Äidin/anopin muistilappu
Kesä tulee ja nuorempi polvikin ehkä piipahtaa. Älä kysy mitään, jos kertovat jotain, sano aikun kiva tai onpa ikävää. Älä mitään sano uudesta autosta, asunnon vaihdosta, työpaikoista. Muista kehua lapset. Mutta älä sano oletpa kasvanut tai viiksen alut jo. Se on pahansuopaa arvostelua. Muista antaa lahjoiksi asiat joihin olet saanut luvan. Muista tarkkaan kaikkien ruokamieltymykset, oikea levite, maidonkorvike, leipä, kuka ei syö lihaa, kuka taas on carnivore. Vaikka näkisit heidät kerran vuodessa. Muista katsoa perään katsottavat lapset jotta vanhemmat pääsevät istumaan iltaa jonnekin.
Älä puhu omista asioistasi mitään, se on valittamista ja ruikuttamista ja narsismia. Voitte jatkaa listaa, varmaan jotain unohdin.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa näihin anoppi - miniä -vastakkainasetteluihin (törppöjä on varmasti kaikissa) sanoisin vain, että älkää pliis kommentoiko omien lasten(lasten)ne ulkomuotoa. Antakaa heidän kasvaa rauhassa ja tuntea itsensä kauniiksi silmissänne. Ulkopuolelta tulee ihan tarpeeksi painetta ja kommenttia muutenkin. Lapsista varttuu nopeasti nuoria, mutta älkää ihmeessä käyttäkö mitään "ysäri-tyylin" sanamuotoja, jos kasvusta on pakko mainita.
Nyt on dementia iskenyt. En muista ysärityylin sanamuotoja. Voitko valistaa, etten vain loukkaa ketään?
Älä nyt viitsi. Siihen aikaan kaikki "pikkutuhmuudet" olivat täysin sallittua puheenpartta, ja 'huumorintajuttomiksi' sanottiin niitä, joista se ei ollut ok.
Ehkä sinun suvussasi. Meillä ei koskaan mitään, ees leikki-ikäisten sulhanen/morsian juttuja koskaan puhuttu eikä suvaittu. Saati murrosikäisille härskien puhumista. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa näihin anoppi - miniä -vastakkainasetteluihin (törppöjä on varmasti kaikissa) sanoisin vain, että älkää pliis kommentoiko omien lasten(lasten)ne ulkomuotoa. Antakaa heidän kasvaa rauhassa ja tuntea itsensä kauniiksi silmissänne. Ulkopuolelta tulee ihan tarpeeksi painetta ja kommenttia muutenkin. Lapsista varttuu nopeasti nuoria, mutta älkää ihmeessä käyttäkö mitään "ysäri-tyylin" sanamuotoja, jos kasvusta on pakko mainita.
Nyt on dementia iskenyt. En muista ysärityylin sanamuotoja. Voitko valistaa, etten vain loukkaa ketään?
En tiedä miten muilla, omat lastenlapset ainakin ylpeilleet itse kun ovat kasvaneet minua, mummiaan pitemmiksi. Olen 160 cm. Nytkin näin 15- vuotiasta, hän halusi itse vertailla kun oli melkein pä
Ei tuollaista saa kertoa. Minä olen vielä lyhyempi ja lapsenlapset vertailevat aina pituuksiamme, mutta ilmeisesti se ei ole soveliasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihan sikarasittavaa kuunnella tuntien vuodatusta jostain ihmisestä, jota ei edes tunne!
Anoppi jauhaa työkaveristaan, joka joskus 80-luvulla laittoi kirjoloheen aromisuolaa. Ja kälyn miehen äidistä, joka osti kälylle ja miehelle liian ison television ihan vaan pöyhkeilläkseen.
Ja tietenkin nämä jauhetaan moneen kertaan.
Vie anopille kirjalliset ohjeet miten seurassasi käyttäydytään, mitä vaadit tarjoomuksiksi ja minkämerkkinen vessapaperi.
Ihan niinkuin annat lastesi hoidosta 5 kpl A-nelosia kun menevät mummolleen yöksi.
Et siitä miten anoppi ylimalkaan käyttäytyy. Mutta sinulla on oikeus asettaa rajat mitä hän sinun seurassasi saa puhua, käyttäytyä ja tarjota. Ole tiukkana, laita ehdot millä häntä tapaat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan normaali ihminen edes mene vierailulle pidemmäksi aikaa kuin pariksi tunniksi, ellei kyse ole ulkomaan matkasta.
Meillä on tultu tähän, että 300 km päästä käytiin parin tunnin kahvilla ja äkkiä pois. Tosin koronakurimus armahti ja nykyään vain soitellaan. Soittelukin oli karata käsistä, millän ei jaksaisi työpäivän jälkeen tunnin valituspuhelua, mutta sitten vaihtui äidin kännykkä ja ei ilmeisesti osaa sitä kunnolla käyttää... soitellaan muutaman viikon välein 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Siihen aikaan kaikki "pikkutuhmuudet" olivat täysin sallittua puheenpartta, ja 'huumorintajuttomiksi' sanottiin niitä, joista se ei ollut ok.
En muista, siltikään. En ainakaan minun ystävä- tai sukulaispiireissä ole ollut tapana puhua pikkutuhmuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sukulaisena en olisi missään tekemisissä ap:n kanssa. Käy sääliksi heitä.
Niin et sitten huomaa mistä aloituksessa on kyse.
Kyse on siitä että tekipä se anoppi/ äiti ihan mitä tahansa , se on aina väärin.
Aina joku on arvostelemassa.
Tosin arvostelijastakin tulee ehkä äiti ja jopa anoppi.
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihan sikarasittavaa kuunnella tuntien vuodatusta jostain ihmisestä, jota ei edes tunne!
Anoppi jauhaa työkaveristaan, joka joskus 80-luvulla laittoi kirjoloheen aromisuolaa. Ja kälyn miehen äidistä, joka osti kälylle ja miehelle liian ison television ihan vaan pöyhkeilläkseen.
Kuulostaa siltä että, hän ei uskalla puhua mistään muusta. Ettei vahingossakaan hyppisi sinun varpaille.
Kyse on siitä että tekipä se anoppi/ äiti ihan mitä tahansa , se on aina väärin.
Kyllä voit arvostella minun, mieheni ja lasten ulkonäöt ihan vapaasti, samoin meidän ruokavaliot ja sisustuksen. On ok kuittailla mun vaatteista ja lasten vaatteista (tai niiden puuttumisesta tai että ne eivät mielestäsi ole soveliaat säähän/vuorokaudenaikaan/vierailuun/vierailijaan/sinun lapsuusteesi nähden). Voi rauhassa arvostella lasten koulumenestyksen ja opiskeluvalinnat, meidän aikuisten työpaikat, lasten kesätyöt (tai niiden puutteet), autot, fillarit ja rullaluistimet. Osta rauhassa just ne lahjat, joita haluat, vaikka sulle on sanottu 94 kertaa, että nuorin ei leiki autoilla ja vanhin ei halua meikata; omat rahasihan siinä tuhlaat.
Mutta muista, että käytössäännöt pätee molempiin suuntiin. Jos arvostelet mun hiustyyliä, avaan minäkin sanaisen arkkuni sun päälaelta harventuneesta kuontalosta. Jos sun mielestä lapsen hame on liian lyhyt / pitkä / pinkki / musta, annan lapselle luvan arvostella sun kulahtanutta paitulia, joka ikävästi näyttäisi kinnaavan sun vatsan kohdalta. Ja juu, jos ostat vegaaniteinille lihamakkaroita ja kermajäätelöä pyynnöistä huolimatta, tuodaan mekin sulle vehnäjauhoihin leivottua kahvipullaa vaikka sanot olevasi yliherkkä 'kluteiinille'. Ja turha kai aloittaa ees sun duunivalinnoista, en hirveästi lähtisi leuhkimaan sillä laitossiivoojan uralla, joka päättyi eläkeputkeen kun viimeinenkin kyläkoulu lakkautettiin. Mutta koska sulla ei ole autoa, vaan ruinaat aina kyytiä meiltä, naapureilta, muilta lapsiltasi ja "kavereiltasi", niin sun autosta ei kyllä voi oikein heittää takaisin mitään napakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että, hän ei uskalla puhua mistään muusta. Ettei vahingossakaan hyppisi sinun varpaille.
Hän on ihan kaikkien seurassa samanlainen. Omanapainen moukka. Ei liity minuun yhtikäs mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit arvostella minun, mieheni ja lasten ulkonäöt ihan vapaasti, samoin meidän ruokavaliot ja sisustuksen. On ok kuittailla mun vaatteista ja lasten vaatteista (tai niiden puuttumisesta tai että ne eivät mielestäsi ole soveliaat säähän/vuorokaudenaikaan/vierailuun/vierailijaan/sinun lapsuusteesi nähden). Voi rauhassa arvostella lasten koulumenestyksen ja opiskeluvalinnat, meidän aikuisten työpaikat, lasten kesätyöt (tai niiden puutteet), autot, fillarit ja rullaluistimet. Osta rauhassa just ne lahjat, joita haluat, vaikka sulle on sanottu 94 kertaa, että nuorin ei leiki autoilla ja vanhin ei halua meikata; omat rahasihan siinä tuhlaat.
Mutta muista, että käytössäännöt pätee molempiin suuntiin. Jos arvostelet mun hiustyyliä, avaan minäkin sanaisen arkkuni sun päälaelta harventuneesta kuontalosta. Jos sun mielestä lapsen hame on liian lyhyt / pitkä / pinkki / musta, annan lapselle luvan arvostella sun kulahtanutta paitulia, joka ikä
Maalaiskylän tragedia? ja vielä siivooja-anoppi kun miniä varmaan kylän autokorhaamon konttoristi peräti. Tuommoisia nuo luokka-erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muista, että käytössäännöt pätee molempiin suuntiin. Jos arvostelet mun hiustyyliä, avaan minäkin sanaisen arkkuni sun päälaelta harventuneesta kuontalosta. Jos sun mielestä lapsen hame on liian lyhyt / pitkä / pinkki / musta, annan lapselle l
That dog älähts to which kalick calahts.
Tyypillistä mitään-ei-saa-sanoa-minä-minä-minä -sukupolven passiivisaggressiivista uhriutumista. Boomer-ikäluokka on kansakuntamme syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä mitään-ei-saa-sanoa-minä-minä-minä -sukupolven passiivisaggressiivista uhriutumista. Boomer-ikäluokka on kansakuntamme syöpä.
Itsehän olemme kasvattaneet itsetietoisen minä vaadin-sukupolven joka luulee hyväksi käytökseksi ylimielistä käytöstä vanhempisan ja appivanhempiaan kohtaan. Tuossa joku toi hyvin esiin, anoppi vain siivooja, hän sentään kerkeä- ja ilkeäkielinen sivistynyt ihminen. Anopilla ei ees autoa, kammottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olemme kasvattaneet itsetietoisen minä vaadin-sukupolven joka luulee hyväksi käytökseksi ylimielistä käytöstä vanhempisan ja appivanhempiaan kohtaan. Tuossa joku toi hyvin esiin, anoppi vain siivooja, hän sentään kerkeä- ja ilkeäkielinen sivistynyt ihminen. Anopilla ei ees autoa, kammottavaa.
Sen tekstin pointti taisi olla, jos luit huolella, että sen siivooja-anopin ei ehkä kannata lähteä arvostelemaan muiden töitä. Että jos kuvittelee siivoojana olevansa ihan vaan työnsä perusteella parempi kuin vaikka se "konttoristi-miniä" niin kyllä on sivistys siitä anopista kaukana. Tai väännetään nyt rautalangasta, millä oikeudella siivooja-anoppi kokee, että sen miniä "konttoristi"-työtä voi arvostella? Ja jos miniä konttoristiutta saa arvostella niinkin vaatimattomilla ansioilla, kuin siivoojan työllä, niin miksi anopin siivoojan uraa ei saa arvostella, jos miniän uraa saa?
Ajatella, että minun vanhempani näkevät meitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan viikoittain, ihan omasta halustaan. Monesti pyytävät syömään tai kysyvät saako tulla käymään. Käyvät lapsenlapsen pelejä katsomassa, toisia lapsenlapsia hoitavat myös aina tarpeen vaatiessa. Heiltä saa aina pyytää apua.
Kyllä he kyselevät kuulumisia, arkisia asioita ja muitakin, mutta eivät kysy milloin olisi vauvoja tulossa tai joko lapsenlapsella on poikaystävä (ja samalla vitsaillen perään, että "tai tyttöystävä, eihän näistä nykyään tiedä"). Ovat kannustavia ja aina meidän puolella. Ja se on vastavuoroista se.
Minulle on ihan sama saammeko me anoppilassa ruokaa, koska käymme aina syömässä matkalla, mutta sitä en millään jaksaisi, että he ei puhu mitään muuta kuin pahaa miehen sisaruksista selän takana.
Koko vierailun ajan jatkuva kurmotus kaikesta mahdollisesta ja jatkuva painostus, että meidän pitää soittaa nyt kälylle että tämä nyt ei vaan sitäjatätä ja miten se toisen kälyn teinikin on vääränlainen tälläjatuollatavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaito hoi?!?!
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama saammeko me anoppilassa ruokaa, koska käymme aina syömässä matkalla, mutta sitä en millään jaksaisi, että he ei puhu mitään muuta kuin pahaa miehen sisaruksista selän takana.
Koko vierailun ajan jatkuva kurmotus kaikesta mahdollisesta ja jatkuva painostus, että meidän pitää soittaa nyt kälylle että tämä nyt ei vaan sitäjatätä ja miten se toisen kälyn teinikin on vääränlainen tälläjatuollatavalla.
Tuo pahan puhuminen on ärsyttävää, se tekee työpäivästäkin raskaan, jos joutuu kuuntelemaan koko ajan, miten joku ei osannut tehdä tai jätti laiskuuttaan tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tekstin pointti taisi olla, jos luit huolella, että sen siivooja-anopin ei ehkä kannata lähteä arvostelemaan muiden töitä. Että jos kuvittelee siivoojana olevansa ihan vaan työnsä perusteella parempi kuin vaikka se "konttoristi-miniä" niin kyllä on s
Tottakai siivoojan uran tehnyttä ihmistä saa väheksyä, halpa-arvoista huonosti palkattua työtä. Ei semmoisella ole mitään oikeutta ottaa kantaa yhtään mihinkään.
En tiedä miten muilla, omat lastenlapset ainakin ylpeilleet itse kun ovat kasvaneet minua, mummiaan pitemmiksi. Olen 160 cm. Nytkin näin 15- vuotiasta, hän halusi itse vertailla kun oli melkein päätään pidempi minua.