Äidin/anopin muistilappu
Kesä tulee ja nuorempi polvikin ehkä piipahtaa. Älä kysy mitään, jos kertovat jotain, sano aikun kiva tai onpa ikävää. Älä mitään sano uudesta autosta, asunnon vaihdosta, työpaikoista. Muista kehua lapset. Mutta älä sano oletpa kasvanut tai viiksen alut jo. Se on pahansuopaa arvostelua. Muista antaa lahjoiksi asiat joihin olet saanut luvan. Muista tarkkaan kaikkien ruokamieltymykset, oikea levite, maidonkorvike, leipä, kuka ei syö lihaa, kuka taas on carnivore. Vaikka näkisit heidät kerran vuodessa. Muista katsoa perään katsottavat lapset jotta vanhemmat pääsevät istumaan iltaa jonnekin.
Älä puhu omista asioistasi mitään, se on valittamista ja ruikuttamista ja narsismia. Voitte jatkaa listaa, varmaan jotain unohdin.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Normaaleja normaaleihin käytöstapoihin kuuluvia asioita, jotka pitäisi ymmärtää, ihan ilman muistilappujakin.
Normaaliin käytöstapoihin kuuluu kun neljä henkeä menee viikonlopuksi mökille/ toisen vanhemmille vieraat sanelevat tarkat ehdot isäntäväelle ja määräävät toisten ostamista ruuista? Isäntäväki sydän kurkussa koko ajan meneekö kaikki nyt oikein?
Mitä? Totta kai vieraiden ruokarajoitteet huomioidaan. Ihan ilman moista kuvaamaasi typerää draamailua.
Tuo omat eväät mukana ja kokkaa itse jos ei normaalit ruoat sovi. Näin minä teen, enkä passauta vanhaa äitiäni.
Kyllä minusta voisi se kovin erikoista ruokaa vaativa osallistua itse ruuan laittoon ja gluteiinoton tuoda vaikka leipänsä.
En nyt ihan törppö ole mutta en tunne tuota keliakiaa. esim mikä leipä sopii kenenkin oireisiin. Laktoositonta on kuitenkin helpompi ostaa ja laittaa.
Lastenlapset joi monta vuotta maitoa x. Ostin sitä viimeksi, nyt olikin maito z ainoa juotavaksi käyvä. Tämmöistä.
Miksi käytöstavat ovat vain yksisuuntaisia eli kuuluvat vain äideille ja isille ja appivanhemmille? Miksi ne eivät koske nuorempaa sukupolvea? Heidän ei tarvitse olla tahdikkaita, harkita sanottavaansa ja vaatimuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytöstavat ovat vain yksisuuntaisia eli kuuluvat vain äideille ja isille ja appivanhemmille? Miksi ne eivät koske nuorempaa sukupolvea? Heidän ei tarvitse olla tahdikkaita, harkita sanottavaansa ja vaatimuksiaan.
Missä on sanottu että he eivät niin jo tekisi??? Ei missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tää keskustelu osoittaa sen. Nuoremmat antaa täyslaidallisia vanhempiensa sukupolvelle.
Olen seitenkymppinen ja en ole koskaan joutunut laittamaan ruokaa kenellekään ruokarajoitteiselle tai allergiselle. Eivät lapseni ja sukulaiseni ole olleet sellaisia. Siksipä en osaakkaan laittaa ruokia sellaisille vävyille ja miniöille ,joilla on rajoitteita. On selvitty sillä ,että sanon leppoisasti tilanteen ja pyydän tuomaan sopivaa/mieluista mukana. Ei ketään se haittaa.
Toki osaan leipoa kaikenlaisia herkkuvoileipiä ja ostaa täytekakun jotka käy kenelle vaan. Se on helppoa.
Joku tietysti sanoo-opettele. Ei jaksa enää näin 76-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tää keskustelu osoittaa sen. Nuoremmat antaa täyslaidallisia vanhempiensa sukupolvelle.
Ei osoita. Ethän sinä edes tiedä keskustelijoiden ikää! Eikä koko keskustelussa edes ole keskusteltu väittämästäsi aiheesta tai missään se ole esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä mitään-ei-saa-sanoa-minä-minä-minä -sukupolven passiivisaggressiivista uhriutumista. Boomer-ikäluokka on kansakuntamme syöpä.
Itsehän olemme kasvattaneet itsetietoisen minä vaadin-sukupolven joka luulee hyväksi käytökseksi ylimielistä käytöstä vanhempisan ja appivanhempiaan kohtaan. Tuossa joku toi hyvin esiin, anoppi vain siivooja, hän sentään kerkeä- ja ilkeäkielinen sivistynyt ihminen. Anopilla ei ees autoa, kammottavaa.
Sen tekstin pointti taisi olla, jos luit huolella, että sen siivooja-anopin ei ehkä kannata lähteä arvostelemaan muiden töitä. Että jos kuvittelee siivooj
Kun anoppi aikoinaan kysyi, mitä teen työkseni, niin ei käynyt edes mielessä kertoa, että pesen vanhusten alapäitä. Kerroin olevani sairaanhoitajana sydänvalvontayksikössä, mutta en ryhtynyt avaamaan asiaan kertomalla oksennuksista, elvytyksistä ja elinsiirtopotilaiden valmistelusta. En ymmärrä, miksi ensimmäisellä kerralla kertoisi klemmareidenhankkimisesta tai siitä, että varmistaa wc-paperin saatavuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osoita. Ethän sinä edes tiedä keskustelijoiden ikää! Eikä koko keskustelussa edes ole keskusteltu väittämästäsi aiheesta tai missään se ole esillä.
Minusta tämä keskustelu on juuri käytöstavoista, aloittajan nuoriso ei ole ollut tyytyväinen hänen käytöstapoihinsa ja aloittaja kertoo mitä asioita yrittää ottaa huomioon.
Kun nuoremmat osaa vaayia tapoja ainakin toisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tää voi olla nykyään näin vaikeeta? Kohtuuden rajoissa tietty isäntäväki huomioi vieraat, mutta jo viikon vierailu on niin pitkä että vieras itse tuo erityisruokavalionsa tuotteet. Käytöstapoihin en ota kantaa, kunhan ei tarkoituksella loukkaa toisia. Ja kai sitä joku voi olla sellainen, joka katsoo asiakseen loukkaantua vähän mistä tahansa.
Mikä helvetin viikon vierailu??? mistä sinä sen revit?
Ja normaalille ihmiselle ei ole ylivoimaista huomioida rajoitukset. Gluteeniton, laktoositon, allergiat jne.
Meillä käy mökillä kaikenmoisesti rajautunutta. Ei ole minkäänälainen ongelma huomioida ne.
Ja kyllä sekin on huonoa käytöstä, että ei vaan edes tajua olevansa törkeä.
Rajoitukset kannattaa huomioida siten, että tekee jokaiselle oman annoksen etukäteen. Silloin gluteeniton ei voi napata pähkinäallergiselle tarkoitettua tarjottavaa tai selittää silmä kirkkaana, että kun vain maistaa, niin ei siitä ole haittaa.
Apn lapset vaikuttavat todella rasittavilta tapauksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro mitään naapureista, sukulaisista, Luna-serkun häistä jne. Se on pahansuopaa juoruilua. Älä muistele lastesi lapsuutta, se on ilkeää vertailua ja kaiken lisäksi lapsesi puoliso ei ollut silloin osa perhettä, muistelemalla osoitat sen, että hän on ulkopuolinen.
Älä puhu säästä! Ilmastonmuutos aiheuttaa ahdistusta etkä kuitenkaan ymmärrä, mikä on normaalia vaihtelua ja mikä ilmastonmuutosta.
Älä ota puhelinta esille, se on huonoa käytöstä. Muille puhelin on keino olla yhteydessä ulkomaailmaan, sinulle tapa osoittaa, että et välitä muista.
Älä luettele innostaisi ketkä kaikki lapsillesi täysin tuntemattomat ovat kuolleet ja kerro tarinoita karmeista kohtaloista intoa puhkuen...
Voihan sitä kuunnella kerran vuodessa jos äidillä on into puhua vaikka ei niin kiinnostakaan. Mutta niin se tosiaan häiritsee sitä kännykän selailua. Parempi sitten olla vaan kuin mykät paskat jos ette kerran halua omasta elämästännekään sanoa mitään. Minusta on mukava kuunnella tarinoita ihan vieraitakin ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen seitenkymppinen ja en ole koskaan joutunut laittamaan ruokaa kenellekään ruokarajoitteiselle tai allergiselle. Eivät lapseni ja sukulaiseni ole olleet sellaisia. Siksipä en osaakkaan laittaa ruokia sellaisille vävyille ja miniöille ,joilla on rajoitteita. On selvitty sillä ,että sanon leppoisasti tilanteen ja pyydän tuomaan sopivaa/mieluista mukana. Ei ketään se haittaa.
Toki osaan leipoa kaikenlaisia herkkuvoileipiä ja ostaa täytekakun jotka käy kenelle vaan. Se on helppoa.
Missä kaivossa olet asunut ikäsi? Minä olen jo 70-luvilla kesätöissä kesäsiirtolan keittiössä kokannut mm gluteenitonta ruokaa, naapurin tytöllä oli diabeteksen takia rajoituksia, laktoosi-intoleranssistakin on jauhettu liki 50 vuotta
Noi sun leipäsi ja kakkusi ei käy kelle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, että minun vanhempani näkevät meitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan viikoittain, ihan omasta halustaan. Monesti pyytävät syömään tai kysyvät saako tulla käymään. Käyvät lapsenlapsen pelejä katsomassa, toisia lapsenlapsia hoitavat myös aina tarpeen vaatiessa. Heiltä saa aina pyytää apua.
Kyllä he kyselevät kuulumisia, arkisia asioita ja muitakin, mutta eivät kysy milloin olisi vauvoja tulossa tai joko lapsenlapsella on poikaystävä (ja samalla vitsaillen perään, että "tai tyttöystävä, eihän näistä nykyään tiedä"). Ovat kannustavia ja aina meidän puolella. Ja se on vastavuoroista se.
He todennäköisesti kuormittuvat tuosta, mutta eivät sano, koska haluavat olla avuksi. Nuoret eivät ymmärrä, kuinka paljon vähemmän näennäisesti hyväkuntoiset vanhemmat ihmiset jaksavat, kuin he itse.
Kerrankin kun jollain on toimivat perhe- ja sukulaissuhteet, pitää sekin väen vängällä kääntää negatiiviseksi. Tyypillistä boomeria!
Vierailija kirjoitti:
Apn lapset vaikuttavat todella rasittavilta tapauksilta.
Nehän on kuin suoraan vauvapalstan tyttäret ja miniät. Yks yhteen.
Ei tuo ap:n juttu ihan höpöhöpöä ole jos tätä palstaa yhtään on uskominen.
Mulla ei ole enää appivanhempia, joten helpolla pääsen sen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaivossa olet asunut ikäsi? Minä olen jo 70-luvilla kesätöissä kesäsiirtolan keittiössä kokannut mm gluteenitonta ruokaa, naapurin tytöllä oli diabeteksen takia rajoituksia, laktoosi-intoleranssistakin on jauhettu liki 50 vuotta
Noi sun leipäsi ja kakkusi ei käy kelle vaan.
Olen toinen vanha nainen. En ole koskaan ollut keittiöalalla, en edes häävi ruuanlaittaja muutenkaan. Sukuni on aina ollut tervettä, ei allergioita, ei ruokarajoitteita, mitä nyt jollain sydänlääkkeitten takia joku vihreä-kielto.
Tosiaan olisin ihan sormi suussa jos pitäisi tehdä gluteiinoton ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini oli sanomalehden yöjakaja. Mieheni vaatii että hänet kutsutaan poikamme yo-juhliin nyt parin viikon päähän. Olen kiusaantunut ja häpeän jos hän ei osaa käyttäytyä ja tuo vaikka ammattinsa esiin. Vieraitten aikana.
No nyt...häpeääpä kuule ihan vaan itteäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi sun leipäsi ja kakkusi
Et koskaan ole ruokaillut kenenkään muun kuin sukulaisen kanssa????
Et osaa googlettaa? Mutta tänne löysit kuitenkin?
Mikä helvetin viikon vierailu??? mistä sinä sen revit?
Ja normaalille ihmiselle ei ole ylivoimaista huomioida rajoitukset. Gluteeniton, laktoositon, allergiat jne.
Meillä käy mökillä kaikenmoisesti rajautunutta. Ei ole minkäänälainen ongelma huomioida ne.
Ja kyllä sekin on huonoa käytöstä, että ei vaan edes tajua olevansa törkeä.