Omituiset omakanta-merkinnät ketju!
Ap aloittaa:
"Ei katso silmiin,mumisee" kun menin migreenissä oksennusvati kainalossa pyytämään parempaa lääkettä. Juu luulltavasti mumisin,hyvä kun tiesin oman nimeni!
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aika hauskoja:
Kiitos tästä, nauran täällä itseni kuoliaaksi. Irtokorvat ja potilas lopetetaan parin päivän päästä kortisonilla.
Saanut yksivuotiaaksi asti rintaa, sitten munaa.
Melupaikan työtaso on kohonnut.
Kives ja penikset.
Vierailija kirjoitti:
Nauratti makeasti kun kävin työttömän terveystarkastuksessa neuvolassa ja terveydenhoitaja oli kirjannut kuin kaksivuotiaasta: kävelee reippaasti, puhuu hyvin, ottaa katsekontaktia jne. Ikää siis reilut 50v ja työkykyä alentavia vammoja. Tuolla piti käydä että pääsi työkykyarvioon.
Kävelee reippaasti :D :D Tämä on kyllä tosi paha. Olen itsekin terveydenhoitaja mutta tulisi mieleenkään kirjoittaa aikuisesta ihmisestä noin alentavasti. Tainnut terveydenhoitajalla jäädä lastenneuvolan työkokemus vähän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lukee vaivan laatu määräaikainen, on siis lonkkien nivelrikko. No ens kerralla kysyn lääkäriltä että milloin tämä menee ohi kun määräaikainen.
Tästä tulee mieleen muinoin Karpossa ollut juttu siitä, että vakuutuslääkärin mukaan potilaan raaja oli väliaikaisesti amputoitu. Ilmeisesti odottivat sen kasvavan takaisin.
Tämä ei ollut omakannassa, vaan kirjeessä, jossa oli yhteenveto käynnistäni ensiavussa: "Potilas käyttäytyy ikäistään nuoremmin, koska kiroilee". Niin no, olin 27-vuotias ja jouduin ensiapuun keskellä yötä. Minulla on kamala neulakammo ja kanyylia laitettaessa taisin jupista paniikissa pari kirosanaa, joita pyysin heti anteeksi. Luultavasti tekisin saman nyt 15 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Kaatunut nyt yöllä pyörällä, humalassa ollut. Sai väistettyä pyörällä koirankakkaa ja sitten kaatui, onneksi ei kakkaan osunut
Lääkäri käyttäisi sanaa "uloste" eikä "kakka"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu ortopedi kertoi kirjoittavansa miltei jokaiseen potilaskertomukseen "obeesi", kun hänen mielestään miltei kaikki potilaat ovat lihavia. Hoitokeinona on tietysti ensisijisesti painon pudottaminen.
Obeesi on sairaalloisen lihava, niin ei sitä ihan jokaisen kohdalle ehkä ole syytä kirjoittaa. Ylipainon varmaan voisi Suomessa enemmistölle kirjatakin, mutta ei ainakaan vielä obesiteettia. Ehkä tulevaisuudessa tähänkin tullaan, kun kansa lihoo.
Ortopedin potilaat voivat hyvinkin olla keskimääräistä lihavampia, koska ylipaino rasittaa niveliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli nämä. "Vaikuttaa ikäistään nuoremmalta." Pitäisikö nuorena vaikuttaa sitten vanhalta muumiolta? "Puhe syrjähtelee." Lekuri kysyi itse kummallisesti kysymykset, ei tarkentanut ja tilanne oli asiakkaalle pelottava. Yritti saada aikaan jotain todistusta että tyyppi on sairas ja hullu, ilmeisesti kun ihmisten pitää hakea tukia ja todistuksia. Yksi sanoi ilkeästi että "olet ihan pihalla" ja oli itse todella pihalla puheidensa perusteella. Käytti valtaansa väärin, kuten monet muutkin.
Tuota puhe syrjähtelee kirjataan usein silloinkin, kun ihminen esimerkiksi on ujo ja puhuu hiljaa tms. Pahimmillaan kirjataan skitsofrenia epäily, vaikka on kyseessä vain ujo ihminen, jolla on vaikeuksia kommunikoinnissa.
Kyllä meillä sitten on ammattitaitoinen ja osaava lääkärikunta! Tarkemmin ajatellen, ei se oikeastaan haittaa, että julkiset (ja miksei muutkin) terveyspalvelut ajetaan alas. Mieluummin sitä kuolee omaan kotiinsa tai vaikka johonkin puskaan, kun väellä ja vängällä hakeutuisi hakemaan tuollaisilta "apua" nollatuloksella. Ihan pazkaa ja julkisten varojen hukkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti raapii. Kuiva iho. Puhuttu rasvaamisen merkityksestä. Potilas myös tahtoo lopettaa tupakoinnin.
Muuten kiva PAITSI että olin siellä kaaduttuani ja satutettuani polveni. Vasta lopulta epikriisissä mainitaan että kaatunut bussiasemalla,vasen polvi jonkin verran turvonnut,jäykkä.
Pääsin kyllä röngeniin ja lähdin keppien kanssa kotiin,mutta on kyllä jäänyt mieleen tuo kuiva iho ja tupakka..ikäänkuin niiden takia olisin mennyt päivystyspolille!
Tupakoinnilla on aivan olennaista merkitystä vammoista ja leikkauksista toipumisen kannalta, joten se ei ainakaan ollut tuolla turhaan.
Juu, mutta tekstissä se priorisoitiin pääasiaksi. Ei henilö sinne vastaanotolle tupakasta johtuvista syistä päätynyt, vaan sen polven takia. Pitäisihän lääkärin nyt edes sen verran ymmärtää, että osaa kirjata potilaan primäärin syyn tulla vastaanotolle. Vaikka nykyisin saa kai olla iloinen, että ne yleensä osaa mitään kirjata. Ei toki saa vaatia liikaa ja liian vaikeita asioita, ettei sitten iske mielipaha kesken työpäivän.
-2 sektiota. Todellisuudessa yksi,toinen syntyi alateitse
-Suvussa migreeniä,tiedä nyt sitten onko mummo koko suku
- Kissa purrut. Se oli kylläkin fretti mutta mitäs pienistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli nämä. "Vaikuttaa ikäistään nuoremmalta." Pitäisikö nuorena vaikuttaa sitten vanhalta muumiolta? "Puhe syrjähtelee." Lekuri kysyi itse kummallisesti kysymykset, ei tarkentanut ja tilanne oli asiakkaalle pelottava. Yritti saada aikaan jotain todistusta että tyyppi on sairas ja hullu, ilmeisesti kun ihmisten pitää hakea tukia ja todistuksia. Yksi sanoi ilkeästi että "olet ihan pihalla" ja oli itse todella pihalla puheidensa perusteella. Käytti valtaansa väärin, kuten monet muutkin.
Tuota puhe syrjähtelee kirjataan usein silloinkin, kun ihminen esimerkiksi on ujo ja puhuu hiljaa tms. Pahimmillaan kirjataan skitsofrenia epäily, vaikka on kyseessä vain ujo ihminen, jolla on vaikeuksia kommunikoinnissa.
Kyllä meillä sitten on ammattitaitoinen ja osaava lääkärikunta! Tarkemmin ajatellen, ei se
Saattaa lisäksi jäädä huonompaan kuntoon kuin ennen hoitoon hakeutumista.
Reseptin uusinnassa oli lääkäri kirjoittanut ettei ole tietoa mihin tätä lääkettä käytän. Oli silti uusinut. Kyseessä diabeteksen hoitoon liittyvä lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuo "ei katso silmiin, mumisee" ole ihan hyvä kuvaus oireiden vakavuudesta ja potilaan tilasta?
Onko esim. ujous sairaus?
Kertojan itsensä mukaan kuvattu käyttäytyminen johtui migreenistä. Ja joka tapauksessa kyseessä oli lääkärin suora havainto, jolla potentiaalisesti on vaikutusta sairauden ja siihen toimivan hoidon arviointiin. Mitä sinun mielestäsi olisi pitänyt kirjata?
No vaikka että potilas niin huonovointinen, ettei jaksa/pysty katsomaan silmiin. Migreeni vaikeuttanut puheentuotantoa.
Tuossa kirjauksessa olisi sitten jo paljon enemmän päättelyä ja vähemmän suorien havaintojen ja oireiden kuvausta. Sille on ihan syynsä, miksi kirjata
On erittäin harhaanjohtavaa kirjoittaa "ei katso silmiin" irrallisena lauseena, koska tyypillinen tulkinta tälle on kieltäytyminen katsekontaktista. Lääkärin olisi pitänyt kirjoittaa "migreenin vuoksi ei kykene pitämään silmiä auki" tai jotain, mikä heti kertoo mistä on kyse.
Näitä lukiessa säikähtää, että miten uskaltaa ylipäätään lääkärien kanssa kommunikoida, vaikka ei olisikaan potilaana!
Omakantaan oli kirjoitettu, että potilas oli lopettanut verenohennuslääkkeen käytön sovitusti viikkoa ennen tutkimusta. Muuten ok, mutta emme olleet vastaanotolla keskustelleet mitään tuollaista, en ole ikinä käyttänyt verenohennusääkettä, eikä sitä ole minulle koskaan määrättykään. Tein korjauspyynnön ettei tuo jäisi aiheuttamaan väärinkäsityksiä mahdollisiin myöhempiin hoitotoimenpiteisiin.
Lääkäreillehän ei opeteta ollenkaan vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Osa ei tunnu sitä ikinä oppivankaan.
Vierailija kirjoitti:
Halusin käydä kattavissa sukupuolitautitesteissä, koska entinen kumppanini oli käynyt maksullisissa ulkomailla ja paljastunut muutenkin pettäjäksi. Koska en itse ollut harrastanut seksiä ulkomaalaisen kanssa, minulle ei laitettu kaikkia testejä, mikä on minusta ihan älytöntä. Olin kuitenkin maininnut, että eksä myös käytti kasvuhormoneja piikittämällä, mikä oli selvinnyt minulle kaiken muun paskan jälkeen vasta suhteen loputtua. Omakannassa lukee, että seksikumppani käyttänyt suonensisäisiä huumeita. Ei se nyt minua kauheasti haittaa, mutta kieltämättä mietin, mitä näitä kirjauksia lukevat minusta ajattelevat.
Tämä on erittäin väärin, koska kattavat testit ottamalla voitaisiin mahdollisesti estää esim lapsettomuus ja tautien kehittyminen pahemmaksi. Ja aina se "oletko ollut ulkomaalaisen kanssa". Eikö niitä tauteja levitä ihan suomalaisetkin ja en minä tiedä mitä kaikkea se kumppani on pannut. Jos kaikki testit haluaa niin pitää valehdella.
Mulle muuten oli joskus kirjattu "käynyt sukupuolitesteissä". Ei tosin ollut tuloksia, että mitäs sukupuolta tässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä harvoin on minkäänlaista tilannetajua tai kykyä asettua toisen asemaan. Käytännön järki uupuu.
Totta. Mutta nämä tavat toimia on ihan saneltu myös lääkäreille ja muille, eivät kyseenalaista sitä. Ja jos asiakas sanoo vähänkään väärin vaikka yrittää olla vain kohtelias, ilmeisesti heidän pitää räyskiä ja korjata asia. Joka sanaan tartutaan kuin terrieri, myös terkkarit. Ehkä yksityisellä vähemmän, jos itse maksaa.
ei potilas ole asiakas.
Useimmiten kyllä on. Jos minä menen yksityiselle, niin maksan siitä palvelusta. Olen potilas, mutta sitä enemmän asiakas :)
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa säikähtää, että miten uskaltaa ylipäätään lääkärien kanssa kommunikoida, vaikka ei olisikaan potilaana!
Ehkei kannatakaan, jos ei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ne tekstit pitää kirjata oikein, ja pysyä asiassa. Eli oikeasti faktoissa. Runokerhot on erikseen.
Mitä lääkiksessä opetetaan kirjauksista?
Tupakoinnilla on aivan olennaista merkitystä vammoista ja leikkauksista toipumisen kannalta, joten se ei ainakaan ollut tuolla turhaan.