Omituiset omakanta-merkinnät ketju!
Ap aloittaa:
"Ei katso silmiin,mumisee" kun menin migreenissä oksennusvati kainalossa pyytämään parempaa lääkettä. Juu luulltavasti mumisin,hyvä kun tiesin oman nimeni!
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten mielestäni pukeutumiseen puuttuminen on tosi kummallista, ellei kulje t-paidassa talvella tai toppatakissa helteellä. Silloin kun kuljen autolla, saatan olla vaikka keskellä talvea pelkässä hupparissa/collegepaidassa kaupassa. En kai minä takkia tarvitse sisätiloissa ja sieltä menen sitten autoon
Esim kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnosoinnissa yllättävän kätevää. Maniamekko on aika selkeä juttu.
Miksi pitää väen vängällä etsiä ihmisistä merkkejä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, jos hän on tullut vastaanotolle vaikka flunssan takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli nämä. "Vaikuttaa ikäistään nuoremmalta." Pitäisikö nuorena vaikuttaa sitten vanhalta muumiolta? "Puhe syrjähtelee." Lekuri kysyi itse kummallisesti kysymykset, ei tarkentanut ja tilanne oli asiakkaalle pelottava. Yritti saada aikaan jotain todistusta että tyyppi on sairas ja hullu, ilmeisesti kun ihmisten pitää hakea tukia ja todistuksia. Yksi sanoi ilkeästi että "olet ihan pihalla" ja oli itse todella pihalla puheidensa perusteella. Käytti valtaansa väärin, kuten monet muutkin.
Tuota puhe syrjähtelee kirjataan usein silloinkin, kun ihminen esimerkiksi on ujo ja puhuu hiljaa tms. Pahimmillaan kirjataan skitsofrenia epäily, vaikka on kyseessä vain ujo ihminen, jolla on vaikeuksia kommunikoinnissa.
Noin kirjoitetaan myös jos ihminen on puhelias ja muistaa sekä kertoo paljon yksityiskohtia j
Ja mitä haittaa siitä on? Adhd-ihmisille tyypillistä. Joillekin ihan vaan luonteenomaista. Harvalla tuo on osoitus mistään vakavasta mielenterveyshäiriöstä.
Pliis, keskittykää lääkärit siihen vaivaan minkä vuoksi potilas tuli vastaanotolle. Jos se saadaan tutkittua ja hoidettua, ja vielä jää ylimääräistä aikaa, niin sitten voi kirjoitella noita kummallisia päiväkirjamerkintöjä jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli suussa muutos, jota epäilin papilloomaviruksen aiheuttamaksi. Julkisenpuolen hammaslääkäriin olin saanut seuraavaksi päiväksi ajan tämän takia, mutta hammaslääkäri ei löytänyt muutosta ilman että sen hänelle kädestäpitäen näytin. Hammaslääkäri ronkki suuni vielä kertaalleen kovakouraisesti ja alkoi huutaa: "Sinulla ei ole suusyöpää! Sinulla ei ole suusyöpää!". Aha... Arvaa meninkö seitsemään vuoteen hammaslääkäriin...
Menin terveys keskuslääkärille, koska oli muitakin oireita pään, silmien, korvien, kurkun alueella kuin se limakalvomuutos. Lääkäri ei sanonut päivää. Tuijotteli vain ja viiden minuutin päästä minä sanoin päivää.
Lääkäri: Tuntuuko sinusta, että sinulla on päässä vikaa?
Minä: Sehän on selvä asia, mutta en minä sen takia tullut.
Sitten selostin oireeni.
Lääkäri: Aivosyövässä on ihan erilaiset oireet.
Hohhoijaa, tiedän.
Voi Daavid.....on jo pimeätä touhua tuollainen!
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen mies, kävelee omin jaloin ja kädet toimii. Ei saa sanottua mikä on vaivana.
No ei kai, kun allerginen reaktio turvotti kielen niin, ettei se mahtunut suuhun kunnolla.
Niin? Eli lääkäri kirjasi ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Pliis, keskittykää lääkärit siihen vaivaan minkä vuoksi potilas tuli vastaanotolle. Jos se saadaan tutkittua ja hoidettua, ja vielä jää ylimääräistä aikaa, niin sitten voi kirjoitella noita kummallisia päiväkirjamerkintöjä jos huvittaa.
Ne kummalliset merkinnät voivat myöhemmin olla arvokasta tietoa ja ne voivat myös liittyä siihen vaivaan, minkä vuoksi potilas tuli vastaanotolle - siitäkin huolimatta, että potilas ei sitä osaa tajuta ja alkaa kuvitella, että arvosteltiin potilaan pukeutusmivalintoja
Jo ajalta ennen omakantaa, epikriisissä luki "27-vuotias rouva, obeesi"...
Kun mittani olivat 175cm/69 kiloa. En tiedä mikä hänen mielestään olisi ollut minulle notmaalipaino 😄
Obeesi tarkoittaa siis sairaalloista lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kummalliset merkinnät voivat myöhemmin olla arvokasta tietoa ja ne voivat myös liittyä siihen vaivaan, minkä vuoksi potilas tuli vastaanotolle - siitäkin huolimatta, että potilas ei sitä osaa tajuta ja alkaa kuvitella, että arvosteltiin potilaan pukeutusmivalintoja
Tällä pallolla liki 40 vuotta tallustaneena ja syntymästä asti sairaana (eli terveydenhuollon suurkäyttäjänä) ei ole vielä kertaakaan tullut tällaista tilannetta eteen. Haittaa niistä irtomerkinnöistä on kyllä ollut senkin edestä, kun joku oman elämänsä dr. House tarttuu edellisen lääkärin (ehkä kännissä?) kirjoittamiin kummallisuuksiin. Eikä niitä saa edes poistetuksi sieltä, vaan ne seuraavat merkinnästä toiseen, suoraan kopsattuna yhdeltä lääkäriltä toiselle. Eli jos "asiakkaan" mielipide kiinnostaa, niin minä sanoisin että kannattaa välttää turhien merkintöjen ja tulkintojen tekemistä.
Minut oli sekoitettu 10 v aiemmin kuolleeseen isääni. Meillä kun on sama koko nimi. "Jaaha, siitä dementiasta vielä.."
En minä nyt sentään 90-v. näyttänyt :D
Menin aamulla tk missä lääkäri totesi minun olevan sen verran vakavasti sairas, että täytyy siirtää ambulanssilla sairaalaan. Kun ambulanssi tyypit tulivat hakemaan he totesivat, että ethän sinä olekkaan ylipainoinen. Lääkäri oli kirjannut tietoihin, että huomattava ylipaino ja he olivat miettineet miten jaksavat minut kaksin kuljettaa lanssiin kun oli paljon kynnyksiä yms siinä matkalla.
Vierailija kirjoitti:
"Potilas haisee"
En mitenkään haissut, peseydyin perusteellisesti ja laitoin deodoranttia sekä hajuvettä. Vaatteet vastapestyt.
Haisee? Olis ennemmin laittanut esim. voimakkaalle hajuvedelle tmv. Nyt laittoi kyllä pahan.
Kävin sitkeän ailmätulehduken takia vastaanotolla. Omakannassa: obeesi nainen, oikea silmä vuotaa rähmää ja punoittaa. Joo, obeesin raja on sitten alentunut siitä, kun ekaa kertaa määritelmän luin... N43, 166/53
"Tupakoi vain humalassa mutta ei käytä alkoholia " .D
Kerroin siis että poltan vain humalassa ja koska en nykyään juo,en myöskään enää polta.
"Heti huomion kiinnitää kehoon nähden kookas vatsa ja etukenossa kävely.. kiistää hysteerisenä raskauden mahdollisuuden mutta antaa kuitenkin virtsanäytteen.. raskaustesti negatiivinen.. vatsakivun syy jää näin mysteeriksi.. kehotetaan palaamaan mikäli kipu jatkuu"..
Että tälläistä! Vieläkin vi"ttaa. Kun meidän suvussa akoilla on isot mahat ja pienet tissit,mulla lisäksi notkoselkä joten kenotan.
Kiitos tästä ketjusta! Tuli hyvä mieli huomata, että lääkäreiden kirjaukset ovat yleisesti hanurista. Pistää vain miettimään, miksi hel*etissä lääkärit kirjaavat asioita näin epäkunnioittavasti. Tuntuu, että potilaat nähdään alempiarvoisina liukuhihnatuotteina, joita kohdellaan suorastaan esineinä, ei tuntevina ihmisinä. Oon niin leipääntynyt lekureihin.
"Syönyt pasteijan". Jotenkin jaksaa huvittaa tuo vaikka vatsakivun takia kai oli tärkeää tietää,mitä potilas on suuhun pistänyt.
Charmantti olemus, yleiskuva siisti. Huumoria. Nenä vuotaa verta. Tamppo.
Tuosta epäsopivasta pukeutumisesta.
Siskoni on psykoosissa ja käytti kesällä risareunaisia talvisaappaita. Ei kertonut syytä tälle.
Vastaavasti taas lokakuun kylmyydessä käytti vielä rantasandaaleita ilman sukkia. Yritettiin esitellä kaupasta Muita kenkiä, mutta eivät kelvanneet.
Korjailee vaatteitaan jollain ihmeen nipsuilla ja hakasilla. Joku suihkuverhon rengas toppia kiristämässä.
Kokee, että terroristit venyttävät hänen vaatteitaan ja pilaavat ne.
Eli kyllä outo vaatetus voi kertoa siitä että viiraa päästä.
Myös näin kerran huumetyypin joka riisui takkinsa ja yläruumis paljaana seikkaili pitkin pihoja viileässä säässä.
Keski-ikäinen mies, kävelee omin jaloin ja kädet toimii. Ei saa sanottua mikä on vaivana.
No ei kai, kun allerginen reaktio turvotti kielen niin, ettei se mahtunut suuhun kunnolla.