Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituiset omakanta-merkinnät ketju!

Vierailija
13.05.2024 |

Ap aloittaa:

"Ei katso silmiin,mumisee" kun menin migreenissä oksennusvati kainalossa pyytämään parempaa lääkettä. Juu luulltavasti mumisin,hyvä kun tiesin oman nimeni!

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samainen lääkäri ehdotti laihdutusta hoidoksi lehmän potkimaan kämmenselkään, sillä potku ei välttämättä olisi osunut jos olisin laihempi."

:DDd

Vierailija
142/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten mielestäni pukeutumiseen puuttuminen on tosi kummallista, ellei kulje t-paidassa talvella tai toppatakissa helteellä. Silloin kun kuljen autolla, saatan olla vaikka keskellä talvea pelkässä hupparissa/collegepaidassa kaupassa. En kai minä takkia tarvitse sisätiloissa ja sieltä menen sitten autoon

Esim kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnosoinnissa yllättävän kätevää. Maniamekko on aika selkeä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mitään kauhean erityisiä.

"Filosofisesti reflektoi elämän syvimpiä ajatuksia." Olin terapiassa tuolloin ja puheenaiheena oli itsetuhoiset ajatukset josta sitten puhuin kymmenisen minuuttia. Pääpointtina ei ollut niinkään itsensä surmaaminen vaan toive että voisi "lakata olemasta" fyysisesti ja psyykkisesti niin että minusta ei jäisi mitään muistikuvaa (muille) tai tietoa olemassaolostani.

"Tuo esille erityisherkkyyttä, intuitiivista ajattelua ja tapahtumia jotka ovat toteutuneet." Puhuin tuolloin monista enneunista ja myöhemmin jälkikäteen tapahtuneista hyvin vahvoista deja vu-tunteista tilanteista joissa X asia oli tapahtunut niin kuin olin unessa nähnyt.

En oikein ymmärrä. Tässähän lääkäri on ollut aivan äärimmäisen hienotunteinen. Itse olisin varmaan noista puheista kirjoittanut, että potilas vaikuttaa lievästi

Kait mä oletin just jotain "potilaalla selvään itsetuhoon viittaavia ajatuksia" tai "potilaalla vinksahtanut maailmankuva ja omituisia luuloja" tapaisia kirjoituksia sen sijaan, että tuli tuommoisia neutraalisti kirjoitettuja asiallisia lauseita.

Sitä mä ihmettelin.

Vierailija
144/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli puhelinaika. Lääkäri oli kirjannut, että ääni käheä, puhuu lauseita, ei muuta poikkeavaa. Tuli vaan mieleen, että hankala puhelinsessio mahtaa olla potilaan kanssa, joka ei puhu lauseita. Ja kuka nyt ei muutenkaan puhuisi lauseita? Yksivuotias?

Astman ollessa pahana kokonaisten lauseiden puhuminen voi olla melko lailla mahdotonta.

Vierailija
145/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi keskenmenoa. 

Hä? 

Vierailija
146/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pysyy vielä jaloillaan. Ferritiini oli silloin 3 ja Hb 78.

Vierailija
147/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lääkäri kirjoitti puolikkaan A4 paperin verran selostusta vatsaleikkauksesta. Kaikki ihme välineetkin oli nimetty. Ilmoitin, että ei minulle ole tehty tuollaista leikkausta. Lääkäri selitti, että hän kirjoitti siksi, että tietäisin, miten leikkaus tehdään, jos siihen tulisin. 

Vierailija
148/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa säikähtää, että miten uskaltaa ylipäätään lääkärien kanssa kommunikoida, vaikka ei olisikaan potilaana!

Voin alalla työskentelevänä terkkarina lohduttaa ettei kukaan näitä runosepustuksia kokonaisuudessaan lue saatika irrota yhtä lausetta irti kokonaisesta kirjauksesta. Suurin osa potilaskertomuksesta kirjataan vain oman oikeusturvan takia ja koska laki velvoittaa. Ei niitä kukaan ehdi, viitsi tai jaksa lukea kirjaimellisesti vaan aiemmat tekstit pääosin silmäillään läpi ja katsotaan onko siellä jotain hirveän olennaista :)

Kiitos kun kerroit tämän suoraan.

Olenkin ihmetellyt onko siellä täysin lukutaidottomia ihmisiä vai eikö ne tosiaan yhtään lue mitä siellä sanotaan kun aina saa kertoa samat asiat.

Kävin joskus pahoinpitelyn jälkeen pyytämässä rauhoittavan nostoa hetkeksi yksityiseltä ja kirjaamassa vammat, olin muutenkin järkyttävissä pelkotiloissa ja tiesin mitä se tulisi päivystyksessä olemaan, yksityiselläkin jouduin ojentamaan etukäteen kirjoitetun lapun kun en juuri pystynyt edes puhumaan.

Seuraava tk-lääkäri oli tasan kirjannut "on käynyt yksityiseltä lisää rauhoittavia", eikä sanaakaan itse pahoinpitelystä, pelkotiloista, paniikista ja kivuliaista jäljistä, mulla oli muutenkin paha ptsd, ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö.

Kiitti hei.

Vierailija
149/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On hysteerinen ja puheesta ei saa selvää" no joo, tavallaan tämä kyllä kuvasi olotilaani siinä hetkessä - olisin vain toivonut lisäystä, että kyseinen olotila johtui alkavasta anafylaktisesta shokista. Toisaalta en muista itse olleeni kovinkaan hysteerinen, vaan päinvastoin melko rauhallinen ottaen huomioon, että oli aika kiire saada antihistamiinit ja kortisonit ennen kuin henkitorvi menee umpeen. Kun luin tekstin omakannasta jälkikäteen, siitä tuli sellainen vähättelevä fiilis ja että olisin ollut turhaan "hysteerinen", vaikka kyseessä oli hengenvaarallinen tila (jonka lääkäri kyllä myönsi ensiavussa).

Jännää on myös se, että joka kerta kun olen vuosien ajan maininnut vastaanotolla haluavani sterilisaation ja että minut pitäisi laittaa siihen jonoon, niin tätä ei ole kirjattu yhteenkään omakannan tekstiin. Ikään kuin jätetty huomiotta koko asia.

Mulla jätettiin tyystin kirjaamatta pyyntö psykiatrin vaihtamiseen ja toivoin tätä toistuvasti perusteluineen. Nainen oli kamala, kirjaili mitä sattuu, syytti ja ohitti täysin mun sanomiset. En vaan enää uskaltanut mennä sinne.

Muutenkin jotenkin jää täysin huomiotta ja kirjaamatta jos olen kokenut jonkin ongelmaksi hoidossa. Ei pitäis tuolla mt-puolella enää pitäis joutua pelkäämään lääkäreitä ja puolustautumaan niiltä. On ollut mukaviakin hoitajia, mutta tuo heidän "hoito" itsessään jo aiheuttaa oireiden pahenemista.

Vierailija
150/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein vatsakipuisen teinin päivystykseen,sanoi että et kyllä tuu mukaan (huoneeseen) joten menin tupakalle.

Kantaan päätyi sitten kirjaus " Pitkällisen etsinnän jälkeen potilas löytyi iloisena tupakointikopista".

Olen pyytänyt korjausta,turhaan sillä tuo saa minut  tosi outoon valoon!

Sanoin pojalle,että menen tupakalle. Poika olisi voinut soittaa,että lääkärillä on asiaa. 

aika outoa preferoida halu vetää tupakka sen edelle, että oma lapsi on lääkärin vastaanotolla akuutin vatsan kanssa. Tai istumassa sen edessä, jos vaikka tulee kiire ja lääkäri tarvitsee jotain tietoja nopeasti

Vierailija
151/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli nämä. "Vaikuttaa ikäistään nuoremmalta." Pitäisikö nuorena vaikuttaa sitten vanhalta muumiolta? "Puhe syrjähtelee." Lekuri kysyi itse kummallisesti kysymykset, ei tarkentanut ja tilanne oli asiakkaalle pelottava. Yritti saada aikaan jotain todistusta että tyyppi on sairas ja hullu, ilmeisesti kun ihmisten pitää hakea tukia ja todistuksia. Yksi sanoi ilkeästi että "olet ihan pihalla" ja oli itse todella pihalla puheidensa perusteella. Käytti valtaansa väärin, kuten monet muutkin. 

Tuota puhe syrjähtelee kirjataan usein silloinkin, kun ihminen esimerkiksi on ujo ja puhuu hiljaa tms. Pahimmillaan kirjataan skitsofrenia epäily, vaikka on kyseessä vain ujo ihminen, jolla on vaikeuksia kommunikoinnissa. 

Noin kirjoitetaan myös jos ihminen on puhelias ja muistaa sekä kertoo paljon yksityiskohtia ja syyseuraussuhteita.

Vierailija
152/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pysyy vielä jaloillaan. Ferritiini oli silloin 3 ja Hb 78.

niin? JOtkut potilaat noilla arvoilla on suurinpiirtein vuodepotilaana ja pöertyvät, jos koittavat kävellä.

Minulla oli erikseen mainittu huikean korkeista igE-arvoista ja lääkäri oli kirjoittanut tietoihini, että

Potilas sanoo vointinsa olevan "ihan ok" ja pystyvänsä menemään kotiin itse, jätetään tekemättä lähete erikoissairaanhoidon päivystysvastaanotolla ja potilas itse hakeutuu sinne, jos olo huononee. Konsultoidaan kuitenkin alergiayksikköä näistä arvoista ja tarvittaessa lähete iho- ja keuhkopolille jatkoselvityksiä varten.kirjoitetaan x resepti.

Vierailija
153/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lääkäri kirjoitti puolikkaan A4 paperin verran selostusta vatsaleikkauksesta. Kaikki ihme välineetkin oli nimetty. Ilmoitin, että ei minulle ole tehty tuollaista leikkausta. Lääkäri selitti, että hän kirjoitti siksi, että tietäisin, miten leikkaus tehdään, jos siihen tulisin. 

Jeesus. Nyt on jo kipeetä...

Vierailija
154/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkäri oli kirjoittanut tietoihini jotenkin näin "puhuu leukaperät kiristyneinä mumisten ja epäselvästi. hampaat kunnossa ja ilmiselvästi hoitaa niitä hyvin" (aika hyvin muuten ettei hammaslääkäri saa selvää potilaan puheesta).

pari vuotta myöhemmin seuraava hammaslääkäri puhui tuosta kirjauksesta, kun olin kysyttäessä purentavaikeuksista ja sen aiheuttamista oireista sanonut jotenkin, että "ei kai se kovin paha ole, voin kyllä syödäkin, vähän sattuu pureminen ja varon kovia syömisiä ja aamulla voi olla hiukan kipua, joten eiköhän se ole aika lievä"  hammaslääkäri sitten luki sieltä aiempien tekemisä kirjauksia ja sanoi, että "kyllä tämä on aika paha  ongelma, kun tuollaisia oireita tulee, myös leukanivelesi naksuu" Sain siitä sitten purentakiskot ja lähetteen fysioterapeutille purentaelimistön lihaksiston hoitoon + lihasrelaksantteja ettei vastaava tulisi enää tapahtumaan.

Vierailija
155/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin käydä kattavissa sukupuolitautitesteissä, koska entinen kumppanini oli käynyt maksullisissa ulkomailla ja paljastunut muutenkin pettäjäksi. Koska en itse ollut harrastanut seksiä ulkomaalaisen kanssa, minulle ei laitettu kaikkia testejä, mikä on minusta ihan älytöntä. Olin kuitenkin maininnut, että eksä myös käytti kasvuhormoneja piikittämällä, mikä oli selvinnyt minulle kaiken muun paskan jälkeen vasta suhteen loputtua. Omakannassa lukee, että seksikumppani käyttänyt suonensisäisiä huumeita. Ei se nyt minua kauheasti haittaa, mutta kieltämättä mietin, mitä näitä kirjauksia lukevat minusta ajattelevat. 

Tämä on erittäin väärin, koska kattavat testit ottamalla voitaisiin mahdollisesti estää esim lapsettomuus ja tautien kehittyminen pahemmaksi. Ja aina se "oletko ollut ulkomaalaisen kanssa". Eikö niitä tauteja levitä ihan

Nojoo, kun eihän toiselta suomalaiselta saatu HIV ole vaarallinen. Minä kävin gynekologilla suhteen alussa eräästä suhteeseen liittymättömästä syystä ja gynekologi sanoi, että otetaanpa samalla tippuri- ja klamydiatestit, kun ne voi aiheuttaa hedelmättömyyttä. Minä sanoin, että no jospa otettais sitten varmuuden vuoksi kaikki muutkin taudit, etten vahingossa tartuta uuteen kumppaniin jos jotain on. Ja otettiin. Miesystävä sanoi sitten, että no hänpä käy myös sitten testeissä, kun minäkin olen käynyt ja soitti julkiselle puolelle päästäkseen. Kysyttiin heti syytä. Sanoi, että on tuore suhde ja tyttöystäväkin kävi. "Ahaa onko siis tyttöystävällä sukupuolitauti?". Ei kun haluan varmistaa ettei minullakaan ole mitään, mitä voisin tartuttaa häneen. "Onko tyttöystävä ulkomaalainen?" Ei... Pääsi se sinne testeihin, mutta ihme touhua kyllä... Luulis ettei ne testit maksa niin paljoa verrattuna hedelmöityshoitoihin tai hiv:n tai hepatiittien hoitoon.

Vierailija
156/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vein vatsakipuisen teinin päivystykseen,sanoi että et kyllä tuu mukaan (huoneeseen) joten menin tupakalle.

Kantaan päätyi sitten kirjaus " Pitkällisen etsinnän jälkeen potilas löytyi iloisena tupakointikopista".

Sanoin pojalle,että menen tupakalle. Poika olisi voinut soittaa,että lääkärillä on asiaa. 

aika outoa preferoida halu vetää tupakka sen edelle, että oma lapsi on lääkärin vastaanotolla akuutin vatsan kanssa. Tai istumassa sen edessä, jos vaikka tulee kiire ja lääkäri tarvitsee jotain tietoja nopeasti

Teinipoika ei halunnut äitiä mukaan,vaihtoehto oli istua aulassa  tai käydä tupakalla mihin menee 5min.

Mutta haluatko mitallin kun olet itse täydellinen?

Vierailija
157/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli suussa muutos, jota epäilin papilloomaviruksen aiheuttamaksi. Julkisenpuolen hammaslääkäriin olin saanut seuraavaksi päiväksi ajan tämän takia, mutta hammaslääkäri ei löytänyt muutosta ilman että sen hänelle kädestäpitäen näytin. Hammaslääkäri ronkki suuni vielä kertaalleen kovakouraisesti ja alkoi huutaa: "Sinulla ei ole suusyöpää! Sinulla ei ole suusyöpää!". Aha... Arvaa meninkö seitsemään vuoteen hammaslääkäriin...

Menin terveys keskuslääkärille, koska oli muitakin oireita pään, silmien, korvien, kurkun alueella kuin se limakalvomuutos. Lääkäri ei sanonut päivää. Tuijotteli vain ja viiden minuutin päästä minä sanoin päivää.

Lääkäri: Tuntuuko sinusta, että sinulla on päässä vikaa?

Minä: Sehän on selvä asia, mutta en minä sen takia tullut.

Sitten selostin oireeni.

Lääkäri: Aivosyövässä on ihan erilaiset oireet.

Hohhoijaa, tiedän. En ole epäillyt aivosyöpää.

Minä: Voisitko tutkia vähän tarkemmin?

Lääkäri: En minä osaa.

Minä: No, mitä sinä sitten osaat?

Lääkäri: Minä osaan ottaa sydänfilmin.

Minä: No, voitko laittaa sitten lähetteen sellaiselle, joka osaa tutkia? Vaikka korva- nenä- ja kurkkulääkärille?

Lääkäri: En voi. Annan sinulle vinkin. Mene yksityiselle hammaslääkärille.

Otin sitten yhteen ilmeisesti venäläistaustaiseen korva- nenä ja kurkkulääkäriin yhteyttä yksityiselle. Sain puhelinajan ja kuvailin vaivojani lääkärille sanomatta sanaakaan siitä, minkä epäilisin mua vaivaavan. Lääkäri: "Jos sinulla olisi lymfooma, olisit kuollut!". Ok. Lymfooma on kuolleilla esiintyvä sairaus...

Seuraavaksi menin yksityiselle gynekologille, kun oli se papilloomaepäily ja pyysin ottamaan näytteen.

Lääkäri: No voi kun niitä papilloomaviruksia on niin montaa tyyppiä.

Minä: No mitävasten niissä papa-kokeissa kehotetaan käymään?

Lääkäri: Kun minä alapäästä...

Minä: No mutta sehän voi olla suussakin?

Suostui sitten ottamaan näytteen ja laittoi lähetteen yliopistosairaalan korva- nenä ja kurkkupolille, mihin menin. Taas kuvailin oireeni ja lääkäri ei halua katsoa suuhuni. Lopulta hän suostuu ja sanoo, että limakalvomuutos on risakudosta. Minulla on niitä muita oireita, niin pyydän leikkaamaan koko risat pois.

Lääkäri: Ei voi. Meillä kuolee säännöllisesti potilaita nielurisaleikkauksiin.

Minä: Miten niitä voidaan sitten tehdä lapsille pelkän kuorsauksen takia?

Ei vastausta. Heipat.

Menen käytävään lapsipotilaiden kuullen sitten soittamaan kaikille tutuille, että täällä KYS:ssä kuolee paljon potilaita nielurisaleikkauksiin, joten ei tutkita, turhaan matkustin.

Seuraavaksi on lehti-ilmoitus että vähävaraisille kustannetaan seurakunnan toimesta aikoja yksityisille erikoislääkäreille. Soitan ja kysyn, voinko päästä vaikken kuulu ko seurakuntaan. Kuulemma voin. Mehiläisen korva-, nenä- kurkkulääkärille, viisikymppinen naisihminen. Selostan vaivani ja papilloomaepäilyn. Lääkäri kieltäytyy tutkimasta: "Sinä olet varmaan sitten harrastanut sellaista seksi". Se siitä, sinne meni seurakunnankin rahat.

Menen kotiin ja kerron poikaystävälle. Poikaystävä: Olisit sanonu sille, että "Minä epäilen, että sinun äiti ja isä on harrastanut sellaista seksiä"

No, join helvetilliset määrät siankärsämöteetä ja marjoja on edelleen varmaan puolet ravinnostani. Vaivat on helpottaneet limakalvomuutosta lukuunottamatta ja olen edelleen hengissä melkein kymmenen vuoden jälkeen, eli ei ilmeisesti lymfooma eikä aivosyöpä...

Vierailija
158/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinipoika ei halunnut äitiä mukaan,vaihtoehto oli istua aulassa  tai käydä tupakalla mihin menee 5min.

Mutta haluatko mitallin kun olet itse täydelline

haluaisin nähdä vanhemman, joka ymmärtää, että tupakkatauko voi odottaa siihen asti, kunnes lapsen tilanne selviää

Vierailija
159/190 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit lopettakaa niiden romaanien kirjoittaminen! Kun kaikki jossain vaiheessa vuotaa nettiin.

Vierailija
160/190 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tupakoinnista tuli mieleen.. mulla oli  muutama vuosi sitten  kunnon korvatulehdus ja päivystyksessä oli ruuhkaa,kerkesin käydä pariinkin kertaan hermosavuilla ja sitten ulkomaalainen mieslääkäri kehtasi  kettuilla "sinä haista tupakka!" ja tuijotti mun  tissejä koko ajan..oli kesä enkä käytä  kesällä liivejä.

Omakannassa luki sitten että VASEN korva märkä,se oli kylläkin OIKEA jota  särki ja piti varmaan lukea että märkii. 

Mutta miksi pihalla  on ne röökikopit jos niissä ei saisi käydä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi