Omituiset omakanta-merkinnät ketju!
Ap aloittaa:
"Ei katso silmiin,mumisee" kun menin migreenissä oksennusvati kainalossa pyytämään parempaa lääkettä. Juu luulltavasti mumisin,hyvä kun tiesin oman nimeni!
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
-on vakuuttunut että sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Todellisuudessa minä en uskonut että olisi sitä. Vaan lääkäri itse!!! Tämä jaksaa mua ihmetyttää vuosienkin jälkeen koska oli niin absurdi,
Nämä ovat aina yhtä hauskoja. Minusta eräs lääkäri kirjoitti, että potilas vaatii magneettitutkimukseen pääsyä ja pitää tätä erittäin tärkeänä. Todellisuudessa lääkäri itse oli se, joka ehdotti magneettitutkimusta, ja minä vain suostuin siihen. En ymmärrä, miksi asioita tuolla tavalla vääristellään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aika hauskoja:
Kiitos linkistä, olin tukehtua nauruun! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillehän ei opeteta ollenkaan vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Osa ei tunnu sitä ikinä oppivankaan.
Matemaatikkoja ovat, joten on sitten pois psykologisesta ymmärryksestä. Monet valittaneet myös psykologeista, etteivät ole hyötyneet käynneistä mitään. No matemaatikkoja hekin.
Millä lailla psykologit on matemaatikkoja? 😮
Btw ei matemaattinen lahjakkuus oo jotenkin autimaattisesti pois psykologisesta ymmärryksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pälyilevä katse kun etsin seinäkelloa huoneesta, katsoakseni, paljonko kello on.
Kumma,kun ei vielä kirjoittanut sinun näkevän harhoja. :D
Muistakaa sitten vain kysyä kelloa etsiessänne, että
Missä kello on tai suoraa. paljonko kello on?Vierasmaalainen lääkäri tai hoitaja ei välttämättä ymmärrä tätä kysymystä. Olen muutaman kerran kysynyt kelloa ja minuun on katsottu kummastellen. Kyseessä oli tuttu tai puolituttu henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee että 39 vuotias kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava, terve nainen.
Kerroin että olen ns.lukutoukkakka, lääkäri kirjoitti että olen vastikään opetellut lukemaan.
Ei voi olla totta!! Apua!
Vierailija kirjoitti:
Ai teistä sentään kirjoitetaan jotain? Minulla lukee korkeintaan parin labrakokeen tulokset vaikka niitä olisi ollut 10 ja sairauteni tilaa ei ole mainittu mitenkään ainakaan vuoteen. Toki lääkärin kanssa olen jutellut puhelimessa ja keskusteltu voinnista tai tulevista toimenpiteistä mutta niitä ei ole sen kummemmin mitään mainintaa omakannassa. Ehkä ei kuulu ollakaan, minä en tiedä.
On sinustakin kirjattu, mutta ei Kantaan koska Kanta ei ole kirjausohjelmaa vaan sähköinen arkisto. Kirjaukset tehdään hoitopaikan omaan kirjausohjelmaan, sieltä tekstit siirtyy arkistoon Kantaan, jos teksti on hyväksytty Kantaan siirtyväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Orientoituu aikaan ja paikkaan." Ei tässä vielä sentään NIIN huonosti menekään...
Tästä nyt ei kannata loukkaantua. Minä kävin ajokorttia ajaessa ekaa kertaa hakemassa lääkärinlausuntoa ja lääkäri teetätti minulla muistitestin :-D Pääsin piirtämään kellotaulun ja kaikkea. Olin 34v kun ajoin kortin...
Tuolla voidaan saada kiinni pahasti dementoitunut, kun lääkäri ei tunne potilasta ennestään.
Vierailija kirjoitti:
-2 sektiota. Todellisuudessa yksi,toinen syntyi alateitse
-Suvussa migreeniä,tiedä nyt sitten onko mummo koko suku
- Kissa purrut. Se oli kylläkin fretti mutta mitäs pienistä.
Mummolla migreeni = suvussa on joku jolla on migreeni. Eihän tuossa ole mitään väärin. Ei "suvussa migreeniä" tarkoita että että joka ikisellä sukulaisella on migreeni.
Sanon lääketiedettä opiskelevana, että lääkärit suhtautuvat kirjauksiin usein eri tavalla kuin maallikot. Se, että lääkäri kirjaa jonkin yksittäisen asian (esim. ei ilmehdi eikä elehdi, ylipainoinen, tupakoi), ei tarkoita, että lääkäri ajattelisi sen välttämättä olevan ratkaisevan tärkeää juuri senhetkisessä asiassa. Olennaista on laajempi kokonaisuus, joka muodostuu monista pienemmistä tiedonpalasista. Eikä juuri siinä vastaanottotilanteessa voi aina tietää, mikä on olennaista ja mikä ei.
Kirjaukset myös tehdään ensisijaisesti lääkäreiden eikä potilaiden luettaviksi, eikä niissä siksi aina selitetä asioita auki. Esim. kirjataan vain "puhuu lauseita" eikä "puhuu lauseita hengästymättä". Tai "kävelee reippaasti vastaanottohuoneeseen" eikä "kävelee reippaasti vastaanottohuoneeseen eikä kävele hitaasti köpöttämällä, vaikuta niin kivuliaalta että se haittaisi kävelyä, onnu, hengästy vaikeasti tai saa rintakipua". Toki sen verran pitää ottaa potilasta huomioon, ettei kirjoiteta loukkaavia asioita, mikä ei kuitenkaan ilmeisesti onnistu kaikilta lääkäreiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Orientoituu aikaan ja paikkaan." Ei tässä vielä sentään NIIN huonosti menekään...
Tästä nyt ei kannata loukkaantua. Minä kävin ajokorttia ajaessa ekaa kertaa hakemassa lääkärinlausuntoa ja lääkäri teetätti minulla muistitestin :-D Pääsin piirtämään kellotaulun ja kaikkea. Olin 34v kun ajoin kortin...
Tuolla voidaan saada kiinni pahasti dementoitunut, kun lääkäri ei tunne potilasta ennestään.
Mun tuttu oli n 40 ja ei päässyt tästä testistä läpi. Vaikka tämä ei ole yleistä, nuorellakin voi löytyä vakavia kongnitiivisia juttuja, jotka vaikuttavat ajokuntoon. Tuli yllärinä, mutta pääsi tutkimuksiin, joten oli hänellekin hyvä juttu. Ja ennen kaikkea liikenneturvallisuudelle.
Kokee kauluksen kuristavan epämääräisesti kurkkua. Otin siis vastaanotolla paksun kaulahuivin pois, talviaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli nämä. "Vaikuttaa ikäistään nuoremmalta." Pitäisikö nuorena vaikuttaa sitten vanhalta muumiolta? "Puhe syrjähtelee." Lekuri kysyi itse kummallisesti kysymykset, ei tarkentanut ja tilanne oli asiakkaalle pelottava. Yritti saada aikaan jotain todistusta että tyyppi on sairas ja hullu, ilmeisesti kun ihmisten pitää hakea tukia ja todistuksia. Yksi sanoi ilkeästi että "olet ihan pihalla" ja oli itse todella pihalla puheidensa perusteella. Käytti valtaansa väärin, kuten monet muutkin.
Pitää laittaa terveyskeskuksen/sairaalan palautelaatikkoon samanlaista tekstiä. "Lääkäri kysyy kysymyksiä oudosti. Vaikea saada selkoa. Homssuinen. Kommentointi epäasiallista."
..Lääkäri kysyy kysymyksiä oudolla kielellä !
Potilas kokee ilmavaivojen olevan tarpeellisia. Menin siis kuunteluttamaan lääkäriin keuhkot. En ymmärrä miten tuo lause liittyi käyntiini. Mistään vatsan toiminnasta ei ollut puhetta.
Asiakas vetämättömän ja väsyneen oloinen.
...ihan tosi? Kerroin heti keulaan olleeni 3 edellistä yötä töissä ja tulin vimpasta yövuorosta suoraan tälle klo 8.30 vastaanotto ajalleni.
Nivelkivuista kärsivänä onnuin vastaanotolle. Olin Omakannan mukaan ollut jähmeä ja ilmeetön. Ymmärrän, että voivat olla lääkärin mielestä jostain syystä olennaisia havaintoja. Mutta jos joka paikkaan koskee, niin harva meistä silloin esimerkiksi hymyilee ja olemus voi olla kankea. Irvistellä olisin voinut. Mitähän siitä olisi kirjattu? Jähmeä, mutta virnuilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa säikähtää, että miten uskaltaa ylipäätään lääkärien kanssa kommunikoida, vaikka ei olisikaan potilaana!
Ehkei kannatakaan, jos ei ole ihan pakko.
Oikeasti, minäkin olen tullut siihen lopputulokseen, että vastaanotolla pitää valita sanansa erittäin tarkkaan. Muuten tulee näitä ihmeellisiä irrallisia ja harhaanjohtavia kirjauksia, jotka seuraava lääkäri lukee ja tekee omat virheelliset tulkintansa. Lopulta koko homma lähtee ihan väärille raiteille, ja tutkitaan jotain vaivaa mitä ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillehän ei opeteta ollenkaan vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Osa ei tunnu sitä ikinä oppivankaan.
Matemaatikkoja ovat, joten on sitten pois psykologisesta ymmärryksestä. Monet valittaneet myös psykologeista, etteivät ole hyötyneet käynneistä mitään. No matemaatikkoja hekin.
Erikoista, ettei lääkikseen/psykalle ole psykologisia soveltuvuustestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pahasti dementoitunut" 34v? 😂 Järkeä saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sanon lääketiedettä opiskelevana, että lääkärit suhtautuvat kirjauksiin usein eri tavalla kuin maallikot. Se, että lääkäri kirjaa jonkin yksittäisen asian (esim. ei ilmehdi eikä elehdi, ylipainoinen, tupakoi), ei tarkoita, että lääkäri ajattelisi sen välttämättä olevan ratkaisevan tärkeää juuri senhetkisessä asiassa. Olennaista on laajempi kokonaisuus, joka muodostuu monista pienemmistä tiedonpalasista. Eikä juuri siinä vastaanottotilanteessa voi aina tietää, mikä on olennaista ja mikä ei.
Kirjaukset myös tehdään ensisijaisesti lääkäreiden eikä potilaiden luettaviksi, eikä niissä siksi aina selitetä asioita auki. Esim. kirjataan vain "puhuu lauseita" eikä "puhuu lauseita hengästymättä". Tai "kävelee reippaasti vastaanottohuoneeseen" eikä "kävelee reippaasti vastaanottohuoneeseen eikä kävele hitaasti köpöttämällä, vaikuta niin kivuliaalta että se haittaisi kävelyä, onnu, hengästy vaikeasti tai saa rintakipua". Toki
No mutta täältä saat hyviä vinkkejä, miten ei ainakaan kannata ilmaista asioita. Ei vaan se, että oudot kirjaukset olisivat loukkaavia, vaan jos niitä ei kirjoita järkevästi niin seuraava henkilö joka lukee tekstin, tekee ihan ihmeellisiä johtopäätöksiä. Yritäpä siinä sitten potilaana selittää, että ei, ei minulla ole ongelmaa x, y, z, kun lääkäri aina ennemmin uskoo sitä kirjauksen tehnyttä edellistä lääkäriä.