Ihmisestä pystyy tulkitsemaan huomattavan paljon lyhyellä vilkaisulla
Istuskelin kahvilassa ja katselin ohikulkevia ihmisiä, niin se on käsittämätöntä kuinka jotenkin selkeästi ihmisistä pystyy heti tekemään oletuksia minkälaisia he suunnilleen ovat ja nykyään kun on elämänkokemusta, niin tajuaa ettei ne edes ole mitään arvauksia vaan valtaosasta tietäisi varmuudella hetkessä ettemme tulisi viihtymään toistemme seurassa ja ne syytkin olisi helppo eritellä.
Nuorempana ihmettelin joidenkin vanhempien ihmisten käytöksessä sitä mikseivät olleet avoimia tutustumaan kaikenlaisiin ihmisiin vailla ennakkoluuloja. Nyt tuon ymmärtää paremmin ja huomaan itsessänikin sen etten lähde rakentamaan esim. naapureiden kanssa yhtään mitään moikkaamista kummempaa ihmissuhdetta jos ja kun tiedän että olemme hyvin erilaisia.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feromonit? Eläimet aistivat niitä ei ihmiset. Olet väärässä.
Olet väärässä. Ihmiset kyllä aistivat niitä, mutta eivät osaa tulkita niitä.
Eli aistimisesta ei ole mitään hyötyä.
Narsismi on kans sellaista, mitä ihmiset "näkee" muutamasta piirteestä. sinänsä voi olla oikein, että kun ihmisessä näkyy muutama piirre, joista tietää, että tuon kanssa tulis vaikeuksia, niin sitä kannattaa välttää, mutta se on eri asia kuin että olis diagnosoitava narsismi.
Empatiakyvyttömyys, tunteilla pelaaminen jne. voivat näkyä tai olla näkymättä.
On ihan hyvä nähdä, jos toisessa on itseä triggeröiviä piirteitä, että niitä on. Se kertoo kuitenkin yhtä paljon susta kuin siitä toisesta ihmisestä.
Kaikki ei sovi kaikkien kanssa yhteen ja se on ihan ok. Ei tarkoita, että olis "vikaa" kummassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletat, että olen aina ainoa ei-natiivi englanninkielen puhuja noissa tilanteissa?
Eli et siis pärjää natiivien kanssa, vaan sulle joutuu lässyttämään, että pysyt mukana. Ei mitään uutta maan päällä.
Ja oletet että kun kävit "irkuissa" ja "skoteissa" ja työpaikallasi sönkötetään englantia olet jotenkin uniikki kielinero.
"Ihmisestä pystyy tulkitsemaan huomattavan paljon lyhyellä vilkaisulla"
Sinusta pystyy päättelemään, että olet jokseenkin ärsyttävä tyyppi, josta tahdon pysyä kaukana, tollanen inttäjä ja jankuttaja. Taisit nousta väärl
ällä jalajja ylös tänään. Haukkuko pmo vai puoliso sut eilen. :D
eri
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kerropa minkälainen minä olen!
Värjäämätön tukka epämääräisellä nutturan ja poninhännän sekaisella syheröllä. Ryppyinen naama, ei meikkiä, ei korvakoruja. Mustat tiukat farkut, musta nahkainen biker-takki, joku tunikantapainen siellä alla. Jalassa lenkkarit, ehkä prisman omaa mallistoa. Selässä kirkasvärinen painavalta vaikuttava reppu, naamalla vittuuntuneen, ehkä jopa vihaisen oloinen ilme. Ylipainoa noin 15kg, kevyenä päivänä. Kädessä perus-android, puhelinkotelo täynnä kortteja niin, ettei se mene kiinni.
Sosiaalityöntekijä tms tai joku taidealan ihminen, esim. teatteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset on taitavampia lukemaan muita kuin toiset. Se on sekoitus alitajuista asioiden havainnointia ja yhdistelyä ja intuitiota.
Nämä taitavina itseään pitävät on vaan aivan hemmetin usein väärässä.
Tuli vahvasti mieleen tapaus jossa työporukan kanssa oltiin iltaa viettämässä ja yksi meistä oli tuonut treffikumppaninsa mukanaan. Treffikumppani sitten mulle avautui mustasukkaisuudestaan ja ihmistuntemisestaan kuinka hänen tyttöystävänsä ja illan emännän välillä oli selkeästi jotain. Harmi vaan, että itse tiesin emännän olevan täysin hetero ja että hänellä ei ollut mitään erityisempia tunteita tätä treffikumppanin tyttöystävää kohtaan. Mutta "hänella on niin hyvä ihmistuntemus".
Et pystyisi osumaan oikeaan minun kohdallani. Tuumaisit että wt/yh/lähihoitaja. Totuus on mukavasti elelevä kotirouva.
Jos vilkaisee hameen alle, pystyy päättelemään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on hyötyä niille ihmisille, jotka osaavat tulkita oikein mitä aistivat.
Sinä tulkitsit väärin argumentin, etteivät ihmiset osaa tulkita sitä mitä aistivat.
Kaikilla on jokin vamma tai useampia mutta toisista ne näkyvät ulospäin ja toisista ei. Huijarit ovat taitavia antamaan itsestään ihan eri mielikuvan ja taitava herättämään luottamusta. Ei kaikki ole sitä miltä se näyttää ulospäin.
Joskus luulin että syömishäiriö näkyy aina ulospäin mutta ei todellakaan kun tapasin normaalipainoisia joilla oli jumalatonta tuskaa, bulimiaa yms. ja taistelua sen painonsa kurissa pitämiseen.
Toinen harhaluulo oli että hoikka tai normaalipainoinen on automaattisesti urheilullinen. Tunnen useampiakin joidenka ei ole tarvinnut mitään liikuntaa harrastaa muuta kuin normi elämä. Voittanut geenilotossa vähän helpomman elämän vaan. 😁
Hei, täällä myös juuri samankaltainen viisikymppinen nainen (oletan, että eka kirjoittaja on nainen) ja työskentelen juuri toisen kirjoittajan arvaamalla alalla. Syyt (tekosellaiset?) väsyneelle ja tympeälle olemukselle ovat merkittävä ylipaino, terveyshuolet ja läheisiä koskevat huolet, kuormittava työ. En viitsi edes vilkaista peiliin, koska näytän niin harmaalta ja väsyneeltä. Haen kyllä parhaillaan apua tilanteeseen.
Tuo on ihan totta, mutta toisaalta myös huono juttu koska ensivilkaisulla voi tehdä myös vääriä päätelmiä. Tai siis ei se päätelmä itsessään ole väärä vaan ihan oikein tulkittu, mutta todellisuudessa se ihminen ei olekaan sellainen minkälaisen (ensi)vaikutelman itsestään ulospäin antaa.
Näet ihmisistä vain heidän sen hetkisen tilansa, joka ei välttämättä ole heidän perustila.
Sossujen kanssa asioidessa osaan pointata todella nopeasti, että onko henkilö a)naisen asialla b)lapsen asialla c)töissä ilman motivaatiota.
Semmosen äärimmäisen häiriintyneen naisasia ihmisen tunnistaa jo eleistä ennen ensimmäistäkään sanaa.
Tuommoset yllä mainitut asiat näkee todella helposti. Yleensä asiat on jo etukäteen päätetty naisen kertomuksella ennenkuin miestä tai lapsia kuullaan. Tämänkin huomaa varsin selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa päätöksenteosta tapahtuu intuitiivisellä tasolla.
Tässä on hyvä muistaa, että tutkitusti ihmiset, jotka kuvittelevat omaavansa hyvän ihmistuntemuksen, ovat siibä huonompia kuin muut.
Nämä ihmiset tämyös käyttäytyvät olettamuksiensa perusteella helpommin kuin ne, jotka kokevat omaavansa huonon ihmistuntemuksen, vaikka ei tosiaan kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole jalallani Euroopan mantereen ulkopuolelle astunut (katso kartasta, mitä tarkoitan), irkut ja skotit ovat kansallisuuksia, toki korrektimpaa olisi sanoa irlantilaiset ja skotlantilainen. EN sanonut, että olen uniikki kielinero, vaan puhun sujuvasti englantia. Se on työkieleni, enkä voi sitä sinun mieliksesi muuksi muuttaa.
Taitaa olla sulle jotenkin arka paikka?
EU-tehtävissä työkieli on yleensä englanti - vaikka britit ovatkin jo yhteisön jättäneet. Se vaan on se lingua franca, jota kaikki käyttävät. Toinen vaihtoehto on ranska, ja sitä en osaa. Esimerkiksi Brysselissä työskennellessäni valitettavasti joudun kuuntelemaan muiden sönköttämää englantia joka päivä, kun en osaa kroatiaa, sloveniaa, luxemburgiskaa, italiaa enkä hollantia. En edes puolaa.
Olen nyt aika paljon kertonut itsestäni, katsotaan, mitä se tuo tulkintoihin lisää. Ap ei ole ilmeisesti vielä pettämättömällä kyvyllään ehtinyt vastata?
Kuten itse sanoit britit ei ole enää EU:ssa eli siellä ne ei natiivit sönköttää sujuvasti keskenään jotain, mitä kutsuvat englanniksi. Taitaa olla kuitenkin sinulle jotenkin arka paikka, ettet ole minkään suhteen mitenkään erityinen niinkuin ei ole juuri kukaan muukaan.
Meillä on myös työkieli englanti, jota puhun sujuvasti niinkuin kaikki muutkin, mutta puhun kuitenkin mielummin töissä saksaa koska asuin siellä 15 vuotta, saksalainen firma, saksalainen päällikkö ja ei tarvi esittää sitä jäätävää sönkötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jalallani Euroopan mantereen ulkopuolelle astunut (katso kartasta, mitä tarkoitan), irkut ja skotit ovat kansallisuuksia, toki korrektimpaa olisi sanoa irlantilaiset ja skotlantilainen. EN sanonut, että olen uniikki kielinero, vaan puhun sujuvasti englantia. Se on työkieleni, enkä voi sitä sinun mieliksesi muuksi muuttaa.
Taitaa olla sulle jotenkin arka paikka?
EU-tehtävissä työkieli on yleensä englanti - vaikka britit ovatkin jo yhteisön jättäneet. Se vaan on se lingua franca, jota kaikki käyttävät. Toinen vaihtoehto on ranska, ja sitä en osaa. Esimerkiksi Brysselissä työskennellessäni valitettavasti joudun kuuntelemaan muiden sönköttämää englantia joka päivä, kun en osaa kroatiaa, sloveniaa, luxemburgiskaa, italiaa enkä hollantia. En edes puolaa.
Olen nyt aika paljon kertonut itsestäni, katsotaan, mitä se tuo tulkintoihin lisää
Kuten itse sanoit britit ei ole enää EU:ssa eli siellä ne ei natiivit sönköttää sujuvasti keskenään jotain, mitä kutsuvat englanniksi. Taitaa olla kuitenkin sinulle jotenkin arka paikka, ettet ole minkään suhteen mitenkään erityinen niinkuin ei ole juuri kukaan muukaan.
Meillä on myös työkieli englanti, jota puhun sujuvasti niinkuin kaikki muutkin, mutta puhun kuitenkin mielummin töissä saksaa koska asuin siellä 15 vuotta, saksalainen firma, saksalainen päällikkö ja ei tarvi esittää sitä jäätävää sönkötystä.
Ooops I did it again 🤣
Sieltähän se omakehu alkaa nousta!
Eli jos nainen näyttää maksulliselta ensivilauksella niin naista pitää kohdella maksullista kun vilaukselta pystyy määrittelemään koko ihmisen?
Meh. Ylivirittynyt on ylivirittynyt. Näkee uhkia sielläkin missä niitä ei ole.
Itse jaksan jo nauraa eräälle vanhalle tuttavalle, joka oli hyvien ominaisuuksiensa lisäksi ulkonäkökeskeinen ja titteliuskovainen. Niin kauan kuin olin oma itseni ja kerroin kaikenlaisia asioita, myös niitä joita hän pääsi tuomitsemaan, meillä meni hyvin. Kun aloin itse lipsua siihen suuntaan, että opin puhumaan yhteisistä mukavista asioista (koska minusta on normaalia keskittyä ihmissuhteissa niihin yhteisiin mukaviin asioihin, kai tämä oli minulta myös henkisen etäisyyden ottamista) ja tuoda keskusteluihin Tärkeitä Tuttaviani (en ollut tajunnut että name dropping oli häneltä uhkailua, minua kohtaan!), hänen suhtautumisensa muuttui täysin. Nyt hän on varma, että minulla on merkittäviä narsistisia taipumuksia.
Mutta minähän vain muutuin enemmän ystävänäni pitämäni ihmisen kaltaiseksi!
Itkettäisi jos ei naurattaisi. Aina oppii uutta... Ja ei. Ei olla väleissä enää 😅