Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsu kummitädille ilman avecia

Vierailija
03.06.2024 |

Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?

Kommentit (451)

Vierailija
181/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummilapsen tehtävä on kutsua häihin pariutuneet ihmiset puolisoineen.

Tai siis no, ei ole, jos haluaa olla wt-klovni.

Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa. 

Tottapuhuen ei kiinnosta miten weetee-väki häänsä viettää ja ketä sinne kutsutaan. Se ei aiheuta itkupotkuraivareita eikä minulla ole asian suhteen tahtoa suuntaan tai toiseen.

Kovasti kuitenkin ulvot tälläkin hetkellä, kun asiat eivät mene niin kuin SINÄ haluat :D Taisit juuri paljastaa olevasi provo-Veeti :D

Mitä oikein selität? :D On täysin normaali käytäntö kutsua pariskunnista molemmat osapuolet hääjuhliin. En ole törmännyt sinkkukutsuihin muualla kuin tällä palstalla. Ei siis ole kyse mistään minun tahdostani vaan ihan tavallisista, normaaleista asioista.

Vierailija
182/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa. 

Tottapuhuen ei kiinnosta miten weetee-väki häänsä viettää ja ketä sinne kutsutaan. Se ei aiheuta itkupotkuraivareita eikä minulla ole asian suhteen tahtoa suuntaan tai toiseen.

Yhtään ei kiinnosta, mutta silti uliset kymmeniä viestejä  tuota samaa virttä. Sellaista. 

Harhatrolli taas sekoilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kummitäti viidelle nuorelle. Jos kutsutaan minun koko perheeni juhliin, annan 500 euroa häälahjaksi, 200 euroa valmistujaislahjaksi ja 400 euroa rippilahjaksi. Jos ei kutsuta kuin minut, niin luvut ovat 100, 50 ja 80 euroa. Olen ollut todella paljon mukana kaikkien kummilasten elämässä ja antanut aina hyviä lahjoja, joten kutsut ovat tulleet kyllä koko perheelle. Tähän mennessä ripille on päässyt neljä lasta viidestä, ylioppilaaksi kirjoittanut neljä lasta ja kaksi on mennyt naimisiin. 

Vierailija
184/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti kuitenkin ulvot tälläkin hetkellä, kun asiat eivät mene niin kuin SINÄ haluat :D Taisit juuri paljastaa olevasi provo-Veeti :D

Mitä o

Ei se kyllä ole. Ikävä kyllä sinä et päätä, mikä on kenellekin normaalia. Turhaan kiukuttelet. Jokainen päättää itse, keitä kutsuu. Koeta nyt vain kestää se. 

Vierailija
185/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.

Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?

Kärsiikö kysyä miksei sulhanen järjestänyt mitään kavereilleen? Tai kaverit sulhaselle? Nyt vain katsotaan lahjahevosta suuhun 

Vierailija
186/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut niin tylsissä häissä lapsena. Kuivia tapahtumia, kuivia puheita ja vieraita, jotka eivät tunne toisiaan. Edes sukulaiset eivät tule juttuun samoissa pöydissä ja kaikki pönöttää.

Nyt lähentelen tässä kolmeakymppiä ja olen käynyt useissa kavereiden kaveripainotteisissa häissä. Ne ovat olleet iloisia ja eläväisiä juhlia, joissa ihmiset tuntevat toisensa ja ovat selvästi hyvin tärkeitä ihmisiä hääparille.

Luojan kiitos hääkulttuuri on muuttunut. Omiin häihin tulee vaan lähimpiä sukulaisia ja runsaasti kavereita.

Vierailija
187/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisinpa, että häissä morsiamen vanhemmilla on ihan pikkaisen paljon parempaakin tekemistä kuin jonkun kummitädin mieheen tutustuminen. Eli senkin puoleen hyvä, että kummilapsi ymmärsi olla kutsumatta miestä. Ei joudu vanhemmat hankalaan asemaan, kun pitäisi hoitaa velvotteitaan ja yksi yrittää siinä tuputtaa aviomiestään näytille. 

Vierailija
188/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa mitä tarkoittaa normaali. Normaali ei voi olla jokaiselle eri.

Vierailija
189/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla kommentoijilta samalla myös se, miten suuret lähipiirit heillä on.

Meillä molemmilla oli naimisiin mennessä oikeasti isot suvut. Kutsulistan tekeminen oli suoraan sanottuna hirveää, koska juuri se tila mikä haluttiin oli rajattu "vain" 120 henkilölle, ja jokainen kierros (sedät ja tädit puolisoineen? Ystävät?) tuotti kymmeniä ihmisiä lisää. Serkkujen kutsuminen perheineen olisi itsekseen täyttänytkin sitten jo lähes koko tilan, eli ei lähdetty enää siihen jos ei muutenkin ollut läheiset välit. 

Eikä laitettu kaikille avec-kutsuja. Av(i)oparit tottakai yhdessä ja jos tunnettiin molemmat osapuolet, mutta muuten yksin, tietysti niin, että jokaisella oli tuttua keskusteluseuraa pöydässään. Eikö sitten yksi ystäväni kutsunut avecin -uuden mieskokelaan- ensin mukaansa, ja vasta tämän jälkeen alkoi kysellä että ai niin, olikohan se vain mulle kun pyysin yhtä.... panikoiden että tuore suhde kaatuu tähän. Järjestin isolla lisästressillä yhden lisäpaikan. Noh. Parin kuukauden päästä he erosivat, eikä koskaan nähty enää tyyppiä. 

En ikinä loukkaantuisi jos saisin kutsun vain itselleni, jos puolisollani ei olisi parin kanssa ollut mitään tekemistä ennestään. Aina ei vaan pysty järjestämään kaikille paikkoja, eikä välttämättä kannata. Ap on vakiintuneesti puolisonsa kanssa, mutta eihän hän juhlissa yksin ole, jos tuttuja on kuitenkin juhlimassa? 

Vierailija
190/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummitäti voisi sitten häiden jälkeen kertoa häätapahtumasta miehelleen, joka ei saanut kutsua?

Oli aivan ihanat häät! Olisitpa ollut mukana! Vai pelkästään, että kemut olivat tosi syvältä.

Vierailija
191/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoren parin pitäisi maksaa 75+e illallisesta jollekin random äijälle?

Kysyt tällaista ihan tosissasi? 

En ole tuo ihmettelijä, mutta tosissani kysyn: miksi hääparin pitäisi maksaa jonkun heille tuntemattoman henkilön ruuat ja juomat vain siksi, että tämä sattuu majailemaan heidän sukulaisensa/tuttunsa nurkissa?Jos ei ole kummitädin puolisona tähänkään asti halunnut olla tekemisissä hääparin kanssa, ei ole auttanut muutoissa, kutsunut kylään mökille jne., niin miksi hänet pitää kutsua häihin? Fiksu aikuinen ymmärtää, että ihmisiin tutustuu parhaiten muualla kuin isoissa juhlissa. Ap:nkin puolisolla olisi varmasti ollut vuosia aikaa luoda ystävyyssuhdetta, mutta eipä tuo ole viitsinyt.

No juuri näin. Jos kerran on jo vuosia oltu naimisissa, niin miksi ei ole tutustunut ajallaan hääpariin, jos kerran häihin haluaa?

Oma tilanteenihan oli se, että isäni uusi puoliso ei halunnut tutustua mun puolisoon, eikä myöskään käytännössä tavata mua. Isäni kävi meillä vuosia yksin. Puolisoani ei myöskään kutsuttu heidän häihinsä, vaikka olimme silloin jo kihloissa. Kun meidän hääkutsujen aika tuli, niin oli otsaa oikein hämmästyä ja toki myös loukkaantua siitä, että vain isäni sai kutsun. Sanoin sitten isälleni, että jos saat vaimosi tulemaan meille edes kerran kahville ennen häitä, niin hän on tervetullut myös häihin. Ei onnistunut. Isäni tuli häihin yksin.

Vierailija
192/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa kutsua keitä häihinsä haluaa. Pariskunnat on mielestäni kohteliasta kutsua molemmat. Jos mulle tulisi hääkutsu vain mulle, jättäisin menettä. Häät ovat muutenkin tylsiä juhlia, ja vielä tylsempää olisi ilman puolisoa. Kortin lähettäisin. Jos mun puoliso ei kelpaa häihin, niin ei kelpaa myöskään mun lahja hääparille.

Kunnon katkeruus sulla! Miten voi olla noin pikkumaisia ihmisiä, niin kuin sinä! Kertoo paljon sinusta, että jos joku haluaa sinut kutsua häihinsä, niin sinä katsot asiaksesi sitten jo vääntää, että ne ei olekaan hääparin hääjuhla, vaan sinun ja kumppaniasi varten ne juhlat. En yhtään epäile, että sinulle häät ovat tylsiä juhlia. Et tule muiden kanssa toimeen, sinut on pakkokutsuttu sinne puolisosi kanssa. Et tunne ketään ja olet aina ulkopuolinen.

Vierailija
193/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse googlata. Tiedän ilmankin, että normaali on hyvin suhteellinen käsite. Toisille on normaalia kutsua kummin kaiman veljen vaimon kaveritkin häihinsä. Toisille taasen on normaalia pitää häät vain pienen piirin juhlana, johon kutsutaan vain muutamia ihmisiä. Ja kaikkea siltä väliltä. Jokainen tavallaan. Kukaan ulkopuolinen ei määrittele, keitä joku kutsuu häihinsä ja keitä ei. 

Vierailija
194/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olisi tässä vaiheessa oppia, ettei elämä mene aina sinunkaan mähaluunmähaluun - mukaan. Käytös- ja tapakoulututusta voit opiskella netistä, ellet ole sitä kotona saanut.

Vierailija
195/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummitäti voisi sitten häiden jälkeen kertoa häätapahtumasta miehelleen, joka ei saanut kutsua?

Oli aivan ihanat häät! Olisitpa ollut mukana! Vai pelkästään, että kemut olivat tosi syvältä.

No totuuden. 

Vierailija
196/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti kuitenkin ulvot tälläkin hetkellä, kun asiat eivät mene niin kuin SINÄ haluat :D Taisit j

Sinä siis heräät joka aamu klo 5.15. Sehän on ihan normaali heräämisaika. Olen herännyt siihen aikaan jo vuosia, joten sinunkin pitää herätä, koska se on normaalia. 

Vierailija
197/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse googlata. Tiedän ilmankin, että normaali on hyvin suhteellinen käsite. Toisille on normaalia kutsua kummin kaiman veljen vaimon kaveritkin häihinsä. Toisille taasen on normaalia pitää häät vain pienen piirin juhlana, johon kutsutaan vain muutamia ihmisiä. Ja kaikkea siltä väliltä. Jokainen tavallaan. Kukaan ulkopuolinen ei määrittele, keitä joku kutsuu häihinsä ja keitä ei. 

No, kerrataan sitten: normaalia on se miten valtaosa toimii. Saat kutsua häihisi ketä tahansa ja olla kutsumatta ketä tahansa, mutta useimmat kutsuvat pariskunnat pariskuntina.

Vierailija
198/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kummitäti viidelle nuorelle. Jos kutsutaan minun koko perheeni juhliin, annan 500 euroa häälahjaksi, 200 euroa valmistujaislahjaksi ja 400 euroa rippilahjaksi. Jos ei kutsuta kuin minut, niin luvut ovat 100, 50 ja 80 euroa. Olen ollut todella paljon mukana kaikkien kummilasten elämässä ja antanut aina hyviä lahjoja, joten kutsut ovat tulleet kyllä koko perheelle. Tähän mennessä ripille on päässyt neljä lasta viidestä, ylioppilaaksi kirjoittanut neljä lasta ja kaksi on mennyt naimisiin. 

No huh huh. Kaikenlaisia kummitätejä sitä onkaan. 

Vierailija
199/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisit häihin viemään morsiamen vanhempien aikaa tutustuttamalla heidät puolisoosi? Aika itsekästä!

Oma lapseni lähetti kutsun vain niille, joita oikeasti haluaa juhliin ja yksi kriteeri oli se, että on henkilökohtaisesti tavannut ko. henkilön. Koska kummisedän puoliso ei ole 10 vuoden aikana ennättänyt lapseni yo-juhliin eikä valmistujaisiin eikä ko. puoliso tullut mummun syntymäpäiville eikä vanhimman lapseni häihin, niin miksi ihmeessä tuntematon henkilö pitäisi kutsua? Nykyisin häissä menee oikeasti niin, että paikalle ei haluta väkeä siksi, että ovat jonkun kumppaneita. Jos ei ole ollut mitään halua tutustua hääpariin tai sukuunsa, niin miksi pitää kutsua?

Miksi pitää viettää edes häitä, jos se on noin vaikeata?

Jos paikalle ei haluta väkeä, niin juhlikaa kahdestaan niitä häitänne.  

Häät on kyllä perinteisesti oll

"Kuin joku yksin oleva ihminen" :D :D 

Tämähän se olikin, joku voi luulla sinkuksi ja sehän on tietysti hirveää!

Vierailija
200/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jäisinkö juhlista kokonaan pois. Oli kyllä kuin märkä rätti naamalle tuo, että kutsu tuli vain minun nimelläni. Ja kun kysyin, että onko kutsu molemmille, niin sanottiin, että kutsu on vain sinulle. 

Kutsun mukana tuli tilinumero lahjaa varten ja kielto tuoda tavaralahjaa. 

Ilmoita kutsujalle, että valitettavasti et pääse juhlaan osallistumaan.

Näin minäkin tekisin.  Ja hääpari olisi vain iloinen, koska säästyisi kustantamasta minunkin ateriani.

Tilinumero.... , no laittaisin jonkun pikkusumman.  Ja sillä se kuitattu.

No voisihan sitä tietysti kettuillessaan ilmoittaa, että voi kun meille tuli toinen hääkutsu juuri samalle päivälle!  Mieheni kummityttö vihitään juuri silloin ja halusi että me molemmat tulemme, joten menemme nyt sinne, mihin meidät kumpikin kutsuttiin!