Äidin/anopin muistilappu
Kesä tulee ja nuorempi polvikin ehkä piipahtaa. Älä kysy mitään, jos kertovat jotain, sano aikun kiva tai onpa ikävää. Älä mitään sano uudesta autosta, asunnon vaihdosta, työpaikoista. Muista kehua lapset. Mutta älä sano oletpa kasvanut tai viiksen alut jo. Se on pahansuopaa arvostelua. Muista antaa lahjoiksi asiat joihin olet saanut luvan. Muista tarkkaan kaikkien ruokamieltymykset, oikea levite, maidonkorvike, leipä, kuka ei syö lihaa, kuka taas on carnivore. Vaikka näkisit heidät kerran vuodessa. Muista katsoa perään katsottavat lapset jotta vanhemmat pääsevät istumaan iltaa jonnekin.
Älä puhu omista asioistasi mitään, se on valittamista ja ruikuttamista ja narsismia. Voitte jatkaa listaa, varmaan jotain unohdin.
Kommentit (388)
Anoppini oli sanomalehden yöjakaja. Mieheni vaatii että hänet kutsutaan poikamme yo-juhliin nyt parin viikon päähän. Olen kiusaantunut ja häpeän jos hän ei osaa käyttäytyä ja tuo vaikka ammattinsa esiin. Vieraitten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini oli sanomalehden yöjakaja. Mieheni vaatii että hänet kutsutaan poikamme yo-juhliin nyt parin viikon päähän. Olen kiusaantunut ja häpeän jos hän ei osaa käyttäytyä ja tuo vaikka ammattinsa esiin. Vieraitten aikana.
Niin. Moukkamainen anoppi on oikeasti kamala taakka. Kuten ap:sta näkee ne käytöstavat on täyttä hepreaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä mitään-ei-saa-sanoa-minä-minä-minä -sukupolven passiivisaggressiivista uhriutumista. Boomer-ikäluokka on kansakuntamme syöpä.
Itsehän olemme kasvattaneet itsetietoisen minä vaadin-sukupolven joka luulee hyväksi käytökseksi ylimielistä käytöstä vanhempisan ja appivanhempiaan kohtaan. Tuossa joku toi hyvin esiin, anoppi vain siivooja, hän sentään kerkeä- ja ilkeäkielinen sivistynyt ihminen. Anopilla ei ees autoa, kammottavaa.
Sen tekstin pointti taisi olla, jos luit huolella, että sen siivooja-anopin ei ehkä kannata lähteä arvostelemaan muiden töitä. Että jos kuvittelee siivooj
Johan olette työtöntä sukua. En tiedä omassa lähisuvussa, noin 30 henkeä, yhtään työtöntä, olipa korkeampi- tai amiskoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Moukkamainen anoppi on oikeasti kamala taakka. Kuten ap:sta näkee ne käytöstavat on täyttä hepreaa.
Eikös aloittaja kuitenkin yritä, oli tehnyt listan itselleen ja lopuksi pyysi lisää vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihan sikarasittavaa kuunnella tuntien vuodatusta jostain ihmisestä, jota ei edes tunne!
Anoppi jauhaa työkaveristaan, joka joskus 80-luvulla laittoi kirjoloheen aromisuolaa. Ja kälyn miehen äidistä, joka osti kälylle ja miehelle liian ison television ihan vaan pöyhkeilläkseen.
Ja tietenkin nämä jauhetaan moneen kertaan.
Toimii myös toisinpäin , eli ketä kiinnostaa vieraan jutut.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pöyristyttävää mikä anoppi...Monenlaista häpeää onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihan sikarasittavaa kuunnella tuntien vuodatusta jostain ihmisestä, jota ei edes tunne!
Anoppi jauhaa työkaveristaan, joka joskus 80-luvulla laittoi kirjoloheen aromisuolaa. Ja kälyn miehen äidistä, joka osti kälylle ja miehelle liian ison television ihan vaan pöyhkeilläkseen.
Täh? Eihän nuo ole anopin juttuja, vaan juttuja täysin vieraista ihmisistä.
Johan olette työtöntä sukua. En tiedä omassa lähisuvussa, noin 30 henkeä, yhtään työtöntä, olipa korkeampi- tai amiskoulutus.
Lukutaito: Anopin tyttäret ja näiden miehet. Eivät ole sukulaisiani, kukaan noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä vieras että oma lapsi on jo ajat sitten oppinut, että ei kerro omista asioistaan yhtään mitään, koska kaikki päätyy joko kommentoivaksi tai koko suvulle/kylälle jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä mitään-ei-saa-sanoa-minä-minä-minä -sukupolven passiivisaggressiivista uhriutumista. Boomer-ikäluokka on kansakuntamme syöpä.
Itsehän olemme kasvattaneet itsetietoisen minä vaadin-sukupolven joka luulee hyväksi käytökseksi ylimielistä käytöstä vanhempisan ja appivanhempiaan kohtaan. Tuossa joku toi hyvin esiin, anoppi vain siivooja, hän sentään kerkeä- ja ilkeäkielinen sivistynyt ihminen. Anopilla ei ees autoa, kammottavaa.
Sen tekstin pointti taisi olla, jos luit huolella, että sen siivooja-anopin ei ehkä kannata lähteä arvostelemaan muiden töitä. Että jos kuvittelee siivoojana olevansa ihan vaan työnsä perusteella parempi
Tottakai siivoojan uran tehnyttä ihmistä saa väheksyä, halpa-arvoista huonosti palkattua työtä. Ei semmoisella ole mitään oikeutta ottaa kantaa yhtään mihinkään.
Huoh, ootko sä nyt oikeasti noin hiton tyhmä vai onko tää sitä paljon puhuttua boomerien uhriutumista?
Väännetääs rautalangasta nyt oikein kunnolla.
Kuvittele tilanne, jossa anoppi ja miniä keskustelevat. Ihan ensimmäistä kertaa tulee puhe työstä, kukaan ei ole koskaan maininnut kenenkään työtä tai työpaikkaa ennen.
Anoppi kysyy miniältä: "mitäs sinä teet leipäs eteen?"
Miniä: "olen toimistohommissa, toimistosihteerinä maahantuontiyrityksessä. Yhdistän puheluita, järjestän palavereja ja niihin tarjottavat, tilat jne. Otan vastaan lähetyksiä ja jaan ne eteenpäin. Katson, että keittiössä on kahvia ja suodatinpaperia, vessassa saippuaa ja tarvikevarastossa klemmareita ja kansioita, ja jos ei, tilaan niitä. Sen sellaista. Mitäs sinä teet?"
Anoppi: "Voi minä olen eläkkeellä, mutta olin ennen laitossiivoojana tuossa kyläkoululla mutta jouduin eläkeputkeen, kun ne sen sulkivat 2007. Mutta mikä tuo tuollainen toimistosihteerin homma muka on, eikö ne ukot siellä osaa itse hankkia kahvinsa ja lähettää pakettinsa? Kyllä olisi minun poikani pitänyt valita lääkäri tai edes eläinlääkäri. Sillähän oli se entinen tyttöystävä joka sairaanhoitajaksi opisteli. Sinun toimistosihteerin työhön ei kai ole edes mitään koulutusta, vai mitä? Ai on koulutus, no se on varmaan sitten joku työkkärin kurssi hahhahhaaa. Mutta ei siihen sairaanhoitajan toimeen millään työkkärin kursseilla kuule päästä, pitää olla ihan korkeakoulututkinto kuule. Mitäs sitä tuollaisille toimistosihteeriköille sitten oikein maksetaan siitä kahvinkeittämisestä? Ja eikös sitä ole sellaisia kahviautomaatteja nykyään, on kuule sinunkin työsi kohta ohitse kun koneet tulee ja vie hommat. Että mitäs sinä sitten meinasit, kouluttamaton tytteli hä? Aijai, kyllä on ikävä sitä Elinaa joka sairaanhoitajaksi korkeakoulussa opiskeli. Sen hommia ei koneet vie, kyllä siinä olikin fiksu tyttö, se ei kyllä olisi mihinkään toimistosihteerin hommiin alentunut. Työkkärin kurssi hahaha, kyllä minun pitää tuolle pojalle puhua, että sais se kyllä paremman ku kahvinkeittäjän puolisokseen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä vieras että oma lapsi on jo ajat sitten oppinut, että ei kerro omista asioistaan yhtään mitään, koska kaikki päätyy joko kommentoivaksi tai koko suvulle/kylälle jakoon.
Minusta niin ihania nämä, jutut kylällä tai lähikaupassa. Anteeksi, ymmärrän että semmoista on maaseudulla. Itse en puhu edes naapureiden kanssa ilmoja kummempia saati lähikaupan myyjiä en edes tuntisi kaupan ulkopuolella. Jatkuvasti vaihtuvia nuoria tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, että minun vanhempani näkevät meitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan viikoittain, ihan omasta halustaan. Monesti pyytävät syömään tai kysyvät saako tulla käymään. Käyvät lapsenlapsen pelejä katsomassa, toisia lapsenlapsia hoitavat myös aina tarpeen vaatiessa. Heiltä saa aina pyytää apua.
Kyllä he kyselevät kuulumisia, arkisia asioita ja muitakin, mutta eivät kysy milloin olisi vauvoja tulossa tai joko lapsenlapsella on poikaystävä (ja samalla vitsaillen perään, että "tai tyttöystävä, eihän näistä nykyään tiedä"). Ovat kannustavia ja aina meidän puolella. Ja se on vastavuoroista se.
He todennäköisesti kuormittuvat tuosta, mutta eivät sano, koska haluavat olla avuksi. Nuoret eivät ymmärrä, kuinka paljon vähemmän näennäisesti hyväkuntoiset vanhemmat ihmiset jaksavat, kuin he itse.
Minusta niin ihania nämä, jutut kylällä tai lähikaupassa. Anteeksi, ymmärrän että semmoista on maaseudulla. Itse en puhu edes naapureiden kanssa ilmoja kummempia saati lähikaupan myyjiä en edes tuntisi kaupan ulkopuolella. Jatkuvasti vaihtuvia nuoria tyttöjä.
Et ole kuullut sellaisesta kuin puhelin? Minun Helsingissä asuva äitini osaa soittaa sillä ja juoruta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Normaaleja normaaleihin käytöstapoihin kuuluvia asioita, jotka pitäisi ymmärtää, ihan ilman muistilappujakin.
Normaaliin käytöstapoihin kuuluu kun neljä henkeä menee viikonlopuksi mökille/ toisen vanhemmille vieraat sanelevat tarkat ehdot isäntäväelle ja määräävät toisten ostamista ruuista? Isäntäväki sydän kurkussa koko ajan meneekö kaikki nyt oikein?
Mitä? Totta kai vieraiden ruokarajoitteet huomioidaan. Ihan ilman moista kuvaamaasi typerää draamailua.
ruokavammaiset tuovat omat ruokansa. ei kuulu muiden selvittää ruokavammaisten erikoisruokia ja nähdä vaivaa niiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tekstin pointti taisi olla, jos luit huolella, että sen siivooja-anopin ei ehkä kannata lähteä arvostelemaan muiden töitä. Että jos kuvittelee siivooj
Kovasti pidät siivoojia tyhminä mutta sehän on oikeutesi. Toki kun on konttorissa töissä, minäkin olin nuorena. Korkokengät ja hame siihen aikaan. Kuitenkin tehtaalla naiset saivat parempaa palkkaa. Minulla ei lehahtanut päähän vaikka olin näppärä keskikoulun käynyt tyttö. Nyt samoja töitä tehdäkseen pitää olla tradenomi, hyvä niin.
Eilen luin, pääkaupungin miessiivoojat ovat monet olleet kotimaassaan korkeasti koulutettuja mutta tutkinto ei pätevä suomessa eikä kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on mennyt vaikeaksi , parempi pysyä tuppisuuna ettei vahingossakaan loukkaa ketään.
Juu, mutta itse pitää muistaa uhriutua pienimmästäkin. Aina.
Kyllä, ap uhriutuu hienosti.
Kyllä vähän outoa, kun eräs ystäväni kuvitteli maalle tullessa, että ihanaa, kun loma alkaa ja voi vain löhötä täällä? Kännykkä vain kädessä ja jos sanon tästä hänelle, että olisi ihan vain mukava jutella. Mutta alkaa ilkeä sanominen, että olenkin itsekäs ihminen, kun vaadin ihan huomiota?! Ei tuo ikinä mitään tullessaan, ei auta puutarha töissä vaikka aina lupailee? Ei maksa mitään täällä olosta ja seura ei kelpaa? Aina sama valitus, kun tekee niin paljon raskasta työtä? Että minun velvollisuus aina olla kuin jokin ilmainen lomahoitola? Asun itse siis maaseudulla ja tehnyt myös töitä. Nykyään ex- ystävä.
Miten ihmeessä tää voi olla nykyään näin vaikeeta? Kohtuuden rajoissa tietty isäntäväki huomioi vieraat, mutta jo viikon vierailu on niin pitkä että vieras itse tuo erityisruokavalionsa tuotteet. Käytöstapoihin en ota kantaa, kunhan ei tarkoituksella loukkaa toisia. Ja kai sitä joku voi olla sellainen, joka katsoo asiakseen loukkaantua vähän mistä tahansa.