Omituiset omakanta-merkinnät ketju!
Ap aloittaa:
"Ei katso silmiin,mumisee" kun menin migreenissä oksennusvati kainalossa pyytämään parempaa lääkettä. Juu luulltavasti mumisin,hyvä kun tiesin oman nimeni!
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa säikähtää, että miten uskaltaa ylipäätään lääkärien kanssa kommunikoida, vaikka ei olisikaan potilaana!
Voin alalla työskentelevänä terkkarina lohduttaa ettei kukaan näitä runosepustuksia kokonaisuudessaan lue saatika irrota yhtä lausetta irti kokonaisesta kirjauksesta. Suurin osa potilaskertomuksesta kirjataan vain oman oikeusturvan takia ja koska laki velvoittaa. Ei niitä kukaan ehdi, viitsi tai jaksa lukea kirjaimellisesti vaan aiemmat tekstit pääosin silmäillään läpi ja katsotaan onko siellä jotain hirveän olennaista :)
"35 vuotias mies, e-pillerit käytössä". Pidän itseäni edelleen kyllä naisena.
"postinkantaja, käyttää hanskoja työssään" siemensin työkseni lehmiä, jolloin toisessa kädessä on ohut muovihanska. Lääkäri itse kertoi, että vastaava ihottuma on todella yleistä postinkantajilla nahkahanskoista johtuen.
Samainen lääkäri ehdotti laihdutusta hoidoksi lehmän potkimaan kämmenselkään, sillä potku ei välttämättä olisi osunut jos olisin laihempi. En saanut edes kipulääkettä saati lähetettä kuvantamiseen. Jännevamma vaati kyllä leikkauksen, joka tehtiin julkisella myöhemmin kun vakuutusyhtiö hylkäsi korvausvaateen ("ilmoitettuun tapaturmaan liittyvällä ensimmäisellä käynnillä on keskusteltu laihduttamisesta, joten näyttöä jännevamman synnystä ei ole.")
Tämä kahden jälkimmäisen tarinan lääkäri sai kyllä myöhemmin kenkää oltuaan toistuvasti humalassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Orientoituu aikaan ja paikkaan." Ei tässä vielä sentään NIIN huonosti menekään...
Tästä nyt ei kannata loukkaantua. Minä kävin ajokorttia ajaessa ekaa kertaa hakemassa lääkärinlausuntoa ja lääkäri teetätti minulla muistitestin :-D Pääsin piirtämään kellotaulun ja kaikkea. Olin 34v kun ajoin kortin...
Tuolla voidaan saada kiinni pahasti dementoitunut, kun lääkäri ei tunne potilasta ennestään.
Joo, tottakai :D Nauratti vaan kun itsekin olen noita mmse-seuloja tehnyt ja piirtänyt kellotaulua. Kerroin lääkärillekin että ihan virkistävää olla kerrankin tällä puolella testiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa säikähtää, että miten uskaltaa ylipäätään lääkärien kanssa kommunikoida, vaikka ei olisikaan potilaana!
Voin alalla työskentelevänä terkkarina lohduttaa ettei kukaan näitä runosepustuksia kokonaisuudessaan lue saatika irrota yhtä lausetta irti kokonaisesta kirjauksesta. Suurin osa potilaskertomuksesta kirjataan vain oman oikeusturvan takia ja koska laki velvoittaa. Ei niitä kukaan ehdi, viitsi tai jaksa lukea kirjaimellisesti vaan aiemmat tekstit pääosin silmäillään läpi ja katsotaan onko siellä jotain hirveän olennaista :)
Jotkut hullut kyllä lukevat näitä merkintöjä kuin piru Raamattua. Mutta potilasta eivät kuuntele. Hyvä jos saa katsekontaktia.
"On hysteerinen ja puheesta ei saa selvää" no joo, tavallaan tämä kyllä kuvasi olotilaani siinä hetkessä - olisin vain toivonut lisäystä, että kyseinen olotila johtui alkavasta anafylaktisesta shokista. Toisaalta en muista itse olleeni kovinkaan hysteerinen, vaan päinvastoin melko rauhallinen ottaen huomioon, että oli aika kiire saada antihistamiinit ja kortisonit ennen kuin henkitorvi menee umpeen. Kun luin tekstin omakannasta jälkikäteen, siitä tuli sellainen vähättelevä fiilis ja että olisin ollut turhaan "hysteerinen", vaikka kyseessä oli hengenvaarallinen tila (jonka lääkäri kyllä myönsi ensiavussa).
Jännää on myös se, että joka kerta kun olen vuosien ajan maininnut vastaanotolla haluavani sterilisaation ja että minut pitäisi laittaa siihen jonoon, niin tätä ei ole kirjattu yhteenkään omakannan tekstiin. Ikään kuin jätetty huomiotta koko asia.
Vierailija kirjoitti:
Käväisin lukemassa: "Toimenpidekelpoinen".
Mitä outoa tuossa??
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivuista kärsivänä onnuin vastaanotolle. Olin Omakannan mukaan ollut jähmeä ja ilmeetön. Ymmärrän, että voivat olla lääkärin mielestä jostain syystä olennaisia havaintoja. Mutta jos joka paikkaan koskee, niin harva meistä silloin esimerkiksi hymyilee ja olemus voi olla kankea. Irvistellä olisin voinut. Mitähän siitä olisi kirjattu? Jähmeä, mutta virnuilee?
Tietäisit vaan. Kipu on vain se mitä sanot. Olemus toki pitää huomioida myös ja kirjata. Niitä on paljon jotka täysin toimintakykyisinä ja iloisina tulee hakemaan vahvoja kipulääkkeitä milloin mistäkin keksitystä syystä. Tai muistisairas jolle on jäänyt päälle joku 30v vanha kipu mitä hokee. Jos olemusta ja liikkumista ei huomiosi voisi heillekin määrätä aina vaan vahvempia lääkkeitä?
Ja kyllä, kirjaus voisi olla noinkin, että jähmeä, mutta virnuilee. Tai sitten ihan vaan, että jähmeä, mutta hymyileväinen.
Monet ketjussa kirjoittaneet vaikuttavat ajattelevan, että ne kuvaukset potilaan tilasta ovat jotenkin moitteita potilasta kohtaan. Sekavuus, epäsiisteys, kommunikointivaikeudet tms. Eivät ne tietenkään mitään moitteita ole, vaan ne ovat lääkärin havaintoja, joista voidaan mahdollisesti päätellä, millaisia ja kuinka vakavia oireita potilaalla on, samoin kuin arvioida mahdollisesti jo annetun hoidon vaikutuksia. Ei kukaan sano, että potilaan pitäisi olla vähemmän sekava, siistimpi ja kommunikoida selkeämmin. Se ei ole mikään koulutodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän vaatetta päällä sääolosuhteisiin nähden.
Puhe polkeilevaa.
Identiteetti varastettu useita kertoja.
Asunto myrkytetty.
Diabetesarvot hengenvaarallisen korkeat. Potilas sairaudentunnoton ja näinollen psykoosissa. Määrätään pakkohoitoon.
Jk. Todistetusti asumisterveysjuttua ja ihan tavallisia varkauksia, joiden yhteydessä mahdollisesti tapahtunut identiteettivarkaus. Lääkäri ei pysynyt asiassa ja vaati nopeita, hoitoon liittymättömiä vastauksia.
Mitä vaatetukseen tulee, on oma asiani mitä päälläni kannan. En ole lapsi.
Se että ei huomaa että on kylmä tai ei palele vaikka on kylmä, voi kuitenkin olla oire sairaudesta, siksi se todennäköisesti on kirjattu ylös.
Tässä muutama päivä sitten tiirailin parvekkeelta säätä. Kovasti tuuli. Ihmiset kulkivat takit päällä. Minä en omista kevättakkia, joten lähdin ulos hupparissa. Vähän viileähköä oli, mutta en minä palellut sentään. Ihanaa kun ei hikoile. Olin minä muihin verrattuna "alipukeutunut", mutta bussissa ollessa oli jo niin lämmin, että olin erittäin tyytyväinen asuvalintaani.
Pukeudun muutenkin aina kevyemmin kuin muut. Talvella riittää useimmiten pitkähihainen, takki ja kaulahuivi, kun monet muut kerrospukeutuvat kuin hullut konsanaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet ketjussa kirjoittaneet vaikuttavat ajattelevan, että ne kuvaukset potilaan tilasta ovat jotenkin moitteita potilasta kohtaan. Sekavuus, epäsiisteys, kommunikointivaikeudet tms. Eivät ne tietenkään mitään moitteita ole, vaan ne ovat lääkärin havaintoja, joista voidaan mahdollisesti päätellä, millaisia ja kuinka vakavia oireita potilaalla on, samoin kuin arvioida mahdollisesti jo annetun hoidon vaikutuksia. Ei kukaan sano, että potilaan pitäisi olla vähemmän sekava, siistimpi ja kommunikoida selkeämmin. Se ei ole mikään koulutodistus.
Näissä vaan saattaa käydä niin, että joku tulkitsee merkinnän epäsiististä ulkonäöstä merkiksi masennuksesta, vaikka kyse olisi muusta sairaudesta. Monet fyysiset sairaudet aiheuttavat väsymystä ja liikuntarajoitteita, jolloin ei pysty peseytymään, meikkaamaan tai välttämättä edes pukeutumaan kunnolla. Minulle on tarjottu keskusteluapua, kun olisin tarvinnut antibiootteja.
Joten mielestäni pukeutumiseen puuttuminen on tosi kummallista, ellei kulje t-paidassa talvella tai toppatakissa helteellä. Silloin kun kuljen autolla, saatan olla vaikka keskellä talvea pelkässä hupparissa/collegepaidassa kaupassa. En kai minä takkia tarvitse sisätiloissa ja sieltä menen sitten autoon.
Itselleni oli kirjattu päävamman johdosta, että " potilas saapunut ambulanssilla sairaalaan".
Pieni juttu sinänsä, mutten kyllä ambulanssilla tullut, vaan puoliso toi. Hoitaja vielä kysyi, että millä tulin ja vastasin, että puoliso toi, johon hoitaja, että onneksi et itse ajanut.
Ei sentään lääkäri kirjoittanut " potilas saapunut ambulanssilla sairaalaan, onneksi ei itse ajanut".😂.
Nuorimmainen oli pieni vauva ja oltiin lääkärissä. Kovasti oli vauvalla väsy ja nukkui koko ajan, mitä siellä oltiin.
Lääkäri oli kirjoittanut: "Terhakka poika, tosin tutkittaessa nukkuu".
En tiedä, mistä tuon terhakkaan tuohon kiskaisi..
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivuista kärsivänä onnuin vastaanotolle. Olin Omakannan mukaan ollut jähmeä ja ilmeetön. Ymmärrän, että voivat olla lääkärin mielestä jostain syystä olennaisia havaintoja. Mutta jos joka paikkaan koskee, niin harva meistä silloin esimerkiksi hymyilee ja olemus voi olla kankea. Irvistellä olisin voinut. Mitähän siitä olisi kirjattu? Jähmeä, mutta virnuilee?
Nuo kirjaukset voivat kertoa myös siitä, että potilas tuntee aidosti kipua. On parempi kirjoittaa vaikka "jähmeä ja ilmeetön" kuin "vaikuttaa aidosti kivuliaalta". Jälkimmäisestä ei ehkä seuraava lääkäri voi tietää, että mitä se tarkoittaa, mistä oireista edellinen lääkäri päätteli, että potilas kokee aidosti kipua (eikä feikkaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Orientoituu aikaan ja paikkaan." Ei tässä vielä sentään NIIN huonosti menekään...
Tästä nyt ei kannata loukkaantua. Minä kävin ajokorttia ajaessa ekaa kertaa hakemassa lääkärinlausuntoa ja lääkäri teetätti minulla muistitestin :-D Pääsin piirtämään kellotaulun ja kaikkea. Olin 34v kun ajoin kortin...
Tuolla voidaan saada kiinni pahasti dementoitunut, kun lääkäri ei tunne potilasta ennestään.
Joo, tottakai :D Nauratti vaan kun itsekin olen noita mmse-seuloja tehnyt ja piirtänyt kellotaulua. Kerroin lääkärillekin että ihan virkistävää olla kerrankin tällä puolella testiä.
kiva se mmse-seulan kysymys "missä maakunnassa nyt olemme". En osaisi mainita muita kuin Ahvenanmaan, Uusimaan ja Lapin, enkä asu missään noista. Ei vaan koskaan ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa opetella maakuntia, enkä tee arjessa tiedolla mitään... läänit osasin ennen ulkoa, kuten niiden suuntanumerot ja muistan ne ehkä edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Joten mielestäni pukeutumiseen puuttuminen on tosi kummallista, ellei kulje t-paidassa talvella tai toppatakissa helteellä. Silloin kun kuljen autolla, saatan olla vaikka keskellä talvea pelkässä hupparissa/collegepaidassa kaupassa. En kai minä takkia tarvitse sisätiloissa ja sieltä menen sitten autoon.
Ei siinä "puututa" potilaan pukeutumiseen, vaan se voi viitata siihen, että potilas on oikeasti sairas/tuskainen/kivulias ja tieto voi olla tärkeä seuraavalle lääkärille, joka ei nähnyt potilasta silloin kun hän hakeutui päivystykseen.
Ei nyt mitään kauhean erityisiä.
"Filosofisesti reflektoi elämän syvimpiä ajatuksia." Olin terapiassa tuolloin ja puheenaiheena oli itsetuhoiset ajatukset josta sitten puhuin kymmenisen minuuttia. Pääpointtina ei ollut niinkään itsensä surmaaminen vaan toive että voisi "lakata olemasta" fyysisesti ja psyykkisesti niin että minusta ei jäisi mitään muistikuvaa (muille) tai tietoa olemassaolostani.
"Tuo esille erityisherkkyyttä, intuitiivista ajattelua ja tapahtumia jotka ovat toteutuneet." Puhuin tuolloin monista enneunista ja myöhemmin jälkikäteen tapahtuneista hyvin vahvoista deja vu-tunteista tilanteista joissa X asia oli tapahtunut niin kuin olin unessa nähnyt.
Vein vatsakipuisen teinin päivystykseen,sanoi että et kyllä tuu mukaan (huoneeseen) joten menin tupakalle.
Kantaan päätyi sitten kirjaus " Pitkällisen etsinnän jälkeen potilas löytyi iloisena tupakointikopista".
Olen pyytänyt korjausta,turhaan sillä tuo saa minut tosi outoon valoon!
Sanoin pojalle,että menen tupakalle. Poika olisi voinut soittaa,että lääkärillä on asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mitään kauhean erityisiä.
"Filosofisesti reflektoi elämän syvimpiä ajatuksia." Olin terapiassa tuolloin ja puheenaiheena oli itsetuhoiset ajatukset josta sitten puhuin kymmenisen minuuttia. Pääpointtina ei ollut niinkään itsensä surmaaminen vaan toive että voisi "lakata olemasta" fyysisesti ja psyykkisesti niin että minusta ei jäisi mitään muistikuvaa (muille) tai tietoa olemassaolostani.
"Tuo esille erityisherkkyyttä, intuitiivista ajattelua ja tapahtumia jotka ovat toteutuneet." Puhuin tuolloin monista enneunista ja myöhemmin jälkikäteen tapahtuneista hyvin vahvoista deja vu-tunteista tilanteista joissa X asia oli tapahtunut niin kuin olin unessa nähnyt.
En oikein ymmärrä. Tässähän lääkäri on ollut aivan äärimmäisen hienotunteinen. Itse olisin varmaan noista puheista kirjoittanut, että potilas vaikuttaa lievästi psykoottiselta tai hänellä on vähintään maaginen maailmankuva ja on itsetuhoinen. Mitä ihmettä lääkärin olisi pitänyt kirjoittaa noista mielenterveysongelmaisista jorinoista? Voisiko mitenkään kohteliaammin sanoa?
Vierailija kirjoitti:
"Potilas antaa itsestään jonkin verran ikäistään nuoremman vaikutelman". Olen 38 v nainen ja eloisa luonteeltani. Jäi epäselväksi onko kuvaus negatiivinen vai positiivinen.
Ei kumpikaan. Se oli vain kuvaus.
Kävin vasemmassa kyljessä olevan haavan hoidossa. Sair.hoitaja oli kirjannut oikeassa kyljessä...
Laitoin sähköpostia ja pyysin korjausta. Korjasin asian.
Ainahan on kyse asiakkaan oikea tai vasen, mutta joskus työntekijä katsoo omasta näkökulmastaan