Äidin/anopin muistilappu
Kesä tulee ja nuorempi polvikin ehkä piipahtaa. Älä kysy mitään, jos kertovat jotain, sano aikun kiva tai onpa ikävää. Älä mitään sano uudesta autosta, asunnon vaihdosta, työpaikoista. Muista kehua lapset. Mutta älä sano oletpa kasvanut tai viiksen alut jo. Se on pahansuopaa arvostelua. Muista antaa lahjoiksi asiat joihin olet saanut luvan. Muista tarkkaan kaikkien ruokamieltymykset, oikea levite, maidonkorvike, leipä, kuka ei syö lihaa, kuka taas on carnivore. Vaikka näkisit heidät kerran vuodessa. Muista katsoa perään katsottavat lapset jotta vanhemmat pääsevät istumaan iltaa jonnekin.
Älä puhu omista asioistasi mitään, se on valittamista ja ruikuttamista ja narsismia. Voitte jatkaa listaa, varmaan jotain unohdin.
Kommentit (388)
Jos henkilö väittää syövänsä gluteenitonta siksi, että hänellä on keliakia ja sitten kuitenki syö ihan tavallista kakkua, niin jatkossa en hänen takiaan gluteenitonta ostaisi. Keliakia ja muotidieetit ovat kaksi eri asiaa.
Tai sitten hän ei kertakaikkiaan tule ajatelleeksi että hänelle tarjottaisiin tavallista kakkua ja vielä niin että emäntä seisoo vieressä kyttäämässä ja kerro, että kakku ei olekaan gluteeniton.
"Sinäpä varsin positiivinen ihminen olet. Meistä on kiva nähdä läheisiä ja viettää aikaa heidän kanssaan, puolin ja toisin. Vaikea kuvitella, että siitä kukaan kuormittuisi. Kukaan ei myöskään loukkaanu, jos eivät pysty hoitamaan lapsenlapsia tai tule katsomaan peliä. Ovat paljon mökillä keskenään ja kun eivät ole, niin haluavat olla meidän kanssamme. Kuten kuvittelen, että itsekin haluan olla sitten kun omat lapset muuttavat pois kotoa, saavat omia lapsia jne. Vaikea kuvitella, että he olisivat minulle koskaan mikään rasite."
Sitähän juuri yritin sanoa, että nuorten on vaikea kuvitella, että vanhemmat ihmiset kuormittuvat ihan toisella tavalla kuin nuoret itse. Itselleni lapsenlapsi on kauan odotettu ja rakas pieni ihme. Hoidamme häntä aina, kun apua tarvitaan. Pyydämme usein läheisiämme myös syömään meille ja vietämme mielellämme aikaa heidän kanssaan. En kuitenkaan kiellä, etteikö kestitseminen ja vauvanhoito väsyttäisi. Valinta on tietenkin vapaa ja me valitsemme tehdä näin. Silti on hyvä muistaa, että kaikki hauskakin yhdessäolo vaatii työtä ja vaivannäköä. Joku aina järjestää, kokkaa, siivoaa jäljet jne.
Sitähän juuri yritin sanoa, että nuorten on vaikea kuvitella, että vanhemmat ihmiset kuormittuvat ihan toisella tavalla kuin nuoret itse. Itselleni lapsenlapsi on kauan odotettu ja rakas pieni ihme. Hoidamme häntä aina, kun apua tarvitaan. Pyydämme usein läheisiämme myös syömään meille ja vietämme mielellämme aikaa heidän kanssaan. En kuitenkaan kiellä, etteikö kestitseminen ja vauvanhoito väsyttäisi. Valinta on tietenkin vapaa ja me valitsemme tehdä näin. Silti on hyvä muistaa, että kaikki hauskakin yhdessäolo vaatii työtä ja vaivannäköä. Joku aina järjestää, kokkaa, siivoaa jäljet jne.
Siis sinä kuormitut siitä että lapsen perhe eli lapsi plus puoliso plus yksi lapsi tulee kylään? Teitä on kaksi ihmistä hoitamassa nuo luettelemasi asiat ja silti sinä kuormitut liikaa?
Ja miksi se hyvä käytös uuvuttaa noin valtavasti juuri heidän kanssaan?
Aikuisia lapsia kohtelen aika samoin, kuin ystäviäni. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö väittää syövänsä gluteenitonta siksi, että hänellä on keliakia ja sitten kuitenki syö ihan tavallista kakkua, niin jatkossa en hänen takiaan gluteenitonta ostaisi. Keliakia ja muotidieetit ovat kaksi eri asiaa.
Tai sitten hän ei kertakaikkiaan tule ajatelleeksi että hänelle tarjottaisiin tavallista kakkua ja vielä niin että emäntä seisoo vieressä kyttäämässä ja kerro, että kakku ei olekaan gluteeniton.
Ihminen, jolla on keliakia kysyy kyllä, että onko gluteenitonta, jos ei ole mitään mainintaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisia lapsia kohtelen aika samoin, kuin ystäviäni. Helppoa.
Kohtelet kuin ystäviäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla on keliakia kysyy kyllä, että onko gluteenitonta, jos ei ole mitään mainintaa erikseen.
Mitä mainintaa??? Kai se emäntä siinä plydässä istuessaan estää ottamaata jos ei se kakku sovi????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seitenkymppinen ja en ole koskaan joutunut laittamaan ruokaa kenellekään ruokarajoitteiselle tai allergiselle. Eivät lapseni ja sukulaiseni ole olleet sellaisia. Siksipä en osaakkaan laittaa ruokia sellaisille vävyille ja miniöille ,joilla on rajoitteita. On selvitty sillä ,että sanon leppoisasti tilanteen ja pyydän tuomaan sopivaa/mieluista mukana. Ei ketään se haittaa.
Toki osaan leipoa kaikenlaisia herkkuvoileipiä ja ostaa täytekakun jotka käy kenelle vaan. Se on helppoa.
Joku tietysti sanoo-opettele. Ei jaksa enää näin 76-vuotiaana.
Missä kaivossa olet asunut ikäsi? Minä olen jo 70-luvilla kesätöissä kesäsiirtolan keittiössä kokannut mm gluteenitonta ruokaa, naapurin tytöllä oli diabeteksen takia r
GLUTEIINOTON??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mainintaa??? Kai se emäntä siinä plydässä istuessaan estää ottamaata jos ei se kakku sovi????
Jonkinlainen pöytäpoliisi? Usein juhlissa, jossa on paljon vieraita, niin tarjoilussa on lappu jossa ilmoitetaan esim. gluteiiniton. Kuvitteleeko joku keliakiaa sairastava, että kaikki on gluteiinitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlainen pöytäpoliisi? Usein juhlissa, jossa on paljon vie
Tässä puhutaan siitä että lapsen perhe tulee kylään. Ei mistään juhlasta.
Vaan jos lapset eivät kohtele vanhempiaan/appivanhempiaan kuten ystäviään vaan taantuvat teineiksi?
Onhan täällä keskusteluissa nähty viiskymppisiä vielä teiniangstin kourissa 80 v vanhempiaaan kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Voin toki jättää sen ainoan kerran kesässä tulemattakin kun on noin vaikeaa.
Teeppä se 👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seitenkymppinen ja en ole koskaan joutunut laittamaan ruokaa kenellekään ruokarajoitteiselle tai allergiselle. Eivät lapseni ja sukulaiseni ole olleet sellaisia. Siksipä en osaakkaan laittaa ruokia sellaisille vävyille ja miniöille ,joilla on rajoitteita. On selvitty sillä ,että sanon leppoisasti tilanteen ja pyydän tuomaan sopivaa/mieluista mukana. Ei ketään se haittaa.
Toki osaan leipoa kaikenlaisia herkkuvoileipiä ja ostaa täytekakun jotka käy kenelle vaan. Se on helppoa.
Joku tietysti sanoo-opettele. Ei jaksa enää näin 76-vuotiaana.
Missä kaivossa olet asunut ikäsi? Minä olen jo 70-luvilla kesätöissä kesäsiirtolan keittiössä kokannut mm gluteenitont
Kylläpä tuo sana nyt vaivaa vaikka jokainen ymmärtää. Jos ei kelikian kanssa ole ollut missään tekemisissä tuon sanan oikeinkirjoituksessa voi haksahtaa. Joku näkyi tehneen oikein aloituksen. No, perjantain kitutunti töissä.
Vierailija kirjoitti:
"Sinäpä varsin positiivinen ihminen olet. Meistä on kiva nähdä läheisiä ja viettää aikaa heidän kanssaan, puolin ja toisin. Vaikea kuvitella, että siitä kukaan kuormittuisi. Kukaan ei myöskään loukkaanu, jos eivät pysty hoitamaan lapsenlapsia tai tule katsomaan peliä. Ovat paljon mökillä keskenään ja kun eivät ole, niin haluavat olla meidän kanssamme. Kuten kuvittelen, että itsekin haluan olla sitten kun omat lapset muuttavat pois kotoa, saavat omia lapsia jne. Vaikea kuvitella, että he olisivat minulle koskaan mikään rasite."
Sitähän juuri yritin sanoa, että nuorten on vaikea kuvitella, että vanhemmat ihmiset kuormittuvat ihan toisella tavalla kuin nuoret itse. Itselleni lapsenlapsi on kauan odotettu ja rakas pieni ihme. Hoidamme häntä aina, kun apua tarvitaan. Pyydämme usein läheisiämme myös syömään meille ja vietämme mielellämme aikaa heidän kanssaan. En kuitenkaan kiellä, etteikö kestitseminen ja vauva
Ihmettelen tätä ainaista voivottelua ja narinaa... Kun mitään ei jaksaisi, mutta kuitenkin tehdään 110 % ja sitten uhriudutaan. Tätä on esimerkiksi äitini pitänyt siitä saakka, kun oltiin lapsia... Eihän hän tietenkään sallinut isämme auttaa, itse vaan ylittäen itsensä ja lopulta valittaen ja märisten ja haukkuen kaikki rasitteet.
Vierailija kirjoitti:
En nyt hahmota, että mistä edes on kyse. Tuohan on ihan vaan ihan tavallisen käytöksen peruspiirteitä.
Hahmotushäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt hahmota, että mistä edes on kyse. Tuohan on ihan vaan ihan tavallisen käytöksen peruspiirteitä.
Hahmotushäiriö?
Drama queen yrittää paisuttaa normaalin käytöksen vaatimuksia vaikeiksi.
Jos nuo luettelemasi asiat on aiheuttaneet riitaa ja pahaa mieltä, niin kannattaa oikeasti vilkaista sinne peiliin ja tarkastella omaa ulosantia.
Minäkin anoppina rustaan muistilistaa. Olen yrittänyt oppia aiemmista virheistäni.
- Älä sano miniälle mitään, vaikka hän on niin huono äiti että lapsensa todennäköisesti ta ppavat itsensä jossain vaiheessa. Tämä johtuu miniän kasvissyönnistä, lapset jäävät niin vaille vitamiineja että aivot romahtavat jossain vaiheessa. Mutta älä sano siitä, hymyile vain.
- Älä sano miniälle että on lihonut ja se näyttää rumalta ja on terveysriski.
- Älä sano miniälle että toivoisit poikasi eroavan hänestä ja ottavan exänsä takaisin. Kun se exä oli niin kiva.
- Älä sano miniälle että antaa vauvalle kunnon vastikemaitoa, piilota ostamasi Tuttelit kaappiin. Hymyile vain, kun vauva kirkuu nälkäänsä tyhjien nahkapussien ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin anoppina rustaan muistilistaa. Olen yrittänyt oppia aiemmista virheistäni.
- Älä sano miniälle mitään, vaikka hän on niin huono äiti että lapsensa todennäköisesti ta ppavat itsensä jossain vaiheessa. Tämä johtuu miniän kasvissyönnistä, lapset jäävät niin vaille vitamiineja että aivot romahtavat jossain vaiheessa. Mutta älä sano siitä, hymyile vain.
- Älä sano miniälle että on lihonut ja se näyttää rumalta ja on terveysriski.
- Älä sano miniälle että toivoisit poikasi eroavan hänestä ja ottavan exänsä takaisin. Kun se exä oli niin kiva.
- Älä sano miniälle että antaa vauvalle kunnon vastikemaitoa, piilota ostamasi Tuttelit kaappiin. Hymyile vain, kun vauva kirkuu nälkäänsä tyhjien nahkapussien ääressä.
Provo?
Ei se ole häpeä jos ei ruoan laittamisesta tykkää. Mä olen muinoin opiskellut keittäjäksi ja ihan sitä työtäkin tehnyt mutta enää mua ei keittiöhommiin saa. Tilaan valmiit tarjottavat jos juhlia pidän.