Omituiset omakanta-merkinnät ketju!
Ap aloittaa:
"Ei katso silmiin,mumisee" kun menin migreenissä oksennusvati kainalossa pyytämään parempaa lääkettä. Juu luulltavasti mumisin,hyvä kun tiesin oman nimeni!
Kommentit (192)
"Orientoituu aikaan ja paikkaan." Ei tässä vielä sentään NIIN huonosti menekään...
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu ortopedi kertoi kirjoittavansa miltei jokaiseen potilaskertomukseen "obeesi", kun hänen mielestään miltei kaikki potilaat ovat lihavia. Hoitokeinona on tietysti ensisijisesti painon pudottaminen.
Obeesi on sairaalloisen lihava, niin ei sitä ihan jokaisen kohdalle ehkä ole syytä kirjoittaa. Ylipainon varmaan voisi Suomessa enemmistölle kirjatakin, mutta ei ainakaan vielä obesiteettia. Ehkä tulevaisuudessa tähänkin tullaan, kun kansa lihoo.
Venäläinen lääkäri selitti asiansa alentuvasti sekä huutaen. Mietin, että nyt pitää alkaa laskea sataan päässä tai vastaan samalla tavalla ja pian luen sen kannasta ja niin lukevat elämäni loppuun saakka kaikki muutkin. Oli sitten kirjoittanut, "vaikuttaa masentuneelta" ja onnistui kirjauksissaankin huutamaan. Semmosia sankareita meillä...
Vierailija kirjoitti:
"Orientoituu aikaan ja paikkaan." Ei tässä vielä sentään NIIN huonosti menekään...
Tää on aika normikirjaus. Testataan esim tutkiessa pään vammaa, pyörtymistä, aivotapahtumaa jne. Itseltäni kyseltiin kolarin jälkeen.
Nämä on aika hauskoja:
Ne tekstit pitää kirjata oikein, ja pysyä asiassa. Eli oikeasti faktoissa. Runokerhot on erikseen.
Sairastan parantumatonta syöpää. Taysin onkologi oli kirjoittanut minusta: Cancerofobia. Sairaalloinen syövän pelko siis. Vaihdoin lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Kukin saa toki pukeutua, miten haluaa. Terve ihminen kuitenkin pukeutuu talvella talvivaatteisiin jne.
Jaa-ah, mitenhän minua on arvioitu, kun yleensä pukeudun odotetavissa olevien tutkimusten kannalta sopivasti (esim. jalkavaivassa shortseihin) ja jätän ulkovaatteet naulakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tästä nyt ei kannata loukkaantua. Minä kävin ajokorttia ajaessa ekaa kertaa hakemassa lääkärinlausuntoa ja lääkäri teetätti minulla muistitestin :-D Pääsin piirtämään kellotaulun ja kaikkea. Olin 34v kun ajoin kortin...
" Huomattavan ylipainoinen,epäsiisti olemus" pisti kyllä vi"tamaan kun vyöruusun kanssa,kuumeisena,tuskaisena, yllä vain miehen t-paita ja verkkarit (ja nekin sattui!) raahustin päivystykseen jossa koetin 5 v""un tuntia saada siedettävän asennon penkillä (vyöruusu oli pakarassa,kyljessä ja lantiossa). Ei tullut siinä tilassa mieleen ruveta meikkaamaan ja miten paino liittyy vyöruusuun?!
Nauratti makeasti kun kävin työttömän terveystarkastuksessa neuvolassa ja terveydenhoitaja oli kirjannut kuin kaksivuotiaasta: kävelee reippaasti, puhuu hyvin, ottaa katsekontaktia jne. Ikää siis reilut 50v ja työkykyä alentavia vammoja. Tuolla piti käydä että pääsi työkykyarvioon.
Vierailija kirjoitti:
"Kaatunut nyt yöllä pyörällä, humalassa ollut. Sai väistettyä pyörällä koirankakkaa ja sitten kaatui, onneksi ei kakkaan osunut
😭😭 Anteeksi, ei voi olla todellista. Siis että lääkäri kirjaisi omakantaan tuollaista, eihän??!!
Kovasti raapii. Kuiva iho. Puhuttu rasvaamisen merkityksestä. Potilas myös tahtoo lopettaa tupakoinnin.
Muuten kiva PAITSI että olin siellä kaaduttuani ja satutettuani polveni. Vasta lopulta epikriisissä mainitaan että kaatunut bussiasemalla,vasen polvi jonkin verran turvonnut,jäykkä.
Pääsin kyllä röngeniin ja lähdin keppien kanssa kotiin,mutta on kyllä jäänyt mieleen tuo kuiva iho ja tupakka..ikäänkuin niiden takia olisin mennyt päivystyspolille!
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aika hauskoja:
Noita ei pysty lukemaan koska sattuu mahaan kun naurattaa niin paljon.
Ai teistä sentään kirjoitetaan jotain? Minulla lukee korkeintaan parin labrakokeen tulokset vaikka niitä olisi ollut 10 ja sairauteni tilaa ei ole mainittu mitenkään ainakaan vuoteen. Toki lääkärin kanssa olen jutellut puhelimessa ja keskusteltu voinnista tai tulevista toimenpiteistä mutta niitä ei ole sen kummemmin mitään mainintaa omakannassa. Ehkä ei kuulu ollakaan, minä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aika hauskoja:
Kiitos tästä, nauran täällä itseni kuoliaaksi. Irtokorvat ja potilas lopetetaan parin päivän päästä kortisonilla.
Vierailija kirjoitti:
"Potilas haisee"
En mitenkään haissut, peseydyin perusteellisesti ja laitoin deodoranttia sekä hajuvettä. Vaatteet vastapestyt.
Luultiin, että olet alkoholisti ja yrität peittää viinan hajua voimakkaantuiksuosella hajuvedellä.
Halusin käydä kattavissa sukupuolitautitesteissä, koska entinen kumppanini oli käynyt maksullisissa ulkomailla ja paljastunut muutenkin pettäjäksi. Koska en itse ollut harrastanut seksiä ulkomaalaisen kanssa, minulle ei laitettu kaikkia testejä, mikä on minusta ihan älytöntä. Olin kuitenkin maininnut, että eksä myös käytti kasvuhormoneja piikittämällä, mikä oli selvinnyt minulle kaiken muun paskan jälkeen vasta suhteen loputtua. Omakannassa lukee, että seksikumppani käyttänyt suonensisäisiä huumeita. Ei se nyt minua kauheasti haittaa, mutta kieltämättä mietin, mitä näitä kirjauksia lukevat minusta ajattelevat.
Osa näistä on ehkä vähän outoja ja virheitäkin aina sattuu. Mutta suurin osa valituksestanne on ihan asiatonta.
Esimerkiksi tuo, että puhuu lauseita, tarkoittaa lääkärislangilla, että potilas hengittää normaalisti. Minullekin on näin kirjattu.
Ilmeettömyys, pälyily, mumina ym. voivat olla aivan oleellisia tietoja. Jos diagnoosia ei vielä ole, ei lääkäri tietenkään kirjoita, että mumisee tietyn sairauden takia, koska syy voi olla jokin muukin.
Nuoren oloinen tarkoittaa käytännössä kypsymättömyyttä. Ihminen ei ole kontaktissa ikätasoisesti. Lääkäri näkee paljon ihmisiä ja voi verrata siihen, mikä edustaa tavanomaista.
Tavanomaista ei ole esimerkiksi se, että aikuinen ihminen on niin arka, ettei pysty lääkärillä normaaliin puhumiseen. Tämä on lapsen käytöstä.
Kukin saa toki pukeutua, miten haluaa. Terve ihminen kuitenkin pukeutuu talvella talvivaatteisiin jne.