko sinusta kovinkin hyvää käytöstä kiukutella netissä siitä, ettei miestäsi ole kutsuttu häihin? Niinkö siellä tapakoulussa opetettiin toimimaan, jos tulee pettymys ja kummityttö toimiikin eri tavalla kuin sinä odotit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos kyse on minun omista häistäni, silloin homma menee tasan mä ja mun mieheni haluu mallin mukaan. Ihan sama mitä joku penikka av-palstalla ulisee. Minä kutsun keitä haluan, kuten tekee ap:n kummilapsikin. Hyviin käytöstapoihin kuuluu kunnioittaa juhla
Hyviin tapoihin kuuluu vieraiden viihtymisen huomiointi. Vaikka ne onkin ne kuuluisat mEiDäN hÄäT!!11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.
Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?
Kärsiikö kysyä miksei sulhanen järjestänyt mitään kavereilleen? Tai kaverit sulhaselle? Nyt vain katsotaan lahjahevosta suuhun
Kaverit järjestivät polttarit sulhaselle. Se tilannehan oikeastaan avautui kaikille ylätyksenä niiden polttareiden suunnittelupalaverissa, kun oli viisitoista sulhasen kaveria kutsuttu ja heistä olikin häihin kutsuttu vain kolme. Sitten mietittiin, että onkin varmaan pienet häät. Ja bestman sanoi, että ei ole tulossa kyllä pieniä häitä vaan isot ja kalliit, nämä vaikuttaa olevan, mutta kavereita näyttää mahtuvan aika vähän. Mutta onneksi häihin sitten pääsi morsiammen isän yhteistyökumppanit liike-elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääpari on töissä ja morsiamen vanhemmat ovat varakkaita ja uskoakseni kustantavat ison osan juhlasta. Eniten mieltä pahoitti se, että ystäväni ei pitänyt puoliani hääkutsuasiassa. Hän on seurannut myös sinkkuvuosiani ja tietää, miten onnellinen olen nyt. Itse en kehtaisi kutsua ystävääni juhliin ilman puolisoa. Ja tiedän, että vanhempien kanssa yhdessä on hääkutsut mietitty.
Ymmärrän, jos vaikka joku koko urheilujoukkue kutsutaan ja heidät kutsutaan ilman puolisoita, heillä on silloin kuitenkin seuraa toisistaan ja ovat iso yhtenäinen ryhmä. Mutta että yksi kummitäti sitten kutsutaan yksin, niin se on minusta jo nuukuutta.Ei ystäväsi tehtävä ole pitää sinun puolia hääkutsuasiassa. Vaan ystäväsi tehtävä on pitää naimisiin menevän lapsensa puolia hääkutsuasioissa.

Miksi pitäisi kutsua häihinsä joku ksipää mlkku, vaikka se olisikin äidin ystävän mies? Kaikeasta saa sen kuvan, että edes ap:ta ei ole kutsuttu kuin velvollisuudentunnosta. tuskin edes tuntee koko tyttöä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos kyse on minun omista häistäni, silloin homma menee tasan mä ja mun mieheni haluu mallin mukaan. Ihan sama mitä joku penikka av-palstalla ulisee. Minä kutsun keitä haluan, kuten tekee ap:n kummilapsik
Ja siitä kyllä huolehditaan. Mutta ei oman viihtyvyyteni kustannuksella. Jos kummitätini mies on juoppo tai mlkku tai mitä tahansa, joka saattaisi pilata hääni, minä en häntä kutsu vaikka kummitädillä menisi kilo herneitä nenään. Ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos kyse on minun omista häistäni, silloin homma menee tasan mä ja mun mieheni haluu mallin mukaan. Ihan sama mitä joku penikka av-palstalla ulisee. Minä kutsun keitä haluan, kuten tekee ap:n kummilapsik
Hyviin tapoihin kuuluu huolehtia itse omasta viihtyvyydestään eikä olettaa, että hääpari toimii sinun palvelijanasi ja käyttää hääpäivänsä sinun viihtyvyytesi takaamiseen. Jos et osaa viihtyä ilman miestäsi, tee kaikille palvelus ja jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys, kutsuitko kummilapsesi ja hänen tämän tulevan aviomiehen omiin häihinne?!
Vanhemmat ihmiset yleensä ei edes vietä mitään häitä.
Mekin menimme naimisiin ihan vain kahden todistajan paikalla ollessa ja nekin oli kirkkoherran viraston työntekijöitä ja sitten lähdettiin kahdestaan reissuun.
Eli ketään ei kutsuttu.
AP:sta en tietenkään tiedä. Mutta lopeta jankutus.
Mullakin on tunne, että ap ei ole ollut paljon yhteyksissä kummityttönsä kanssa, kun läheinen ystäväkään ei ole tavannut ap:n miestä. Ap on nyt kutsuttu velvollisuudesta ja sen takia on jätetty kuitenkin mies pois kutsusta.
Mulla ulkomaalainen mies. Kutsu aina poikkeuksetta ilman avecia. Exän (kantasuomalainen) kanssa saatiin aina kutsu yhdessä.
Joku vikahan siinä miehessä on, jos läheiselle ystävällekään ei ole esitelty, vaikka on oltu jopa avioliitossa jo vuosia. Eli siihen on todennäköisesti hyvinkin painavat syyt, että ap:n mies on ainut puoliso, joka on jätetty kutsumatta. Ja hyvä niin. Ei pidä pilata hääpäiväänsä velvollisuudentunnosta, vaikka kummitädin pitäisikin pärjätä hetki ilman miestään.
Minä en ole enää vuosiin käynyt häissä. Tämän päätöksen tein, kun kuulin eräänkin parin valittavan, että pitää uhrata vieraisiin 50-75 euroa ruokiin ja saa takaisin vain jonkun satasen.
Joten minua ei tarvitse ruokkia. Jään ihan mielelläni pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys, kutsuitko kummilapsesi ja hänen tämän tulevan aviomiehen omiin häihinne?!
Mekin menimme naimisiin ihan vain kahden todistajan paikalla ollessa ja nekin oli kirkkoherran viraston työntekijöitä ja sitten lähdettiin kahdestaan reissuun.
Eli ketään ei kutsuttu.
Mistä jankutuksesta puhut? Tuo oli vain yksi kysymys, joka ei ole toistunut tässä ketjussa kertaakaan.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.
Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?
Kärsiikö kysyä miksei sulhanen järjestänyt mitään kavereilleen? Tai kaverit sulhaselle? Nyt vain katsotaan lahjahevosta suuhun <
Kuka haluaa tuollaiseen sukuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ketään ei kutsuttu.
Vanhemmat ihmiset? Mistä tiedät, minkä ikäinen ap on? Esimerkiksi minusta tuli kummitäti samana vuonna kun täytin 15v. Olisin siis vähintäänkin teoriassa voinut olla kummipoikani häissä vähän päälle 30-vuotiaana. Oikeassa elämässä olin niissä häissä 41-vuotiaana. En mielestäni silloinkaan ollut vielä kovin vanha.
N52
"Hyviin tapoihin kuuluu huolehtia itse omasta viihtyvyydestään eikä olettaa, että hääpari toimii sinun palvelijanasi ja käyttää hääpäivänsä sinun viihtyvyytesi takaamiseen. Jos et osaa viihtyä ilman miestäsi, tee kaikille palvelus ja jää kotiin."
Nimenomaan mieheni kutsumalla hääparin vastuu siirtyy minulle ja miehelleni. Voimme yhdessä pitää hauskaa ja hääpari voi keskittyä toisiinsa. Kyseessä on kuitenkin juhlat eikä mikään hääparin palvontasessio.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kummilapsen tehtävä on kutsua häihinsä kummitäti puolisoineen. Etenkin jos muitakaan ei ole kutsuttu sinkkuina.
---
Ei ole. Kummilapsi saa kutsua häihinsä ihan kenet puolisonsa kanssa haluaa. Ei ole mitään "pakko kutsua tädin mies" sääntöä. Eihän me edes tiedetä, millainen ap:n mies on. Siihen voi olla hyvinkin painavat syyt, että nimenomaan hänet on jätetty kutsumatta. En minäkään kutsuisi esim. isäni veljeä, joka imee viinaa kuin pesusieni ja kännipäissään on aina haastamassa jotain nyrkkitappeluun. Noin esimerkiksi.
No niinpä. Mä en kutsunut kummitätini miestä (vaikka hän ehkä periaatteessa jopa on kummisetäni). Uskon, että oli kummitädillenikin kivempaa, pääsi tanssimaan ja rentoutumaan, kun ei kerrankin tarvinnut holhota juoppoa mukanaan. Ainakin hän vaikutti tosi iloiselta juhlissa ja viipyi viimeiseen asti.
Ja kyllä, hän istui muistaakseni äitini vieressä, ei me muutenkaan laitettu ketään täysin tuntemattomien kanssa istumaan.
Silti jos nyt etiketistä ja hyvästä käytöksestä puhutaan, niin isoihin juhliin kuuluu mennä sillä asenteella, että jutellaan esim. pöytäseuran kanssa riippumatta siitä, tunnetaanko etukäteen. Ei siinä ole ideana, että hääpari järjestää illallisen, jossa jokainen voi sitten sen oman rakkaansa/ydinperheensä kanssa juhlia vain keskenään hengaillen.
Vierailija kirjoitti:
Joku vikahan siinä miehessä on, jos läheiselle ystävällekään ei ole esitelty, vaikka on oltu jopa avioliitossa jo vuosia. Eli siihen on todennäköisesti hyvinkin painavat syyt, että ap:n mies on ainut puoliso, joka on jätetty kutsumatta. Ja hyvä niin. Ei pidä pilata hääpäiväänsä velvollisuudentunnosta, vaikka kummitädin pitäisikin pärjätä hetki ilman miestään.
Samaa mieltä, kyllähän se kertoo, että kummilapsen ja kummitädin välillä ei ole ollut mitään kontakteja viimeaikoina , jos kummitädin aviomiestä ei ole tavattu, vaikka kuitenkin vuosia naimisissa. Kummitäti olisi voinut vaikka vuosittain kutsua kummilapsensa syömään ravintolaan tai kotiinsa ja esitellä aviomiehensä. Täti saa olla hyvin kiitollinen, että edes hänet on kutsuttu sinne juhliin.
Nythän hääparihan varmaan kiroaa häiden jälkeen, että tulikin kutsuttua se kummitäti. Tulee nimittäin häihin niin vihainen ja katkera vanha nainen paikalle, että eiköhän tuo soppa kiehahda jossain vaiheessa iltaa, kun kummitäti on saanut viiniä allensa!
Ehdottomasti en menisi jos noin tökeröitä kutsujat ovat. Ei todellakaan etiketin mukaista. Lähettäisin kortin ja laittaisin vielä molempien nimet onnitteluihin. Minulla kummiyttö oli niin fiksu että kutsui myös mieheni vaikkei kummi olekaan, omiin häihinsä. Eikä oltu paljonkaan tekemisissä silloin. Oli kivat häät.